Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 247..
Napsal: 2/12/2024, 06:08
Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 247.
Plán útoku na ostrov Iwodžima, foto je majetkem Wikipedie zde bylo zmenšeno.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_battle
Co vše se dělo za linií fronty na Iwodžimě.
Průběžně jsme si řekli, že vlastně důvodem proč chtěli Spojenci Iwodžimu byla snaha získat co nejdříve předsunutou leteckou základnu, a tím zvýšit operační možnosti spojeneckého letectva. Faktem pak bylo, že od okamžiku vylodění se tohle stalo klíčovým a i důležitým a určujícím faktorem. Námořní pěšáci útočných jednotek den za dnem na Iwodžimě museli vyrážet proti stovkám bunkrů a opevněných postavení nepřítele proto, aby vlastně v co nejkratší době mohli ovládnout a zabezpečit prostor alespoň dvou jižněji položených letišť. Když toho poté dosáhli, tak jen jejich rychlým uvedením do provozu mohly být ospravedlněny všechny oběti na životech a na zdraví tisíců spojeneckých vojáků a důstojníků.
Již zde bylo napsáno, že 24. února (den D+5) začaly ihned tzv. „mořské včely“, příslušníci 31. námořního ženijního praporu, s úpravami a dobudováváním letiště č 1, zatímco o něco dále na severu pak námořní pěchota obsazovala letiště číslo 2.
Prudké boje pokračovaly, když bylo letiště č. 1 upravováno a srovnáno se zemí. Wikipedie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_battle
Je zde nutno však říci, či napsat, že na ostrově Iwodžima bylo velice problematické nějak hovořit o „nebezpečí“ fronty a o „bezpečí“ týlu. O tom svědčí fakt, že s pracemi měl začít 133. námořní ženijní prapor, vyloděný v den D. Již ale ten samý den, utrpěl 133. ženijní prapor na předmostí takové ztráty, že ani po dalších 4 dnech nebyl ještě doplněn a zreorganizován, a proto musel na jeho místo nastoupit 31. prapor. Ale tzv. „Mořské včely“ se pustily do práce bez ohledu na to, že letiště číslo 1 bylo stále ještě pod palbou japonského dělostřelectva a odstřelovačů usazených na hřebenech, nacházejících se severně od pláží. Nejprve bylo třeba zbavit rozjezdové dráhy letiště min, střepin, poté odstranit nerovnosti, zejména stovek děr, vzniklých výbuchy pum během předinvazního ostřelování a bombardování, a pak vyrovnat a zpevnit jejich povrch. Úpravy letiště č. 1 pokračovaly takovým tempem, že už v pozdním odpoledni 25. února (den D+6) mohl velitel 31. Praporu podplukovník Dominick J. Ermilio hlásit veliteli V. sboru, že 460 metrů severojižní dráhy je připraveno k přijetí lehkých letounů. Český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 180., Praha 2000. Vydání 1., k tomu zde v historiografii nalezl i co se po hlášení dělo, cituji:
„Následující den dosedly dva jednomotorové dvousedadlové průzkumné stroje typu Piper L-4 (bojové jméno Grasshopper, v překladu Luční kobylka). Přilétly z výsadkové tankové lodi LST-776 vybavené speciálním zařízením umožňujícím jejich start i přistání. Zaprášení a utahaní příslušníci ´mořských včel´společně se ženisty námořní pěchoty, kteří s nimi po celou dobu pracovali bok po boku, nyní mohli přistávající letadla sledovat s oprávněnou hrdostí. Podvozky sice na provizorně upraveném povrchu ještě rozvířily mračna prachu, ale všichni přihlížející věděli, že nepotrvá dlouho a na drahách iwodžimských letišť budou přistávat i stíhačky a bombardéry včetně obrovitých superpevností.“
Oba lehké letouny „luční kobylky“ se dlouho nezdržely. Již po chvíli byly opět ve vzduchu a zamířily si to do operačního pásma 4. divize, kde pak pokračovaly v dělostřeleckém pozorování, tj. ve vyhledávání vhodných cílů, v hlášení údajů potřebných k vedení palby dělostřelcům, pozorování výsledků palby a oznamování údajů nutných pro její korigování.
Ve stejné době pak na letiště přijížděly buldozery a skrejpry 133. praporu mořských včel, který se již „zotavil“ z utrpěných úderů a nyní se připojil k 31. praporu. Trvalo ještě několik dnů, než byly přistávací dráhy schopny přijímat větší a těžší letouny, ale pipery a další průzkumné letouny typu Stinson L-5 (bojové jméno Sentinel, letoun obdobné konstrukce jako piper, pouze opatřený silnějším motorem), které přilétaly z LST a eskortních lodí, již zůstávaly na ostrově natrvalo. Japonci však ještě velice dlouho letiště číslo 1 ostřelovali a také přitom řadu těchto malých letadel poškodili. A protože služby letadel měly pro průběh bojů obrovský význam, mechanici se snažili jich co nejvíce udržet v provozuschopném stavu. Zápisy říkají, než byli mechanici v této činnosti obdivuhodně úspěšní, i když šlo mnohdy jen o provizorní vyspravení. Když poté boje skončily, bylo například 6 ze 7 letounů 4. průzkumné perutě námořní pěchoty v takovém stavu, že je mohla již zachránit jen generální oprava. Nastala úprava necelých 500 metrů dráhy pro lehké pozorovací letouny, která byla vlastně jen prvním krokem k využití celého letiště číslo 1, a do výstavby dalších drah byly zapojeny ještě dva ženijní prapory. Práce na tomto letišti byla přerušována skutečně jen v nočních hodinách, nebo když japonské ostřelování někdy překročilo snesitelnou míru. Byl den 28. února (den D+9), když jeden z palubních torpédových bombardérů hlásil vážné poškození a bylo zcela zřejmé, že bude-li se snažit dosáhnout mateřské letadlové lodi, zřítí se do moře. A tak mu nabídly mořské včely, které hlášení zachytily jeho pilotovy přistání na jedné z právě dokončených drah. Přistání se podařilo a letoun byl zachráněn. Tenhle letoun byl první a od té chvíle začal rychle narůstat počet palubních letounů, které v případě potíží vyhledávaly na Iwodžimě pomoc. Již dne 2. března byla dokončena 1 500 metrů dlouhá dráha a hned následující den na ní přistál, a z 12 těžce zraněnými námořními pěšáky vzlétl také do vzduchu dvoumotorový dopravní letoun typu Douglas C-47 (bojové jméno Skytrain). Japonci byli nejen pokrokem prací, ale i příletem dopravního letadla překvapeni. Zaznamenali nejen pokrok prací, ale i přílet dopravního letadla, tento vývoj je zneklidnil natolik, že po celý zbytek dne novou přistávací dráhu silně ostřelovaly. Škody však byly velmi rychle odstraněny, a jak se dařilo Japonce vytlačovat z postavení, ze kterých mohli letiště ostřelovat, stával se provoz letiště bezpečnější a zejména evakuační lety se zraněnými byly uskutečňovány každodenně.
Bylo 4. března (den D+13), když došlo k obzvláště významné události: na Iwodžimě totiž přistála i superpevnost B-29 (více o superpevnostech B-29, zde popisuje a bude dále popisovat pan kolega Zemakt). Tento obr mezi letouny se vracel z náletu na Japonsko, když jeho velitel zjistil, že k dosažení letiště na Saipanu nemá dostatek paliva, jeho nouzové přistání na letišti číslo 1 se zdařilo hned napoprvé, a po doplnění PHM vzlétl a pokračoval k Marianám. Byl to ten první ze stovek obřích bombardérů, které až do konce války vyhledávaly útočiště na letištích Iwodžimy. A tak byly postupně na letišti číslo 1 uváděny do provozu další a další přistávací a vzletové dráhy, z nich pak nejvýznamnější dráha, v délce 1 800 metrů byla dána do provozu dne 12. března 1945. Nutno říci, že již řadu dní předtím letiště pomáhalo řešit potíže, které by jinak velitelům invazních vojsk způsobily nejednu vrásku. Přestože se plány DETACHMENTU snažily pamatovat, také na všechny potřeby invazních vojsk a lodi Útočného svazu, přivezly tisíce tun zásob a válečného materiálu všeho druhu, nebylo v lidských silách přesně odhadnout, jak se bude na Iwodžimě situace vyvíjet a zda k nepředvídatelným okolnostem nebude to, či ono chybět. Český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 182., Praha 2000. Vydání 1., k tomu píše, cituji:
„Pro takové případy byly sice plánovány letecké dodávky ze skladů Guamu, Saipanu a Tinianu, protože však velké dopravní letouny zpočátku nemohly na Iwodžimě přistávat, byly zásilky shazovány na padácích. Tak byly na ostrov přepravovány velmi potřebné náboje pro 81mm minomety, zdravotnický materiál, kterého se vzhledem k množství zraněných začalo nedostávat, přístroje k radiové komunikaci, a dokonce i pošta, na kterou nedočkavě čekali tisíce vojáků. Stačila ale malá nepřesnost shozu, nebo silnější poryv větru, a padáky se snášely do moře nebo na území obsazené nepřítelem nebo na místa, která byla vystavena tak intenzivní nepřátelské palbě, že jejich vyzvednutí se stávalo sebevražedným dobrodružstvím. Vše se ale změnilo, když 4. března ve stejný den jako superpevnost, přistál na letišti číslo 1 čtyřmotorový dopravní letoun typu Douglas C 54A (bojové jméno ‚Skymaster‘), letící z Guamu s nákladem minometných střel a další munice. Za ním následovaly desítky dalších a problém letecké přepravy byl vyřešen.“
Bylo 6. března (den D+15), když na ostrov Iwodžimu dorazil důstojník armádního letectva brigádní generál Ernest Moore, to aby se ujal funkce velitele leteckých sil, které byly umístěny na ostrově. S tímto generálem dorazila na Iwodžimu i první skupina 28 stíhaček Mustang (P51) a 12 dvoumotorových nočních stíhaček typu Northrop P-61 (bojové jméno Black Widow; toto pojmenování – v překladu Černá vdova – získaly letouny kvůli své černé maskovací barvě.
Northrop P-61 green airborne, Wikipedia (zde v zelené barvě, jinak měl bojově černou barvu).
https://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_P-61_Black_Widow
Tehdy ve dnech 8. a 9. března přilétla z Tinianu peruť torpédových bombardérů námořní pěchoty, které převzaly od palubních letounů z letadlových lodí zajišťování denních i nočních hlídkových letů v oblasti Iwodžimy a také provádění hlídkových letů protiponorkových. Ostrov Iwodžima se celkem úspěšně přeměňoval, na leteckou základnu s vlastním letectvem, a tak již 9. března, po 23 dnech nasazení, mohly začít odplouvat eskortní letadlové lodi Podpůrné operační skupiny kontradmirála C. T. Durgina. V zápětí je následovaly bitevní lodi a křižníky Palebného krycího svazu kontradmirála B. J. Rodgerse. Poslední z lodí opustily ostrov Iwodžimu 12. března a k palebné podpoře útočných divizí, zůstaly v blízkosti Iwodžimy jen torpédoborce a výsadkové čluny vyzbrojené kanony a raketomety.
Již v prvém týdnu měsíce března 1945, přestože všechny tamější tři divize (3., 4. a 5. divize) námořní pěchoty ještě stalé sváděly s japonskou obranou tvrdé boje o každý metr území na ostrově Iwodžima, měl vrchní velitel oblasti Tichého oceánu admirál Nimitz a další vysocí důstojníci oblasti za to, že události na Iwodžimě již dospěly do stádia, kdy je možné považovat vítězství za jisté. Proto také již 4. března např., odejel na palubě své velitelské lodi Eldorado od Iwodžimy velitel Spojeného expedičního svazu viceadmirál Kelly Turner.
Viceadmirál Kelly Turner pověřil velením všech námořních sil u ostrova Iwodžima velitele Útočného svazu (53. operační svaz) kontraadmirála Harryho Hilla.
Kontradmiral_Harry_W._Hill,Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_battle
A pak ještě tentýž den (4. března) odplouval od ostrova Iwodžima na Guam na palubách lodí 33. dopravní divize i 3. pluk 3. divize námořní pěchoty, dosud vlastně tvořící zálohu expedičních vojsk.
Již 28. února (den D+9) požádali velitel V. sboru generálmajor Schmidt a velitel 3. divize generálmajor Erskine vrchního velitele expedičních vojsk generálporučíka Hollanda Smitha o uvolnění 3. pluku a jeho nasazení do boje. Bylo to v době, kdy všechny tři tehdejší útočné divize již postihli těžké ztráty, které spolu s únavou z boje začaly velmi vážně ohrožovat jejich bojovou výkonnost. Zejména generál Erskine potřeboval čerstvé síly, aby mohl dodat energii postupu své divize středem ostrova. Ale Holland Smith zopakoval stanovisko viceadmirála Turnera, který tvrdil, že k tomu, aby byl ostrov dobyt, je na Iwodžimě dostatečné množství námořní pěchoty a příchod dalšího pluku by jen zvýšil stávající a už nyní nežádoucí nakupení vojsk na omezeném prostoru. Český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 183., 184., Praha 2000. Vydání 1., nalezl v historiografii a píše, cituji:
„Tehdejší náčelník štábu brigádní generál William W. Rodgers ve svých vzpomínkách uvedl: ´Byl jsem přítomen debatě o tomto problému mezi generály Smithem a Schmidtem. Vzpomínám si, že generál Smith kategoricky pravil, že Turner neuvolní 3. pluk, pokud generál Schmidt neprohlásí, že bez něj není schopen ostrov dobýt. To samozřejmě Schmidt nemohl udělat… Nasazení čerstvého pluku by v tu dobu vyčerpané vojáky na ostrově povzbudilo a umožnilo by obsadit Iwodžimu v kratší době a s daleko menšími ztrátami´.“ *
(*Historickým podkladem je zde: Garand, G. W. Strobridge, T. R.: Western Pacific Operations, česky - Operace v západním Pacifiku., str. 608.
Plán útoku na ostrov Iwodžima, foto je majetkem Wikipedie zde bylo zmenšeno.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_battle
Co vše se dělo za linií fronty na Iwodžimě.
Průběžně jsme si řekli, že vlastně důvodem proč chtěli Spojenci Iwodžimu byla snaha získat co nejdříve předsunutou leteckou základnu, a tím zvýšit operační možnosti spojeneckého letectva. Faktem pak bylo, že od okamžiku vylodění se tohle stalo klíčovým a i důležitým a určujícím faktorem. Námořní pěšáci útočných jednotek den za dnem na Iwodžimě museli vyrážet proti stovkám bunkrů a opevněných postavení nepřítele proto, aby vlastně v co nejkratší době mohli ovládnout a zabezpečit prostor alespoň dvou jižněji položených letišť. Když toho poté dosáhli, tak jen jejich rychlým uvedením do provozu mohly být ospravedlněny všechny oběti na životech a na zdraví tisíců spojeneckých vojáků a důstojníků.
Již zde bylo napsáno, že 24. února (den D+5) začaly ihned tzv. „mořské včely“, příslušníci 31. námořního ženijního praporu, s úpravami a dobudováváním letiště č 1, zatímco o něco dále na severu pak námořní pěchota obsazovala letiště číslo 2.
Prudké boje pokračovaly, když bylo letiště č. 1 upravováno a srovnáno se zemí. Wikipedie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_battle
Je zde nutno však říci, či napsat, že na ostrově Iwodžima bylo velice problematické nějak hovořit o „nebezpečí“ fronty a o „bezpečí“ týlu. O tom svědčí fakt, že s pracemi měl začít 133. námořní ženijní prapor, vyloděný v den D. Již ale ten samý den, utrpěl 133. ženijní prapor na předmostí takové ztráty, že ani po dalších 4 dnech nebyl ještě doplněn a zreorganizován, a proto musel na jeho místo nastoupit 31. prapor. Ale tzv. „Mořské včely“ se pustily do práce bez ohledu na to, že letiště číslo 1 bylo stále ještě pod palbou japonského dělostřelectva a odstřelovačů usazených na hřebenech, nacházejících se severně od pláží. Nejprve bylo třeba zbavit rozjezdové dráhy letiště min, střepin, poté odstranit nerovnosti, zejména stovek děr, vzniklých výbuchy pum během předinvazního ostřelování a bombardování, a pak vyrovnat a zpevnit jejich povrch. Úpravy letiště č. 1 pokračovaly takovým tempem, že už v pozdním odpoledni 25. února (den D+6) mohl velitel 31. Praporu podplukovník Dominick J. Ermilio hlásit veliteli V. sboru, že 460 metrů severojižní dráhy je připraveno k přijetí lehkých letounů. Český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 180., Praha 2000. Vydání 1., k tomu zde v historiografii nalezl i co se po hlášení dělo, cituji:
„Následující den dosedly dva jednomotorové dvousedadlové průzkumné stroje typu Piper L-4 (bojové jméno Grasshopper, v překladu Luční kobylka). Přilétly z výsadkové tankové lodi LST-776 vybavené speciálním zařízením umožňujícím jejich start i přistání. Zaprášení a utahaní příslušníci ´mořských včel´společně se ženisty námořní pěchoty, kteří s nimi po celou dobu pracovali bok po boku, nyní mohli přistávající letadla sledovat s oprávněnou hrdostí. Podvozky sice na provizorně upraveném povrchu ještě rozvířily mračna prachu, ale všichni přihlížející věděli, že nepotrvá dlouho a na drahách iwodžimských letišť budou přistávat i stíhačky a bombardéry včetně obrovitých superpevností.“
Oba lehké letouny „luční kobylky“ se dlouho nezdržely. Již po chvíli byly opět ve vzduchu a zamířily si to do operačního pásma 4. divize, kde pak pokračovaly v dělostřeleckém pozorování, tj. ve vyhledávání vhodných cílů, v hlášení údajů potřebných k vedení palby dělostřelcům, pozorování výsledků palby a oznamování údajů nutných pro její korigování.
Ve stejné době pak na letiště přijížděly buldozery a skrejpry 133. praporu mořských včel, který se již „zotavil“ z utrpěných úderů a nyní se připojil k 31. praporu. Trvalo ještě několik dnů, než byly přistávací dráhy schopny přijímat větší a těžší letouny, ale pipery a další průzkumné letouny typu Stinson L-5 (bojové jméno Sentinel, letoun obdobné konstrukce jako piper, pouze opatřený silnějším motorem), které přilétaly z LST a eskortních lodí, již zůstávaly na ostrově natrvalo. Japonci však ještě velice dlouho letiště číslo 1 ostřelovali a také přitom řadu těchto malých letadel poškodili. A protože služby letadel měly pro průběh bojů obrovský význam, mechanici se snažili jich co nejvíce udržet v provozuschopném stavu. Zápisy říkají, než byli mechanici v této činnosti obdivuhodně úspěšní, i když šlo mnohdy jen o provizorní vyspravení. Když poté boje skončily, bylo například 6 ze 7 letounů 4. průzkumné perutě námořní pěchoty v takovém stavu, že je mohla již zachránit jen generální oprava. Nastala úprava necelých 500 metrů dráhy pro lehké pozorovací letouny, která byla vlastně jen prvním krokem k využití celého letiště číslo 1, a do výstavby dalších drah byly zapojeny ještě dva ženijní prapory. Práce na tomto letišti byla přerušována skutečně jen v nočních hodinách, nebo když japonské ostřelování někdy překročilo snesitelnou míru. Byl den 28. února (den D+9), když jeden z palubních torpédových bombardérů hlásil vážné poškození a bylo zcela zřejmé, že bude-li se snažit dosáhnout mateřské letadlové lodi, zřítí se do moře. A tak mu nabídly mořské včely, které hlášení zachytily jeho pilotovy přistání na jedné z právě dokončených drah. Přistání se podařilo a letoun byl zachráněn. Tenhle letoun byl první a od té chvíle začal rychle narůstat počet palubních letounů, které v případě potíží vyhledávaly na Iwodžimě pomoc. Již dne 2. března byla dokončena 1 500 metrů dlouhá dráha a hned následující den na ní přistál, a z 12 těžce zraněnými námořními pěšáky vzlétl také do vzduchu dvoumotorový dopravní letoun typu Douglas C-47 (bojové jméno Skytrain). Japonci byli nejen pokrokem prací, ale i příletem dopravního letadla překvapeni. Zaznamenali nejen pokrok prací, ale i přílet dopravního letadla, tento vývoj je zneklidnil natolik, že po celý zbytek dne novou přistávací dráhu silně ostřelovaly. Škody však byly velmi rychle odstraněny, a jak se dařilo Japonce vytlačovat z postavení, ze kterých mohli letiště ostřelovat, stával se provoz letiště bezpečnější a zejména evakuační lety se zraněnými byly uskutečňovány každodenně.
Bylo 4. března (den D+13), když došlo k obzvláště významné události: na Iwodžimě totiž přistála i superpevnost B-29 (více o superpevnostech B-29, zde popisuje a bude dále popisovat pan kolega Zemakt). Tento obr mezi letouny se vracel z náletu na Japonsko, když jeho velitel zjistil, že k dosažení letiště na Saipanu nemá dostatek paliva, jeho nouzové přistání na letišti číslo 1 se zdařilo hned napoprvé, a po doplnění PHM vzlétl a pokračoval k Marianám. Byl to ten první ze stovek obřích bombardérů, které až do konce války vyhledávaly útočiště na letištích Iwodžimy. A tak byly postupně na letišti číslo 1 uváděny do provozu další a další přistávací a vzletové dráhy, z nich pak nejvýznamnější dráha, v délce 1 800 metrů byla dána do provozu dne 12. března 1945. Nutno říci, že již řadu dní předtím letiště pomáhalo řešit potíže, které by jinak velitelům invazních vojsk způsobily nejednu vrásku. Přestože se plány DETACHMENTU snažily pamatovat, také na všechny potřeby invazních vojsk a lodi Útočného svazu, přivezly tisíce tun zásob a válečného materiálu všeho druhu, nebylo v lidských silách přesně odhadnout, jak se bude na Iwodžimě situace vyvíjet a zda k nepředvídatelným okolnostem nebude to, či ono chybět. Český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 182., Praha 2000. Vydání 1., k tomu píše, cituji:
„Pro takové případy byly sice plánovány letecké dodávky ze skladů Guamu, Saipanu a Tinianu, protože však velké dopravní letouny zpočátku nemohly na Iwodžimě přistávat, byly zásilky shazovány na padácích. Tak byly na ostrov přepravovány velmi potřebné náboje pro 81mm minomety, zdravotnický materiál, kterého se vzhledem k množství zraněných začalo nedostávat, přístroje k radiové komunikaci, a dokonce i pošta, na kterou nedočkavě čekali tisíce vojáků. Stačila ale malá nepřesnost shozu, nebo silnější poryv větru, a padáky se snášely do moře nebo na území obsazené nepřítelem nebo na místa, která byla vystavena tak intenzivní nepřátelské palbě, že jejich vyzvednutí se stávalo sebevražedným dobrodružstvím. Vše se ale změnilo, když 4. března ve stejný den jako superpevnost, přistál na letišti číslo 1 čtyřmotorový dopravní letoun typu Douglas C 54A (bojové jméno ‚Skymaster‘), letící z Guamu s nákladem minometných střel a další munice. Za ním následovaly desítky dalších a problém letecké přepravy byl vyřešen.“
Bylo 6. března (den D+15), když na ostrov Iwodžimu dorazil důstojník armádního letectva brigádní generál Ernest Moore, to aby se ujal funkce velitele leteckých sil, které byly umístěny na ostrově. S tímto generálem dorazila na Iwodžimu i první skupina 28 stíhaček Mustang (P51) a 12 dvoumotorových nočních stíhaček typu Northrop P-61 (bojové jméno Black Widow; toto pojmenování – v překladu Černá vdova – získaly letouny kvůli své černé maskovací barvě.
Northrop P-61 green airborne, Wikipedia (zde v zelené barvě, jinak měl bojově černou barvu).
https://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_P-61_Black_Widow
Tehdy ve dnech 8. a 9. března přilétla z Tinianu peruť torpédových bombardérů námořní pěchoty, které převzaly od palubních letounů z letadlových lodí zajišťování denních i nočních hlídkových letů v oblasti Iwodžimy a také provádění hlídkových letů protiponorkových. Ostrov Iwodžima se celkem úspěšně přeměňoval, na leteckou základnu s vlastním letectvem, a tak již 9. března, po 23 dnech nasazení, mohly začít odplouvat eskortní letadlové lodi Podpůrné operační skupiny kontradmirála C. T. Durgina. V zápětí je následovaly bitevní lodi a křižníky Palebného krycího svazu kontradmirála B. J. Rodgerse. Poslední z lodí opustily ostrov Iwodžimu 12. března a k palebné podpoře útočných divizí, zůstaly v blízkosti Iwodžimy jen torpédoborce a výsadkové čluny vyzbrojené kanony a raketomety.
Již v prvém týdnu měsíce března 1945, přestože všechny tamější tři divize (3., 4. a 5. divize) námořní pěchoty ještě stalé sváděly s japonskou obranou tvrdé boje o každý metr území na ostrově Iwodžima, měl vrchní velitel oblasti Tichého oceánu admirál Nimitz a další vysocí důstojníci oblasti za to, že události na Iwodžimě již dospěly do stádia, kdy je možné považovat vítězství za jisté. Proto také již 4. března např., odejel na palubě své velitelské lodi Eldorado od Iwodžimy velitel Spojeného expedičního svazu viceadmirál Kelly Turner.
Viceadmirál Kelly Turner pověřil velením všech námořních sil u ostrova Iwodžima velitele Útočného svazu (53. operační svaz) kontraadmirála Harryho Hilla.
Kontradmiral_Harry_W._Hill,Wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_battle
A pak ještě tentýž den (4. března) odplouval od ostrova Iwodžima na Guam na palubách lodí 33. dopravní divize i 3. pluk 3. divize námořní pěchoty, dosud vlastně tvořící zálohu expedičních vojsk.
Již 28. února (den D+9) požádali velitel V. sboru generálmajor Schmidt a velitel 3. divize generálmajor Erskine vrchního velitele expedičních vojsk generálporučíka Hollanda Smitha o uvolnění 3. pluku a jeho nasazení do boje. Bylo to v době, kdy všechny tři tehdejší útočné divize již postihli těžké ztráty, které spolu s únavou z boje začaly velmi vážně ohrožovat jejich bojovou výkonnost. Zejména generál Erskine potřeboval čerstvé síly, aby mohl dodat energii postupu své divize středem ostrova. Ale Holland Smith zopakoval stanovisko viceadmirála Turnera, který tvrdil, že k tomu, aby byl ostrov dobyt, je na Iwodžimě dostatečné množství námořní pěchoty a příchod dalšího pluku by jen zvýšil stávající a už nyní nežádoucí nakupení vojsk na omezeném prostoru. Český historik Miloš Hubáček, kniha Válka končí v Pacifiku – Pevnost Iwodžima, str. 183., 184., Praha 2000. Vydání 1., nalezl v historiografii a píše, cituji:
„Tehdejší náčelník štábu brigádní generál William W. Rodgers ve svých vzpomínkách uvedl: ´Byl jsem přítomen debatě o tomto problému mezi generály Smithem a Schmidtem. Vzpomínám si, že generál Smith kategoricky pravil, že Turner neuvolní 3. pluk, pokud generál Schmidt neprohlásí, že bez něj není schopen ostrov dobýt. To samozřejmě Schmidt nemohl udělat… Nasazení čerstvého pluku by v tu dobu vyčerpané vojáky na ostrově povzbudilo a umožnilo by obsadit Iwodžimu v kratší době a s daleko menšími ztrátami´.“ *
(*Historickým podkladem je zde: Garand, G. W. Strobridge, T. R.: Western Pacific Operations, česky - Operace v západním Pacifiku., str. 608.