Grumman F-14 Tomcat

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

F-14 nebyl čistě záchytný stíhač. Nebyl to další MiG 25, ten neuměl manévrovat, neměl avioniku na" dogfight".
Nejvhodnější označení pro F-14 je Navy Air superiority. Byl dělán aby uměl vše co se týká vzdušného boje + budoucí rozvoj do AG.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Skeptik »

Wasp píše:Nesedí nám ale roky. NA-335 nebyl vybrán v roce 1969, tzn, několik let před tímto rokem byl znám a rozvíjen.
Začátek práce na PFI 1969-1970.
Je tady teda jasná návaznost, není to tak že Suchoj dělal něco před NA-335.
Ale to je přeci irelevantní. Tak se nepracuje. Není to tak, že by konstruktéra ve spánku něco napadlo a druhý den to nakreslil.
Nejprve jsou teoretické práce, výpočty a aerodynamická měření. První práce ohledně křídla se "sinusovou" či "ogivální" náběžnou hranou (gotickou, jak tomu říkali Frantíci) se objevili počátkem 60-tých let. Teoretické výhody byly takové, že na tomto schématu začaly pracovat všechny významnější aerodynamická pracoviště - CAGI nevyjímaje.
V dubnu 1968 byl v SSSR zalétán MiG-21 Analog, což byl testbed pro připravovaný Tu-144 s křídlem, které kombinovalo "sinusovou / ogivální / gotickou" náběžnou hranu s deltakřídlem. U Suchoje se těmto křídlům věnoval Vladimír Antonov (shoda jmen s "tím" Antonovem"). Ten se také stal členem týmu pro přípravu T-10.

Kdy u NA začali pracovat na NA-335 je rovněž irelevantní, protože teoretické práce z oblasti aerodynamiky, na kterých stavěli, již byli známé všem.
Důležitější může být, kdy se tyto informace dostaly ven. A to i jen teoreticky, protože pouhý nákres, či fotka modelu, nikomu nic neřekne. Letadla se nekonstruují tak, že si někdo řekne: "Hele, to je hezký tvar. Tak to uděláme!" :lol:
Wasp píše:Pikantní je že přes prohlášení pána od Su, T-10-1 nebyl lepší než ten F-15 od MCair. Měl velmi vážné problémy. Ogivální křídlo tomu velmi přispívalo. Nad 10 AoA bylo letadlo velmi nestabilní.
Na tom není nic pikantního. To je přeci známo, že se první návrh T-10 nepovedl. Proto to celé předělávali a proto měl Su-27 takové zpoždění. (Je klidně možné, ba pravděpodobné, že by první verze NA-335 taky nebyla perfektní a vývoj se protáhl).
Jde ale o perspektivu koncepce. Jak je vidět, zde měli konstruktéři od North American Rockwell i od Suchoje pravdu. Potenciál takové konstrukce je prostě větší než potenciál klasické koncepce F-15.
V USA vsadili na rychlost a bezproblémovost vývoje ... a dostali letadlo, které ve své době nemělo konkurenci, ale rychleji zastarává, protože jeho konstrukce nemá dostatečný rozvojový potenciál.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Skeptik »

Wasp píše:F-14 nebyl čistě záchytný stíhač. Nebyl to další MiG 25, ten neuměl manévrovat, neměl avioniku na" dogfight".
Nejvhodnější označení pro F-14 je Navy Air superiority. Byl dělán aby uměl vše co se týká vzdušného boje + budoucí rozvoj do AG.
Souhlasím, že manévrovatelnost F-14 byla o něco lepší než u MiGu-25, ale úrovně klasických stíhaček pro vzdušný boj (F-15, F-16) ani zdaleka nedosahoval. Jak jsem psal, film "Top Gun" je PR :wink:

Kdysi ve Flightu jsem četl článek od holandského pilota, který popisoval společné cvičení s F-14kama. Psal, že pod vlivem filmu Top Gun očekávali, že jim F-14 "natrhnou triko" a že byli všichni šokováni, jak lehce je dokázali se svými F-16A vymanévrovat.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od HONZIK11 »

Protože to byl macek.
prázdná 18 951 kg
běžná vzletová 29 072 kg
max. vzletová 33 724 kg
http://www.flugzeuginfo.net/acimages/f- ... t42_03.jpg
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

Takže vlastně nic, já nemám problém s tím co píšeš ohledně vývoje. Ale, nikde není vlastně žádný důkaz že to tak nebylo, a naopak. Pro je datace a jedno malé prohlášení inženýra Suchoje.

A pikantní to je právě že dost.
Protože to ukazuje že -
Inženýří Suchoje si věřili i proti Cagi, věřili že jsou lepší než klasická hybridní konstrukce F-15 a mýlili se. Museli začít od začátku.

F-15 je tady skoro 50 let, a bude ještě déle, co více ke konstrukci a jeho potenciálu ?? V čem by vlastě měl zaostávat ? Nakonec, vem si, od počátku se s Eaglem promýšlela možnost 2D vektorové trysky. Nakonec ji STOL/MTD dostal, mělo to benefity, mělo to negativa, ale šlo to. Pak přišel Silent Eagle, výzbroj vevnitř, čelní rcs údajně mělo jít na úroveň F-35 ( neptej se mě jak). Je to otázka peněz a zájmu.

Manévrovatelnost F-14 je omezená svoji velikostí ( je prostě vidět) , to už jsem snad tady ve vlákně psal, v příspěvku ohledně vývoje a bylo by dobré kdyby jste si ho přečetli,protože pak by jste věděli že F-14 byl skoro první, letoun stavěný s důrazem na manévrovatelnost.

Proč by jinak dělali všechny ty manévrové sloty, glove vanes, avioniku, vztalkový trup, dvojité směrovky, ovladatelnost ve vysokých AoA, vyvýšený kokpit s dobrým 360 výhledem, aby se koukali na co ?? atd.
Že já něco píši ! :D

Ano, F-14 nebyl úplně nejvíce dogfighter, ale manévrovat uměl velmi dobře s dobrým pilotem. A to ještě nemyslím verze s motory GE F 110 !

Z čeho vycházím ( opravdu musím dokazovat že F-14 uměl obstojně manévrovat ??)
Znáte AIMVAL/ACEVAL ? Banda F-5 prot F-15 a F-14 ? A víte že Tomcatu se zde dařilo lépe ?
Zkuste si pročítat stránky F-16NET, a pak si najděte videa na YT s rozhovory s piloty a pak si seženěte alespoň knihu od James P. Stevenson, pak by nikdo nepsal že F-14 je MiG 25 a ( je vlastně trochu obratnější).
A pak plno článků ( ne těch z brava) na téma vývoj, ovladatelnost a obratnost F-14..



I
Naposledy upravil(a) Wasp dne 23/12/2021, 21:20, celkem upraveno 3 x.
segal7
praporčík
praporčík
Příspěvky: 341
Registrován: 26/11/2014, 18:21
Bydliště: Vysočina

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od segal7 »

Nejhorší je nebýt...
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od HONZIK11 »

Jojo. Ten rozbor je casove i technicky moc dobre sepsan. Mel by patrit do,zlate pameti Palby,,
Byla to moc pekna doba, prototypy a letouny 4.generace. A vychazely jim vsem z toho ofukovani , nadherne era. Ty dnesni ,pocitacive,, manty,, myslim tim ryby uz s timto nemaji pohledove nic spolecneho.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od HONZIK11 »

Jeste doplnek. Konstrukteri Su27 nakonec ogivality dosahli. A to prechodem kridla do trupu , jeho pocatecnim nabehem trup - kridlo.
Pekne o vsech detajlikach i o mechanizaci kridla a Su27 je zde,moc pekne stranky.
http://m.ruslet.webnode.cz/technika/rus ... lanker-b-/

No a Mig 29 ten prechod konvexni - konkavni volil opacny podobny jako F18.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

Doplním dalšíma dobrýma stránkama:
http://www.hitechweb.genezis.eu/fightersSF01.htm
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3956
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od HONZIK11 »

Je fajne. Ja je kdysi mel ulozeny.Diky. Pamatuji si z nich jen, jak byl Jakovlev upne mimo misu.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

F-14 je dobrý v nízkých rychlostech/výškách a ustáleném zatáčení. Také má celkem pěknou alfu. Tzn, pokud se někdo dostane sem, má problém.
S F-16, třeba, je pro něj dobré co nejdříve ho vtáhnout do nízkých rychlostí, protože FCS F-16 nedokáže zvednout nos nad 25,5 AoA.
Rozdíl je vždy pilot.
Na YT najdete pěkné rozhovory z poslední doby.
Jeden je s instruktorem Top Gunu.
V devadesátkých se zůčastnil cvičení s MiGy 29. Pilot MiGu 29 byl zkušený display pilot První souboj prohrál Top Gun instruktor.
Druhý vyhrál.
Je to o výcviku a zkušenostech. F-14 obecně není tak dobrý krutič jako MiG 29, ovšem, to neznamená že to nejde.
Námořnictvo umělo své piloty dobře vycvičit.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

To Ogivální křídlo, to kvůli kterému neudělali u Suchoje změny i přes doporučení Cagi ( a ani nepoužili mech, náb. hrany - protože to nemá F-15, tak na co ??).
Proč na něm trvali ?
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

Honzik
Když se podíváš na Jakovleva k PFI a na Nasa LFAX ( číslo nevím) k FX, tak je to také ´podobná koncepce.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od kenavf »

Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od jersey.se »

kenavf píše:
Takto vyzerá Cobra
https://youtu.be/kcLavSl58yQ?t=16
Jo, a takhle taky.
https://youtu.be/jqiDEcfSnXs
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

Jersey-ův příspěvek kolem 2:00 minuty.

Kenavf, jsou tam "uvozovky" - "Cobra".:D
A má to ukázat - autoritu přídě F-14. MiG 25 se tomu ani nepřiblíží. Nemá žádné manévrové ambice, ale i tak potrápili F-15 v zálivu. Ta ano.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od kenavf »

jersey.se píše:
kenavf píše:
Takto vyzerá Cobra
https://youtu.be/kcLavSl58yQ?t=16
Jo, a takhle taky.
https://youtu.be/jqiDEcfSnXs
Ano, tá vyzerá pekne.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

F-15 měl nižší síly v řízení a F-14 lépe akceleroval v transonických a nadzvukových rychlostech. Pro mě zajimavé je to že Eagle měl podle rozhovoru vyšší AoA než F-14.

https://www.youtube.com/watch?v=eYPtDNdhc8M
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 273
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Pavel 15 »

Já si vzpomínám na rok1974, kde kocur F-14 předvedl při ukázce úhel náběhu více jak 70°,
z důvodu bezpečnosti to bylo zakázáno na aerošou předvádět.
Naposledy upravil(a) Pavel 15 dne 27/7/2022, 13:41, celkem upraveno 1 x.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“