Landkreuzer P.1000 a Monster P.1500
Napsal: 5/4/2006, 16:22
Landkreuzer P.1000 vycházel z představ bitevního křižníku, pevnosti na kolech, pohybujícího se po souši. Měl být stavěn v loděnicích a vyzbrojen námořní výzbrojí. Nakonec prý byla vyrobena pouze věž, která byla umístěna v Norsku. Vývoj celého projektu definitivně zrušil Albert Speer, ministr zbrojního průmyslu, v roce 1943. Speer vysvětlil Hitlerovi, že na projekt nejsou zdroje, dále že takový kolos by se obtížně pohyboval, včetně problému ho dopravit na východní frontu. Silnice by poničil, mosty by neunesly jeho váhu, nebo by nebyl schopen přebrodit hluboké řeky. Problematické by bylo rovněž jeho nasazení v bitvě, jeho těžké zbraně by mohly být použity jen proti specifickým cílům, jeho maskování by bylo obtížné, k úkrytu by potřeboval hangár. Zranitelný by byl vůči leteckému útoku a náletu bombardérů. Při poruše, mechanické závadě by nemohl být odtažen do bezpečí k opravě. P.1000 měly pohánět dva lodní 24-válcové dieselové motory MAN V12Z32/44 o celkové síle 17 000 koňských sil. Nebo alternativně osm 20-válcových motorů Daimler-Benz MB 501 o síle 16 000 hp.
Údaje o výzbroji a nákresy se dle různých zdrojů liší, pravděpodobně byly papírově projektovány různé verze. Některé měly mít dva kanóny 28 cm SK C/28 jako třída pancéřových lodí (Panzerschiffes) Deutchsland. Jiné dva vylepšené kanóny 28 cm SK C/34, které byly použity u třídy Scharnhorst. Některé zdroje pochybně uvádějí, že věž byla vyrobena a umístěna v Norsku blízko Trondheimu (Batterie Oerlandat), asi mají na mysli Austratt Fort, ale tam je věž se třemi děly – jedná se o věž Caesar z lodi Gneisenau. Na Ratte by byly pravděpodobně použity C/34, které měly relativně vysokou úsťovou rychlost a velkou průraznost. Je možné, že jako základ pro vývoj by posloužila věž z třídy Scharnhorst nebo Deutchsland, která by byla modifikována jen pro dva kanóny.
Kompilací zdrojů uvádím - P.1000 alias Ratte o hmotnosti 1000 tun měl být vyzbrojen dvěma námořními kanóny ráže 280 mm. Věž tanku vycházela z věží používaných na bitevních lodích Scharnhorst a Gneisenau.
Výzbroj:
2 x 280 mm 54,5 SK C/34
1 x 128 mm KWK 44 L/55
8 x 20 mm FLAK 38
2 x 15 mm MG 151/15
Rozměry:
délka: 35 m
šířka: 14 m
výška: 11 m
Tento kolos se měl pohybovat rychlostí až 40 km/hod, minimální hmotnost byla 1000 tun, maximální až 2000 tun. Jak velké technické problémy by přineslo řešení poháněcího ústrojí, jak toto by mohlo být poruchové, jak by se mohlo opotřebovávat, či jaký by vyžadovalo servis, v polních podmínkách těžko proveditelný se raději neuvažovalo. Jak vidno z obrázků na každé straně bylo pojezdové ústrojí, které se skládalo se třech pásů.
Monster P.1500
Projekt P.1500, rovněž z dílny Krupp, byl papírově ještě větší kolos. Měl nést kalibr 800 mm jako železniční děla Gustav, Dora. Jednalo se vlastně o těžké samohybné dělo poháněné motory z ponorek.

kalibr 280 mm

kalibr 800 mm
Údaje o výzbroji a nákresy se dle různých zdrojů liší, pravděpodobně byly papírově projektovány různé verze. Některé měly mít dva kanóny 28 cm SK C/28 jako třída pancéřových lodí (Panzerschiffes) Deutchsland. Jiné dva vylepšené kanóny 28 cm SK C/34, které byly použity u třídy Scharnhorst. Některé zdroje pochybně uvádějí, že věž byla vyrobena a umístěna v Norsku blízko Trondheimu (Batterie Oerlandat), asi mají na mysli Austratt Fort, ale tam je věž se třemi děly – jedná se o věž Caesar z lodi Gneisenau. Na Ratte by byly pravděpodobně použity C/34, které měly relativně vysokou úsťovou rychlost a velkou průraznost. Je možné, že jako základ pro vývoj by posloužila věž z třídy Scharnhorst nebo Deutchsland, která by byla modifikována jen pro dva kanóny.
Kompilací zdrojů uvádím - P.1000 alias Ratte o hmotnosti 1000 tun měl být vyzbrojen dvěma námořními kanóny ráže 280 mm. Věž tanku vycházela z věží používaných na bitevních lodích Scharnhorst a Gneisenau.
Výzbroj:
2 x 280 mm 54,5 SK C/34
1 x 128 mm KWK 44 L/55
8 x 20 mm FLAK 38
2 x 15 mm MG 151/15
Rozměry:
délka: 35 m
šířka: 14 m
výška: 11 m
Tento kolos se měl pohybovat rychlostí až 40 km/hod, minimální hmotnost byla 1000 tun, maximální až 2000 tun. Jak velké technické problémy by přineslo řešení poháněcího ústrojí, jak toto by mohlo být poruchové, jak by se mohlo opotřebovávat, či jaký by vyžadovalo servis, v polních podmínkách těžko proveditelný se raději neuvažovalo. Jak vidno z obrázků na každé straně bylo pojezdové ústrojí, které se skládalo se třech pásů.
Monster P.1500
Projekt P.1500, rovněž z dílny Krupp, byl papírově ještě větší kolos. Měl nést kalibr 800 mm jako železniční děla Gustav, Dora. Jednalo se vlastně o těžké samohybné dělo poháněné motory z ponorek.

kalibr 280 mm

kalibr 800 mm