Stránka 1 z 2

Ernst Udet, Praha - Kbely 04/1919?

Napsal: 25/3/2025, 14:19
od Zemakt
Ernst Udet, Praha - Kbely 04/1919?

přesunuto z tématu raritní fotografie letectví

Potřeboval bych drobet pomoct. Není někomu tato letkyně povědomá? Časováno do dubna 1919, Praha Kbely. Dík.
Tajemná 1.jpg
Tajemná 1.jpg (18.25 KiB) Zobrazeno 836 x
Tajemná 2.jpg
Tajemná 4.jpg

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 25/3/2025, 15:39
od stronger.p
Asi to bude blbost, mohli by to být manželé Hamšíkovi? (ona a ten chlap po její pravé ruce)

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 25/3/2025, 19:16
od Zemakt
Ee, na 12 let by vypadala dost zkušeně. Ale dobrý, o ní jsem neměl ani šajna :up:

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 25/3/2025, 19:37
od bat
https://cs.wikipedia.org/wiki/Bo%C5%BEe ... erov%C3%A1
Někdo má cit na tváře, třeba to souhlasí a nebo ne :)

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 25/3/2025, 19:43
od stronger.p
Zemakt píše: 25/3/2025, 19:16 Ee, na 12 let by vypadala dost zkušeně. Ale dobrý, o ní jsem neměl ani šajna :up:
Jsem netušil, že byla od něho o dost mladší

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 25/3/2025, 19:45
od Zemakt
Bat. Ne ne, na tu už jsem koukal. To je jiná váhová kategorie a pak už nelétala. Ještě bych mohl říct, že celá tato událost má spojení s Udetem, na jehož vystoupení zrovna celá tato parta lidí koukala a bavila se jím.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 26/3/2025, 19:10
od stronger.p
Možná je to taky blbost, ale napadlo mě podle fotek dole v odkazu, že by to mohla být Thea Rasche, která s Udetem tehdá mohla přiletět jako pasažér? Typově, tím "širokým" obličejem, je té letkyni na tvých fotkách podobná. Ty tvoje fotky jsou screeny z videa?

https://c7.alamy.com/comp/BDCCAM/rasche ... BDCCAM.jpg

https://www.alamy.com/stock-photo-rasch ... archtype=0

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 26/3/2025, 21:31
od Zemakt
Troufám si říct že ne. Hlavní markant, nos. Ovšem somatotyp identický, to jo.

Ano, zítra ti pošlu SZ. Zatím dík za spolupráci :wink:

Edit, anebo ne, dám to sem. Víc hlav víc ví.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 27/3/2025, 09:33
od Zemakt
Takže oč jde. Jak jsem výše dával tu fotografii D.VII tak jsem si večer ještě chvilku listoval ve staré triádě, kde mne zas po těch letech upoutal ten Fokkerův slavný pašunk celé fabriky do Holandska. A tak jak jsem si k tomu dál vyhledával podrobnosti, když jsem narazil mj. na tuto fotografii
fokv35-2.jpg
s popisem Udet a jeho předváděčka v dubnu 1919 Praha Kbely. Hledal jsem tedy dál a narazil na tohle:

phpBB [video]

respektive zde
https://www.criticalpast.com/video/6567 ... -with-them

No a včíl mne napadlo, že by to celé nemusel být úplně blbý námět na článek, pracovně nazvaný "Fokker C.I". Jenže ať pátrám jak pátrám tak k té Praze zatím nic nenacházím. Tak jsem zkusil tu ženskou. Možná snad by mohlo něco být v Udetově knize Můj život letce (nemám). Už jsem projel i dubnové Národní listy z devatenáctého, ale buď jsem to přehlédl nebo tam zmínka o této show není. Nicméně mám za to, že když se to na videu papalášema jen hemží a když tam byla i kamera, tak někde o tom něco sakra být musí :?:

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 28/3/2025, 15:23
od stronger.p
Divný je, že je v popisu videa, že Udet bere na palubu americké důstojníka..., kde by se u nás vzal v tý době americký důstojník Když si přesnímkuješ to video, ta změť těch různých uniforem (ve vojenských hadrech se nevyznám), v pozadí vidím (myslím) německé brigadýrky... Je to opravdu u nás?

Popis u videa:
Německé letecké eso z 1. světové války Ernst Udet vozí pasažéry na projížďky v upraveném dvoumístném letounu Fokker D.VII s německými značkami během poválečné letecké akce na letišti Kbely u Prahy v Československu. Udet v civilu stojí opodál, zatímco dva muži pomáhají důstojníkovi americké armády v uniformě oblékat si objemnou kombinézu, aby chránili jeho oděv. Udet nosí svou vlastní malou létající čepici srolovanou na hlavě a podává důstojníkovi helmu. Kolem dalšího německého letadla v pozadí jsou vidět muži. Důstojník se snaží obléknout kombinézu. Pohled na důstojníka na předním sedadle letadla s přilbou s brýlemi zvednutými na čele a usmívající se do kamery. Udet sedí uvolněně a usmívá se na (zadním) sedadle pilota. Rozhlíží se po letadlech provádějících manévry nahoře (není vidět). Detailní záběr na Udeta a pasažéra. Pohled zezadu, jak jim vlajkonoš mává dál a oni vyjíždějí ke startu přes travnaté pole letiště Kbely. Další scény ukazují letoun v různých akrobatických manévrech včetně smyček. Zpátky na zem sedí Udet na trupu s nohama v kokpitu, zatímco na palubu nastupuje další cestující. Po letu jsou vidět pojíždění. Když se cestující zastaví, podá přilbu a brýle muži stojícímu poblíž letadla a sestoupí na křídle na zem. Zbývající sekvence ukazuje Udeta, jak si povídá s obdivovateli, kteří ho obklopují, zatímco kouří cigaretu. Patří mezi ně dámy, pánové, vojenští důstojníci a žena v letecké kombinéze a helmě.

Co jsem tak zjistil Udet a Von Greim získali D-VII konvertovaný na dvousic (D.VII 10415/18) a D-VIII a na těch dělali ty "letecké dny". Když Von Greim D-ViII rozbil, tak jim to zakázali.

Originální plakát: (?) https://catalogue.swanngalleries.com/Lo ... fNo=588086

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 29/3/2025, 09:24
od Alfik
stronger.p píše: 28/3/2025, 15:23 Divný je, že je v popisu videa, že Udet bere na palubu americké důstojníka..., kde by se u nás vzal v tý době americký důstojník Když si přesnímkuješ to video, ta změť těch různých uniforem (ve vojenských hadrech se nevyznám), v pozadí vidím (myslím) německé brigadýrky... Je to opravdu u nás?
To mohl být charge d´affair nebo jakýkoli náhodný styčný d., třeba na vyslanectví, z jakéhokoli státu, nemusel být z tadmoť.

Dodatek pro vysvětlení: Na letecký den, a zvl. na takový kde byla anoncována návštěva a předvedení nejlepší tehdejší techniky, by takový důstojník dojel třeba i Francie apod. Je to součást jeho práce, obhlídnout a co nejvíc zjistit. Na Dny NATO taky jezdí kde kdo od Číňanů až po Čilany :)

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 29/3/2025, 14:05
od stronger.p
S tím mohu souhlasit, ale..

Většinu letadel, která sem přiletěla hned po válce, úřady zabavily. Všimni si, že D-VII (C.I) má trámové kříže na křídlech nahoře i dole. Ten Rumpler má také německé nebo c.k. označení (úplně jsem to nezkoumal)..
V dubnu 1919 přiletěli do Kbel Francouzi se SPADy A Breguety:
http://www.vrtulnik.cz/ww2/protektorat-kbely.htm (provoz v Kbelích do roku 1929 včetně)
O leteckém dni ani zmínka.

Tady je odkaz na on-line celou knihu Udet, můj život letce, v originále. O Vystupování s von Greimem se tam nijak nezmiňuje (já jí četl již dávno, takže si to úplně nevybavuju).
https://www.projekt-gutenberg.org/udet/ ... epage.html

Další poster z té doby:
https://www.mkg-hamburg.de/sammlung/obj ... -e00109253

V knihách Rajlich-Sehnal, Československé letectvo 1918-1924 a Vzduch je naše moře, taky ani zmínka.

Ale poctivě hledám a zjišťuji, listuji knížkách a digitálních archivech (alespoň nečumím zbůhdarma do compu :D), které jsem "zdědil" po svých, již zesnulých kamarádech, kteří dělali předloháře pro asi nejlepší modelářskou firmu v ČR :), co produkuje plastikové modely letadel.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 29/3/2025, 16:22
od Zemakt
K uniformám. Je to právě naopak, pominuli to co píše Alfík, tak Praha tehdejších dní představoval ve vojenských mundúrech doslova světové panoptikum, kde vedle různých navrátilců z front si podávali ruce všelijací členové vojenských misí, nově konstituovaných velvyslanectví apod. A zrovna ti chtěli být logicky viděni. Paradoxně mne tato záležitost přijde nejméně divná, spíše naopak. To je pro mne víc zarážející ten tlouštík co se sápe do kokpitu a Udet tam s ním pak dělá loping :wink:

Co se týče těch konfiskací, tak dost také záleželo kde a kdy k tomu docházelo. To co popisuješ bylo vcelku běžné později na východě, nicméně zde dlouho panoval válečný stav. A stejně pak docházelo, ne vždy, na vrácení zabavených letadel. Něco jiného byl západ. V dubnu 1919 ještě nebyla podepsána mírová dohoda a pochybuji, že si to RČS chtěla s Německem rozházet. Ostatně kufrovalo se zvesela i obráceně. Ale k meritu věci.
Vzhledem, že proti relevantnosti popisu, lokaci a dataci onoho videa nic nehovoří, je nutné jej aktuálně brát jako holý fakt a jako k takovému tak přistupovat.

Když člověk takhle pátrá a hledá upne se na jednu věc, a ta ho kolikrát dožene do stavu beznaděje :lol: . Takže nechal jsem pro tento moment ženu v kukle ženou v kukle a zkusil jsem to uchopit jinak. Znovu připomínám, že jsem projel veškerá vydání Národních listů onoho měsíce s nulovým výsledkem. A tak má nová spekulativní hypotéza se opírá o samotný letoun, tedy Fokker D.VII. Co vlastně víme?

- materiálně technické zabezpečení Leteckého sboru RČS bylo v dubnu tak mizerné, že MNO bralo zcela bez skrupulí jakýkoliv trochu smysluplný letecký materiál. A téměř od každého. A ani zmíněné dodávky z Francie to moc nezměnily.

- relativně nedaleko od Prahy pak žil byl jeden velmi ambiciózní a taktéž bezskrupulózní člověk jménem Anton Fokker, jenž byl mimochodem schopen ještě za války vyrábět na sklad aniž by od Luftstreitkräfte obdržel oficiální objednávku. Příměří a blížící se faktická kapitulace Německa mu tehdy nenechávala spát, ba o to víc, když viděl ty stovky nově vyrobených a nepřevzatých D.VII a V.38 (C.I) válejících se mu ve výrobních halách.

- na a pak tady byl jeden ex stíhací pilot, světově známé eso s obrovskou popularitou, navíc sympatický a komunikativní. Jo, Udet.

Jak je vidět na konspiračku je zaděláno, že :wink:

Jednoho dubnového dne roku 1919 se pak v Praze Kbelích objeví Udet s dvoumístnou úpravou D.VII, načež k ohromnému úžasu všech přihlížejících začne nad letištěm s letounem provádět různé psí kusy a vylomeniny. Nakonec i pár potentátů vč. jedné ženy vezme do vzdušné dimenze. Na přítomné příslušníky československého Leteckého sboru a MNO kvality letounu udělají samozřejmě dojem a ti začnou u svých nadřízených referovat. Začnou drnčet telefony, začne se licitovat o ceně. Jenže, už od května začínají do RČS přijíždět první z Francie vypravené letecké transporty s darovanou leteckou technikou. A co si budeme říkat, dar je dar, a na Slovensku se rozjíždí válka. Prostě špatný timing. Dokonce moc moc špatný. Jenže.

27. května 1919 za čs. liniemi nouzově přistává Fokker D.VII jenž je promptně opraven a zalétán načež ho dostává do pazour elita tehdejšího Leteckého sboru. No a ti nešetří superlativy, nepřekvapivě, letoun to byl opravdu výborný, obzvlášť s Austro-Daimlerem pod kapotou. Nu a včíl se nám začíná kruh pomalu uzavírat. Udet a jeho pražská předváděčka, zkoušky kořistní "sedmičky". Člověk pak není překvapen, že zcela seriózně začne MNO jednat s různými pochybnými lidmi o propašování několika desítek stíhacích D.VII z území Německa, z území kde již nějakou dobu řádila mezinárodní likvidační komise. Přičemž je MNO ochotno jít na tu mez, že by před hromadným přeletem přemalovávalo ještě císařské znaky čs. kokardami. Něco jako udělalo zde: viewtopic.php?p=447423&hilit=Gotha#p447423 . To že z obchodu pak sešlo je věc jiná, nicméně už jen to, že RČS zaplatila za pohonné látky na přelet naznačuje jak velké její odhodlání získat Fokkerův brus bylo. A předpokládám, že to odhodlání se nerodilo nějak spontánně.

Takže jak přátelé, je to možné? Dává to smysl?

Jinak, co mi do celé téhle mé teorie hází poněkud vidle, pominu-li doposud panující totální absenci dalších zdrojů, tak je časová osa.

- letecká produkce Udet - duben 1919
- příjezd prvních fr. transportů květen 1919
- Fejésova kraksna na slovenské frontě květen 1919
- Fokker pašuje fabriku ze Schwerinu do Holandska červenec 1919

Jo, kdyby byla produkce po nouzovém přistání na Slovensku, tak je to tútáč :rotuj:


Jinak, knihu od Udeta už mám na poště. Vzduch je naše moře, výborný, základ. Rajlich klasika, ale je to fakt poplatný době.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 8/4/2025, 20:14
od Zemakt
Takže k tomu Udetovi. Fokkerova vlastní biografie došla. Mám toho rozečteného víc, tak jsem si jen přečetl kapitoly věnující se předmětnému časovému období. No, pominuli, že je to napsáno opravdu hodně, hodně otevřeně, pak na přímou zmínku o Udetovi v jeho službách jsem nenarazil (třeba to tam ještě někde bude, ale pochybuji). Jediné co tam je, a co ten můj konstrukt shodou okolností také nevylučuje je tato pasáž, cituji ...

Dostal jsem zprávu, že komise spojenců navštíví naše továrny a bude dohlížet na to, aby se systematicky zničil každý stroj každý motor. ........
....Během těchto bouřlivých rebelantských dnů se našlo mnoho armádních pilotů veteránů, kteří byli ke svým strojům připoutáni sentimentem a neuposlechli rozkazu. Někteří odlítli se svými letadly zpět do Schwerinu, jiní je ukryli na venkově, daleko od slídivého oka komise. Tato praxe se tak rozšířila, že musel být vydán zvláštní rozkaz, který sliboval pilotům uložení velkých pokut v případě neuposlechnutí. Slavná pruská disciplína v té době ztratila na síle a rozkaz byl málo účinný.


No, jako dobrý, ale moc nám to asi nepomůže. Jen snad, že to bylo stále reálné. Doba byla tehdy kurevsky turbuletntí a v podstatě vše bylo možné.

Jinak když už máme to knižní okénko. Jak jsme výše řešili ten antikvariát na Megaknihách. Zaplacenou objednávku jsem dvakrát urgoval. Nakonec to přišlo. Kniha ovšem zcela nová, ještě v originálním baletní ve freschfolii.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 23/6/2025, 12:37
od Zemakt
Další stopa k Udetovi ve Kbelích. Jsem idiot. Někdy v březnu 1919 přilétla do Kbel letadla italské vojenské mise. Počátkem dubna pak přilétla Lachmannova Bré 590. Byla to tehdy velká sláva a za přítomnosti Pellého se konala letecká exhibice leteckých částí obou misí. Duben 1919 Praha - Kbely :idea: :?:

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 23/6/2025, 17:59
od stronger.p
To už jsem ti sem dával
http://www.vrtulnik.cz/ww2/protektorat-kbely.htm
http://www.vrtulnik.cz/ww2/006.htm
http://www.vrtulnik.cz/ww2/italove.htm
Ale pokud jsou na těchto stránkách opravdu všechny "zásadní" informace o tom, kdo a kdy přiletěl, tak o Udetovi nebo nějaké "německé nebo holandské" misi, ani řádka..
Na tom videu mi přišly ty hangáry dřevěné a ne plátěné, jak píšou u francouzské mise Bré 590.
8.1.1919 vyrazil pracovní oddíl o síle 20 mužů z Letecké setniny Plzeň na letiště v Chebu, aby tam demontoval celkem 9 hangárů. Čtyři hangáry se přesunuly do Kbel, kdy byly montovány v květnu 1919.
http://www.vrtulnik.cz/ww2/protektorat-plzen.htm

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 23/6/2025, 18:17
od Zemakt
Jo, to jo. Vrtulník fajn, ale ta zmínka o nějaké produkci tam absentuje. Našel jsem zde https://mocr.mo.gov.cz/assets/multimedi ... y---ce.pdf

Mimochodem je tam i zmíněný omyl tehdejšího kronikáře, mrkni. Pro takto rané období normálka, rovněž tak množství relevantních zdrojů. Těmi hangáry myslíš ty vzadu na horizontu?

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 23/6/2025, 18:46
od stronger.p
Já myslel hangár, jak vidíš na videu v čase 0,58 - 1,04. Je to typ hangáru, který mohl již být postaven v té době, kdy je datováno video, ve Kbelích?
Proto dávám odkaz, že nějaké bytelné hangáry postavili ve Kbelích později.

Re: Raritní a zajímavé fotografie - letectví

Napsal: 23/6/2025, 20:00
od Zemakt
Áha, tak já jsem zas zkoušel porovnat ty stavby v pozadí v čase cca 30 sec jak zrovna Udet startuje. A potom hned po Tebou udané době, hned za tím dřevěným hangárem. Nevím, přišlo mi to příliš daleko nějak smysluplně ty objekty zhodnotit. A nejsem Pražák. Jo, ten dřevěný hangár je velmi dobré vodítko. V té knize o letišti je stavebnětechnický vývoj docela slušně popsán. V tomto ohledu mi vycházejí pouze dvě možnosti. A to, že se původně jedná o nějaký objekt Černínovy cihelny, která v počátečním období byla k tomuto účelu využívána. A potom je tam zmínka o jakémsi italském dřevěném hangáru, jenž tam stál rok. Bohužel k jakému datu, tam stál již ten rok, uvedeno není. Italové přilétli zřejmě v březnu, jestli za cca měsíc se stihla vyšvihnout tato stavba těžko říct. Dnes určitě ne :D

Re: Ernst Udet, Praha - Kbely 04/1919?

Napsal: 24/6/2025, 09:19
od Zemakt
Tak jsem se pokusil udělat nějakou smysluplnou porovnávačku.

Na prvním snímku je výřez s dřevěnou stavbou "hangáru". To že se jedná o dřevěný, tedy se základy spjatý, relativně echtovně postavený objekt není zřejmě pochyb.
Dřevěný hangár 1.jpg
Fotografie Kbelského letiště z roku 1919 jsou dvě. Na té první, níže uvedené, jsem zakroužkoval objekt cihelny (č. 1), která mohla a také sloužila v přechodném období k hangárování. A dále neznámý objekt (č.2). Ten však svojí stavební výškou v porovnání s okolními hangáry neodpovídá.
CIhelna 1.jpg
A navíc, na tomto snímku, jenž byl zřejmě zhotoven blíže k inkriminovanému datu, tento absentuje úplně.
Cihelna 2.jpg
Resumé? Tomu že video vzniklo v dubnu 1919 ve Kbelích neodpovídá, dle dostupných zdrojů, žádný z místních objektů. Leda, že by duben nebyl duben 1919, ale nejdříve květen. A nebo, že s výstavbou hangárů z Chebu se začalo o měsíc dříve, což je v rozporu s literaturou a v podstatě i snímky. To staveniště je zcela zřejmé.

Zřejmě definitivní potvrzení, že se jednalo o jiné letiště lze pak nalézt na těchto výřezech.
Stavby v pozadí 1.jpg
Všimněte si v pozadí velkého objektu/objektů.
Stavby v pozadí 2.jpg
A zejména zde šestice fortelně zbudovaných hangárů a dalších navazujících objektů. Shoda s "Kbelskými 1919" snímky, respektive stanovými hangáry Bessonneau, veškerá žádná. Nutno však dodat, že člověk nikdy neví :wink:

Zde ještě jednou odkaz na video kde se to dá fázovat.
https://www.criticalpast.com/video/6567 ... -with-them