Směr Murmansk I. Č 1,2,3 a 4.
Napsal: 10/2/2006, 15:16
Směr Murmansk I. Č 1,2,3 a 4.
Část 1.
Počátek útoku proti SSSR 22. června 1941 by nebyl úplný bez méně známé, ale důležité operace na úplném severu Ruska. V tomto“ Bohem zapomenutém prostoru „ , měl zaútočit, dle plánu „ Barbarossa „ , horský sbor Norsko, vedený generálem Eduardem Dietlem, hrdinou od Narviku, proti Murmansku. V tajném katalogu cílů operace „ Barbarossa „ , stál Murmansk vedle Moskvy, Leningradu, doněcké pánve, ukrajinské obilní komory, Krymu a kavkazské ropy. Historie města, popis přístavu a železnice nám vyjasní důvod, proč byl tento cíl tak důležitý.
Rusko mělo několik důležitých přístavů, které dovolují cestu na oceány. Jsou to Archangelsk, ležící jižněji, ale zamrzá na tři měsíce v roce. Vladivostok, zamrznout může na 100 dní. Přístavy na Černém moři blokuje turecký Bospor, a na Baltském moři Kattegat, mořská úžina mezi Dánskem a Švédskem. Jedinou námořní bránou Ruska je tedy po celý rok Murmansk. Osamělé město na severu vděčí divu přírody, Golfskému proudu, za svou jedinečnost. Golfský proud přichází jedním výběžkem své teplé vody 1200 km širokou branou mezi Grónskem a Norskem, ve kterém se potkávají Severní ledový oceán a Atlantik. Tato teplá voda Golfského proudu způsobí, že Kolský záliv s přístavem Murmansk ( a také s přístavem Poljarnoje ) ani v těch nejstudenějších polárních zimách se 40 a 50 stupni mrazu nezamrzá.
Car začal na začátku 1. světové války v roce 1914, z tehdy rybářské vesnice Murmansk, stavět pomocí ruských trestanců železnici do Petěrburgu ( Leningradu za SSSR ). V letech 1915 – 1917 Rusko nasadilo v pralesích, bažinách a v arktické tundře mezi Petěrburgem a Murmanskem 70 000 německých a rakouských válečných zajatců na stavbu železnice. Za 24 měsíců zde zemřelo na hlad, zimu a tyfus 25 000 mužů. Na každý kilometr této 1 400 kilometrů dlouhé železnice připadá 17 mrtvých.
Po vstupu USA do 1. světové války ( také na straně Ruska proti Německu ), se z Murmanské železnice stala nejkratší, nejdůležitější a po celý rok použitelná dopravní tepna z USA do Ruska.
Ještě v roce 1920 měl Murmansk jen 2600 obyvatel. Na jaře 1941 již mělo město Murmansk 100 000 obyvatel. Rozrostl se přístav, nádraží mělo velkou přepravní kapacitu.
Německý vzdušný průzkum zjistil obrovské přístavní objekty, mohutné přístavní hráze, továrny, výpadové silnice, letiště, zkrátka moderní pevnost, nebezpečnou vojenskou základnu v řídce osídlené polární oblasti.
Generál Dietl věděl o směrnici č. 21, tedy o operaci „ Barbarossa „ od konce prosince 1940. Jako většina generálů v té době se nejprve zhrozil, když dokument dostal do rukou. Avšak jako poslušný voják se pustil se svým štábem do práce, aby do doby začátku dne X byl jeho horský sbor připraven. Plán pro den X určoval, že : „ Horský sbor Norsko bude nejprve nasazen k zajištění území okolo finského Petsama ( dnešní Pečenga, patřící Rusku ) a jeho rudných dolů, jakož i Silnice polárního moře, aby posléze společně s finskými silami zaútočil proti murmanské železnici a přerušil zásobování murmanské oblasti po zemi „.
Po třech a půl měsících si ho Hitler pozval 21. dubna 1941 do říšského kancléřství. Hitler chtěl vědět jak u generála Dietla vypadá útočná operace směrem na Murmansk, aby vše mohl sladit i s dalším postupem na Archangelsk, na konečnou osy A – A ( Archangelsk – Astracháň ). Když tehdy vyjasňovali situaci v rozhovoru, ještě nevěděli, že po vypuknutí války na východě, budou do polárních moří směřovat americké a britské konvoje, aby v Murmansku vykládaly zbraně, munici a další válečný materiál.
Tehdy strašila Hitlera železnice, po které mohl Stalin dopravovat celé kontingenty vojsk z centrálního Ruska na sovětsko – finskou hranici, aby Německu opět vyrval životně důležité niklové doly v Petsamu a narvickou rudu. To byl ta noční můra, která Hitlera strašila. Stratégové generálního štábu ani sám Hitler tehdy nerozeznali mnohem větší nebezpečí konvojů, alespoň historické rozbory plánování operace „ Barbarossa „ se o tom nezmiňují.
Hitler vyložil situaci s poukázáním na ruský nástupní prostor po železnici Murmansk – Leningrad a nepostradatelnost ochrany průmyslu.Doslova řekl, jak se dochovaly zápisy : „ Vše závisí na Vašem horském sboru, Dietle. Toto nebezpečí je třeba odstranit hned na počátku východního polního tažení. Ne vyčkáváním, ale útokem. Musíte překonat těch směšných 100 kilometrů z Petsama do Murmanska a udělat tomu strašáku konec

Murmansk 41.

Murmansk per13.
Část 1.
Počátek útoku proti SSSR 22. června 1941 by nebyl úplný bez méně známé, ale důležité operace na úplném severu Ruska. V tomto“ Bohem zapomenutém prostoru „ , měl zaútočit, dle plánu „ Barbarossa „ , horský sbor Norsko, vedený generálem Eduardem Dietlem, hrdinou od Narviku, proti Murmansku. V tajném katalogu cílů operace „ Barbarossa „ , stál Murmansk vedle Moskvy, Leningradu, doněcké pánve, ukrajinské obilní komory, Krymu a kavkazské ropy. Historie města, popis přístavu a železnice nám vyjasní důvod, proč byl tento cíl tak důležitý.
Rusko mělo několik důležitých přístavů, které dovolují cestu na oceány. Jsou to Archangelsk, ležící jižněji, ale zamrzá na tři měsíce v roce. Vladivostok, zamrznout může na 100 dní. Přístavy na Černém moři blokuje turecký Bospor, a na Baltském moři Kattegat, mořská úžina mezi Dánskem a Švédskem. Jedinou námořní bránou Ruska je tedy po celý rok Murmansk. Osamělé město na severu vděčí divu přírody, Golfskému proudu, za svou jedinečnost. Golfský proud přichází jedním výběžkem své teplé vody 1200 km širokou branou mezi Grónskem a Norskem, ve kterém se potkávají Severní ledový oceán a Atlantik. Tato teplá voda Golfského proudu způsobí, že Kolský záliv s přístavem Murmansk ( a také s přístavem Poljarnoje ) ani v těch nejstudenějších polárních zimách se 40 a 50 stupni mrazu nezamrzá.
Car začal na začátku 1. světové války v roce 1914, z tehdy rybářské vesnice Murmansk, stavět pomocí ruských trestanců železnici do Petěrburgu ( Leningradu za SSSR ). V letech 1915 – 1917 Rusko nasadilo v pralesích, bažinách a v arktické tundře mezi Petěrburgem a Murmanskem 70 000 německých a rakouských válečných zajatců na stavbu železnice. Za 24 měsíců zde zemřelo na hlad, zimu a tyfus 25 000 mužů. Na každý kilometr této 1 400 kilometrů dlouhé železnice připadá 17 mrtvých.
Po vstupu USA do 1. světové války ( také na straně Ruska proti Německu ), se z Murmanské železnice stala nejkratší, nejdůležitější a po celý rok použitelná dopravní tepna z USA do Ruska.
Ještě v roce 1920 měl Murmansk jen 2600 obyvatel. Na jaře 1941 již mělo město Murmansk 100 000 obyvatel. Rozrostl se přístav, nádraží mělo velkou přepravní kapacitu.
Německý vzdušný průzkum zjistil obrovské přístavní objekty, mohutné přístavní hráze, továrny, výpadové silnice, letiště, zkrátka moderní pevnost, nebezpečnou vojenskou základnu v řídce osídlené polární oblasti.
Generál Dietl věděl o směrnici č. 21, tedy o operaci „ Barbarossa „ od konce prosince 1940. Jako většina generálů v té době se nejprve zhrozil, když dokument dostal do rukou. Avšak jako poslušný voják se pustil se svým štábem do práce, aby do doby začátku dne X byl jeho horský sbor připraven. Plán pro den X určoval, že : „ Horský sbor Norsko bude nejprve nasazen k zajištění území okolo finského Petsama ( dnešní Pečenga, patřící Rusku ) a jeho rudných dolů, jakož i Silnice polárního moře, aby posléze společně s finskými silami zaútočil proti murmanské železnici a přerušil zásobování murmanské oblasti po zemi „.
Po třech a půl měsících si ho Hitler pozval 21. dubna 1941 do říšského kancléřství. Hitler chtěl vědět jak u generála Dietla vypadá útočná operace směrem na Murmansk, aby vše mohl sladit i s dalším postupem na Archangelsk, na konečnou osy A – A ( Archangelsk – Astracháň ). Když tehdy vyjasňovali situaci v rozhovoru, ještě nevěděli, že po vypuknutí války na východě, budou do polárních moří směřovat americké a britské konvoje, aby v Murmansku vykládaly zbraně, munici a další válečný materiál.
Tehdy strašila Hitlera železnice, po které mohl Stalin dopravovat celé kontingenty vojsk z centrálního Ruska na sovětsko – finskou hranici, aby Německu opět vyrval životně důležité niklové doly v Petsamu a narvickou rudu. To byl ta noční můra, která Hitlera strašila. Stratégové generálního štábu ani sám Hitler tehdy nerozeznali mnohem větší nebezpečí konvojů, alespoň historické rozbory plánování operace „ Barbarossa „ se o tom nezmiňují.
Hitler vyložil situaci s poukázáním na ruský nástupní prostor po železnici Murmansk – Leningrad a nepostradatelnost ochrany průmyslu.Doslova řekl, jak se dochovaly zápisy : „ Vše závisí na Vašem horském sboru, Dietle. Toto nebezpečí je třeba odstranit hned na počátku východního polního tažení. Ne vyčkáváním, ale útokem. Musíte překonat těch směšných 100 kilometrů z Petsama do Murmanska a udělat tomu strašáku konec

Murmansk 41.

Murmansk per13.