Fort du Mont Chaberton - nejvýše postavená pevnost v Evropě
Napsal: 2/12/2024, 13:49
Postavte to vejš! Ať Francouz kouká...
Kdysi dávno postavila Francie v Alpách poblíž italských hranic pevnost.
Italové na to reagovali postavením vlastní pevnosti ve větší nadmořské výšce.
Francouzi nelenili a postavili novou pevnost opět o něco výš.
A zde se projevil typický italský temperament. Některý z velitelů italské armády praštil sevřenou pěstí do stolu a mužným hlasem zařval: „Postavte to vejš! Ať Francouz kouká…“
A nekoukali jen Francouzi, ale doslova celý svět. V Itálii se totiž podařilo vybudovat jeden z vrcholných objektů pevnostního stavitelství – Batteria dello Chaberton. Francouzi tuto pevnost nazývají Fort du Mont Chaberton a jde o pevnost postavenou v nejvyšší nadmořské výšce v Evropě.
Díl první - Historie a výstavba
Fort byl postaven na vrcholu hory Chaberton, která je vysoká 3131 metrů. Postavit pevnost zrovna na této hoře bylo pro italskou armádu výhodné.
A to z několika důvodů:
1. Hora se nachází na strategickém místě poblíž alpského průsmyku, který umožňuje jeden z nejsnazších přechodů Alp a byl významný již v antice.
2. Pevnost umístěná na této hoře je díky vysokohorskému terénu velmi špatně přístupná, což je pochopitelně výhodné pro obránce. (A špatné pro útočníky.)
3. Hora Chaberton je nejvyšší v okolí a italští vojáci tak měli výhodu boje v převýšení. (Ovšem ani výhoda výrazného převýšení nakonec nezabránila zničení pevnosti.)
4. V době výstavby neexistovalo žádné dělo, které by dokázalo vystřelit tak vysoko a tím jakkoliv ohrozit pevnost.
V roce 1871, tedy 10 let po sjednocení Itálie a vzniku Italského království, vydala „Stálá komise pro všeobecnou obranu státu“ studii zabývající se obranou Itálie. Bylo v ní konstatováno, že opevnění hranic na západě, severu i na východě je naprosto nedostatečné. A tak se začalo s výstavbou opevnění.
Itálie snila svůj sen o vlastní koloniální říši v severní Africe. Tyto plány však narazily na zájmy Francie, která také toužila po rozšíření svého vlivu. Italské království se v květnu 1882 rozhodlo řešit rozpory se sousední Francií vstupem do tzv. Trojspolku. A právě v této době bylo rozhodnuto posílit opevnění především na hranicích s Francií. O vybudování fortu Chaberton se tak začalo uvažovat na konci 19. století. Před výstavbou vlastní pevnosti však bylo nutné vybudovat přístupovou cestu. Ta začínala ve vesničce Fenils, měrila přibližně 15 km a převýšení dosahovalo takřka 1900 metrů. Jen pro srovnání při výstupu na nejvyšší horu v České republice vystoupáte „pouhých“ 800 výškových metrů. K pevnosti také vedla nákladní lanovka o délce 3 kilometrů. V některých místech vedlo lano 100 metrů nad zemí.
Horní stanice lanovky (zdroj maquetland.com)
Budování vlastní pevnosti začalo v létě roku 1898 a výstavba celé pevnosti byla ukončena v roce 1910. Dělostřelecká výzbroj byla na fort dodána již v roce 1906 a díku tom se již v tomto roce stal fort částečně bojeschopný. Stavbu projektoval a řídil major ženistů Luigi Pollari Maglietta a musel to být odborník na slovo vzatý, protože pevnost byla ve své době neskutečným dílem, které obdivoval celý odborný svět. Kvůli velké nadmořské výšce a nepříznivým klimatickým podmínkám bylo možné pracovat na stavbě pevnosti pouze od května do října.
První, co se muselo udělat, bylo snížení vrcholu (údajně pouze o tři metry) a jeho srovnání. Směrem do vnitrozemí byl v hoře vybudován zářez. Tento zářez ve skalním masivu chránil pevnost před přímým ostřelováním a byl hluboký 12 metrů, dlouhý přibližně 150 metrů a na šířku měřil mezi dvaceti a třiceti metry. Letecký pohled na fort Chaberton. Je zde vidět „seříznutí“ vrcholu hory, 12 metrů hluboký zářez, vlastní budova fortu i přilehlá horní stanice lanovky (zdroj alamy.com)
V tomto zářezu byla z betonu vybudována jednopatrová budova, v níž byly umístěny sklady pohotovostní munice, kanceláře velitelství a ubikace. Kromě toho zde však byla také ošetřovna, kuchyň, sklad potravin a WC. Budova je 113 metrů dlouhá, 18 metrů široká a 4 metry vysoká. Po celé délce budovy vedly dvě chodby. Plán budovy fortu - výstupek směřující dolů je stanice lanovky, vpravo je tenkou čarou vyznačeno podzemí. (zdroj Facebook Fort Saint-Roch)
Na tuto budovu byla napojena horní stanice lanovky, která však nebyla nijak zodolněna. Vpravo do budovy ústila svážnice z podzemního muničního skladu. Munice se ze skladu dopravovala pomocí jednoduchého výtahu, který však byl poruchový. Navíc nebyla kapacita výtahu dostatečná a tak se údajně část granátů musela vynášet svážnicí ručně. Celou budovou prochází dlouhá spojovací chodba, ze které vedou dveře do jednotlivých místností a také vstupy do otočných pancéřových věží. Věže byly umístěny na zděných válcích. Tyto válce byly přibližně 8 metrů vysoké a měly 7 metrů v průměru. Těchto válců zde bylo osm a rozestupy mezi nimi byly 6 metrů. Válce byly duté a kromě dvou výtahů na munici tam vedlo točité schodiště.
Kdysi dávno postavila Francie v Alpách poblíž italských hranic pevnost.
Italové na to reagovali postavením vlastní pevnosti ve větší nadmořské výšce.
Francouzi nelenili a postavili novou pevnost opět o něco výš.
A zde se projevil typický italský temperament. Některý z velitelů italské armády praštil sevřenou pěstí do stolu a mužným hlasem zařval: „Postavte to vejš! Ať Francouz kouká…“
A nekoukali jen Francouzi, ale doslova celý svět. V Itálii se totiž podařilo vybudovat jeden z vrcholných objektů pevnostního stavitelství – Batteria dello Chaberton. Francouzi tuto pevnost nazývají Fort du Mont Chaberton a jde o pevnost postavenou v nejvyšší nadmořské výšce v Evropě.
Díl první - Historie a výstavba
Fort byl postaven na vrcholu hory Chaberton, která je vysoká 3131 metrů. Postavit pevnost zrovna na této hoře bylo pro italskou armádu výhodné.
A to z několika důvodů:
1. Hora se nachází na strategickém místě poblíž alpského průsmyku, který umožňuje jeden z nejsnazších přechodů Alp a byl významný již v antice.
2. Pevnost umístěná na této hoře je díky vysokohorskému terénu velmi špatně přístupná, což je pochopitelně výhodné pro obránce. (A špatné pro útočníky.)
3. Hora Chaberton je nejvyšší v okolí a italští vojáci tak měli výhodu boje v převýšení. (Ovšem ani výhoda výrazného převýšení nakonec nezabránila zničení pevnosti.)
4. V době výstavby neexistovalo žádné dělo, které by dokázalo vystřelit tak vysoko a tím jakkoliv ohrozit pevnost.
V roce 1871, tedy 10 let po sjednocení Itálie a vzniku Italského království, vydala „Stálá komise pro všeobecnou obranu státu“ studii zabývající se obranou Itálie. Bylo v ní konstatováno, že opevnění hranic na západě, severu i na východě je naprosto nedostatečné. A tak se začalo s výstavbou opevnění.
Itálie snila svůj sen o vlastní koloniální říši v severní Africe. Tyto plány však narazily na zájmy Francie, která také toužila po rozšíření svého vlivu. Italské království se v květnu 1882 rozhodlo řešit rozpory se sousední Francií vstupem do tzv. Trojspolku. A právě v této době bylo rozhodnuto posílit opevnění především na hranicích s Francií. O vybudování fortu Chaberton se tak začalo uvažovat na konci 19. století. Před výstavbou vlastní pevnosti však bylo nutné vybudovat přístupovou cestu. Ta začínala ve vesničce Fenils, měrila přibližně 15 km a převýšení dosahovalo takřka 1900 metrů. Jen pro srovnání při výstupu na nejvyšší horu v České republice vystoupáte „pouhých“ 800 výškových metrů. K pevnosti také vedla nákladní lanovka o délce 3 kilometrů. V některých místech vedlo lano 100 metrů nad zemí.
Horní stanice lanovky (zdroj maquetland.com)
Budování vlastní pevnosti začalo v létě roku 1898 a výstavba celé pevnosti byla ukončena v roce 1910. Dělostřelecká výzbroj byla na fort dodána již v roce 1906 a díku tom se již v tomto roce stal fort částečně bojeschopný. Stavbu projektoval a řídil major ženistů Luigi Pollari Maglietta a musel to být odborník na slovo vzatý, protože pevnost byla ve své době neskutečným dílem, které obdivoval celý odborný svět. Kvůli velké nadmořské výšce a nepříznivým klimatickým podmínkám bylo možné pracovat na stavbě pevnosti pouze od května do října.
První, co se muselo udělat, bylo snížení vrcholu (údajně pouze o tři metry) a jeho srovnání. Směrem do vnitrozemí byl v hoře vybudován zářez. Tento zářez ve skalním masivu chránil pevnost před přímým ostřelováním a byl hluboký 12 metrů, dlouhý přibližně 150 metrů a na šířku měřil mezi dvaceti a třiceti metry. Letecký pohled na fort Chaberton. Je zde vidět „seříznutí“ vrcholu hory, 12 metrů hluboký zářez, vlastní budova fortu i přilehlá horní stanice lanovky (zdroj alamy.com)
V tomto zářezu byla z betonu vybudována jednopatrová budova, v níž byly umístěny sklady pohotovostní munice, kanceláře velitelství a ubikace. Kromě toho zde však byla také ošetřovna, kuchyň, sklad potravin a WC. Budova je 113 metrů dlouhá, 18 metrů široká a 4 metry vysoká. Po celé délce budovy vedly dvě chodby. Plán budovy fortu - výstupek směřující dolů je stanice lanovky, vpravo je tenkou čarou vyznačeno podzemí. (zdroj Facebook Fort Saint-Roch)
Na tuto budovu byla napojena horní stanice lanovky, která však nebyla nijak zodolněna. Vpravo do budovy ústila svážnice z podzemního muničního skladu. Munice se ze skladu dopravovala pomocí jednoduchého výtahu, který však byl poruchový. Navíc nebyla kapacita výtahu dostatečná a tak se údajně část granátů musela vynášet svážnicí ručně. Celou budovou prochází dlouhá spojovací chodba, ze které vedou dveře do jednotlivých místností a také vstupy do otočných pancéřových věží. Věže byly umístěny na zděných válcích. Tyto válce byly přibližně 8 metrů vysoké a měly 7 metrů v průměru. Těchto válců zde bylo osm a rozestupy mezi nimi byly 6 metrů. Válce byly duté a kromě dvou výtahů na munici tam vedlo točité schodiště.