Grumman F-14 Tomcat

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Shania »

Wasp píše:Zajimalo by mne proč si pořídili F-14 místo F-15, neví někdo ?
https://warisboring.com/why-iran-really ... 4-tomcats/
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

Rozumím tomu tak že F-14 byl pro ně vhodnější pro svůj větší dosah radaru a vzhledem k prostředí kde by operoval. Hory a pouště.
Irán byl v kontaktu delší dobu s Grumannem, věděli o F-14 hodně a hodil se jim lépe do jejich plánů.
A je to dobře, protože pouštní Kocour je pěkný.

Nešlo ale i o to že program F-14 potřeboval finanční injekci a Iránské peníze se hodili ? Program F-15 nebyl tak moc pod palbou kritiků jako námořní VFX.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

Zde ve vlákně někde v minulosti je psáno že Tomcat nebyl stavěný na dogfight. To není úplně tak pravda.
Po F-14 se chtělo aby uměl i bojovat v manévrovém vzdušném boji pokud by se do něho dostal. K tomu měl zbraně - M-61A1 20 mm rotační kanón s cca 660 náboji umístěný v trupu ( šlo o přímé zkušenosti s F-4 Phantom II ve Vietnamu, zde nemusím rozepisovat) a AIM-9 Sindewinder v tehdy poslední generaci.

Jeho Avionika byla uzpůsobena k manévrovému boji - radar měl režimy pro zachycení blízkých cílů (5nm), dobrý ( i když ne zcela ideální) HUD promítaný na čelní sklo a koncept HOTAS.

Navíc po dlouhé době se pilotovi a jeho operátorovi naskýtal dobrý výhled ven díky vyvýšenému kokpitu letadla.

Konstruktéři vybavily Tomcata kombinací důmyslných aerodynamických zařízení pro zvýšení vztlaku při manévrovém boji. Na křídle o měnitelném šípu šlo o třídilné vztlakové klapky a na náběžné hraně o sloty. Obě tato zařízení měla svoji polohu pro manévrování. K tomu by se mohly ještě popsat tzv. "Glove Vane". Šlo o plošky ktere se vysunovaly v nadzvukových rychlostech ven z náběžné hrany před křídlem. Jejich vysunutí se zvětšovalo s rychlostí. Jejich funkcí bylo destabilizovat letadlo aby se zvýšila manévrovatelnost letadla v rychlostech nad 1,35M. A v podzvukových rychlostech je pilot mohl manuálně vysunout pro větší manévrovatelnost. Ve službě se ovšem toto moc nepoužívalo a F-14 o ně přišla u novějších verzích.
Tomcat byl vybaven velkými plovoucími VOP a dvojitými SOP, obojí bylo zvoleno mimo věcí spojenými se stabilitou, i pro dobré manévrování.

Konstrukce letadla byla zamýšlena tak aby letadlo bylo těžké uvést do vývrtky, a aby bezpečně dosahovalo velikých úhlů náběhu při manévrování.
Obojí mělo zvýšit schopnost pilota manévrovat lépe než protivník - pilot se nemusel bát provádět manévry, které se staršími typy letadel, jako je třeba celá stovková série F, nešlo provést bez rizika.

Nebylo to zcela bez chybičky. Testy ve větrných tunelech ukázaly na asi tři typy vývrtek u F-14. Dvě jednoduše zvládnutelné, ovšem poslední se ukázala ke vší škodě jako nevybratelná. Šlo o plochou vývrtku s velikým záporným G. F-14 dostal úpravu ovládání v podobě zařízení ARI. To je zkratka pro Aileron Ruder Interconect. Toto zařízení (šlo vlastně o analogický počítač napojený na hydromechanický okruh řízení letadla) nastavovalo výchylky ovládacích ploch křidélek a kormidla podle pilotních pokynů a polohy letadla. Tím vylepšovalo ovladatelnost letadla a zabraňovalo pádu do vývrtky. Došlo i k upravení elektronických systémů uměle zvyšujících stabilitu.
V praxi ovšem k vývrtce (i ploché) mohlo docházet, pokud pilot při moc razantním manévrování nedal na varování letadla v podobě třesení. Pokud se plochá vývrtka plně rozvinula, nemuselo to dopadnout dobře.

Dalším problémem vedoucím ke vzniku vývrtky se ukázala vzdálenost motorů od sebe a zvláště se to týkalo pohonné jednotky TF-30. Tento motor u F-14 měl celou řadu problémů a tím nejvážnějším byl "Compresor Stall". Omlouvám se, neznám český termín pro zastavení (přerušení) chodu lopatek turbíny kompresoru vlivem místního přerušení toku vzduchu.
Při manévrování ve vysokých AoA ( nebo při příliš rychlém přidání plynu pilotem) docházelo u tohoto motoru k této události a navíc motor nemuselo jít vůbec lehce nahodit zpět.
Pokud se to týkalo jednoho motoru, docházelo k nestejnému tahu který mohl vést ke vstupu do vývrtky a nebo k jejímu zhoršení.


Časem se lépe a lépe dařilo tento a další problémy (související s přistáváním) zvládnout, třeba nahrazením analogické části řízení digitálním systémem FbW který byl před tím vyvíjen pro EF-2000 a následně byl tento systém upraven a zaveden. A také, zapoměl bych, zavedením zlepšeného a spolehlivějšího motoru TF-30 nové verze, nakonec motory GD F-110.
Naposledy upravil(a) Wasp dne 30/8/2021, 00:41, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 900
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Ataman »

Wasp píše:Omlouvám se, neznám český termín pro zastavení (přerušení) chodu lopatek turbíny kompresoru vlivem místního přerušení toku vzduchu.
Pumpáž.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

Ataman, jak jednoduché slovo :-)
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Flogger G »

Krátký pohled na výcvik posádek "Kocourů" ve škole vzdušného boje (Top Gun).
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

Kocour se uměl otáčet. Ale byl veliký a jeho křídla "značkovala". Piloti to někdy řešili mauálním nastavením křídel.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3957
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od HONZIK11 »

Do smrti budu tvrdit, ze SU27 byl inspirovan trupem F14. Stejne jako F15 Migem 25.
Rusi koncepci F111 obdivovali a nasledne F14 konstrukci jeste vice. Rozdelili je do podsestav a pak promitli do nekolika svych, Suchojovitych typu.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

F-15 a MiG 25 jsou si vzhledově podobní, ale to je vše co mají společné. Tam není nic. Ale něco málo na tom bude.
U F-14 jsem četl že ho sověti řadili jako nejvíce nebezpečný stroj protivníka. Pokud se podíváme na první T-10, z F-14 tam toho moc není. Spíše připomíná F-16/18 a North American Republic NA-335, což byl jejich F-15 pro soutěž FX.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Skeptik »

HONZIK11 píše:Do smrti budu tvrdit, ze SU27 byl inspirovan trupem F14.
Tvrdit to můžeš, ale pravda to nebude.
To, že se prototyp Su-27 testoval proti F-14 bylo dáno pouze tím, že F-14 byl, narozdíl od F-15, k dispozici.
Koncepčně jsou trupy F-14 a Su-27 něco zcela jiného. Mrkni hlavně na umístění motorů. U F-14 na boku trupu, u Su-27 zavěšený pod ním.
Stejne jako F15 Migem 25.

Pokud to bereš takto, tak ano.
F-15 nemá s MiGem-25 nic společného, stejně jako Su-27 s F-14 :lej:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

Honzik má pravdu v tom že vztlakový trup F-14 mohl být nějaká idea k trupu Su 27 a MiG 29. Ale, to je otázka.

U MiGu 25 k F-15 mě nenapadá vůbec nic, mimo to že jeho existence vedla k propagaci a ke změnám ve vývoji programu F-15, na základě jeho skutečných a domnělých výkonů.

Nasa pro FX předložila 4 své návrhy, MCAIR byl inspirován LFAX-8. Čtvrtý návrh, LFAX-10 byl jakýsi MiG 25.
Naposledy upravil(a) Wasp dne 22/12/2021, 18:58, celkem upraveno 1 x.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3957
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od HONZIK11 »

Skeptik. Ne ne. Je to na dlouho a ja ted vrazdim ceskeho kapra a ruskeho amura. Ale neni to jen okamzity zaver tak se k tomu jeste vratim. Tedy ne k rybam , ty to maji uz jasne. Kapr tlusty Amur delsi ale koncepce ... :razz:
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

Podle mě, Suchoj T-10, vycházel z North American Republic NA-335 a s nemalým přispěním sovětského vlastního vývoje. Nějaký konstruktér Suchoje měl v nějaké publikaci údajně prohlásit že NA-335 měl vyhrát soutěž FX a nedal by šanci postavit sov. něco lepšího. Tedy o něm věděli a považovali ho za špičku.
Křídlo je pěkně podobné na NA-335.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3957
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od HONZIK11 »

To letadlo by bylo ale strasne drahe slozite. F15 je vuci nemu opravdu eko variantou stejne jako seriove Su27.
https://hushkit.net/2016/03/16/the-f-15 ... an-na-335/
To sosaci ustroji se ocividne pak zalibilo Evropanum s Eurofighterem. :D
Naposledy upravil(a) HONZIK11 dne 22/12/2021, 19:42, celkem upraveno 1 x.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

To ano, a navíc, to křídlo by mohlo dělat problémy, stejně tak další věci v jeho konstrukci (Ventrální kýl. plochy). A měl problémy s místem pro avioniku. Už tak byl F-15 od MCAIR extrémně drahý. V této variatě, by možná celý FX stopl kongres. To se klidně mohlo stát.
Protože námořnictvo lobovalo za F-14..

Sací ústrojí se zalíbilo i MiGu 1.44
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Skeptik »

Wasp píše:Podle mě, Suchoj T-10, vycházel z North American Republic NA-335 a s nemalým přispěním sovětského vlastního vývoje.
Promiň, ale jak si jako představuješ to, že nějaké letadlo vychází z jiného? Navíc přísně tajného, o kterém nic podstatného není známo.
Že se mu trochu, z určitého úhlu pohledu a při určitém nasvícení, podobá?
Sorry, ale to je děsně naivní. Takhle konstrukce letadel neprobíhá.
Nějaký konstruktér Suchoje měl v nějaké publikaci údajně prohlásit že NA-335 měl vyhrát soutěž FX a nedal by šanci postavit sov. něco lepšího. Tedy o něm věděli a považovali ho za špičku.
JPP
Kdy a kdo to měl jakože prohlásit?
A bylo to v době programu FX, a nebo 30 let poté?
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

Já si jako představuji spoustu věcí, dej si fotky NA-335 a raných Suchojových studíí k T-10 vedle sebe, a řekni že si nejsou podobné více než dost :D
Tady máš zdroj výroku inž. od Suchého. Můžeš prozkoumat vějičku.
Oleg Samolovič kniha "Další Suchoj" (vyšla pouze v ruštině) je tam krátká zmínka o tom, že když McDonnell-Douglas 199 vyhrál soutěž F-X nad "Northropem" (předpokládá se že myslel "North American"), u Suchoje byli rádi, protože to znamenalo, že mají šanci porazit USA, což znamená, že měli pocit, že druhá konstrukce je lepší, a určitě byla podobnější ranému Su-27.

Což i znamená že věděli velmi dobře a přesně co se děje v FX.

Tedy, u Suchoje vzali inspiraci podle nich z toho nejlepšího ( NA-335) a svým vývojem i proti gustu Cagi, nebo koho všeho, se dostali k T-10-1. Troufalé ? Zcela mimo ?
Roky by tomu napovídaly, 1969 NAR prohrává s MCair,
1969/1970 začíná Suchoj pracovat na budoucím T-10 a ví o NAR a FX.


Původní křídlo bylo u Suchoje bráno jako top, i přes varování CAGI. Jednoduše si byli jisti že jejich řešení, inspirované u NA-335 je nejlepší ?? Otázka ?


Obrázky, třeba tady :
https://www.secretprojects.co.uk/attach ... ng.545501/

https://www.secretprojects.co.uk/attach ... if.117336/
https://www.secretprojects.co.uk/attach ... if.117334/

Tady je T-10-1
https://www.secretprojects.co.uk/attach ... pg.661511/

Oleg Samolovič
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0 ... 0%B8%D1%87

Kniha
https://otzovik.com/review_3120337.html
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od jersey.se »

Ono dost těžko soudit kdo od koho opisoval. Je celkem jasné že se to tak dělo a že opisovali spíš Rusové. Stačí zmínit jedno - A-5A Vigilante. První vzlet 1958 a jsou tam všechny znaky pozdějších stíhaček - krabicovitý trup i vstupy vzduchu, velká plocha křídla, hornoplošné uspořádání a zdvojená SOP. Přestože snad samotný Vigilante nebyl ve skutečnosti ani stíhačka, ani nebyl nijak zvlášť úspěšný, zřejmě ukázal cestu a je docela podobný všem probíraný, typům.

Aha pardon, oprava. Vigilante NEMĚL zdvojenou směrovku! Mea culpa maxima!
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Skeptik »

Wasp píše:Já si jako představuji spoustu věcí, dej si fotky NA-335 a raných Suchojových studíí k T-10 vedle sebe, a řekni že si nejsou podobné více než dost :D
Tady máš zdroj výroku inž. od Suchého. Můžeš prozkoumat vějičku.
add 1 ... Podobné si samozřejmě jsou, hlavně křídla. Logicky, oba vycházely z podobných aerodynamických studií prováděných v USA, SSSR a ve Francii (tzv. gotické křídlo - viz Concorde). Ale to je vše.

add 2 ... OK, když jsi mne k tomu vyzval :wink:
Co k tomu tedy Samojlovič píše:
Navzdory skutečnosti, že práce na novém stroji probíhaly s dobře, neopouštěli nás pochybnosti - co když jsme vynechali nějakou výhodnější variantu? Během procesu návrhu jsme měli dostatečně podrobné informace z otevřeného zahraničního tisku o kompozičních schématech, které se rozpracovávaly v USA v rámci programu YF-15. Otevřeně říkám, že mě se líbilo kompoziční schéma firmy Northropu (pozn. nejspíš myslí North American), které bylo podobné našemu, a obával jsem se, že tento konkrétní projekt soutěž vyhraje. A když bylo oznámeno, že soutěž vyhrál Mac Donnell, oddechl jsem si. Musím říci, že v té době jsme měli rozpracovanou kompozici podobnou typu MD F-15 a udělané ofukování modelu v CAGI. Proto jsem získal jistotu, že F-15 nikdy nedohoní Su-27 co se jeto takticko-technických charakteristik týče. Nebylo vyloučeno, pravda, že se nám v otevřených zdrojích podsunuli dezinformaci. Ale když počátkem roku 1972 představili typ F-15 novinářům a objevily se jeho fotografie a celkové pohledy, zcela jsem se uklidnil.
Pokud nevěříš, že jsem to přeložil správně, ve spoileru je originál.
Takže ne, že by se mu NA-335 líbil, a tak ho okopčil. Měli ofoukané modely jak klasické koncepce (alá F-15) tak koncepce podobné NA-335 a z výsledků jim jasně vyplynulo, že koncepce NA-335 resp. T-10 je prostě lepší a má větší potenciál. Proto ho potěšilo, že si USAF vybralo konzervativnější YF-15, protože výsledkem prostě muselo být horší letadlo, než kdyby si vybrali NA-335.
Nicméně jak ukázaly následné problémy při vývoji Su-27, klasická koncepce YF-15 s sebou nesla méně problémů při vývoji.

A když už jsme ve vlákně o F-14 :wink: ... ještě to nemám dočtené, ale v části věnované zahájení vývoje T-10 není o inspirací F-14 ani slovo. Není divu, protože F-14 je letoun zcela jiného určení než Su-24 (T-10) či F-15. Jemu odpovídající typ (Top Gun ne Top Gun) je MiG-25.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Grumman F-14 Tomcat

Příspěvek od Wasp »

Nesedí nám ale roky. NA-335 nebyl vybrán v roce 1969, tzn, několik let před tímto rokem byl znám a rozvíjen. Třeba ve VFX ( budoucí F-14)
Začátek práce na PFI 1969-1970.
Je tady teda jasná návaznost, není to tak že Suchoj dělal něco před NA-335.
Není to tak pro mě z mých zdrojů (Yefim Gordon Su 27), ale když najdeš něco s datací před rokem 1969, lépe ještě před NA-335, bude to fakt a důkaz. Jinak platí ta má datace, která vlastně v tomto popírá slova pana od Su.
Tzn. NA-335 byl znám před začátkem prací u Suchoje.

Pikantní je že přes prohlášení pána od Su, T-10-1 nebyl lepší než ten F-15 od MCair. Měl velmi vážné problémy. Ogivální křídlo tomu velmi přispívalo. Nad 10 AoA bylo letadlo velmi nestabilní.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“