Samohybná děla na podvozku tanku T-34
Napsal: 7/1/2006, 15:12
Samohybná děla na podvozku tanku T-34
Tak jako německá armáda používala osvědčené podvozky středních tanků coby základu samohybných děla a stíhačů tanků, využití podvozků osvědčeného tanku T-34 se přímo nabízelo. Jelikož v té době byl standardní zbraní sovětských tanků kanon ráže 76,2 mm, výzbroj samohybných děl měla tvořit účinnější zbraň.
SU-122
První ze samohybek na bázi T-34 bylo umístění houfnice ráže 122 mm na tento podvozek. SU-122 vzniklo během krátké doby v závodě Uralmarš a první série byla předána ke zkouškám v prosinci 1942.
Konstrukce samohybky je poměrně jednoduchá, z T-34 je odstraněna přední část vany a věž, místo nich se objevuje jednoduchá nástavba svařená z pancéřových desek. Čelní stěna je výrazně sešikmena, síla pancíře je 45 mm. Celá nástavba je plně zakryta. Posádku tvoří 4-5 mužů
Jak je již zřejmé z označení vozidla, výzbroj tvoří 122 mm houfnice M-30 (M1938). U prvních modelů je brzdovratné zařízení umístěno pod pancéřovým krytem, pozdější verze jej mají skryté uvnitř vozidla a používají modernější kulové lože. Houfnice používala dělenou munici, navíc byla vybavena šroubovým závěrem který neumožňoval příliš rychlou střelbu. Kadence je proto jen asi dva výstřely za minutu. Palebný průměr je 40 nábojů. Vozidlo není vybaveno žádnou zbraní proti pěchotě.
Od roku 1942 do roku 1944 bylo vyrobeno 1148 strojů.
technická data SU-122:
hmotnost – 30,9 t
délka – 6,95 m
šířka – 3 m
výška – 2,32 m
výkon motoru – 500 HP
dojezd silnice – 300 km
max. rychlost – 55 km/h
osádka – 4/5
SU-85
Po nástupu vylepšených a nových německých tanků se ukazuje standardní sovětský kanon ráže 76,2 mm jako málo účinný. Na ukořistěném tanku Tiger se konají postřelovací zkoušky a jako účinná zbraň se ukazuje 85 mm protiletadlový kanon vz. 1939. Je rozhodnuto o jeho přizpůsobení jako výzbroje samohybného děla na podvozku tanku T-34.
Nástavba vypadá podobně jako jako u SU-122, na střeše je umístěna velitelská věžička (různé podle data výroby). Síla čelního pancíře je 45 mm, maska kanonu má sílu 60 mm a strop 20 mm.
První dva prototypy se lišili použitým typem kanonu, do sériových vozidel se montuje kanon D-5-S ráže 85 mm Používá nedělenou munici, palebný průměr je 48 nábojů. SU-85 opět nemá zabudovanou rychlopalnou zbraň proti živé síle.
Od srpna 1943 do září 1944 je vyrobeno 2050 SU-85.
technická data SU-85:
hmotnost – 29,6 t
délka – 8,3 m
šířka – 3 m
výška – 2,45 m
výkon motoru – 500 HP
dojezd silnice – až 550 km
max. rychlost – 55 km/h
osádka – 4/5
SU-100
Po vyzbrojení tanku T-34 kanonem ráže 85 mm je rozhodnuto vyvinout nové samohybné dělo s kanonem větší ráže – 100 mm. Je zjištěno, že je možno nový kanon použít v předchozím typu SU-85 a v červnu 1944 je samohybné dělo označené SU-100 přijato do výzbroje
Vozidlo je tvarově schodné s předchůdcem SU-85, pancéřování nástavby má stejnou hodnotu, maska kanonu má sílu 110 mm.
Jedinou zbraní je výkonný 100 mm kanon D-10 S (10 D-S) s palebným průměrem 33 nábojů. Dlouhá hlaveň způsobovala problémy při jízdě v terénu, čněla příliš dopředu.
Během války je vyrobeno června 1944 asi 1200 kusů SU-100, výroba probíhá až do roku 1948.
technická data SU-100:
hmotnost – 31,6 t
délka – 9,45 m
šířka – 3 m
výška – 2,45 m
výkon motoru – 500 HP
dojezd silnice – až 320 km
max. rychlost – 50 km/h
osádka – 4/5

SU-85

SU-122

SU-100
Použité zdroje:
Pejčoch / Spurný – Obrněná technika 4
Tak jako německá armáda používala osvědčené podvozky středních tanků coby základu samohybných děla a stíhačů tanků, využití podvozků osvědčeného tanku T-34 se přímo nabízelo. Jelikož v té době byl standardní zbraní sovětských tanků kanon ráže 76,2 mm, výzbroj samohybných děl měla tvořit účinnější zbraň.
SU-122
První ze samohybek na bázi T-34 bylo umístění houfnice ráže 122 mm na tento podvozek. SU-122 vzniklo během krátké doby v závodě Uralmarš a první série byla předána ke zkouškám v prosinci 1942.
Konstrukce samohybky je poměrně jednoduchá, z T-34 je odstraněna přední část vany a věž, místo nich se objevuje jednoduchá nástavba svařená z pancéřových desek. Čelní stěna je výrazně sešikmena, síla pancíře je 45 mm. Celá nástavba je plně zakryta. Posádku tvoří 4-5 mužů
Jak je již zřejmé z označení vozidla, výzbroj tvoří 122 mm houfnice M-30 (M1938). U prvních modelů je brzdovratné zařízení umístěno pod pancéřovým krytem, pozdější verze jej mají skryté uvnitř vozidla a používají modernější kulové lože. Houfnice používala dělenou munici, navíc byla vybavena šroubovým závěrem který neumožňoval příliš rychlou střelbu. Kadence je proto jen asi dva výstřely za minutu. Palebný průměr je 40 nábojů. Vozidlo není vybaveno žádnou zbraní proti pěchotě.
Od roku 1942 do roku 1944 bylo vyrobeno 1148 strojů.
technická data SU-122:
hmotnost – 30,9 t
délka – 6,95 m
šířka – 3 m
výška – 2,32 m
výkon motoru – 500 HP
dojezd silnice – 300 km
max. rychlost – 55 km/h
osádka – 4/5
SU-85
Po nástupu vylepšených a nových německých tanků se ukazuje standardní sovětský kanon ráže 76,2 mm jako málo účinný. Na ukořistěném tanku Tiger se konají postřelovací zkoušky a jako účinná zbraň se ukazuje 85 mm protiletadlový kanon vz. 1939. Je rozhodnuto o jeho přizpůsobení jako výzbroje samohybného děla na podvozku tanku T-34.
Nástavba vypadá podobně jako jako u SU-122, na střeše je umístěna velitelská věžička (různé podle data výroby). Síla čelního pancíře je 45 mm, maska kanonu má sílu 60 mm a strop 20 mm.
První dva prototypy se lišili použitým typem kanonu, do sériových vozidel se montuje kanon D-5-S ráže 85 mm Používá nedělenou munici, palebný průměr je 48 nábojů. SU-85 opět nemá zabudovanou rychlopalnou zbraň proti živé síle.
Od srpna 1943 do září 1944 je vyrobeno 2050 SU-85.
technická data SU-85:
hmotnost – 29,6 t
délka – 8,3 m
šířka – 3 m
výška – 2,45 m
výkon motoru – 500 HP
dojezd silnice – až 550 km
max. rychlost – 55 km/h
osádka – 4/5
SU-100
Po vyzbrojení tanku T-34 kanonem ráže 85 mm je rozhodnuto vyvinout nové samohybné dělo s kanonem větší ráže – 100 mm. Je zjištěno, že je možno nový kanon použít v předchozím typu SU-85 a v červnu 1944 je samohybné dělo označené SU-100 přijato do výzbroje
Vozidlo je tvarově schodné s předchůdcem SU-85, pancéřování nástavby má stejnou hodnotu, maska kanonu má sílu 110 mm.
Jedinou zbraní je výkonný 100 mm kanon D-10 S (10 D-S) s palebným průměrem 33 nábojů. Dlouhá hlaveň způsobovala problémy při jízdě v terénu, čněla příliš dopředu.
Během války je vyrobeno června 1944 asi 1200 kusů SU-100, výroba probíhá až do roku 1948.
technická data SU-100:
hmotnost – 31,6 t
délka – 9,45 m
šířka – 3 m
výška – 2,45 m
výkon motoru – 500 HP
dojezd silnice – až 320 km
max. rychlost – 50 km/h
osádka – 4/5

SU-85

SU-122

SU-100
Použité zdroje:
Pejčoch / Spurný – Obrněná technika 4