L159 ALCA a její předchůdci

Odpovědět
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4117
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od niko »

Inak skoda, to lietadlo sa mi paci. Ale zda sa, ze je uz definitivne pochovane.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11600
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Zemakt »

V pořádku Lynx, jakožto Tvůj názor je z méno pohledu "nie celkom správny a podložený". Nicméně jsem to spíše myslel, jako perspektivní ve vztahu k programu Alka. Ať tak či onak, poměrně vysoké číslo provozovaných Alek bude Aeru ještě minimálně dvě desítky let generovat nějaký zisk. Servis, generálky, modernizace. Myslím, že jednou až L 159 odejde na pravdu boží dočká se náležitého ocenění a letectvo by jí mělo udělat pomník (to je také můj názor :wink: ).
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4960
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Juraj Tichý »

Keď tak nad tým rozmýšľam, čo ak:
Drak NG-čka urobili evidentne veľmi odolný a možno už majú vyhliadnutý výkonnejší motor, ktorý pôjde zabudovať pre bojovú verziu. Taký Motor Sič by možno mal čo ponúknuť, ak sa chcú naďalej vyhýbať americkým sankciám.
K tomu jednomiestna kabína, možno krídlo s väčšou plochou. Evidentne na prvý pohľad zbytočne macatejší nos, môže predpovedať snahu a prípravu miesta pre radar.

A keď takto nad tým rozmýšľam, tak toto by bol veľký gamechanger aj smerom k našim vzdušným silám. Otázna je schopnosť Aera to dotiahnuť do uspešného konca v rozumnom časovom horizonte.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2529
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Lynx »

Drak je odolný, až na niektoré kritické miesta s nim nikdy nebol problém, ale uvažovať s iným motorom, ktorý má iný priemer, inú hmotnosť.. na to je už teraz neskoro. Zadná časť trupu bola na NG práve preto zužovaná aby tam mohol byt inštalovaný motor Williams, L39CW ma preto adaptéry. Dopredu sa tiež radar nedá, to by musela byť úprava ako L159, a vôbec ta predná podvozková noha tam najskôr zavadzá. Riadenie ma L159 hydraulické, NG ma mechanicke+el posilňovač. Tých rozdielov je dosť a proces certifikácie je mimoriadne dlhý, komplikovaný a nákladný.
L159 a jej motor HONEYWELL tiež to je produkt z polovice 70rokov,najma zvukový efekt, ale možno by to skúsili s RollsRoyce Adour...ako sa uvazovalo
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4960
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Juraj Tichý »

Ja týmto veciam nerozumiem, ale prečo iný priemer? Ved FJ44-4M má priemer 64cm a to by mal mať aj AI-322.
Dnešné AESA radary už nie su vrátane mechanizmu, ktorý ich natáča, potrebujú menej miesta...
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17789
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od skelet »

Motor z L-159 se používá v M346, respektive jeho verze.
ObrázekObrázekObrázek
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od zzz »

Lynx píše:V prvom rade treba upraviť L159T2X (kus co je v Aere) do podoby demostratoru, napr aj to mokré krídlo(odstránenie nádraží na koncoch krídiel)+úprava palivovej sústavy a podobne...
Chápu jak to myslíš, ale historie nás učí, že "mnoho psů = zajícova smrt". Viz příklad Textronu, který krom "zlatého vejce" T-6 Texan ještě tlačil AC-208, AT-6 Wolverine a Scorpion a výsledkem, byl minimální úspěch všech 3 menšíich projektů, ale ke všemu ještě se brutálně propadly dodávky T-6. Až na předloňských 4 kusy a loňských 5 kusů...


Vzhledem k nynějšímu stadiu L-39NG předpokládám, že Aero ohledně L-159 vynaloží úsilí na vývoj v rozsahu upgrade pro Alcy v AČR. Nic víc
http://czechairforce.com/news/perspekti ... h-sil-acr/

Ostatně u L-39NG je IMHO docela dost věcí k řešení. Např. pro zákazníky, kteří mají menší hustotu betonových letišť, se nabízí využít schopnosti L-39NG operovat z travnatých letišť. Akorát je potřeba to dotáhnout. Viz např. pokud na tom zapadlém travnatém letišti nebude k dispozici např. čerpadlo pro tlakové doplňování paliva, tak je důležité, aby L-39NG v nouzi bylo možné doplnit ručně - prostě klasicky využít gravitaci a tím se obejít bez letištního čerpadla atd.


Lynx píše:Záleží od obchodníkov - v prípade ak by SR zobrala 10ks, ČR 10 ks, tak 20ks pre ďalších zákazníkov by už nemusel byť taký nezmyselný počet.
Osobně si myslím, že může dosáhnout na velmi dobrý poměr cena/užitná hodnota, ten zákazník, který využije plonkové Alcy a zaplatí jejich oživení plus mírný upgrade. Těch pás kousků, které nelétají z různých příčin či létají jen málo.

Ale ohledně novovýroby L-159 během příštích pár let jsem skeptický
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11600
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Zemakt »

Těch pás kousků, které nelétají z různých příčin či létají jen málo.
A to jsou které?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2529
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Lynx »

Zzz: kto ma poznal a pozná, vie, že v profesionálnej oblasti som sa vždy snažil hľadať spôsoby "ako sa to dá", skor "ako sa to nedá". To o com som tu písal som napísal najmä kvôli faktom:dane systémy sú nakreslené, spočítané, vyrobené, a čakajú v sklade na svoj čas. Druhý fakt je, že skúšobné lietadla môžu lietať v kategórii "experimental", kde sú pravidlá voľnejšie. Na potvrdenoe predpokladov, výpočtov a na nejaké male PR akcie to bohato stačí.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od zzz »

Lynx píše:Zzz: kto ma poznal a pozná, vie, že v profesionálnej oblasti som sa vždy snažil hľadať spôsoby "ako sa to dá", skor "ako sa to nedá". To o com som tu písal som napísal najmä kvôli faktom:dane systémy sú nakreslené, spočítané, vyrobené, a čakajú v sklade na svoj čas. Druhý fakt je, že skúšobné lietadla môžu lietať v kategórii "experimental", kde sú pravidlá voľnejšie. Na potvrdenoe predpokladov, výpočtov a na nejaké male PR akcie to bohato stačí.
Čili cílem vývoje, který jsi navrhoval, nemá být sériová výroba inovované verze L-159, ale vývoj kvůli vývoji (plus "malé PR")? Chápu to správně?
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2529
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Lynx »

zzz: neviem ci som napísal niečo, čo by co i len náznakom pripomínalo vašu konštrukciu. Budme realisti, situácia z konca 90rokov, kedy Aero dostalo zákazku na vývoj a výrobu 72ks L159A sa už asi opakovať nebude. Aj vtedy sa udiali veľmi podstatné chyby v riadení projektu, kedy sa zo začiatku rezignovalo na 2 miestne verzie, ktoré museli byť neskôr prestavovane z jednomiestnych. Preto som napísal postup, ktorý je štandardnejsi: prieskum trhu, promo, demonstrator atď. Aj L159 co su v ACR už majú 20r a vecne slúžiť nebudú.
A inak, podstatne systémy, s ktorými sa rátalo pre Strikera už boli vyvinuté...
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od zzz »

A konkrétní - solventní - zákázníci na desítky kusů rozsáhle upgradované Alcy v podmínkách, kdy vývojové náklady na upgrade by Aero platilo ze své kapsy?

Nemyslím zákazníky, kteří preferují držgršle přístup a nedají Aeru následně vydělat během provozu letadel - tj. přístup který jsem např. popsal já ve vlákně o Viperech/Venomech v AČR
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2529
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Lynx »

Ja neviem o co Vám ide. Nové krídlo leží v hangari. Aktualizovaný palivový systém aj s prípravou pre tankovanie vo vzduchu sa kreslil už pred rokmi. 159T2X parkuje v hangari, ľudia sa tiež platia. Tu sa nebavime o stovkách mil Kč ako pri vývoji 39NG...
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od zzz »

Podle mě většina eventuelních zákazníků čeká co konkrétně bude, až bude T-7.

Z jiného soudku - podobně jako nevěřím, že Bell prodá tucty AH-1Z do Polska, protože a) peníze vs. polské priority, b) AW-249
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Hektor »

Ako tu bol rozbor L-159 verzií a kusov vo vlastníctve Letectva a Aera.
Chcel by som poprosiť o podobný rozbor pre L-39, koľko kusov akej verzie prevzala ČSĽA. Koľko zostalo v vlastníctve výrobcu na testy a v skúšobnom ústave.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od zzz »

Bude či nebude L-39NG hromadně sloužit pro AČR? Myslím mnohem víc kousků L-39NG než těch 4 (nebo 6) plánovaných kousků L-39NG pro Centrum Leteckého výcviku?

To asi záleží jak dopadnou "škatula, škatula, hýbejte se" = tj. kolika jakých nadzvuků - nástupců Gripenů C/D - bude AČR provozovat za těch cca 6 let až skončí nájem či prodloužený nájem Gripenů do 2029)
Ondřej Stratilík píše:Aby mohla @ArmadaCR provozovat letouny L-159 nad Evropou i po roce 2025, potřebují modernizaci, řekl velitel základny Čáslav J. Míka @CNNPrima. Buď @AERO_Vodochody provede lehký upgrade (pokud budou L-159 pro výcvik), nebo komplexní modernizaci (při prioritizace bitevní úlohy)

https://twitter.com/OndrejStratilik/sta ... 7153409026
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3821
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Scotty87 »

Dokud budou létat L-159T, tak armáda žádné NGčka kupovat nebude. A ty budou létat ještě dlouho.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od zzz »

I tato varianta nelze vyloučit

Když vidím jak postupují např. ve Španělsku, tak předem bych nevylučoval hromadné využívání L-39NG v AČR.

Ve Španělsku kupovali výkonný turboprop (Pilatus PC-21) a před pár měsíci si ujasnili, že PC-21 nestačí a že opravdu budou shánět AJT takže aktuálně hledají co by nejvíc sedlo na španělské požadavky. Tj. chtějí přeskládat výcvikový/tréninkový sylabus.
(...) The new Integrated Training System is built around the Pilatus PC-21 as the basic training aircraft, followed by the new aircraft in the advanced training role and as a lead-in trainer for the Typhoon.
The new aircraft will replace both the CASA 101EB and SF-5M trainers.(...)
https://www.scramble.nl/military-news/s ... et-trainer

Prostě ten přechod z výkonnného turbopropu přímo na spárkové prvoliniové letadla holt není snadný. Uvidíme jak to vyřeší ve Francii, kde myslím taky dosud užívájí PC-21 a pak rovnou na Rafale (plus simulátory, samozřejmě).

V podmínkách AČR bude klíčovým faktorem: jak malý/velký bude balík peněz v rozpočtu na nákup, MRO a na samotný provoz letectva. Bude-li dost peněz, tak je klidně možné, že to dopadne tak jak píšeš, Scotty87
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2529
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od Lynx »

Vo forme CSG vyrastá v ČR nebezpečný monopol v oblasti obrany, ale možno sa ich dominancia zredukuje po výmene vlády a najmä prezidenta.
V oblasti letectva je zaujimave, že raz za 20r kedy vznika nový projekt L159/L39NG zo strany ČR vlády nepanuje absolútna podpora, ale vždy sa hľadaju spôsoby ako zamedziť úspechu ci už hlúpymi vyjadreniami (Tvrdik o L159), alebo rôznymi obstrukciami (L39NG a CLV). Svojho času sa vravelo o záujme CSG Aerospace o Aero, ale padlo to. Lebo to co dnes vidíme je znižovanie ceny firmy v priamom prenose..
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: L159 ALCA a její předchůdci

Příspěvek od zzz »

Lynx píše:(...) Lebo to co dnes vidíme je znižovanie ceny firmy v priamom prenose..
Můj osobní tip je ten, že do jedné firmy (byť třebas s mezinárodní účastí) se spojí kunovský (a popř. pražský) hub leteckých výrobců = pod jednou střechou L-410, L-39NG, EV-55, Bristell, vrtule z Avie. A do druhé firmy se spojí nezávislé MRO (LOM Praha, ...) např. do RUAGu původem ze Švýcarska

Zlin Aircraft (exMoravan), většina malých letadel, drony, MRO importovaných vrtulníků,... bych spíše tipoval, že nebudou součásti nějakého budoucího leteckého koncernu.


Ono jestli se opravdu prosadí Catalyst, tak do divize malých turboprop GE (provozy v Itálii, Polsku, ČR s vedením divize sídlícím v Praze) přijde spousta mezinárodního know-how. Myslím jak vnitrokoncernového tak prodejního (celosvětově). A tito lidé, usadí-li se v Praze, tak postupem času přejdou do onoho výše nastíněného holdingu leteckých výrobců.

O to víc mě mrzí, že slovenské firmy z oblasti MRO (zejm. LOTN) se nesnaží přidat. Integrovat do L-39CW a posléze do L-39NG nezávislou munici a zejména ukrajinský motor. Tak, aby slovenské firmy z oblasti aerospace fungovali jako jakýsi šedá, sekudnární prodejní (plus úpravy) větev. Tak, aby AERo si nerozházelo vztahy s dodavatelem motorů, s dodavateli munice a tak aby pro L-39CW/NG byla v nabídce i alternativní výbava. Ono totiž ve finále bude záležet jak dobře spolu bude komunikovat výrobce s úpravcem. A chlapi od fochu, se budou chtít, doufám (a slovenčina a čeština si nejsou až tak moc vzdálené, byť u přiznávám, že děcka co jsou např. na základní škole v ČR, tak slovenčině moc nerozumí ... ale stačí týden v SK a už je to OK)

Něco jako pro L-410 UVP-Exyz funguje arfický AIRTEC (sídlí v Indickém oceánu). Chápu-li správně, tak právě s touto firmou se GE snaží prosadit remotorizaci starších L-410 na H-75. Air Tec funguje krom úpravce a prodejce, také jako poskytovatl ACMI (někde jsem zachytil, že celkově spravují ve své flotile zhruba tucet Turboletů) https://www.air-tecm.com/fleet/
Naposledy upravil(a) zzz dne 10/5/2021, 19:16, celkem upraveno 1 x.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“