Mig-23

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Odpovědět
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Mig-23

Příspěvek od Flogger G »

Pro pochybujícího kolegu mrfelix:
Chápu, že kanonýři jsou ,,bozi války", ale jedná se opravdu o stupně za vteřinu.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Mig-23

Příspěvek od Wasp »

Jsem mimo když řeknu že obdoba u USAF je Turn rate, degrease per sec ? Deg/Sec ?
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Mig-23

Příspěvek od Flogger G »

Zajisté, Degree = stupeň, Degrees = stupně. Tedy Deg/sec = stupně za vteřinu.
Ale to už si děláš bžundičku kolego, že?
Uživatelský avatar
Martan
praporčík
praporčík
Příspěvky: 304
Registrován: 14/6/2005, 00:11
Bydliště: Domašín

Re: Mig-23

Příspěvek od Martan »

Na GRADy si nepamatuji, my jsme používali "dílce" => 360 stupňů = 6000 dílců.
Vzpomněl jsem si i na definici: jeden dílec je úhel, pod kterým je vidět úsečka o délce 1 metru na vzdálenost 1 kilometru.
Všechny přístroje (zaměřovače, dalekohledy, PUO, dělostřelecké buzoly apod.) měly stupnice jenom v dílcích.
Obrázek
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 273
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Mig-23

Příspěvek od Pavel 15 »

Kresby různých verzí MiG-23-je tam i ta slavná verze z roku 1967-první veřejné předvedeni nové generace stíhaček MiG [ Jefim Gordon]
Obrázek
Obrázek
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Mig-23

Příspěvek od Hektor »

Chcem sa spýtať.
Keby riadite letectvo (prípadne ak má niekto skúsenosť ako to naozaj je) tak pri nákupe lietadiel nakúpite aj výzbroj.
Povedzme že pri predpokladanej 20 ročnej prevádzke MiG-23 potrebujete raz za dva roky cvične vystreliť takže nakúpite R-23R/T 2x10x počet strojov.
Takže dostávame na 30 MiG-23MF/ML 600 rakiet R-23R/T je takýto počet reálny? Alebo to vôbec takto počítať?
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Mig-23

Příspěvek od Julesak »

Nemalo by sa prípadne počítať aj s ostrým použitím?
I keď to asi záleží krajinu od krajiny.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Mig-23

Příspěvek od Flogger G »

Ono dost záleží na tom, zda pro nový typ je nutné nakupovat novou výzbroj nebo mám ve skladech výzbroj starších typů, ale pro danou dobu to zatím dostačuje a tak mohu nákup pro nové stroje rozložit do budoucna na delší dobu.
Třeba při nákupech v bývalém SSSR cena jednoho kusu obsahovala také dva komletní palebné průměry. Rakety, řízené střely a bomby přišly jako komplet a použitelné. U strojů z USA si musíte již první palebný průměr připlatit a dávat si pozor třeba na to, aby jste si objednali komplet pumy. Když objednáte bombu, přijde jen tělo a stabilizátory i roznětka jsou na extra objednávku. Je nutné vše detailně pohlídat a vpasovat do smlouvy o dodávkách strojů. Třeba Polsko muselo ke svým 48 F-16C/D dokoupit 178 střel AIM-120 a 178 AIM-9X, o které se cena základní dodávky navýšila.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Mig-23

Příspěvek od Flogger G »

Opravdu jsem netušil, že tohle konkrétní éro uvidím na internetu. Mám s ním spojeny vzpomínky, které jen těžko vymažu z paměti - https://www.youtube.com/watch?v=WsHPoQygnVQ
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Mig-23

Příspěvek od Wasp »

To video jsem Ti chtěl poslat pár dnů zpět, ale povinosti řekli že to počká :D

Tady je plno příběhů
https://www.flying-revue.cz/lih-na-chla ... si-vyuziti
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3621
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Mig-23

Příspěvek od seabee »

Skeptik píše:
seabee píše:Už jenom matně si vzpomínám, nebyla verze BN nosičem jaderných pum (N jako "nuklearnyj")? Pak by důvod vyřazení z ČS letectva byl i politický - smlouvy START I a START II.
Myslím, že ne.
To písmeno "N" mělo pocházet z nového navigačně- zaměřovacího systému "Sokol-23N" který nahradil původní "Sokol-23C" u MiG-23B.
Důvod vyřazení MiG-23BN v roce 1994 byl stejný jako v případě MiG-23ML v roce 1998 ... a to provozní náklady, které byly o dost vyšší než provozní náklady jednodušších (a méně výkonných) MiG-21.
Tak se mýlíš, N možná opravdu neznamenalo "nuklearnyj" ale Migy-23BN v provedení Flogger H, kterými ČSLA disponovala byly opravdu nosiči taktických jaderných pum a to rozhodně přispělo k jejich vyřazení. Tohle o tom píše autor rozsáhlé a podrobné monografie typu:
"Během 80. tých let patřily Migy-23BN (spolu se Su-22) k nejvíce utajovaným typům našeho vojenského letectva. "Béenka" zejména díky tomu, že po Su-7 převzala roli "nosičů" taktických jaderných zbraní, kterými však naše armáda nikdy nedisponovala a teoreticky je měla obdržet od VVS-SA až v okamžiku konfliktu. Tento fakt se později po roce 1989 změnil v "horký brambor," kterým se GŠ naší armády nechtěl příliš chlubit. Spolu s výše zmiňovanou poruchovostí to vedlo nesporně k rozhodnutí odstavit tyto stroje v roce 1994 z provozu."
Viz: Radim Špalek: Bedny 1. část
https://www.valka.cz/10867-MiG-23-Bedny ... ign=serial

Viz také: Horák Martin: Mikojan-Gurjevič MiG-23BN (‘Flogger F/H’)
https://ruslet.webnode.cz/technika/rusk ... gger-f-h-/
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Mig-23

Příspěvek od kenavf »

Kedysi som sa tak narýchlo bavil s mechanikom ktorý slúžil u Mig-23 a pýtal som sa ho prečo boli vyradené prednostne pred Mig-21 a on povedal že pre ich vysoké nároky na údržbu a prevádzkové náklady.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Mig-23

Příspěvek od Julesak »

Tá meniteľná geometria bola asi náročná, s tým mali problém zrejme všetky lietadlá čo to mali.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Mig-23

Příspěvek od Skeptik »

No, nemyslím, že se mýlím.
"N" opravdu neznamenalo "nukleární" ostatně MiG-23BN byly primárně určeny pro vývoz do zemí třetího světa a v ČSLA se ocitly jaksi "navíc". Ostatně v SSSR byly považovány za zastaralé již v okamžiku vzniku - proto je VVS zavedly jen jako cvičné, a při první příležitosti vyřadily.
Tím nepopírám, že československé BNky tuto schopnost měly.

Je možné, že jejich schopnost nést JZ k vyřazení přispěla, ale pouze v tom smyslu, že v roce 1994 byla tato schopnost již absolutně k ničemu. Proto šly BNka jako první ... a ostatní MiG-23 je následovaly. Protože provozní náklady.
Z článků jsi si tak trochu vybral to, co podporuje tvoji teorii, a ty ostatní části jsi taktně přešel.
Provozně se Migy-23BN ukázaly jako dosti náročné a se zvyšujícím se náletem hodin a stářím letounů se zvyšoval i počet závad. Velké nasávací otvory vzduchu doslova přitahovaly představitele ptačí říše všeho druhu, což se negativně podepsalo na dosti značném množství poškozených motorů na GO a odstavených strojů ...
---------------
V rámci dělení federace bylo mezi Českem a Slovenskem dohodnuto dělení techniky v poměru 2:1. Slovenská strana se v případě Migů-23 zřekla jakýchkoliv nároků, ale kompenzovala to žádostí o dělení Migů-29 v poměru 1:1. Komise tomuto požadavku vyhověla, takže k 1. 1. 1993 zůstaly všechny zbylé "bedny" včetně Migů-23BN v ČR. Představitelé nově budovaného slovenského letectva si byli dobře vědomi toho, že "třiadvacítky" bez GO bude stejně v dohledné době nutné vyřadit, takže jejich postoj v této věci byl čistě pragmatický a dá se říci, že z minima vytěžili v podobě "devětadvacítek" maximum.
Takže MiG-23 byly prostě "Černým Petrem" který zůstal České republice. Ono to našemu tehdejšímu establishmentu ani moc nevadilo, protože už se viděli, jak vše ex-sovětské vyřadí a koupí nová letadla ze Západu ... se zajímavým bakšišem samozřejmě.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Mig-23

Příspěvek od Skeptik »

Julesak píše:Tá meniteľná geometria bola asi náročná, s tým mali problém zrejme všetky lietadlá čo to mali.
Nevím, to by musel potvrdit někdo z Budějovic.
Co já si pamatuji, tak kluci z TOPu říkali, že s měnitelnou geometrií ani radarem a avionikou problém nebyl. Vždy zmiňovali hlavně motor třiadvacítek.

Ale už je to 27 let, tak ... :(
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Mig-23

Příspěvek od Flogger G »

Předně připomínám, že MiG-23BN zde má svoje vlákno. Že se u nás zjevily bombardovací Třiadvacítky má několik příčin a těžko o nich mohu debatovat, když se o skutečném pozadí objednávky nic moc neví. BN-ky mělo i letectvo NVA DDR, kdežto letectvo Polska se v oblasti SBOL drželo linie výrobků OKB Suchoj.
Pokud jde o vyřazení stíhacích MiG-23 z provozu, diskuse zde již proběhla a stačí ji pročíst. Jen musím upozornit na skutečnost, že i verze MF byla lepší než McDD F-4 Phantom II. Co se motorů týká, tak řada R-27/29/35 byla vcelku spolehlivá. Oproti motorům předchozí generace však tyto motory potřebovaly k doladění na letounu složitější KMT (kontrolní a měřící technika). Vzhledem k tomu, že se ještě jednalo o o princip jednoproudého motoru, pohonné jednotky byly i na cestovních režimech značně žravé. A to bylo jejich velké mínus.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Mig-23

Příspěvek od skelet »

Jen pro jistotu připomenu, že MF vyřadila AČR v roce 1994, verzi ML v prosinci 1998. Tedy skoro přesně po 17 letech.
ObrázekObrázekObrázek
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Mig-23

Příspěvek od kenavf »

Pokial viem tak pri vyraďovaní mali nalietané tak cca 1000 hodín.

Na to aby Mig-23BN mohol nosiť A-bombu, nebolo tam potrebné mať zabudované nejaké špeciálne zariadenie ktoré v tých miginách nebolo? A nebolo ani u čs útvaroch
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Mig-23

Příspěvek od Flogger G »

Pro kolegu skelet - o zařazení letadel MiG-23MF/ML a jejich vyřazení z výzbroje u nás psal již na první straně vlákna Pop.
Pro kolegu kenavf - že byly všechny bojové MiG-23 nosiči JZ zde již psalo víc lidí. O vymontování bloků umožňujících použití taktické jaderné pumy z našich stíhacích "Beden" je zde již nějaký pátek také info.
Co se verze BN týká, stala se tato hlavním nosičem JZ našeho letectva v období přelomu 70. a 80. let minulého století, do nástupu typu Su-22M4.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3621
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Mig-23

Příspěvek od seabee »

Skeptik píše: Z článků jsi si tak trochu vybral to, co podporuje tvoji teorii, a ty ostatní části jsi taktně přešel.
Nepřeváděj diskuzi na osobní hodnocení, drž se faktů, zkopíroval jsem toto: Spolu s výše zmiňovanou poruchovostí to vedlo nesporně k rozhodnutí odstavit tyto stroje v roce 1994 z provozu.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Odpovědět

Zpět na „Letadla“