Tiger I - výroba, cena
Napsal: 9/1/2006, 23:40
Tank Tiger byl vyvinut jako bojový tank a protitanková zbraň, mohl plnit své funkce při ofenzívě tak i defenzívě. Lepších výsledků ovšem dosahoval při defenzivní činnosti, to bylo způsobeno jeho výborným 88mm kanónem, optikou a pancéřováním. Pro velké ofenzívy vyžadoval tank silnou logistickou podporu, měl omezený dojezd, nutnost zásobovat palivem, municí, servis. Při ofenzívě se musel Tiger pohybovat, pokud zastavil, stával se snadným terčem. Dále nebylo vhodné používat tank Tiger jako samostatnou zbraň, ale bylo ho vhodné chránit pěchotou. Těžký tank Tiger byl efektivní zbraní pokud byl vhodně maskován v terénu. Dokázal ničit nepřátelské tanky z velké vzdálenosti. Spojenci museli vyvinout speciální taktiky k eliminaci Tigerů. Na západní frontě bylo poničeno více Tigerů při leteckých útocích než při souboji tanků. Na východní frontě zas trpěly tanky mechanickými problémy a byly zničeny vlastními osádkami. Některé Tigery nebylo možné odtáhnout k opravě kvůli jejich velké hmotnosti, k tomu bylo třeba nasazení speciálních vozidel.
Ovšem navzdory své velké hmotnosti byl Tiger v terénu solidně pohyblivý.
Tiger I – rychlost na silnici 38 km/h, v terénu 20 km/h, dojezd 140 km po silnici, 100 km v terénu, hmotnost 57 tun,
cena 250 000 říšských marek.
Panther – rychlost po silnici 46 km/h, v terénu 25 km/h, dojezd 200 km po silnici, 100 km v terénu, hmotnost 45 tun,
cena 117 000 říšských marek.
Panzer IV – rychlost na silnici 40 km/h, v terénu 20 km/h, dojezd 200 km po silnici, hmotnost až 25 tun,
cena 103 500 říšských marek.
Panzer III (Ausf E až N) – rychlost na silnici 40 km/h, v terénu 18 km/h, dojezd 150 km po silnici, hmotnost cca 20 tun,
cena 96 200 říšských marek.
Pouze tank Panther byl v terénu pohyblivější než Tiger I, ovšem Tiger měl lepší pancéřovou ochranu než kterýkoliv model Pantheru. Ovšem jeho větší hmotnost znamenala také velkou zátěž na jeho převodový systém. Výkon motoru Maybach se přenášel prostřednictvím kardanu na vepředu uloženou poloautomatickou převodovku s hydraulickou asistencí řazení a dále na hnací kolo a pásy. Převodovka měla 8 převodových stupňů vpřed a 4 vzad. Pro otáčení tanku bylo možné použít dvou možností, buď se tank mohl otočit na místě tím, že se zablokovalo pravé nebo levé hnací kolo, nebo tank udělal otáčku tak, že se jedno hnací kolo otáčelo rychleji a druhé pomaleji. Složitý převodový systém, který byl navíc extrémně namáhaný hmotností tanku se stával zdrojem poruch. Na druhou stranu však umožnil tanku solidní možnost manévrování a ve spojení s podvozkem, velkými koly odpružením torzními tyčemi umožňoval i relativně solidní rychlost v terénu.
Odkazy:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=15053#15053
http://www.palba.cz/album_cat.php?cat_id=71
http://www.alanhamby.com/transmission.html
http://www.fprado.com/armorsite/tiger1.htm

Ovšem navzdory své velké hmotnosti byl Tiger v terénu solidně pohyblivý.
Tiger I – rychlost na silnici 38 km/h, v terénu 20 km/h, dojezd 140 km po silnici, 100 km v terénu, hmotnost 57 tun,
cena 250 000 říšských marek.
Panther – rychlost po silnici 46 km/h, v terénu 25 km/h, dojezd 200 km po silnici, 100 km v terénu, hmotnost 45 tun,
cena 117 000 říšských marek.
Panzer IV – rychlost na silnici 40 km/h, v terénu 20 km/h, dojezd 200 km po silnici, hmotnost až 25 tun,
cena 103 500 říšských marek.
Panzer III (Ausf E až N) – rychlost na silnici 40 km/h, v terénu 18 km/h, dojezd 150 km po silnici, hmotnost cca 20 tun,
cena 96 200 říšských marek.
Pouze tank Panther byl v terénu pohyblivější než Tiger I, ovšem Tiger měl lepší pancéřovou ochranu než kterýkoliv model Pantheru. Ovšem jeho větší hmotnost znamenala také velkou zátěž na jeho převodový systém. Výkon motoru Maybach se přenášel prostřednictvím kardanu na vepředu uloženou poloautomatickou převodovku s hydraulickou asistencí řazení a dále na hnací kolo a pásy. Převodovka měla 8 převodových stupňů vpřed a 4 vzad. Pro otáčení tanku bylo možné použít dvou možností, buď se tank mohl otočit na místě tím, že se zablokovalo pravé nebo levé hnací kolo, nebo tank udělal otáčku tak, že se jedno hnací kolo otáčelo rychleji a druhé pomaleji. Složitý převodový systém, který byl navíc extrémně namáhaný hmotností tanku se stával zdrojem poruch. Na druhou stranu však umožnil tanku solidní možnost manévrování a ve spojení s podvozkem, velkými koly odpružením torzními tyčemi umožňoval i relativně solidní rychlost v terénu.
Odkazy:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=15053#15053
http://www.palba.cz/album_cat.php?cat_id=71
http://www.alanhamby.com/transmission.html
http://www.fprado.com/armorsite/tiger1.htm
