Hawker Sea Hurricane

Moderátoři: Hans S., Tempik

Odpovědět
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Hawker Sea Hurricane

Příspěvek od Reisen »

Hawker Sea Hurricane

Letoun Hawker Hurricane prokázal svou všestrannost během norského tažení, když se podařilo na jaře roku 1940 pilotům 46.Squadrony RAF odstartovat z paluby letadlové lodě HMS Glorious a po skonční kampaně zase přistáli na palubu. O rok později vrcholila jedna fáze ponorkové války, kdy čtyřmotorové letouny FW-200 Condor vyhledávaly konvoje britských lodí a poté na ně naváděly ponorky. Britové na tuto situaci odpověděli úpravou padesáti již dříve užívaných Hawker Hurricanů, letouny dostaly kování pro katapultovaný vzlet jejich jméno bylo změněno na Sea Hurricane Mk.IA. Byly určeny na jedno použití, protože nestartovaly z paluby letadlové lodi, ale jako vzletová dráha posloužil katapult o délce 24 m, dráha pro raketové saně měřila pouze 21,3 m! Saně katapultu byly poháněny raketovými motory na tuhé palivo. Sea Hurricane byl z této dráhy byl doslova vystřelen do vzduchu rychlostí 120-125 km/hod. Bylo to opravdu nouzové řešení nastalé situace, které bylo ještě horší po ukončení operace, v lepším případě mohl pilot doletět nad vlastní území a přistát, v tom horším případě byl možný seskok padákem blízko konvoje nebo nouzové přistání na hladinu opět co nejblíže ke konvoji a musel doufat, že ho z vody vytáhnou co nejdříve. Pro tuto službu byli vybráni pouze dobrovolníci. Obchodních lodí bylo takto upraveno 35 a tvořily třídu CAM (Catapult Armed Merchantman), každá nesla dva Sea Hurricany a lodím se říkalo Catalfigter a letadlům Hurricat. Celkové skóre za dobu dvou a půl roku používání lodí CAM - 8 startů : 6 sestřelů : 1 pilot zahynul. Celkem lodi CAM provedly 175 plaveb.

Dalším vývojovým a také mnohem pokrokovějším a významnějším stupněm při ochraně konvojů byly malé letadlové lodě MAC (Merchant Aircraft Carrier), na těchto lodích od ledna 1942 sloužily Sea Hurricany Mk.IB a kanóny vyzbrojené Mk.IC, tyto letouny nebyly již na jedno použití, protože přistávaly na palubách letadlových lodí a tak byly vybaveny přistávacím hákem a kováním pro katapultovaný vzlet. Úpravy tří set Hurricanů Mk.I na Sea Hurricany prováděla firma General Aircraft Limited. Těmito stroji byla vyzbrojena 880.Sq. FAA, která operovala z paluby HMS Furious. Posledními stroji, které byly dodány FAA byly verze s výkonnějšími motory - Sea Hurricane Mk.IIA (Rolls-Royce Merlin XII) a Sea Hurricane Mk.IIC (Rolls-Royce Merlin XX) ten byl vyzbrojen čtyřmi kanóny British Hispano Mk.l nebo II se zásobou 100 nábojů na hlaveň. Kanadské Sea Hurricany Mk.XIIA měly mohutnou výzbroj osmi až dvanácti kulometů ráže 7,7 mm a motor byl licenční Packard Merlin 29.

Celkem bylo navalizováno téměř 600 Hurricanů.

Nejslavnější bylo nasazení Sea Hurricanů při ochraně konvoje u Malty v srpnu 1942, kdy 500 německých a italských letadel útočilo na konvoj vezoucí životně důležité zásoby na ostrov. Na obranu tohoto konvoje vzlétlo 70 Sea Hurricanů a poměr ztrát byl 39:8, ale útok bombardérů byl rozvrácen a konvoj tak neutrpěl velké ztráty.

TTD vybraných verzí Hawker Sea Hurricane
Typ: Mk.IB | Mk.IIC
Výroba: 1941 | 1942-1943
Vyrobeno: 290 | 60
Motor: Merlin III | Merlin XX
Výkon: 1030 | 1460
Osádka: 1 | 1
Rozpětí: 12,19 | 12,19 m
Délka: 9,74 | 9,84 m
Výška: 4,05 | 4,05 m
Nosná plocha: 23,92 | 23,92 m2
Vzletová hmotnost: 2986 | 3311 kg
Max.rychlost: 518 | 550 km/hod
Dostup: 9780 | 10940 m
Dolet: 660 | 740 km
Výstup na: 4575 m za 6 min 45 s | 6100 m za 9 min 5 s
Výzbroj: 8x 7,7mm | 4x 20 mm

Obrázek Obrázek
seahurricane foto.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Trojpohled, kamufláž a foto

Obrázek
SeaHurricane KkIIc 3D.

Obrázek
seahurricane kamufl.

Obrázek
hawker_sea_hurricane.
Obrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Neni ta jejich rychlost moc vysoka? U Malty uz tusim litaly se vzduchovym filtrem Vokes a ten sam o sobe snizoval rychlost o nejakych 30-40km/h
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Jsem si prakticky 100 % jistý, že ty maximální rychlosti byly o 100 km/h méně...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

taky si myslim, ze to bylo tak 450 km/h max...
vzdyt 550km/h daval seafire
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Už jsem si to našel, k Sea H IIc mám maximálku 444 km/h. Čili to mínus 100 bude zhruba přesné.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“