Plány na stíhačku chtěly menší stroj který by byl „úsporný“ pro cenné místo na letové a v lodním hangáru, jenže tyto plány taky chtěly stroj který by dokázal dosáhnout značné rychlosti za velice krátkou dobu a proto aby byl schopen během několika minut zastavit blížící se nebezpečí.
Tyto aspekty byly v F-14 dobře vyřešeny a skloubeny do sebe. Tomcat dostal 2 silné motory, a křídla upravená tak aby mu tuto rychlost umožňovala, proto má F-14 sklopná křídla, ta se při větší rychlosti sklopí do co nejostřejšího šípu a Tomcat tak má menší odpor,Křídla se takto skládá i na letové palubě kde se tak vyvažuje možnost sklopení křídel jako u ostatních letadel.
Brzy po svém zařazování začal být F-14A Tomcat hlavním stíhacím letadlem letadlových lodí US Navy, u pilotů je tohle letadlo oblíbené,ale u verze A si mnoho letců stěžovalo na mnohé nedostatky, především na tendenci letounu k ploché vývrtce, ke které docházelo díky slabšímu výkonu motorů.
Tomcat má dvoučlennou posádku, pilota a navigátora,neboli operátora zbraňových systémů.
Zbraňový základ tvoří rotační kanon M61A1 Vulcan ráže 20 mm, dále pak řízené střely malého dosahu AIM-9 Sidewinder, střely středního dosahu AIM-7 Sparrow a hlavně mohutná střela vzduch-vzduch AIM-54 Phoenix, ta byla označována za nejdražší leteckou střelu, její cena se pohybuje kolem 2 milionů USD. Střela je naváděna vlastním radarem, lze ji proto zařadit mezi střely „Fire and Forget“ – vystřel a zapomeň, její dosah je do 150 km.Tato střela je používána jen na F-14,na žádném jiném letadle.Tomcat může nést až 6 těchto střel.
Nová role pro Tomcaty je bombardování, nová verze F-14D je vybavena systémy které umožňují Tomcatu útočení i laserem naváděnými pumami, samo že klasické „železné“ ,nebo „hloupé“ jak chcete, zkrátka neřízené pumy mohou být podvěšeny také. Použity mohou být i AG střely jako je třeba AGM-65 Maverick, nebo AGM-88 HARM.
V námořním letectvu je nejvíce používané verze od F-14A , ta začíná být nahrazována novou verzí D, jenže velice pomalu a navíc asi nebude nahrazena úplně, rozpočet pro letectvo jde jinam než na nové námořní stíhačky proto bylo nakoupeno verzí D jen málo.
F-14D
Tato verze je modernizovaný Tomcat, má novou avioniku a lepšími motory. D-ko je vybaveno novým radarem AN/APG-71 ten dokáže zpracovávat data rychleji než radar u straších verzí AN/AWG-9.V „nerovnosti“,nebo výstupku pod přídí jsou instalovány další zařízení, ič.systém AN/AAS ten slouží pro vyhledávání a pronásledování cílů, dále je zde TV kamera AN/AXX-1.
Staré motory TF-30 byly nahrazeny novými motory F-110-GE 400, ty jsou stejně jako TF-30ky vybaveny přídavným spalováním,ale mají vyšší tah.Motory TF-30 měly tah 92,97 kN a motory F-100 mají tah 102,75 kN.
Přibyl lepší systém ochrany letadla – výmetnice klamných cílů a světlic ALE-39, i pilot a navigátor dostaly nové katapultovací sedačky NACES.
Stejně jako předešlé verze má i verze D možnost připevnit pod motory odhazovatelné palivové nádrže o objemu 1 011 litrů.
Technické údaje: Grumman F-14D Tomcat
Motory: F-110-GE 400
Max. rychlost: 1 997 km/h
Dolet: 2 965 km
Dostup:16 240 m
Rozměry:
Rozpětí: (roztažená křídla pro přistávání = max. rozpětí) 19,55 m
Délka: 19,10 m
Výška: 4,88 m


