15cm polní houfnice vzor 14/16
Napsal: 18/6/2006, 19:08
Wildesau byl tak hodný a půjčil mi větší množství časopisů HPM. Tam mě zaujal článek o škodováckých houfnicích střední ráže, dříve nazývané „hrubé houfnice“. A protože na palbě toho moc o dělostřelectvu nemáme, udělám z toho takový malý „výcuc“.
Trochu historie. V červnu 1890 začalo ve Škodově továrně v Plzni fungovat samostatné oddělení pro výroby lodních děl, později rozšířené i o vývoj a výrobu polních děl, houfnic a kanonů. První konstrukce houfnic měly ráži 10cm, vyrábí i lafety pro 15cm houfnice M 99/4 pro Arsenal. Ta byla nasazena i v době WW1, i když se jednalo o zastaralou konstrukci (bronzová hlaveň). První houfnice ráže 12cm d/10 dodala škodovka pro říční monitory na Dunaji. V březnu 1908 byla nastřelena první 15cm polní houfnice d/15, která po úpravách byla předváděna i v Rusku. V roce 1910 je vyrobena nová 15 cm d/13,5 houfnice, vybavena zákluzem hlavně a závěrovou poloautomatikou. V roce 1913 je dodáno rumunské armádě 8 ks houfnice 15cm d/14, označovanou 12R.
Nedostatek 15cm houfnic a technické zastaralost používaných typů přinutila rakouskou vojenskou správu v roce 1914 objednat značné množství těchto houfnic. Do výzbroje byla zavedena jako „15cm Feldhaubitze M 14“. Houfnice má ocelovou hlaveň plášťové konstrukce s 36 drážkami, vodorovný klínový závěr Škoda, mechanické odpalování, hydraulickou brzdu, vzduchový vratník, vzpruhový vyvažovač hlavně a bubínkový zaměřovač . Kola měla průměr 160 cm, okované ocelovou obručí o šířce 12 cm. Při přepravě byla hlaveň přeložena na hlavňový vůz.
Původní munice byla dělená – šrapnely vz. 12/12b, granáty vzor 99/9 a 14/15b, granátošrapnely vzor17, nábojky 14b. V československé armádě se používaly 15cm granáty vzor 13/9 a vzor 14/15b, granátošrapnely vzor17 a nábojky 14b.
Sériová výroba začala v roce 1915, je vyrobeno 179 houfnic. Od července 1915 je výroba zavedena v dělovce v Rábu (pobočka Škody v Uhersku). Na základě bojových zkušeností je zesílen zadek hlavně a vzniká 15cm polní houfnice vzor 14/16. Do konce válku je vyrobeno 1518 hlavní a 1086 lafet (oba vzory). Po ukončení WW1 houfnici používají nástupnické státy Rakouska-Uherska, jako kořistní ji používá i Itálie, v roce 1939 má ve výzbroji ještě 490 houfnic vzor 14 a 14/16.
Do armády ČSR byla tato houfnice zavedena jako „15cm hrubá houfnice vzor 14/16“. V roce 1939 jich armáda měla celkem 128, k tomu 14 záložních hlavní a 115638 dělostřeleckých ran. V roce 1939 je Německu prodáno 70 houfnic a 45630 ran. Ve výzbroji ji měla i slovenská armáda, objevuje se i ve výzbroji povstaleckých jednotek během SNP.
technická data (M 14):
ráže – 14,9 cm
hmotnost – 2765 kg
náměr - +5/-70 °
odměr – 8°
délka hlavně – d/14
váha střely – 42 kg
počáteční rychlost – 350 m/s
dostřel – 8000 m
----------------------------------------------------------------
Použité zdroje:
HPM č. 7/2004
http://www.landships.freeservers.com/artillery.htm

15cm Feldhaubitze M 14
Trochu historie. V červnu 1890 začalo ve Škodově továrně v Plzni fungovat samostatné oddělení pro výroby lodních děl, později rozšířené i o vývoj a výrobu polních děl, houfnic a kanonů. První konstrukce houfnic měly ráži 10cm, vyrábí i lafety pro 15cm houfnice M 99/4 pro Arsenal. Ta byla nasazena i v době WW1, i když se jednalo o zastaralou konstrukci (bronzová hlaveň). První houfnice ráže 12cm d/10 dodala škodovka pro říční monitory na Dunaji. V březnu 1908 byla nastřelena první 15cm polní houfnice d/15, která po úpravách byla předváděna i v Rusku. V roce 1910 je vyrobena nová 15 cm d/13,5 houfnice, vybavena zákluzem hlavně a závěrovou poloautomatikou. V roce 1913 je dodáno rumunské armádě 8 ks houfnice 15cm d/14, označovanou 12R.
Nedostatek 15cm houfnic a technické zastaralost používaných typů přinutila rakouskou vojenskou správu v roce 1914 objednat značné množství těchto houfnic. Do výzbroje byla zavedena jako „15cm Feldhaubitze M 14“. Houfnice má ocelovou hlaveň plášťové konstrukce s 36 drážkami, vodorovný klínový závěr Škoda, mechanické odpalování, hydraulickou brzdu, vzduchový vratník, vzpruhový vyvažovač hlavně a bubínkový zaměřovač . Kola měla průměr 160 cm, okované ocelovou obručí o šířce 12 cm. Při přepravě byla hlaveň přeložena na hlavňový vůz.
Původní munice byla dělená – šrapnely vz. 12/12b, granáty vzor 99/9 a 14/15b, granátošrapnely vzor17, nábojky 14b. V československé armádě se používaly 15cm granáty vzor 13/9 a vzor 14/15b, granátošrapnely vzor17 a nábojky 14b.
Sériová výroba začala v roce 1915, je vyrobeno 179 houfnic. Od července 1915 je výroba zavedena v dělovce v Rábu (pobočka Škody v Uhersku). Na základě bojových zkušeností je zesílen zadek hlavně a vzniká 15cm polní houfnice vzor 14/16. Do konce válku je vyrobeno 1518 hlavní a 1086 lafet (oba vzory). Po ukončení WW1 houfnici používají nástupnické státy Rakouska-Uherska, jako kořistní ji používá i Itálie, v roce 1939 má ve výzbroji ještě 490 houfnic vzor 14 a 14/16.
Do armády ČSR byla tato houfnice zavedena jako „15cm hrubá houfnice vzor 14/16“. V roce 1939 jich armáda měla celkem 128, k tomu 14 záložních hlavní a 115638 dělostřeleckých ran. V roce 1939 je Německu prodáno 70 houfnic a 45630 ran. Ve výzbroji ji měla i slovenská armáda, objevuje se i ve výzbroji povstaleckých jednotek během SNP.
technická data (M 14):
ráže – 14,9 cm
hmotnost – 2765 kg
náměr - +5/-70 °
odměr – 8°
délka hlavně – d/14
váha střely – 42 kg
počáteční rychlost – 350 m/s
dostřel – 8000 m
----------------------------------------------------------------
Použité zdroje:
HPM č. 7/2004
http://www.landships.freeservers.com/artillery.htm

15cm Feldhaubitze M 14