Su-15

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Su-15

Příspěvek od redboy »

Suchoj Su-15

Vzhledem k tomu, že nejenom tu je věnováno podle mého názoru málo prostoru letounům které měli ve své době větší význam než jaký prostor je jim věnován, rozhodl sem se přispět svou troškou do mlýna. Jako první jsem si vybral stroj z konstrukční kanceláře Pavla Osipoviče Suchoje , letoun který poměrně dlouhou dobu tvořil páteř stíhacích přepadových letounů PVOS Sovětského svazu, SU-15 v kódovém označení NATO Flakon (Džbán).

Tento letoun, potomek jeho předchůdců Su-9 a Su-11 byl dalším strojem Suchého konstrukční kanceláře která značnou měrou přispěla k výzbroji stíhacích jednotek PVOS. Suchého konstrukční kancelář byla v tomhle směru celkem plodná a minulost Su-15 lze dohledat až do roku 1955. Tehdy byl zalétám letoun S-1 (tento se stal počátkem vývojové větve Suchého letounů, která pokračovala až po frontový stíhací letoun Su-7, později frontové stíhací bombardovací stroje Su-7B, Su-17 až po exportní Su-22 známý i z výzbroje našeho letectva).
Již v následujícím roce 26.5.1956 vzlétl prototyp stíhacího přepadového letounu T-3 (písmeno T znamená trougolnyj trojúhelníkový, podle tvaru křídel), vycházel z S-1, převzal celkem vše od něj, až na zcela nové křídlo a radiolokační stanici Almaz-3 (podle většiny názorů ne moc povedenou). Vývoj pokračoval strojem PT-7, ten dostal nový radiolokátor Almaz-7, přes prototypy PT-8 s radarem RP-2 (známý ze stroje MIG-19PM) až po stroj T-43 který se dostal do sériové výroby v roce 1957 a do roku 1962 bylo postaveno okolo 1000 kusů stroje který dostal vojskové označení Su-9 v kódu NATO Fishpot. Radar byl typu RP-9U a vyzbrojen byl střelami K-51(RS-2US). Na letounu byly dosaženy čtyři světové rekordy (dostup 28857m, horizontální let na výšce 21270m, rychlost 2092km/h na okruhu 100km, a rychlost 2337km/h na okruhu 500km).
Vývoj pokračoval prototypem T-47 s radarem Oriol a s novými ŘS K-8M, dostal vojskové označení SU-11 a jeho sériová výroba dala cca pouze 100kusů. Proti Su-9 byl dosah radaru i raket témě o 100% větší, ovšem větší radar a zvýšená letová hmotnost měla za následek zhoršení letových výkonů i letových vlastností. Především to bylo důvodem, proč jeho výroba skončila tak brzy a na výrobní lince ho nahradil Jak-28P.

Dalším krokem byl projekt T-37 z roku 1958 který tvořil větev vývoje která nás zajímá. Tam ovšem zasáhla silná ruka politiky. Raketový generální tajemník strany N.S.Chruščov naznal, že je to všechno na houby a že raketová vojska PVOS převezmou úlohu přepadových letounů zcela a tudíž T-37 k ničemu není. Ten sice byl pokračováním T-43, ale dostal změny v tom, že nasávací otvory vzduchu do motoru byly přesunuty na bok trupu se záměrem příď letounu uvolnit anténě radaru. Další projekt T-58, křížil v sobě T-37 a T-47. Nastal ovšem problém s motory , do té doby používané Ljulkovy AL-7 nestačily a vývoj nového AL-9 se nedařil takže vývojáři sáhli jinam, přesněji ke dvou motorům R-11F-300 známých z Migu-21F.

Výsledkem byl letoun T-58D, první prototyp pozdějšího Su-15 který vzlétl v rukou nikoho jiného než Vladimíra Iljušina 30.5.1962. Další prototypy T-58D-2 a D-3 měli už nový radar, modernizovaný Oriol-2, pokračovatele Oriolu z Su-11 a rakety K-8M2 (také pokračovatele K-8 z Su11), první v SSSR ŘS s poloaktivním RL naváděním. Od roku 1965 byly tyto střely přejmenovány na R-98. V roce 1963 začaly vojskové zkoušky, které skončily úspěšně v květnu 1965, kdy byl stíhací přepadový komplex s letounem Su-15, radarem RP-15Oriol-D58 a ŘS R-98 (poloaktivní radiolokační R.98R a R 98T s pasivním infračerveným navedením) přijat do výzbroje. Ve výbavě byl také systém automatického navedení na cíl, Vovzduch-1, který dodával pomocí datalinku zakódované informace o směru, rychlosti, výšce ideální trasy vedoucí ke střetu s cílem až do okamžiku kdy pilot zapnul vlastní radar a zachytil cíl. Byl to v té době moderní způsob vedení boje se samostatně letícími strategickými bombardéry protivníka. V současnosti je tento systém kritizovaný za ubíjení iniciativy pilota, ale to je naprosté nepochopení úkolů letounů PVOS, v inkriminovaném období kdy to byla de-facto jediná možnost zachycení protivníka v jakémkoli počasí mimo dosah vlastního radaru. Pravdou je, že je zcela nevhodný k vybojování vzdušné převahy nad stíhacími letouny protivníka, ale to byl úkol pro stíhací letouny VVS, nikoli přepadových stíhačů PVOS.
Sériová výroba to ovšem neměla jednoduché, v Novosibirsku se vyráběly se Jaky-28P, ty také dostaly Oriol-D a R-98 a navíc Jak přišel s novým strojem Jak-28-64. V porovnání měl ale Su-15 výrazně navrch, takže již v roce 1966 začala sériová výroba a na přehlídce v Domoděvu 9.7.1967 provedlo přelet 10 sériových kusů Su-15. Od roku1969 dostal letoun nové křídlo, kdy čistou trojúhelníkovou koncepci z Su-9 narušil menší úhel koncové části křídla, které tak dostalo tvar tak typický pro Su-15.
V roce 1969 začaly vojskové zkoušky nového prototypu T-58T, který dostal sériové označení Su-15T. Dostal nové motory R-13-300 (Mig-21SM) a hlavně nový radar Tajfun. Ostatní změny byly spíše kosmetické, třeba změna podvozku kvůli vyšší hmotnosti. Bylo jich v letech 1970-71 vyrobeno ovšem jen okolo 10 kusů, protože zkoušky ukázaly, že nový radar není to, co se od něj čekalo. Nový radar Tajfun-M předznamenává novou a poslední sériovou verzi, tj. Su-15TM. Nový radar měl téměř dvojnásobný dosah proti původnímu Oriolu-DM a vojskové zloušky skončily až v roce 1974 a letoun byl přijat do výzbroje oficiálně 21.1.1975, tedy až po ukončení sériové výrovy v roce 1974 (později v roce 1976 bylo vyrobeno ještě několik kusů cvičné dvoumístné verze Su-15UM) která dala celkem více jak 1400 kusů letounů Su-15 všech verzí. Krom nového radaru dostal výkonnější ŘS R-98M a datalink Vovzduch-1M který umožňoval zcela automatické navedení na cíl, a po odpálení ŘS automatický návrat až po přiblížení na přistání do výšky 50m nad prahem dráhy. Nový radar a ŘS umožňovali napadání cílů ze zadní polosféry od rychlosti 500km/h po 1600km/h ve výškách 500-24000m do vzdálenosti 18km a z přední polosféry ve výškách 2000-21000m rychlostech 500- 2500km/h. Především útok z přední polosféry byla důležitá novinka. Su-15TM také dostal nový radom, původně měli všechny letouny Suchého kanceláře kuželový kryt radaru, ten je sice vhodný z aerodynamického pohledu na věc, ne však z pohledu potřeb radaru, kde je ideál polokoule. Od té doby měl Su-15 ogivální kryt, který známe i z jiných typů letounů i dnes.Od roku 1973 dostaly jak nové, tak již vyrobené kusy do výzbroje i ŘS R-60 krátkého dosahu s infračervenou naváděcí soustavou. Běžnou součástí výzbroje se staly kanónové kontejnery UPK-23-250 zavěšované na podtrupové závěsníky. V té době docházelo ke změně taktiky bombardovacích letounů USAF kde začala převládat taktika průletu na nízkých výškách. To si vyžádalo protiopatření spočívající ve změnách taktiky. Vovzduch -1M nově umožňoval navedení na cíl ve výškách do 200m tak aby cíl zůstal v horní polosfáře sledování radarem. To ovšem prý nebylo přijato piloty příliš kladně (proč asi :) ). V té době přišel nový prototyp T-58bis, z něhož měl vyjít nový typ Su-15bis s motory R-25-300 z Migu 21bis, ale k tomu už nedošlo.
Právě z důvodu velmi omezené schopnosti zachycovat cíle na velmi malých výškách dostal přednost letoun Mig-23P, což byla datalinkem Vovzduch vybavená verze letounu Mig-23ML někdy označovaná jako Mig-23MLA.
Právě Mig-23P a později Mig-31 a Su-27P převzali štafetu po tomto vcelku zajímavém stroji. Piloti tento stroj označovali jako výborný na pilotáž a byl oblíben i díky dvou motorům a automatickému systému přiblížení na přistání.
V letech 1967-1976 nalétaly stroje Su-15 547055 letových hodin a v té době bylo ztraceno 37 letounů. Což dává 6,76 ztraceného letounu na 100000 letových hodin. Za celou dobu užívání to bylo 6,2 letounu. Pro porovnání u Migu-25 to bylo okolo10, u Migu-31 11,5, u F-15 -6 , u F-16 -10.

Letoun nebyl nikdy exportován a v zahraničí byl pluk letounů Su-15 jen v Egyptě v době Jom Kippurské války. Pouze se sovětskou obsluhou a do bojů nikterak nezasáhli. Bojového nasazení se letoun dožil pouze dvakrát, v obou případech proti civilním letounům a v obou případech proti letounům Jihokorejských aerolinií KAL. Poprvé v 20.5.1978 kdy na lince z Paříže letící Boeing 707 s 109 osobami na palubě, v oblasti Murmanska narušil vzdušný prostor SSSR a byl sestřelen. Podle některých zdrojů jednou nebo dvěma raketami R-60. Ruský internet na několika místech uvádí pouze "tepelně naváděná raketa vzduch-vzduch", což by teoreticky mohla být R-98T. Při incidentu zahynuly dva cestující. Piloti s letounem nouzově přistáli na zamrzlém jezeře. V druhém případě byl 1.9.1983 sestřelen Boeing 747 letící do Soulu, který v oblasti Sachalinu narušil vzdušný prostor a byl sestřelen dvěma raketami R-98. Po pádu do moře zahynulo všech 269 osob na palubě. V roce 1990 bylo na území Evropské části SSSR ještě 230 Su-15. Po rozdělení SSSR v roce 1992 zůstaly dva pluky na území Ukrajiny a jeden na území Gruzie. V součastné době jsou již všechny Su-15ky vyřazeny.

Parametry letounu Su-15TM
Délka: 21,44m
Rozpětí: 9,34m
Hmotnost prázdná: 10874kg
Hmotnost normální: 17194kg
Max. Vzletová: 17900kg
Dolet bez př. Nádrží: 1380km
Max rychlost: 2230km/h
Max při zemi: 1300km/h

Letoun Su-15 považuji za zajímavý a pokud bude čas a zájem načmárám něco dalšího. Doufám, že Vás to nenudilo a děkuji za pozornost

Tohle předcházelo
Obrázek

Pilotní prostor Su-15
Obrázek

Anténa radaru Oriol-D58
Obrázek






Zdroje: Internet, časopis Nova technika wojskowa, Monografie Lotnicze.
Naposledy upravil(a) redboy dne 16/8/2007, 21:31, celkem upraveno 4 x.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Vítám na palbě nového autora a doufám že v podobných článcích bude pokračovat.

O sovětských letounech PVO se nikdy moc nepsalo, dík za přiblížení tohoto typu.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Ty obrázky můžeš vložit přímo na palbu, odkazy nejdou špatné ale může se stát že se časem nezobrazí při nějaké změně u jejich zdroje.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

sa58 píše:Ty obrázky můžeš vložit přímo na palbu, odkazy nejdou špatné ale může se stát že se časem nezobrazí při nějaké změně u jejich zdroje.
Upřímě, nevím jak :)
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

mrkni se tady, nejsi první ani poslední.

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1223
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Su koumák, sem na to asi přišel:

příď Su-15 (původní kuželový radom)
Obrázek

Su-15 s R-98T/R
Obrázek

Su-15TM u bojového útvaru
Obrázek

Su-15TM v letu
Obrázek

Su-15TM v boj pohotovosti, krom R-98 zavěšeny R-60
Obrázek

Su-15UM
Obrázek
Naposledy upravil(a) redboy dne 10/7/2006, 17:42, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

No vidíš, ani to nebolelo. Máš v plánu na Palbu ještě něco přidat nebo Su-15 je zatím jediný výkřik? Dobré autory vždy rádi uvítáme
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

sa58 píše:No vidíš, ani to nebolelo. Máš v plánu na Palbu ještě něco přidat nebo Su-15 je zatím jediný výkřik? Dobré autory vždy rádi uvítáme
Což vo to, je to spíš o čase, na tohle stačilo proběhnout knihovnu, mrknout na net a zaspomínat, maličkost.
Určitě ještě neco vyhrabu, ale určitě ne hned.
Mimochodem autor se pozná podle toho, že napíše něco nového, tohle jen poskládané z několika zdrojů, nic víc. Málo je toho u nás ze sovětských věcí o spoustě strojích Tu128, Mig25, Jak28( o tom moc nemám), Jak38 ale ona se okolo něčeho rozvine diskuse a pak se uvidí.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

No slovo autor asi nejde použít asi na nikoho na tomto webu :) , každý článek vychází z nějakého zdroje či zdrojů. Existují samozřejmě vyjímky, ale popis historických událostí či techniky nelze moc okecat - základ je daný.

Palba bude ale vděčná za jakýkoliv příspěvek, přece jen píšících přispívatelů moc není. Většina přihlášených se bohužel jen veze, hodně jich nemá ani jeden příspěvek :(
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
kragh
desátník
desátník
Příspěvky: 57
Registrován: 6/1/2006, 11:47
Bydliště: Boiomeium

Příspěvek od kragh »

Tohle téma je dobré,jen houšť.A malé doplnění:Jednu Su-15 mají v Leteckém muzeu Košice.A opravička: NATO code pro Su-15 bylo FLAGON + písmeno podle verze,např Flagon A atd.
Lidi jsou někdy prapodivná podívaná
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

kragh píše:Tohle téma je dobré,jen houšť.A malé doplnění:Jednu Su-15 mají v Leteckém muzeu Košice.A opravička: NATO code pro Su-15 bylo FLAGON + písmeno podle verze,např Flagon A atd.

To, že je Su-15ka v Košicích sem nevěděl, díky....
Museum v Košicích

Co se kodového značení NATO týče, neuvádím ho moc rád. Vychází z doby kdy vznikalo a myslím si, že v dnešní době není důležité. Bylo nutné pro identifikaci letounů, jejiž originální značení nebylo známé, dnes ale při znalosti skutečných typových označení může být matoucí. Já ho měl v článku taky uveden, ale nakonec sem ho tam nedal, právě kvůli zmatkům.

Flagon A- Je první sériová verze Su-15, jméno dostala po prvním veřejném představení v Domoděvu. Ještě s původním křídlem.

Flagon B- Pokusná verze se zdvihovými motory pro zkrácení rozjezdu T-58WD nekdy označovaná jako Su-15DPD (to je ale mylné, nebyla vyráběna, neměla armádní značení)

Flagon C- Dvoumístná verze Su-15UT postavená na základe sériové Su-15 s novým křídlem

Flagon D- Su-15 s novým křídlem (od 11. výrobní série r.1969)

Flagon E -Su-15T, je ale otázkou, jestli to tak je. Su-15T nebyl vyráběn ve velké sérii, takže spíše jde o Su-15TM s původním kuželovým radomem do 7. výrobní série Su-15TM

Flagon F -Su-15TM od 8. výrobní série?

Flagon G-Su-15UM, školní verze postavená na základě Su-15TM

Ke školním verzím ještě jde dodat, že ač se tváří na venek, že mají radar, není tomu tak, jeho hmotnost a prostor padl za místo pro instruktora.

K letounu Su-15 se vážou ještě dvě věci, co se značení verzí týče.

Jednak je to označení Su-19 (kdysi tak byl zcela mylně označován Su-24 do roku 1981) který měl být letoun Su-15 s novým křídlem, velmi podobným tomu na T-10 (ogivální, "gotické" křídlo), což je první prototyp pozdějšího Su-27. Nikdy nedosáhl víc ka stádia projektu a originální typové označení je T-58PS.

Jednak je to oznašení Su-21. Mělo to být označení pro Su-15TM, není na tom nic pravdy. Perličkou je, ře při hledání podkladů sem toto označení našel na ruských stránkách... měly stejnou úroveň jak se dalo čekat :(

Z toho, co sem tu načmáral, je patrno, že to s kodovými označeními i s dobovými doměnkani není nic horkého, někdy jsou víc matoucí, než že by něco přinesly. Třeba letouny Su-9 i Su-11 mají stejné kodové jméno Fishpot. Su-9 je Fishpot B a Su-11 Fishpot C, dalo by se to pochopit, jsou si podobné, ale je to opravdu nepřesné. Dnes je prostě lepší napsat Su-35 než Flanker E a některé typy nemaj kodové jméno vůbec třeba Su-30 (mimochodem, na rodinu Su-27 by už asi došla abeceda :))

T-58WD
Obrázek

T-58WD
Obrázek

Projekt T-58PS, to co měl být Su-19 (snad)
Obrázek
Naposledy upravil(a) redboy dne 10/7/2006, 17:45, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Změnil jsem ten odkaz, to vložení webové stránky by možná někomu dělalo problém :D

Lepší je to vložit přes Insert URL
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Elvis
četař
četař
Příspěvky: 66
Registrován: 14/3/2005, 12:16
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Elvis »

K tomu Košickému múzeu by som ešte doplnil, že keby sa tam niekto chcel ísť pozrieť, tak momentálne má smolu, lebo múzeum je už skoro 2 roky v rekonštrukcii, okolo ktorej je veľmi veľa problémov (hlavne finančných) a stále nie je jasné, kedy bude konečne otvorené. Podľa najnovších informácii by to malo asi byť začiatkom leta, ale ešte to nie je isté.
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Díky pozornému čtenáři objeven blud v článku. Původní odstavec nahrazen novým s textem:

Bojového nasazení se letoun dožil pouze dvakrát, v obou případech proti civilním letounům a v obou případech proti letounům Jihokorejských aerolinií KAL. Poprvé v 20.5.1978 kdy na lince z Paříže letící Boeing 707 s 109 osobami na palubě, v oblasti Murmanska narušil vzdušný prostor SSSR a byl sestřelen. Podle některých zdrojů jednou nebo dvěma raketami R-60. Ruský internet na několika místech uvádí pouze "tepelně naváděná raketa vzduch-vzduch", což by teoreticky mohla být R-98T. Při incidentu zahynuly dva cestující. Piloti s letounem nouzově přistáli na zamrzlém jezeře.

Mylně tam bylo úmrtí 108 lidí a použití dvou R-98. Podle více zdrojů to byla blbost, já slepě věřil jednomu a neověřil.

Díky Tere-LI.
Naposledy upravil(a) redboy dne 16/8/2007, 21:30, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

Najčastejšie bol na záchytné lety k narušiteľovi pravdepodobne poslaný Su15 a zostrely špinonážnych lietadiel ktoré narušili hranice sa asi tak skoro ešte nedozvieme ale mohlo byť ich podstatne viac, veľa amerických aj ruských snímkov to dokladá, ešte doteraz sa to utajuje. Keď sledujem v poslednej dobe TV a iné zdroje, na povrch sa z archívou vynárajú nové ! nové a dokonca aj utajované filmy a dokumenty. Ak to niekto sleduje sem s tym! nikdy toho nie je dosť. Cenzúra na niekedy otrasné snímky vystrihované z dokumentov padá a dokumenty su mnohokrát celé a neupravované, príklad. rozstrieľaný nemecký autobus plný vojakov, bez hlavy bez ruk a končatín..a pod. Toto len dokladá, že v archívoch je ešte veľa skrytých a nevidených dokumentov a môžme sa na ne tešiť.
Ďik za postup v palbe, palbe sláva :)
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Uživatelský avatar
jean2005
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 266
Registrován: 27/7/2007, 10:37
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od jean2005 »

Nevíte někdo víc o tom systému "Vovzduch-1"?? Kolega u toho sloužil a z toho co říkal vyplývá, že:
1) k nám dodali repasovaný starý kusy (celkem snad jen dva??)
2) to byla příšerná obrovská poruchová elektronková obluda, která už z principu nemohla pořádně fungovat a aspoň ty naše snad nikdy opravdu nefungovaly (kolega byl poměrně odborník a nadšenec, teď už se o slaboproud tolik nezajímá, ale umí stále dost)
Tales
svobodník
svobodník
Příspěvky: 29
Registrován: 1/10/2007, 16:04

Příspěvek od Tales »

Nedavno jsem někde viděl fotku SU-15UM s podvěšenými raketami R-98, což jsem si vyložit tak, že verze UM je cvičněbojová a tedy nese plnohodnotné elektronické vybavení (radar). V článku se ale uvádí, že verze UM radar nenese. Mohly tedy být pod UM zavěšovaný rakety jen kvůli reálnému zatížení křídel a aerodynamickému odporu?
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

to Tales:

Pokud by šlo pouze o zatížení letadla a imitaci nesení výzbroje, potom by na podvěsech byly namontovány t. zv. "registry", tedy školní střely. Ty postrádají bojovou část, motor a řízení, i když hmotnostně jsou dosti blízko skutečné ŘS. Určitě je nevýhodné podvěšovat kvůli Tebou zmíněnému důvodu ostré ŘS. Ty mají omezenou životnost nejen dobově, ale i počtem nalétaných hodin.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Je to jenom terminologie, ale není " registr " cvičná střela? Školní střela by měl být tvarový a hmotnostní ekvivalent, bez jakéhokoli vybavení. Něco podobného jako předváděcí maketa na letecké dny. " Registr " je to samé, ale má funkční naváděcí hlavici a po připojení na závěsník se chová jako skutečná, ostrá střela. Kromě toho ještě zaznamenává všechny vstupy, tj. co zachytí hlavice a podobně.
Ale možná to mám pomotané.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Možná jsem se vyjádřil nepřesně. Produkce SSSR/Rusko vyráběla pro letecký výcvik "registr" s funkční hlavicí v tělese ŘS, která, jak správně píšeš, snímá parametry cíle a imituje činnost ostré střely do okamžiku odpalu. Vše je zaznamenáváno na film v systému radiolokátoru. Ten je po přistání vyhodnocován.
Na základě samonaváděcí střely R-3S byla dodávána střela pro seznámení s odpalováním raket. Tato školní střela měla zadní část těla R-3S s motorem, ale bez stabilizátorů. Přední část s naváděcí hlavicí a bojovou částí chyběla a namísto ní bylo tělo střely vepředu zašpičatělé.

Produkce USA zná ještě školní střelu na nácvik navěšování pod letoun. Některé verze mohou potom plnit funkci cvičné letové zátěže.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“