FAC - Předsunuté letecké navádění
Napsal: 8/4/2006, 10:13
O funkci FAC je toho málo známo, i když je to jedna z klíčových funkcí při letectvu v boji. Někdo možná viděl film BAT 21 tam je jeho funkce dobře ukázána.
Během WW2 kdy se v obrovské míře zapojily do bojů také stíhací bombardéry měli velitelé pozemních vojsk zdání že nejlepší bude když v konečném případě, když už to nepůjde jinak, navedou bitevníky na své cíle sami vojáci. Toto řešení, nebo spíš tento způsob byl sice používán spíš méně, pže bitevníky měli své cíle přesně vyznačené a věděli o nich ještě než vzlétly. Bohužel se zjistilo e tato koordinace, tzn. pozemní jednotky – letadla nebyl zrovna nejlepší pže v momentu kdy se do boje dostaly 2, nebo více jednotek tak každé řvala na letadla ať útočí na ten a ten cíl a vznikal velký zmatek který nebyl nikomu k užitku. Řešení tohoto žádné nebylo, byly sice už nějaké návrhy, ale nebyl čas na podnikání nějakého revolučního řešení.
Sice se trošku opakovala během války v Koreji, k pozemním jednotkám však byl přidělen „letecký“ pozorovací důstojník který se staral výhradně o koordinace letecké podpory, bohužel tito důstojníci se mezi sebou mnohdy, opět, nemohli domluvit pže důstojník v každé jednotce viděl své cíle jako prioritní a tím vznikal stále stejný zmatek jako pár let zpátky.
Když začala válka ve Vietnamu bylo všem ihned jasné že tato situace se musí co nejrychleji vyřešit pže pokud by došlo k nějakým zmatkům a letadla by si nakonec musela vybírat cíle sama bylo by to k velkému ne-užitku, jednak proto že by nebyly zasaženy ty cíle které měly být a jednak proto že by mohli ve změti jednotek, jak vlastních tak nepřátelských zasaženy právě ty vlastní. Proto bylo vymyšleno nové řešení. V Koreji byli vytvořeni u pozemních jednotek letečtí pozorovací důstojníci a moc to „nehrálo“ proto byla přidělena pravomoc letectvu a tito důstojníci byli vytvořeni u letectva – tím vzniklo FAC (Forward-Air-Control), neboli předsunuté letecké navádění.
Jak se velice rychle ukázalo, toto řešení bylo a je skutečně efektivní. Navíc bylo FAC přiděleno ještě několik dalších úkolů jako je třeba pozorovaní, a koordinace záchranných misí. A jak vlastně FAC funguje?
Pokud se vlastní jednotka dostane do boje s nepřítelem a potřebuje Air Support – leteckou podporu zavolá na velitelství letectva a požádá o ni. Než však vzlétnou skutečné bojové stroje je na místo vyslán letecký pozorovatel. Ten zmapuje oblast, zjistí požadavky pozemní jednotky. Pokud je jednotek více, zapíše si jejich požadavky a sám vyhodnotí který z cílů je prioritní. Pote co udělá pořadí cílů, obletí oblast znovu, zapíše si jejich polohu do mapy a pak teprve povolá bitevní letadla. Sám pak bitevníky organizuje, upozorní je na místa kde jsou vlastní pozemní jednotky, pokud je cíl špatně vidět označí jej laserovým zaměřovačem, nebo kouřovou raketou. Jeho další funkce během útoku je taková že opravuje stíhačky pokud se cíle pohybuje a opravuje jejich střelbu pokud se netrefí. Pozorovatel obvykle létá v menších, rychlých a obratných letounech – nejlepší příklad je OV-10 Bronco. Proto musí pozorovatel zjistit i nepřátelská AA zbraně aby mohl svá letadla ochránit před jejich působením. Letoun pozorovatele obvykle bývá také lehce vyzbrojen.
V případě je-li to záchranná mise, je jeho úloha ještě těžší pže organizuje jednak bitevníky které mají zajistit oblast vyzvednutí, jednak záchranné vrtulníky a popř. i pozemní jednotky. Musí zajistit aby bitevníky netrefili jak zachraňovaného, tak vlastní jednotky a aby zasáhly ty nepřátele kteří nejvíce ohrožují záchranné letadlo.
Předsunutý letecký pozorovatel má jednu pravomoc – ať už je jeho hodnost jakákoliv, pokud organizuje letadla během bojové, záchranné nebo jiné akce tak je jejich velitelem, i když organizuje stroje s piloty kteří mají vyšší hodnosti, může a má jim dávat rozkazy a oni je musí uposlechnout.
Mezi používaná letadla FAC jsou používaná především letadla Rockwell OV-10 Bronco, F/A-18 Hornet (dvoumístná verze), některé vrtulníky, třeba AH-1 Cobra, OH-58 kiowa, používané byly letadla A-1 Skyraider.
Jen jedna poznámka nakonec - - pozemní letečtí důstojníci jsou používáni pořád, jsou to právě oni kteří komunikují s FAC. Jsou to oni kteří komunikují s letadly když není FAC na místě, pže FAC není nasazován všude!


Během WW2 kdy se v obrovské míře zapojily do bojů také stíhací bombardéry měli velitelé pozemních vojsk zdání že nejlepší bude když v konečném případě, když už to nepůjde jinak, navedou bitevníky na své cíle sami vojáci. Toto řešení, nebo spíš tento způsob byl sice používán spíš méně, pže bitevníky měli své cíle přesně vyznačené a věděli o nich ještě než vzlétly. Bohužel se zjistilo e tato koordinace, tzn. pozemní jednotky – letadla nebyl zrovna nejlepší pže v momentu kdy se do boje dostaly 2, nebo více jednotek tak každé řvala na letadla ať útočí na ten a ten cíl a vznikal velký zmatek který nebyl nikomu k užitku. Řešení tohoto žádné nebylo, byly sice už nějaké návrhy, ale nebyl čas na podnikání nějakého revolučního řešení.
Sice se trošku opakovala během války v Koreji, k pozemním jednotkám však byl přidělen „letecký“ pozorovací důstojník který se staral výhradně o koordinace letecké podpory, bohužel tito důstojníci se mezi sebou mnohdy, opět, nemohli domluvit pže důstojník v každé jednotce viděl své cíle jako prioritní a tím vznikal stále stejný zmatek jako pár let zpátky.
Když začala válka ve Vietnamu bylo všem ihned jasné že tato situace se musí co nejrychleji vyřešit pže pokud by došlo k nějakým zmatkům a letadla by si nakonec musela vybírat cíle sama bylo by to k velkému ne-užitku, jednak proto že by nebyly zasaženy ty cíle které měly být a jednak proto že by mohli ve změti jednotek, jak vlastních tak nepřátelských zasaženy právě ty vlastní. Proto bylo vymyšleno nové řešení. V Koreji byli vytvořeni u pozemních jednotek letečtí pozorovací důstojníci a moc to „nehrálo“ proto byla přidělena pravomoc letectvu a tito důstojníci byli vytvořeni u letectva – tím vzniklo FAC (Forward-Air-Control), neboli předsunuté letecké navádění.
Jak se velice rychle ukázalo, toto řešení bylo a je skutečně efektivní. Navíc bylo FAC přiděleno ještě několik dalších úkolů jako je třeba pozorovaní, a koordinace záchranných misí. A jak vlastně FAC funguje?
Pokud se vlastní jednotka dostane do boje s nepřítelem a potřebuje Air Support – leteckou podporu zavolá na velitelství letectva a požádá o ni. Než však vzlétnou skutečné bojové stroje je na místo vyslán letecký pozorovatel. Ten zmapuje oblast, zjistí požadavky pozemní jednotky. Pokud je jednotek více, zapíše si jejich požadavky a sám vyhodnotí který z cílů je prioritní. Pote co udělá pořadí cílů, obletí oblast znovu, zapíše si jejich polohu do mapy a pak teprve povolá bitevní letadla. Sám pak bitevníky organizuje, upozorní je na místa kde jsou vlastní pozemní jednotky, pokud je cíl špatně vidět označí jej laserovým zaměřovačem, nebo kouřovou raketou. Jeho další funkce během útoku je taková že opravuje stíhačky pokud se cíle pohybuje a opravuje jejich střelbu pokud se netrefí. Pozorovatel obvykle létá v menších, rychlých a obratných letounech – nejlepší příklad je OV-10 Bronco. Proto musí pozorovatel zjistit i nepřátelská AA zbraně aby mohl svá letadla ochránit před jejich působením. Letoun pozorovatele obvykle bývá také lehce vyzbrojen.
V případě je-li to záchranná mise, je jeho úloha ještě těžší pže organizuje jednak bitevníky které mají zajistit oblast vyzvednutí, jednak záchranné vrtulníky a popř. i pozemní jednotky. Musí zajistit aby bitevníky netrefili jak zachraňovaného, tak vlastní jednotky a aby zasáhly ty nepřátele kteří nejvíce ohrožují záchranné letadlo.
Předsunutý letecký pozorovatel má jednu pravomoc – ať už je jeho hodnost jakákoliv, pokud organizuje letadla během bojové, záchranné nebo jiné akce tak je jejich velitelem, i když organizuje stroje s piloty kteří mají vyšší hodnosti, může a má jim dávat rozkazy a oni je musí uposlechnout.
Mezi používaná letadla FAC jsou používaná především letadla Rockwell OV-10 Bronco, F/A-18 Hornet (dvoumístná verze), některé vrtulníky, třeba AH-1 Cobra, OH-58 kiowa, používané byly letadla A-1 Skyraider.
Jen jedna poznámka nakonec - - pozemní letečtí důstojníci jsou používáni pořád, jsou to právě oni kteří komunikují s FAC. Jsou to oni kteří komunikují s letadly když není FAC na místě, pže FAC není nasazován všude!

