Cruiser Tank Mk.III, Mk.IV, Mk.V Covenanter, Mk.VI Crusader
Napsal: 16/1/2006, 20:54
CRUISER TANK Mk.III (A 13 Mk.I)
Vývoj tohoto tanku byl zahájen v roce 1936 rozhodnutím použít pojezdového ústrojí typu Christie pro nové křižníkové tanky (Cruiser Tank). Toto pojezdové ústrojí bylo typické výbornými jízdními vlastnostmi, umožňovalo rychlou jízdu v terénu bez přílišného zatížení posádky.
Prototyp tanku, označeného A13, byl postaven v roce 1937 firmou Nuffield Mechanisations and Aero Ltd. Poháněný motorem Liberty o výkonu 254 kW, prokázal dosti vysoké výkony, zvláště ve srovnání se staršími tanky. Maximální rychlost se blížila 50 km/h, průchodnost terénem byla taktéž hodnocena jako velmi dobrá. To vše však bylo na úkor pancéřování, které bylo velmi zanedbáno, nejsilnější bylo pouze 14 mm. Počítalo se, že vysoká rychlost bude nejlepší ochranou, pozdější bojové nasazení (Francie 1940, první africké bitvy) však ukázalo, že tomu tak zdaleka není. Také spolehlivost byla na dosti nízké úrovni.
Cruiser Tank Mk.III
Dodávky tohoto tanku začaly v prosinci 1938. Do poloviny roku 1939 bylo vyrobeno 65 strojů. Pohon tvořil motor Liberty Mk.I nebo Mk.II o výkonu 254 kW. Výzbrojen byl kanonem 2 pdr OQF Mk.IX nebo Mk.X A (ráže 42 mm), pro který bylo vezeno 87 kusů munice, a kulometem Vickers ráže 0.303 palce (7,69 mm) s 3750 náboji. Na každém boku věže byla dvojice zadýmovacích granátometů. Posádku tvořili čtyři muži. Velkým záporem byla absence radiostanice.
CRUISER TANK Mk.IV (A 13 Mk.II)
Slabé pancéřování tanku A 13 Mk.I bylo až příliš zřejmé. K jeho zesílení došlo u tanku Mk.IV (A13 Mk.II), který na Mk.III navazoval. Na nejexponovanějších místech byla síla pancíře zvětšena na až 30 mm, jinde zůstalo 14 mm. Výzbroj, pohonná soustava atd. byly prakticky totožné s Mk.III. Nově však byla řešena věž, jejíž boky byly sešikmeny pod ostrými úhly. Výkonostně se nijak nelišil, až na malý pokles rychlosti v terénu.
Cruiser Tank Mk.IV
Výroba začala na začátku roku 1939, probíhala u Nuffieldu, LMS, Leylandu a English Electric.
Cruiser Tank Mk.IV A
Později vyráběna verse, přezbrojená z kulometu Vickers na kulomet Besa ráže 7,92 mm.
Cruiser Tank Mk.IV A CS
Close Support čili tank pro palebnou podporu. Výzbroj tvořila místo 2 pdr kanonu houfnice ráže 3,7 palce (94 mm).
Celkem bylo vyrobeno 655 tanků Cruiser IV. Celkově nedošlo v porovnání s Cruiser Tankem Mk.III k výraznějším zlepšením, v bojovém nasazení se neosvědčil a poměrně rychle přešel k výcvikové roli.
CRUISER TANK Mk.V (A 13 Mk.III) COVENANTER
Byl tankem, vyvinutým firmou LMS Railway na bázi A13 Mk.II, avšak s velikým množstvím změn. Dostal nový motor Meadows D.A.V. ("Flat 12") o výkonu 224 kW. Nově byla řešena věž. Změn na korbě, pojezdovém ústrojí atd. byla rovněž celá řada. Čelo vany a některé další partie korby dostaly balisticky velmi dobré tvarování. Pancíř byl zesílen na až 40 mm. Byl to první tank této řady, který dostal přiděleno bojové jméno.
Covenanter Mk.I
První sériové provedení. Jeho výzbroj odpovídala Cruiser Tanku Mk. IV.
Covenanter Mk.I CS
Tank palebné podpory, místo dvouliberního kanonu vyzbrojený houfnicí ráže 3 palce (76,2 mm).
Covenanter Mk.II
Od Mk.I se lišil úpravami chlazení motoru.
Covenanter Mk.II CS
Obdoba verse Mk.I CS.
Covenanter Mk.III
Měl instalovány nové chladiče po stranách motoru, které však stále nepřinesly dostatečnou účinnost, a dalšími změnami, především vylepšenou převodovkou.
Covenanter Mk.III CS
Obdoba předcházejících versí CS.
Covenanter Mk.IV
kombinace Mk.II s převodovkou z Mk.III.
SPECIÁLNÍ VARIANTY
Covenanter Mk.II Command
Velitelská varianta s rozšířeným radiovybavením (2 x radiostanice No.19) a atrapou kanonu.
Covenanter Mk.II OP
Observation Post neboli dělostřelecké pozorovatelské vozidlo. Bylo vybaveno rozšířeným radiovybavením (2 x rádio No.19, 1 x No.18 ) a atrapou kanonu.
Covenanter Mk.IV CS
Opět verse palebné podpory
Covenanter Mk.IV OP
Odpovídal vybavením Mk.II OP.
Covenanter Bridgelayer
Mostní tank, pokládající most o délce 34 stop a šíři 9 stop a 6 palců, který mohl přemostit 30 stop širokou mezeru. Nosnost mostu byla 24 tun. V roce 1944 byly vylepšeny na nosnost 30 tun
Covenanter ARV.Mk.I
Armoured Recovery Vehicle, tedy vyprošťovací stroj. Pouze prototyp, vyrobený v roce 1942.
Covenanter AMRA
Anti-Mine Roller Attachment čili odminovávací tank. Byl vybavený odminovávacím zařízením Mk.I C. Jednalo se o dvojici válců před každým pásem, umístěných na speciální konstrukci.
Bohužel, ačkoliv bylo celkem vyrobeno 1771 kusů Covenanterů, nebyl nikdy bojově nasazen. Nikdy se totiž nepodařilo zlepšit nedostatečné chlazení motoru na úroveň, dostatečnou pro bojové nasazení. Byl proto používán pouze pro výcvik a vývoj, kde však vykonal mnoho užitečné práce. Zkušenosti, získané jeho vývojem, byly velmi podstatné pro další, již mnohem úspěšnější tanky.
CRUISER TANK Mk.VI (A 15) CRUSADER
Tank vyvinutý na bázi Covenanteru. Vývoj začal v roce 1937. Jednalo se o první takzvaně těžký křižníkový tank (Heavy Cruiser Tank). To se projevilo především silnějším pancířem, který byl na čele korby silný 26 mm na více skloněných plochách a 40 mm na málo skloněné čelní stěně nástavby, na bocích 27 mm, čelo věže bylo 20 mm silné, štít kanonu měl 39 mm, velmi zešikmené boky věže 19 mm.
V roce 1939 šel z rýsovacích prken přímo do výroby u konsorcia devíti firem, vedených Nuffield Mechanisations and Aero Ltd. Tento v té době v Británii rozšířený způsob objednávání nových tanků byl odůvodňován potřebou rychlého nárůstu obrněných sil, vzhledem k nebezpečí ze strany Německa.
Prototyp byl dokončen v březnu 1940. Korba vycházela z Covenanteru, samozřejmě s řadou změn, především byla prodloužena, neboť byl o jedno pojezdové kolo prodloužen podvozek. Pružiny systému Christie byly přemístěny dovnitř korby. Tento podvozek se ukázal být velmi povedený a s úpravami se používal i u pozdějších typů tanků, jako byl Cromwell či Comet (pojednáno o nich bude jindy). Bohužel horší to bylo s pohonnou soustavou, jejíž srdcem byl opět zastaralý motor Liberty, který nahradil velmi problematický motor Meadows D.A.V. tanku Covenanter. Trvalo dosti dlouho, než byl tank skutečně spolehlivý a ačkoliv množství problémů bylo podstatně nižší než u Covenanteru, tak se v počátcích bojového nasazení stávalo, že bylo více tanků ztraceno vlivem poruch, než činností nepřítele!
Crusader Mk.I
Výroba začala v květnu 1940. Poháněn byl motorem Liberty Mk.II. Výzbroj tvořil kanon 2 pdr OQF Mk.IX nebo Mk.X A, v té době již značně zastarávající, vezeno pro něj bylo 110 kusů munice. Spřežený s ním byl kulomet Besa, další byl v malé věžičce před věží, která však byla u jednotek často odstraňována. Pro ně bylo vezeno celkem 4500 nábojů. Pro protiletadlovou obranu byl určen kulomet Bren ráže 0.303 palce (7,69 mm) s 600 náboji. Na záď tanku bylo možno pro zvětšení dojezdu zavěsit přídavnou nádrž.
Crusader Mk.I CS
Na místo dvouliberního kanony byla montována houfnice ráže 3 palce (76,2 mm).
Crusader Mk.II
Neboli Cruiser Tank Mk.IV A, byl poháněn motorem Liberty Mk.III. Výzbroj stále tvořil již vyloženě nedostačující 2 pdr kanon se 130 náboji a kulomet Besa s 4500 náboji. Věžička s druhou Besou před věží však již nebyla montována, na jejím místě bylo často vezeno větší množství munice. Protiletadlový Bren s 600 náboji zůstal. Pancéřování bylo upraveno, na čele korby bylo nyní silné až 32 mm, čelo věže bylo zesíleno na 30 mm, štít kanonu na 49 mm, boky 23 mm.
Crusader Mk.II CS
Crusader Mk.III (Cruiser Tank Mk.VI B)
Vyráběn byl od května 1942. Poháněn motorem Liberty Mk.IV. Výzbroj byla konečně zesílena kanonem 6 Pounder OQF Mk.III nebo Mk.V s 65 náboji, spřažený kulomet Besa disponoval 5000 náboji. Z důvodu montáže podstatně většího kanonu však bylo nutno redukovat posádku věže na dva muže, takže velitel byl zároveň také střelcem. Toto řešení poněkud snížilo bojeschopnost stroje, vzhledem k většímu zatížení velitele. Opět došlo k zesílení pancíře, nyní měly čelo věže sílu 32 mm a štít kanonu 51 mm.
SPECIÁLNÍ VARIANTY
Crusader Mk.II Command
Velitelský tank s rozšířeným radiovybavením (2 x No.19) a atrapa kanonu.
Crusader Mk.III OP
Dělostřelecké pozorovatelské vozidlo na bázi Crusaderu MK.III, vybavené dvěmi radiostanicemi No.19 a jednou No.18 a atrapou kanonu.
Crusader AA Mk.I
Vyvinut na bázi Crusadera Mk.III. Výzbroj tvořil protiletadlový kanon Bofors ráže 40 mm v seshora otevřené věži. Tato verse byla určena pro dělostřelectvo.
Crusader AA Mk.II / Mk.III
Vyvinut také na bázi Crusadera Mk.III. Výzbroj tvořila dvojice kanonů Oerlikon ráže 20 mm s celkem 600 ks munice. AA Mk.III se od AA Mk.II lišil jen přemístěnou radiostanicí z věže do korby. Tyto verse byly určeny pro tankové jednotky.
Crusader AA Triple Oerlikon
Vybrojený trojicí kanonů. Původně vyvinutý pro protiletadlovou ochranu invazních sil, ale nakonec využíván jen k výcviku.
Crusader ARV Mk.I
Prototyp z roku 1942, bez věže, vybaven pětitunovým jeřábem na přídi.
Crusader Gun Tractor Mk I
Vyvinut na bázi Crusaderu Mk.II pro tažení protitankového kanonu 17 pdr (ráže 76,2 mm, délka hlavně 55 ráží). Na korbě bez věže byla postavena nová, větší, seshora otevřená nástavba, ve které bylo vezeno 8 mužů obsluhy a 40 kusů munice.
Crusader AMRA
Byl odminovávací tank s odminovávacím zařízením Mk.I D, což byly dva válce před každým pásem na speciální konstrukci. Nebyl bojově nasazen.
Po válce byly některé Crusadery, používané v Argentině, upraveny na SHD s kanony 75 mm a 105 mm v pevné nástavbě.
Od května 1940 do října 1943 bylo vyrobeno celkem 5300 Crusaderů všech provedení.
TECHNICKÉ ÚDAJE (Cruiser Tank Mk.III / Mk.IV A / Covenanter Mk.IV / Crusader Mk.I / Mk.III)
ROZMĚRY
Délka: 6,02 m / 6,02 m / 5,79 m / 5,97 m / 5,98 m
Šířka: 2,54 m / 2,54 m / 2,62 m / 2,77 m / 2,77 m
Výška: 2,59 m / 2,59 m / 2,24 m / 2.24 m / 2,24 m
HMOTNOST
Bojová: 14430 kg / 15000 kg / 182900 kg / 19300 kg / 20100 kg
VÝKONY
Max. rychlost na silnici: 48 km/h / 48 km/h / 50 km/h / 43 km/h / 43 km/h
Max. rychlost v terénu: 38 km/h / 23 km/h / 40 km/h / 26 km/h / 24 km/h
Dojezd: 155 km / 150 km / 160 km / 320 km / 205 km
Tlak na půdu: 0,823 kg/cm2 / 0,93 kg/cm2 / - / 0,95 kg/cm2 / 1,09 kg/cm2
KANONY (Typ: Délka hlavně; průbojnost na 500 m (30° dopad); na 1000 m (30° dopad))
2 pdr OQF Mk.X A: L / 50; 50 mm (AP), 55 mm (APCBC); 35 mm (AP), 45 mm (APCBC)
6 pdr OQF Mk.III: L / 43; 76 mm (AP), 118 mm (APDS); 59 mm (AP) 104 mm (APDS)
6 pdr OQF Mk.V: L / 50; 94 mm (APCBC), 127 mm (APDS); 72 mm (APCBC), 110 mm (APDS)

A 13 MkI Cruiser Tank MkIII

Crusader MkI.
Vývoj tohoto tanku byl zahájen v roce 1936 rozhodnutím použít pojezdového ústrojí typu Christie pro nové křižníkové tanky (Cruiser Tank). Toto pojezdové ústrojí bylo typické výbornými jízdními vlastnostmi, umožňovalo rychlou jízdu v terénu bez přílišného zatížení posádky.
Prototyp tanku, označeného A13, byl postaven v roce 1937 firmou Nuffield Mechanisations and Aero Ltd. Poháněný motorem Liberty o výkonu 254 kW, prokázal dosti vysoké výkony, zvláště ve srovnání se staršími tanky. Maximální rychlost se blížila 50 km/h, průchodnost terénem byla taktéž hodnocena jako velmi dobrá. To vše však bylo na úkor pancéřování, které bylo velmi zanedbáno, nejsilnější bylo pouze 14 mm. Počítalo se, že vysoká rychlost bude nejlepší ochranou, pozdější bojové nasazení (Francie 1940, první africké bitvy) však ukázalo, že tomu tak zdaleka není. Také spolehlivost byla na dosti nízké úrovni.
Cruiser Tank Mk.III
Dodávky tohoto tanku začaly v prosinci 1938. Do poloviny roku 1939 bylo vyrobeno 65 strojů. Pohon tvořil motor Liberty Mk.I nebo Mk.II o výkonu 254 kW. Výzbrojen byl kanonem 2 pdr OQF Mk.IX nebo Mk.X A (ráže 42 mm), pro který bylo vezeno 87 kusů munice, a kulometem Vickers ráže 0.303 palce (7,69 mm) s 3750 náboji. Na každém boku věže byla dvojice zadýmovacích granátometů. Posádku tvořili čtyři muži. Velkým záporem byla absence radiostanice.
CRUISER TANK Mk.IV (A 13 Mk.II)
Slabé pancéřování tanku A 13 Mk.I bylo až příliš zřejmé. K jeho zesílení došlo u tanku Mk.IV (A13 Mk.II), který na Mk.III navazoval. Na nejexponovanějších místech byla síla pancíře zvětšena na až 30 mm, jinde zůstalo 14 mm. Výzbroj, pohonná soustava atd. byly prakticky totožné s Mk.III. Nově však byla řešena věž, jejíž boky byly sešikmeny pod ostrými úhly. Výkonostně se nijak nelišil, až na malý pokles rychlosti v terénu.
Cruiser Tank Mk.IV
Výroba začala na začátku roku 1939, probíhala u Nuffieldu, LMS, Leylandu a English Electric.
Cruiser Tank Mk.IV A
Později vyráběna verse, přezbrojená z kulometu Vickers na kulomet Besa ráže 7,92 mm.
Cruiser Tank Mk.IV A CS
Close Support čili tank pro palebnou podporu. Výzbroj tvořila místo 2 pdr kanonu houfnice ráže 3,7 palce (94 mm).
Celkem bylo vyrobeno 655 tanků Cruiser IV. Celkově nedošlo v porovnání s Cruiser Tankem Mk.III k výraznějším zlepšením, v bojovém nasazení se neosvědčil a poměrně rychle přešel k výcvikové roli.
CRUISER TANK Mk.V (A 13 Mk.III) COVENANTER
Byl tankem, vyvinutým firmou LMS Railway na bázi A13 Mk.II, avšak s velikým množstvím změn. Dostal nový motor Meadows D.A.V. ("Flat 12") o výkonu 224 kW. Nově byla řešena věž. Změn na korbě, pojezdovém ústrojí atd. byla rovněž celá řada. Čelo vany a některé další partie korby dostaly balisticky velmi dobré tvarování. Pancíř byl zesílen na až 40 mm. Byl to první tank této řady, který dostal přiděleno bojové jméno.
Covenanter Mk.I
První sériové provedení. Jeho výzbroj odpovídala Cruiser Tanku Mk. IV.
Covenanter Mk.I CS
Tank palebné podpory, místo dvouliberního kanonu vyzbrojený houfnicí ráže 3 palce (76,2 mm).
Covenanter Mk.II
Od Mk.I se lišil úpravami chlazení motoru.
Covenanter Mk.II CS
Obdoba verse Mk.I CS.
Covenanter Mk.III
Měl instalovány nové chladiče po stranách motoru, které však stále nepřinesly dostatečnou účinnost, a dalšími změnami, především vylepšenou převodovkou.
Covenanter Mk.III CS
Obdoba předcházejících versí CS.
Covenanter Mk.IV
kombinace Mk.II s převodovkou z Mk.III.
SPECIÁLNÍ VARIANTY
Covenanter Mk.II Command
Velitelská varianta s rozšířeným radiovybavením (2 x radiostanice No.19) a atrapou kanonu.
Covenanter Mk.II OP
Observation Post neboli dělostřelecké pozorovatelské vozidlo. Bylo vybaveno rozšířeným radiovybavením (2 x rádio No.19, 1 x No.18 ) a atrapou kanonu.
Covenanter Mk.IV CS
Opět verse palebné podpory
Covenanter Mk.IV OP
Odpovídal vybavením Mk.II OP.
Covenanter Bridgelayer
Mostní tank, pokládající most o délce 34 stop a šíři 9 stop a 6 palců, který mohl přemostit 30 stop širokou mezeru. Nosnost mostu byla 24 tun. V roce 1944 byly vylepšeny na nosnost 30 tun
Covenanter ARV.Mk.I
Armoured Recovery Vehicle, tedy vyprošťovací stroj. Pouze prototyp, vyrobený v roce 1942.
Covenanter AMRA
Anti-Mine Roller Attachment čili odminovávací tank. Byl vybavený odminovávacím zařízením Mk.I C. Jednalo se o dvojici válců před každým pásem, umístěných na speciální konstrukci.
Bohužel, ačkoliv bylo celkem vyrobeno 1771 kusů Covenanterů, nebyl nikdy bojově nasazen. Nikdy se totiž nepodařilo zlepšit nedostatečné chlazení motoru na úroveň, dostatečnou pro bojové nasazení. Byl proto používán pouze pro výcvik a vývoj, kde však vykonal mnoho užitečné práce. Zkušenosti, získané jeho vývojem, byly velmi podstatné pro další, již mnohem úspěšnější tanky.
CRUISER TANK Mk.VI (A 15) CRUSADER
Tank vyvinutý na bázi Covenanteru. Vývoj začal v roce 1937. Jednalo se o první takzvaně těžký křižníkový tank (Heavy Cruiser Tank). To se projevilo především silnějším pancířem, který byl na čele korby silný 26 mm na více skloněných plochách a 40 mm na málo skloněné čelní stěně nástavby, na bocích 27 mm, čelo věže bylo 20 mm silné, štít kanonu měl 39 mm, velmi zešikmené boky věže 19 mm.
V roce 1939 šel z rýsovacích prken přímo do výroby u konsorcia devíti firem, vedených Nuffield Mechanisations and Aero Ltd. Tento v té době v Británii rozšířený způsob objednávání nových tanků byl odůvodňován potřebou rychlého nárůstu obrněných sil, vzhledem k nebezpečí ze strany Německa.
Prototyp byl dokončen v březnu 1940. Korba vycházela z Covenanteru, samozřejmě s řadou změn, především byla prodloužena, neboť byl o jedno pojezdové kolo prodloužen podvozek. Pružiny systému Christie byly přemístěny dovnitř korby. Tento podvozek se ukázal být velmi povedený a s úpravami se používal i u pozdějších typů tanků, jako byl Cromwell či Comet (pojednáno o nich bude jindy). Bohužel horší to bylo s pohonnou soustavou, jejíž srdcem byl opět zastaralý motor Liberty, který nahradil velmi problematický motor Meadows D.A.V. tanku Covenanter. Trvalo dosti dlouho, než byl tank skutečně spolehlivý a ačkoliv množství problémů bylo podstatně nižší než u Covenanteru, tak se v počátcích bojového nasazení stávalo, že bylo více tanků ztraceno vlivem poruch, než činností nepřítele!
Crusader Mk.I
Výroba začala v květnu 1940. Poháněn byl motorem Liberty Mk.II. Výzbroj tvořil kanon 2 pdr OQF Mk.IX nebo Mk.X A, v té době již značně zastarávající, vezeno pro něj bylo 110 kusů munice. Spřežený s ním byl kulomet Besa, další byl v malé věžičce před věží, která však byla u jednotek často odstraňována. Pro ně bylo vezeno celkem 4500 nábojů. Pro protiletadlovou obranu byl určen kulomet Bren ráže 0.303 palce (7,69 mm) s 600 náboji. Na záď tanku bylo možno pro zvětšení dojezdu zavěsit přídavnou nádrž.
Crusader Mk.I CS
Na místo dvouliberního kanony byla montována houfnice ráže 3 palce (76,2 mm).
Crusader Mk.II
Neboli Cruiser Tank Mk.IV A, byl poháněn motorem Liberty Mk.III. Výzbroj stále tvořil již vyloženě nedostačující 2 pdr kanon se 130 náboji a kulomet Besa s 4500 náboji. Věžička s druhou Besou před věží však již nebyla montována, na jejím místě bylo často vezeno větší množství munice. Protiletadlový Bren s 600 náboji zůstal. Pancéřování bylo upraveno, na čele korby bylo nyní silné až 32 mm, čelo věže bylo zesíleno na 30 mm, štít kanonu na 49 mm, boky 23 mm.
Crusader Mk.II CS
Crusader Mk.III (Cruiser Tank Mk.VI B)
Vyráběn byl od května 1942. Poháněn motorem Liberty Mk.IV. Výzbroj byla konečně zesílena kanonem 6 Pounder OQF Mk.III nebo Mk.V s 65 náboji, spřažený kulomet Besa disponoval 5000 náboji. Z důvodu montáže podstatně většího kanonu však bylo nutno redukovat posádku věže na dva muže, takže velitel byl zároveň také střelcem. Toto řešení poněkud snížilo bojeschopnost stroje, vzhledem k většímu zatížení velitele. Opět došlo k zesílení pancíře, nyní měly čelo věže sílu 32 mm a štít kanonu 51 mm.
SPECIÁLNÍ VARIANTY
Crusader Mk.II Command
Velitelský tank s rozšířeným radiovybavením (2 x No.19) a atrapa kanonu.
Crusader Mk.III OP
Dělostřelecké pozorovatelské vozidlo na bázi Crusaderu MK.III, vybavené dvěmi radiostanicemi No.19 a jednou No.18 a atrapou kanonu.
Crusader AA Mk.I
Vyvinut na bázi Crusadera Mk.III. Výzbroj tvořil protiletadlový kanon Bofors ráže 40 mm v seshora otevřené věži. Tato verse byla určena pro dělostřelectvo.
Crusader AA Mk.II / Mk.III
Vyvinut také na bázi Crusadera Mk.III. Výzbroj tvořila dvojice kanonů Oerlikon ráže 20 mm s celkem 600 ks munice. AA Mk.III se od AA Mk.II lišil jen přemístěnou radiostanicí z věže do korby. Tyto verse byly určeny pro tankové jednotky.
Crusader AA Triple Oerlikon
Vybrojený trojicí kanonů. Původně vyvinutý pro protiletadlovou ochranu invazních sil, ale nakonec využíván jen k výcviku.
Crusader ARV Mk.I
Prototyp z roku 1942, bez věže, vybaven pětitunovým jeřábem na přídi.
Crusader Gun Tractor Mk I
Vyvinut na bázi Crusaderu Mk.II pro tažení protitankového kanonu 17 pdr (ráže 76,2 mm, délka hlavně 55 ráží). Na korbě bez věže byla postavena nová, větší, seshora otevřená nástavba, ve které bylo vezeno 8 mužů obsluhy a 40 kusů munice.
Crusader AMRA
Byl odminovávací tank s odminovávacím zařízením Mk.I D, což byly dva válce před každým pásem na speciální konstrukci. Nebyl bojově nasazen.
Po válce byly některé Crusadery, používané v Argentině, upraveny na SHD s kanony 75 mm a 105 mm v pevné nástavbě.
Od května 1940 do října 1943 bylo vyrobeno celkem 5300 Crusaderů všech provedení.
TECHNICKÉ ÚDAJE (Cruiser Tank Mk.III / Mk.IV A / Covenanter Mk.IV / Crusader Mk.I / Mk.III)
ROZMĚRY
Délka: 6,02 m / 6,02 m / 5,79 m / 5,97 m / 5,98 m
Šířka: 2,54 m / 2,54 m / 2,62 m / 2,77 m / 2,77 m
Výška: 2,59 m / 2,59 m / 2,24 m / 2.24 m / 2,24 m
HMOTNOST
Bojová: 14430 kg / 15000 kg / 182900 kg / 19300 kg / 20100 kg
VÝKONY
Max. rychlost na silnici: 48 km/h / 48 km/h / 50 km/h / 43 km/h / 43 km/h
Max. rychlost v terénu: 38 km/h / 23 km/h / 40 km/h / 26 km/h / 24 km/h
Dojezd: 155 km / 150 km / 160 km / 320 km / 205 km
Tlak na půdu: 0,823 kg/cm2 / 0,93 kg/cm2 / - / 0,95 kg/cm2 / 1,09 kg/cm2
KANONY (Typ: Délka hlavně; průbojnost na 500 m (30° dopad); na 1000 m (30° dopad))
2 pdr OQF Mk.X A: L / 50; 50 mm (AP), 55 mm (APCBC); 35 mm (AP), 45 mm (APCBC)
6 pdr OQF Mk.III: L / 43; 76 mm (AP), 118 mm (APDS); 59 mm (AP) 104 mm (APDS)
6 pdr OQF Mk.V: L / 50; 94 mm (APCBC), 127 mm (APDS); 72 mm (APCBC), 110 mm (APDS)

A 13 MkI Cruiser Tank MkIII

Crusader MkI.