Letecká taktika: Horizontální nůžky
Napsal: 3/2/2006, 21:10
Letecká taktika: Horizontální nůžky
Taková speciální taktika odvozená částečně z klasického úhlového souboje jsou horizontální nůžky. Je to vysoce agresivní manévr, jehož cílem je vytlačit protivníka před sebe a zničit ho. Provádí se ostrým zatáčením vlevo a pak zase vpravo, obvykle nejdřív o 90°, tedy kolmo na původní směr a pak pravidelně o 180° nebo méně a jakoby šněrovat zatáčky za sebe, a tedy maximálním snižováním posunu letadla původním směrem. Musíte během manévru sledovat protivníka a udržovat se mimo jeho rovinu letu, tedy otáčet vždy na opačnou stranu než on. Pro příklad, zahnete doleva a za sebou uvidíte protivníka sledujícího váš pohyb. V ten moment natočíte letadlo na druhou stranu a provedete opačnou zatáčku. V momentě, kdy se protivník začne taky natáčet do vašeho směru, nakloňte se do původního smeru a zase proveďte otočku. Opakujte podle libosti a hlavně dbejte na správné časování (cvik, praxe), a za chvílí ho dostanete mimo rytmus. Když už nic jiného, tak mu tim alespon značne stížíte míření (tedy nemá-li výzbroj tanku, pak je to jedno) a snad to i dotáhnete domu. Ovšem takto je to čistě defenzivní manévr na snížení šance na zásah a postupný ústup do bezpečí.
Hlavním a tím pravým smyslem nůžek je likvidace protivníka, který na vás sice útočí zezadu, ale má převahu rychlosti, a to pokud možno alespoň 100-200km/h. Vy, protože se točíte při nižší rychlosti, budete mít menší poloměr zatáčky a tedy dokážete na stejně dlouhém úseku provést více zatáček. Jestli váš protivník přistoupí na vaší hru a bude se vás snažit sledovat skrze manévr svým zatáčením, tak i když má třeba lepší stroj na otáčení, tak v danou chvílí jeho rychlost pracuje proti němu, a při snaze udržet rytmus střídajících se otáček, najednou zjistí, že se otáčí před vámi, a vy tak získáte alespoň krátký moment na změnu jeho letadla na šrot. Pochopitelně při rozpoznání tohoto manévru na něj existují účinné protiopatření, a proto vaším zakladním cílem je vstup do nůžek pokud možno zatajit, dokud pro něj není příliš pozdě.
Tipy:
*Letadlo s dobrým roll rate (otáčení v podélné ose pomocí křidélek) to může v nůžkách velmi dobře využít i když bude mít handicap v otáčení. Bude schopné měnit směr otáčení rychleji než protivník a tak získávat vteřinky na samotné točení. Právě třeba 190ka, která se netočí moc dobře, ale má opravdu excelentní roll rate v nůžkách vyniká. Stejně tak nebezpečný je Spitfire IX, F4U Corsair nebo P40 ve vyšších rychlostech.
*Nezkoušejte to proti opravdu obratnému letadlu, které se točí jak rychleji, tak s menším poloměrem, jestliže na začátku nemá opravdu vysokou převahu rychlosti (tak o 250 km/h a více). To by bylo zbytečné.
*Už vůbec to nezkoušejte proti težce vyzbrojeným strojům jako 109K, 110G2 a 190tkám. Takové stroje mají takovou palebnou sílu, že vás můžou zničit nebo ochromit během počateční fáze nůžek, kde jim párkrat přelétnete pře nosem. 30mm kanónu vážně nic nebrání ve vaší desintegraci. Naštěstí tyto těžké stroje s vámi buď nejsou schopné držet krok v otáčení, takže jim můžete unikat dlouhou otáčkou na jednu stranu, a nebo jsou přiliš pomalé a vy naberete rychlost klesáním a utečete (MÁTE doufám nějakou rezervní výšku, alespoň 1000 stop)
Taková speciální taktika odvozená částečně z klasického úhlového souboje jsou horizontální nůžky. Je to vysoce agresivní manévr, jehož cílem je vytlačit protivníka před sebe a zničit ho. Provádí se ostrým zatáčením vlevo a pak zase vpravo, obvykle nejdřív o 90°, tedy kolmo na původní směr a pak pravidelně o 180° nebo méně a jakoby šněrovat zatáčky za sebe, a tedy maximálním snižováním posunu letadla původním směrem. Musíte během manévru sledovat protivníka a udržovat se mimo jeho rovinu letu, tedy otáčet vždy na opačnou stranu než on. Pro příklad, zahnete doleva a za sebou uvidíte protivníka sledujícího váš pohyb. V ten moment natočíte letadlo na druhou stranu a provedete opačnou zatáčku. V momentě, kdy se protivník začne taky natáčet do vašeho směru, nakloňte se do původního smeru a zase proveďte otočku. Opakujte podle libosti a hlavně dbejte na správné časování (cvik, praxe), a za chvílí ho dostanete mimo rytmus. Když už nic jiného, tak mu tim alespon značne stížíte míření (tedy nemá-li výzbroj tanku, pak je to jedno) a snad to i dotáhnete domu. Ovšem takto je to čistě defenzivní manévr na snížení šance na zásah a postupný ústup do bezpečí.
Hlavním a tím pravým smyslem nůžek je likvidace protivníka, který na vás sice útočí zezadu, ale má převahu rychlosti, a to pokud možno alespoň 100-200km/h. Vy, protože se točíte při nižší rychlosti, budete mít menší poloměr zatáčky a tedy dokážete na stejně dlouhém úseku provést více zatáček. Jestli váš protivník přistoupí na vaší hru a bude se vás snažit sledovat skrze manévr svým zatáčením, tak i když má třeba lepší stroj na otáčení, tak v danou chvílí jeho rychlost pracuje proti němu, a při snaze udržet rytmus střídajících se otáček, najednou zjistí, že se otáčí před vámi, a vy tak získáte alespoň krátký moment na změnu jeho letadla na šrot. Pochopitelně při rozpoznání tohoto manévru na něj existují účinné protiopatření, a proto vaším zakladním cílem je vstup do nůžek pokud možno zatajit, dokud pro něj není příliš pozdě.
Tipy:
*Letadlo s dobrým roll rate (otáčení v podélné ose pomocí křidélek) to může v nůžkách velmi dobře využít i když bude mít handicap v otáčení. Bude schopné měnit směr otáčení rychleji než protivník a tak získávat vteřinky na samotné točení. Právě třeba 190ka, která se netočí moc dobře, ale má opravdu excelentní roll rate v nůžkách vyniká. Stejně tak nebezpečný je Spitfire IX, F4U Corsair nebo P40 ve vyšších rychlostech.
*Nezkoušejte to proti opravdu obratnému letadlu, které se točí jak rychleji, tak s menším poloměrem, jestliže na začátku nemá opravdu vysokou převahu rychlosti (tak o 250 km/h a více). To by bylo zbytečné.
*Už vůbec to nezkoušejte proti težce vyzbrojeným strojům jako 109K, 110G2 a 190tkám. Takové stroje mají takovou palebnou sílu, že vás můžou zničit nebo ochromit během počateční fáze nůžek, kde jim párkrat přelétnete pře nosem. 30mm kanónu vážně nic nebrání ve vaší desintegraci. Naštěstí tyto těžké stroje s vámi buď nejsou schopné držet krok v otáčení, takže jim můžete unikat dlouhou otáčkou na jednu stranu, a nebo jsou přiliš pomalé a vy naberete rychlost klesáním a utečete (MÁTE doufám nějakou rezervní výšku, alespoň 1000 stop)