Obrněný automobil Gideon (DK)
Napsal: 29/10/2024, 12:45
Dánský obrněný automobil Gideon
Již před začátkem První světové války byla většina větších evropských armád tak či onak seznámena s obrněnými automobily. Během války také byly obrněné vozy rychle nasazovány na bojištích ve stále větším počtu a staly se tak běžnou součástí vybavení. V poněkud jiné situaci tehdy bylo Dánské království. To mělo pouze malou armádu a zarputile se snažilo vyhnout se zapojení do války. Přesto byla v roce 1915 ustavena komise, která měla prozkoumat koncepci obrněného automobilu. Počátkem roku 1917 to vedlo k vytvoření modelu nákladního automobilu obloženého překližkou, která se podobala pancéřování.
Skromná motorizace malé dánské armády začala v roce 1908, kdy byl zakoupen první nákladní automobil. FIAT 18/24 hp byl vybrán po hodnocení několika značek. Během příštího roku byl založen Armádní technický sbor - HtK (Hærens tekniske Korps). Tato jednotka se mimo jiné stala odpovědnou za pořízení nové výzbroje, včetně vozidel. První konstrukční kancelář HtK vznikla v roce 1915 a jejím vedením byl pověřen kapitán Charles Henry Rye (1874-1969). Nová kancelář měla za úkol vyvinout koncept obrněného vozu pro armádu. Aby se seznámil s aspekty a problémy motorizace a pancéřování, byl kapitán Rye vyslán na čtyři týdny do Německa, aby prostudoval jejich metody. Na základě jeho zjištění začala konstrukční kancelář vyvíjet různé koncepty, ale žádný se nepodařilo realizovat. To se změnilo počátkem roku 1917. Základem těchto snah se stal dvoutunový nákladní automobil "Gideon" - armáda jich několik objednala roku 1916, u firmy Rud. Kramper & Jørgensen A/S. Konkrétně šlo o vůz s registrační značkou HtK 114 experimentálně vybaven překližkou připomínající navrhované uspořádání pancíře. Práce byly provedeny během jara 1917 a následné zkoušky ukázaly, že koncept je úspěšný. HtK vyjádřilo přání pokračovat ve výrobě skutečného obrněného vozu. Dne 4. února 1918 zaslalo HtK ministerstvu války dopis s žádostí o pokračování projektu a finanční prostředky na stavbu skutečného obrněného vozidla. Krátce nato, 8. února, ministr války Munch odpověděl negativně. Uvedl, že plánem ministerstva není nákup obrněného vozu z důvodu nedostatku volných finančních prostředků. Projekt prvního dánského obrněného automobilu tak byl zcela zrušen. Překližka byla demontována a nákladní automobil byl v roce 1918 přestavěn na vozidlo údržby, které mělo být používáno armádní leteckou školou (Hærens Flyvenskole). V roce 1920 byl znovu přestavěn a v té době také obdržel HtK 14 jako novou registraci. Někdy v roce 1922 nebo 1923 byl zlikvidován a sešrotován, čímž nakonec skončil život tohoto nákladního automobilu.
Pocta být prvním obrněným vozem v Dánsku byla tedy vyhrazena pro vozidlo postavené jako soukromá iniciativa v létě 1917. Toto vozidlo bylo založeno na francouzském voze Hotchkiss a získalo registraci HtK 46, a je proto známé jako Hotchkiss Htk 46. Toto vozidlo bylo založeno na odlišné konstrukční filozofii ve srovnání s nákladním automobilem Gideon. Zatímco nákladní automobil Gideon s velkou nástavbou a pevnou kulatou věží na střeše mírně připomínal německý přístup k stavbě obrněných vozů, Hotchkiss zvolil Dohodový přístup s menší velikostí a konstrukcí s otevřenou střechou, kterou lze vidět také u francouzského a belgických obrněných automobilů. Německý vliv je u Gideonu viditelný v designu, především v pevné kruhové věži na střeše se střílnami orientovanými do několika směrů. Původní konstrukce valníku byla z velké části ponechána nedotčena, ale s otevřenou kabinou řidiče a otevřeným valníkem plně uzavřeným v překližkové korbě. Před řidičem byl jeden velký otvor pro výhled. Původní dveře kabiny byly zachovány a další dveře byly přidány v zadní nástavbě. Motorový prostor a spodní část kabiny řidiče nebyly pokryty překližkou, ale pokud by měla být postavena skutečná pancéřová karoserie, tyto části by pravděpodobně byly také pancéřované. Řidič v kabině, velitel ve věži a možná až dva střelci by tvořili posádku vozidla. Pokud by byla postavena obrněná verze, byla by vyzbrojena několika kulomety. Pro srovnání, Hotchkiss HtK 46 byl vybaven dvěma kulomety Madsen 8×58 mm. Vůz poháněl čtyřválcový benzínový motor Gideon o výkonu 14,8 k.
S ohledem na relativní neznámost je také vhodné zmínit výrobce použitého nákladního vozidla Gideon. V roce 1891 založil Rudolf Kramper firmu, která začala vyrábět zemědělské stroje. Kromě toho zkonstruoval a v roce 1893 začal vyrábět tzv. motory Gideon. Tato výroba se rozšířila a byla zahájena výroba několika typů motorů, s různým určením a různými spotřebami paliva. Kvůli finančním potížím však musel Kramper v roce 1901 vyhlásit bankrot. To vedlo k vytvoření partnerství se společností Sofus Jørgensen, čímž vznikla společnost Rud. Kramper & Jørgensen A/S. Od roku 1913 začala firma vyrábět také vozidla pod názvem "Gideon", podle názvu již vyráběných motorů. Než musela firma v roce 1920 znovu vyhlásit bankrot, vyrobila až 160, možná dokonce 184 vozů. Žádný jiný dánský výrobce automobilů nedosáhl takovýchto čísel.
Závěrem dodejme, že při pohledu na jedinou dochovanou fotografii by si člověk mohl myslet, že byl Gideon improvizovanou konstrukcí, ale ve skutečnosti to byl výsledek více než ročního studia a konceptualizace. Překližka je přirozeně mnohem lehčí než skutečné pancéřování, takže zda by skutečné obrněné vozidlo fungovalo uspokojivě, zůstává otázkou, byť zvýšení hmotnosti bylo pravděpodobně během zkoušek zohledněno. Stejně jako mnoho jiných konceptů obrněných vozidel bylo nakonec "shozeno ze stolu" kvůli nedostatku financí. Ačkoli Gideon může zaujmout místo jako první projekt obrněného vozu v Dánském království, prvním obrněným automobilem se stal Hotchkiss HtK 46, který byl financován ze soukromých zdrojů.
Zdroj:
https://tanks-encyclopedia.com/gideon-2 ... automobil/
https://tanks-encyclopedia.com/ww2-denm ... ss-htk-46/
https://www.armyvehicles.dk/gideon2t.htm
https://generals.dk/general/Rye/Charles ... nmark.html
kapitán Charles Henry Rye (1874-1969)