Keď prišiel Cortez s výpravou na pobrežie Veracruz, mal problém dohovoriť sa s miestnymi. Rôzne klany a národy bojovali medzi sebou , každý mal svoje záujmy, spojenectvá a animozity.
Jedna z pomocí, ktorá sa Cortezovi dostala na začiatku ťaženia boli dvaja prekladatelia - Jéronimo de Aguilar a Malintzin aka Malinalli aka Doňa Marína.
https://dobrodruh.sk/indiani/dona-marin ... tie-mexika
Pád ríše Aztékov v roku 1521 patrí k najvýznamnejším kapitolám v dejinách Nového sveta. Je dielom španielskych dobrodruhov vedených Hernánom Cortésom, no jednu z najvýznamnejších úloh v ňom zohrala žena.
Dokonca Indiánka, ktorú si dobyvatelia veľmi vážili, pretože jej pomoc už súčasníci pokladali za neoceniteľnú. Úcta k nej spočíva v samej podstate charakteru Španielov. Na začiatku 16. storočia ovládala Pyrenejský polostrov renesancia a ideál chrabrého rytiera, ktorého svätou povinnosťou je ochraňovať bezbranné dámy, tam našiel úrodnú pôdu.
Malintzin patrila k jazykovej skupine nahuatl, ktorej príslušníkmi boli aj Aztékovia, a pôvodne sa zrejme volala Malinalli. Keďže pochádzala zo šľachtickej rodiny, pridávala sa k jej menu prípona -tzin (Malintzin). Pravdepodobne španielskym skomolením tejto formy vznikla už spomínaná podoba Malinche. Keď sa dostala ku conquistadorom, bola pokrstená a dostala španielske meno Marína (4). Narodila sa v obci Painala v kraji Coatzacoalcos ako dcéra kazika (náčelníka) Painaly a najznámejší kronikár dobytia Mexika Bernal Díaz del Castillo uvádza, že po otcovej smrti sa jej matka vydala za mladého kazika, splodili spolu syna, ktorého mali veľmi radi, a preto sa rozhodli, že sa Maríny ako dedičky zbavia. Predali ju do Xicalanca, odkiaľ sa dostala do Tabasca a vyhlásili, že zomrela (5). V Tabascu sa stala otrokyňou kazika z kmeňa Mayov a naučila sa maysky, čo sa neskôr Španielom veľmi zišlo.
Cortez na Cozumeli získal z predchádzajúcej výpravy nečakanú pomoc v osobe Španiela Jéronima de Aguilara. Jeho zaujímavý príbeh začal v roku 1511, keď na Yucatáne stroskotala španielska loď. Tí, čo prežili, sa dostali do mayského otroctva a do Cortésovho príchodu už žili len dvaja. Cortés chcel vykúpiť oboch, ale záujem o to mal len Aguilar. Gonzalo Guerrero, pôvodom z Palosu, našiel medzi Maymi nový domov, oženil sa, mal tri deti, tetovanú tvár, prepichnuté uši a dolnú peru. U Indiánov sa tešil veľkej vážnosti, stal sa kazikom a sám neskôr viedol bojovníkov proti Španielom a v bojoch proti bývalým krajanom aj zahynul.
Aguilar, ktorého rodiskom bola Écija, sa za osem rokov v otroctve naučil dokonale maysky (španielčinu si naopak musel obnovovať) a Cortésovi preukázal veľké služby ako tlmočník (9). Lenže Aguilar ovládal iba yucatécku mayštinu, čo sa prejavilo krátko po bitke pri Tabascu, keď Cortésa navštívili vyslanci aztéckeho vládcu Motecuhzomu II. Jazyku nahuatl, ktorým hovorili, Aguilar nerozumel. A vtedy pred nich predstúpila Marína, povedala zopár slov...a v tej chvíli sa vytvoril pozoruhodný komunikačný reťazec. Marína sa v nahuatli rozprávala s Aztékmi, prekladala Aguilarovi do mayského jazyka, ten Cortésovi do španielčiny a zasa naopak. Neskôr sa tento reťazec skrátil, pretože jazykovo nadaná Marína sa rýchlo naučila po španielsky (10). V komunikácii, ale najmä v interpretácii rôznych znamení treba hľadať ďalšiu dôležitú príčinu pádu Mexika. V Novom svete sa stretli dva diametrálne odlišné spôsoby myslenia, čo malo v konečnom dôsledku neblahé následky pre Indiánov. V živote Aztékov hralo významnú úlohu veštenie. Všetko, čo sa udialo, malo nejaký význam, ktorý bolo potrebné rozlúštiť. Aztécke predpovedanie budúcnosti malo dve formy. Cyklická bola založená na náboženskom kalendári rozdelenom do 13 mesiacov po 20 dňoch. Každý deň bol niečím výnimočný a to sa prenášalo na činy v ten deň vykonané, ale najmä na narodené deti. Veštec takto dokázal predpovedať, či bude dieťa bohaté, či chudobné, odvážne, či zbabelé, atď. Ak sa narodilo v zlý deň, meno mu dali až v priaznivejší deň. Druhá, jednorazová metóda veštenia mala formu predpovedí. Jej základ tvorili udalosti, vymykajúce sa zo zavedeného poriadku. Tieto sa v zásade interpretovali ako nepriaznivé. Smútok zajatca, prebehnutie myši cez chrám, alebo prírodné úkazy, to všetko znamenalo blízke nešťastie. Aztécky svet bol plný najrozličnejších znamení, a teda aj najrozličnejších interpretácií (11). A Aztékovia boli presvedčení, že sa všetko splní. To, čo im prostredníctvom kňazov sprostredkovali bohovia, sa nedalo zmeniť.
Španieli sa správali inak. Rady svojho Boha počúvali len v tom prípade, ak sa zhodovali s ich plánmi, alebo so správami získanými od informátorov. Už Juan Díaz, ktorý sprevádzal Grijalvu, píše: „Taktiež sme rozpoznali ďalšie znamenia, z ktorých vyplývalo, že si Boh praje, aby sme v záujme viery túto zem kolonizovali“ (12). Pre Aztékov znamenal príchod Španielov naplnenie množstva nepriaznivých znamení (zjavenie kométy, požiar Huitzilopochtliho chrámu, atď.), kým Cortés, hoci bol prísnym kresťanom, odmietal v podobných situáciách božiu vôľu, alebo si znamenia vykladal tak, ako mu to vyhovovalo.
V konaní Španielov i Aztékov možno vypozorovať tri hlavné motivácie. Pre dobyvateľov to bolo najmä zlato a kresťanstvo. Cortés ešte na Kube zdôvodnil svoj príchod do kolónií tým, že prišiel „...po zlato a nie sa prplať v zemi ako nejaký sedliak“ (14). Vidina rýchleho zbohatnutia hnala Španielov za more, aj keď nie vždy sa im vyplnila. Cortés sa odlišoval od svojich predchodcov tým, že kým oni chceli bohatstvo čo najrýchlejšie a nič iné ich nezaujímalo, on sa snažil spoznať najprv krajinu a jej obyvateľov, aby potom mohol získať všetko. Druhým významným faktorom bolo nesporne kresťanstvo. Conquistadori sa cítili ako križiaci a nadšene šírili pravú vieru, pričom si nevyberali prostriedky. Cortés počas pochodu na Tenochtitlán neustále odkazoval Motecuhzomovi, aby „...zanechali obetí a nejedli mäso svojich blížnych,...,pretože tak to prikazuje náš Pán Boh, ktorého uctievame, v ktorého veríme, a ktorý nám dáva život i smrť a vezme nás do neba“ (15). Keď neskôr Cortés nepochodil s presviedčaním tenochtitlánskych kňazov o pravosti kresťanstva, v hneve začal rozbíjať sochy bohov, čo svedčí o jeho náboženskom zápale, ale zároveň tým zmaril možnosť získať Mexiko mierovou cestou. Treťou motiváciou Španielov bolo napodobňovanie antických vzorov v duchu renesancie. Sám Cortés sa chcel svojimi činmi vyrovnať Alexanderovi Veľkému. Tejto motivácii je podobný jej aztécky ekvivalent - toltéctvo. Aztékovia považovali Toltékov, ktorých moc sa v Mexickom údolí zrútila v 12. storočí, za zakladateľov civilizácie a sami sa pokladali za ich legitímnych nástupcov.