Československé prototypy – STROP I a II
Napsal: 23/4/2006, 21:27
Československé prototypy – STROP I a II
V dějinách vývoje československých zbraní od roku 1918 lze najít velké množství zbraní které skončily jen v prototypu, popřípadě pouze jako projekty. Bohužel v dnešní době asi není náš průmysl schopen vyvíjet a produkovat zbraně jako tomu bylo například v 30. letech minulého století. Asi se již nesetkáme se špičkovým čs. kulometem ve výzbroji Velké Británie jako tomu bylo u kulometů BREN a BESA.
Logický příklon k sovětské technice začátkem 50. let sice sebral některé předválečné trhy, nicméně se objevily nové. I v tomto období vznikají zajímavé konstrukce, bohužel ne všechny se dostávají do výroby. Tradiční výrobci zbraní ustupují do pozadí, na Slovensku se buduje mohutný těžký průmysl zaměřený na výrobu zbraní. Těžké zbraně jsou vyráběny v licenci (T-72, BVP), některé jsou vyvinuty a vyráběny ve spolupráci s jinými státy Varšavské smlouvy (např OT-64 s PLR). Značná samostatnost zůstala ve výrobě lehkých pěchotních zbraní jednotlivce, Holečkův samopal vz. 23 doslova změnil dějiny této zbraně. I jeho následovníka, samopal vz. 58 lze označit za úspěšnou konstrukci. Na palbě jsem již psal o některých prototypech z nichž zejména URZ také předběhl svou dobu...
Přesto vzniklo několik zajímavých prototypů které se budu v snažit v následujících článcích trochu přiblížit. Zde je první z nich.
Protiletadlový komplet STROP
ČSLA byla vyzbrojena již od 50. let PL Dvojkanonem vz. 53, respektive jeho samohybnou verzí vz. 53/59 „Ješterka“, Tento komplet již nevyhovoval novým nárokům na samohybný PL komplet, modernější sovětský systém ZSU-23-4 „Šilka“ byl prý kvůli malé ráži kanonů naší armádou odmítnut.
Prvním pokusem o moderní PL prostředek měla být úprava PLDvK vz. 53/59, spočívající v jeho umístění na podvozek BVP-1 a doplnění o moderní systém řízení palby. Jeho označení bylo STOP I a jednalo se pouze výzkumnou studii.
STROP I měl mít na podvozku BVP-1 umístěn otočnou věž vyzbrojenou PLDvK vz.53/59 a zaměřovací věž se systémy řízení palby. Ty měly obsahovat pasivní radiolokační prostředky - PRUS I a II. Dále měl systém obsahovat laserový dálkoměr, televizní zaměřovač a optický zaměřovač. Vše bylo stále jen ve stavu vzorku pro přezkoušení systému řízení palby když se při návštěvě u ministra národní obrany model dostal na jeho stůl jako malá pozornost. Ministr Dzůr však nařídil pokračovat ve vývoji, nikdo mu však nebyl schopen oponovat a tak se rozběhl projekt.

Bylo rozpracováno několik variant možného vývoje, poslední varianta z roku 1984 počítala s následujícími subdodavateli pro vývoj – TATRA (podvozek), MEOPTA (optika), TESLA Kolín (laserový zaměřovač), TESLA Pardubice (radiolokace), TESLA Orava (TV zaměřovač), VÚAP Praha (serva), ZVT Banská Bystrica (počítač). Zbraně měla vyvinout ZVS-VVÚ Brno. K realizaci této verze nedošlo, SSSR nabídl pro projekt 30 mm kanon se sdruženými hlavněmi 2A38. Ten je použit i v ruském kompletu 2S6 „Tunguska“. Bylo proto zahájena příprava vývoje hybridní verze s tímto kanonem. Vývoj byl převeden na Slovensko do podniku KONŠTRUKTA Trenčín a začíná v lednu 1986. Tato verze bývá označována jako STROP II.
Podvozek je upraven podobně jako u samohybné houfnice DANA. Je to pancéřovaná TATRA 815 8x8. Jelikož byl na požadavek výrobce použit podvozek skoro beze změn, bylo třeba vytvořit poměrně velkou věž pro zbraňový systém. Ten tvoří kanon 2A38, kulomet PKT ráže 7,62 mm a dvě PL řízené střely STRELA 2M. Kanon a kulomet jsou lafetovány v ose věže, rakety jsou umístěny po stranách věže.
Prototyp byl postaven až po roce 1989, a vývoj pokračoval i po rozdělení Československa. Armáda ČR posléze od projektu ustoupila a tím byl prakticky ukončen vývoj tohoto hybridního kompletu. Slovenská strana pokračovala dále ve vývoji a došlo k vývoji PL kompletu BRAMS. To už je ale jiná kapitola...
takticko-technická data STROP II:
vozidlo TATRA 8x8:
délka – 9,9 m
šířka – 2,95 m
výška – 3,3 m
výška se senzory – 4,2 m
celková hmotnost – 27,1 t
výkon motoru – 265 kW
max. rychlost - 100 km/h
dojezd – 700 km
posádka – 3
kanon 2A38:
náboj – 30x165 mm
úsťová rychlost střely – 960 m/s
hmotnost střely – 385 – 389 g
hmotnost – 210 kg
kadence – 1950 - 2400 ran/min
palebný průměr – 1400 nábojů
----------------------------------------------------------------
Použité zdroje:
Popelínský - československé automatické zbraně a jejich tvůrci
Popelínský - Hřmící dvacítky
V dějinách vývoje československých zbraní od roku 1918 lze najít velké množství zbraní které skončily jen v prototypu, popřípadě pouze jako projekty. Bohužel v dnešní době asi není náš průmysl schopen vyvíjet a produkovat zbraně jako tomu bylo například v 30. letech minulého století. Asi se již nesetkáme se špičkovým čs. kulometem ve výzbroji Velké Británie jako tomu bylo u kulometů BREN a BESA.
Logický příklon k sovětské technice začátkem 50. let sice sebral některé předválečné trhy, nicméně se objevily nové. I v tomto období vznikají zajímavé konstrukce, bohužel ne všechny se dostávají do výroby. Tradiční výrobci zbraní ustupují do pozadí, na Slovensku se buduje mohutný těžký průmysl zaměřený na výrobu zbraní. Těžké zbraně jsou vyráběny v licenci (T-72, BVP), některé jsou vyvinuty a vyráběny ve spolupráci s jinými státy Varšavské smlouvy (např OT-64 s PLR). Značná samostatnost zůstala ve výrobě lehkých pěchotních zbraní jednotlivce, Holečkův samopal vz. 23 doslova změnil dějiny této zbraně. I jeho následovníka, samopal vz. 58 lze označit za úspěšnou konstrukci. Na palbě jsem již psal o některých prototypech z nichž zejména URZ také předběhl svou dobu...
Přesto vzniklo několik zajímavých prototypů které se budu v snažit v následujících článcích trochu přiblížit. Zde je první z nich.
Protiletadlový komplet STROP

ČSLA byla vyzbrojena již od 50. let PL Dvojkanonem vz. 53, respektive jeho samohybnou verzí vz. 53/59 „Ješterka“, Tento komplet již nevyhovoval novým nárokům na samohybný PL komplet, modernější sovětský systém ZSU-23-4 „Šilka“ byl prý kvůli malé ráži kanonů naší armádou odmítnut.
Prvním pokusem o moderní PL prostředek měla být úprava PLDvK vz. 53/59, spočívající v jeho umístění na podvozek BVP-1 a doplnění o moderní systém řízení palby. Jeho označení bylo STOP I a jednalo se pouze výzkumnou studii.
STROP I měl mít na podvozku BVP-1 umístěn otočnou věž vyzbrojenou PLDvK vz.53/59 a zaměřovací věž se systémy řízení palby. Ty měly obsahovat pasivní radiolokační prostředky - PRUS I a II. Dále měl systém obsahovat laserový dálkoměr, televizní zaměřovač a optický zaměřovač. Vše bylo stále jen ve stavu vzorku pro přezkoušení systému řízení palby když se při návštěvě u ministra národní obrany model dostal na jeho stůl jako malá pozornost. Ministr Dzůr však nařídil pokračovat ve vývoji, nikdo mu však nebyl schopen oponovat a tak se rozběhl projekt.

Bylo rozpracováno několik variant možného vývoje, poslední varianta z roku 1984 počítala s následujícími subdodavateli pro vývoj – TATRA (podvozek), MEOPTA (optika), TESLA Kolín (laserový zaměřovač), TESLA Pardubice (radiolokace), TESLA Orava (TV zaměřovač), VÚAP Praha (serva), ZVT Banská Bystrica (počítač). Zbraně měla vyvinout ZVS-VVÚ Brno. K realizaci této verze nedošlo, SSSR nabídl pro projekt 30 mm kanon se sdruženými hlavněmi 2A38. Ten je použit i v ruském kompletu 2S6 „Tunguska“. Bylo proto zahájena příprava vývoje hybridní verze s tímto kanonem. Vývoj byl převeden na Slovensko do podniku KONŠTRUKTA Trenčín a začíná v lednu 1986. Tato verze bývá označována jako STROP II.
Podvozek je upraven podobně jako u samohybné houfnice DANA. Je to pancéřovaná TATRA 815 8x8. Jelikož byl na požadavek výrobce použit podvozek skoro beze změn, bylo třeba vytvořit poměrně velkou věž pro zbraňový systém. Ten tvoří kanon 2A38, kulomet PKT ráže 7,62 mm a dvě PL řízené střely STRELA 2M. Kanon a kulomet jsou lafetovány v ose věže, rakety jsou umístěny po stranách věže.
Prototyp byl postaven až po roce 1989, a vývoj pokračoval i po rozdělení Československa. Armáda ČR posléze od projektu ustoupila a tím byl prakticky ukončen vývoj tohoto hybridního kompletu. Slovenská strana pokračovala dále ve vývoji a došlo k vývoji PL kompletu BRAMS. To už je ale jiná kapitola...
takticko-technická data STROP II:
vozidlo TATRA 8x8:
délka – 9,9 m
šířka – 2,95 m
výška – 3,3 m
výška se senzory – 4,2 m
celková hmotnost – 27,1 t
výkon motoru – 265 kW
max. rychlost - 100 km/h
dojezd – 700 km
posádka – 3
kanon 2A38:
náboj – 30x165 mm
úsťová rychlost střely – 960 m/s
hmotnost střely – 385 – 389 g
hmotnost – 210 kg
kadence – 1950 - 2400 ran/min
palebný průměr – 1400 nábojů
----------------------------------------------------------------
Použité zdroje:
Popelínský - československé automatické zbraně a jejich tvůrci
Popelínský - Hřmící dvacítky