Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
Napsal: 20/6/2006, 23:29

Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon
F-16 - jedna ze stíhaček, která by se dala zařadit do síně těch nejproslulejších letadel. Snad každý viděl řadu filmů Železný orel, nebo další a další filmy kde se F-16 objevuje, aby taky ne. V současnosti je F-16 Fighting Falcon (dále jen FF) jednou z nejvíce používaných stíhaček jak v USA tak v mnoha dalších státech světa. FF není jen stíhačkou pro vzdušný boj, a v tom to je, jakožto víceúčelový stroj který je schopen jak bojovat ve vzduchu, tak útočit obrovskou škálou proti-pozemních zbraní na pozemní cíle je velice oblíbeným strojem. FF začal na počátku 80. let nahrazovat tehdy dosluhující a nevyhovující stroje jako F-104, F-4 a to i přesto že se jednalo o stroje s jinými druhy nasazení. FF byl konstruován jako velice obratný letoun, který měl svou bojovou účinnost mít založenou na jednoduchém, ale velice účinném počítačovém zařízení – tato zařízení měla být převratnou novinkou. Konstruktéři chtěli vytvořit letoun který by byl schopný na tomto základě zvládat široké spektrum využití – jak vzduch/vzduch, tak vzduch/země. Aby byl schopen tak dobře plnit své úkoly snažili se vytvořit takový letoun, jenž byl výborně obratný, ale pevný aby toho co nejvíce unesl. Všechno tohle se jim skutečně povedlo. F-16 je pozoruhodně obratným strojem se skvělou bojovou hodnotou. FF je velice obratným strojem, nenapadá mě zrovna mnoho letadel této kategorie, které by se mohli FF v obratnosti vyrovnat. Ihned po přezkoušení nového prototypu a ohledání jeho schopností začaly být objednávány první stroje pro USAF, po nějaké době projevily zájem i ostatní státy. Jejich žádosti byly nějakou dobu spíše potlačovány, ale poté se stal FF také výborným exportním artiklem.
Jako první se objevila verze F-16A ta byla základním prvkem, po nějaké době se objevila nová verze F-16C a F-16D což byla verze C, ale upravená pro výcvik a jiné nasazení tak, že byla dvoumístná. Verze C a D se také začaly vyvážet. FF je vybavena 5-ti závěsníky pod křídly a na konci křídel se nachází odpalovací lišty pro střely AIM-9 Sidewinder, nově také upravené pro připevnění střel AIM-120 AMRAAM. Pátý závěsník se nachází pod trupem a slouží pro nesení palivové nádrže, nebo různých druhů pum. Palivové nádrže mohou být také neseny na vnitřních podkřídelních závěsnících. FF je schopna nést velké množství různých zbraní, pro boj vzduch/vzduch to jsou střely AIM-9 Sidewinder, AIM-7 Sparow a AIM-120 AMRAAM. Pro nasazení vzduch/země to jsou protipozemní střely, především AGM-65 Maverick,mohou být neseny i protiradarové střely AGM-88 HARM. F-16 může nést i různé další druhy střel, jako jsou protilodní střely, nebo neřízené střely, nošené v raketnicích. Další hojně používanou zbraní jsou řízené a neřízené pumy jako je třeba Mk.82 a pumy této řady, byly prováděny zkoušky i pumy řady LGB a GBU, ale nejsou známy jejich použití na FF. Základní zbraní je rotační kanon ráže 20 mm M61 Vulcan – hodně obvyklá zbraň u amerických letounů. Nejnovější verze FF mají rozšířenou kapacitu o další dva závěsníky pod křídly. V roce 1982 proběhly zkoušky projektu F-16XL, tedy F-16 s monokřídlem bez ocasních ploch. Jak jsem psal tak F-16 se stala výborným exportním artiklem pro USA, tyto stíhačky byly vyvezeny už do 24 zemí a další země zvažují jejich nákup. Mezi uživatele těchto stíhaček patří země jako třeba Turecko, Izrael, Řecko a také mnoho malých států. Je pravda, že řada menších států nakupuje starší F-16 od jiných států, i od USAF které prodává některé své F-16. Své modernizované letouny prodává i například Nizozemsko a Belgie, které od těchto států kupuje letectvo Jordánska.
F-16 je ve službě už delší dobu a tak je řada strojů modernizována aby „splynula“ s moderními požadavky na bojový letoun. Americké letectvo počítá s provozem F-16 až do roku 2046, budou tedy průběžně modernizovány. K těmto modernizacím se uchýlila většina uživatelů verzí A a B. Systémy těchto modernizací jsou ve drtivém procentu stejné, jedná se o nový avionický software, obranné systémy a další menší doplňky. Modernizované starší letouny F-16V Viper, nebo nově vyráběné F-16 Block 70 získají radar APG-83 s aktivním elektronickým snímáním (AESA) od firmy Northrop Grumman. APG-83 je radar se škálovatelným agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) a vychází z radaru APG-81 stíhačky F-35 Lightning II. O tento typ se velice zajímají i další provozovatelé stíhaček F-16 (Korea) a první várka je nakoupena i pro 72 stíhaček F-16 Národní gardy USA.
Do velké modernizace se pustil Izrael, ten musel své letouny rozsáhle modernizovat a upravit vzhledem k nebezpečí které pro jeho letouny skýtá PVO jeho sousedů a protivníků, kterých taky není málo. Modernizace F-16 IAF se týkala především obranných systémů a útočných systémů. Tyto systémy jak obranné tak útočné se týkaly především jednoho – SAMů. Modernizace je u Izraelských letounů ne pohled patrná, především ú dvoumístných, útočných letadel. Jedná se o zvýšenou kapotáž trupu, pod ní se nachází avionika která má chránit F-16 před řízenými střelami země/vzduch. Další doplňky se týkají instalace zařízení ECM – rušení radarů. Stroje F-16 mohou být vybaveny pouzdry LANTRIN pro zaměřování a sledování povrchu terénu, IAF tato pouzdra nahradila z části svými domácími produkty.
Obranu letounu zajišťují výmetnice klamných cílů AN/ALE-40 a 47, výstražné radarové systémy AN/ALR – 56,69 a 74 u verzí. Rušičky radarů AN/ALQ – 119,131,178 a 184 u verzí. Letoun může být dále vybaven různými podvěsy pro vyhledávání a zaměřování cílů, některé tyt systémy má letoun integrované, jsou to například AN/AAS-30 nebo AN/AAQ-20 aj.
F-16 se stala další stíhačkou používanou pro plnění úkolů ničení nepřátelské PVO a jejich stanovišť nebo jinak řečeno Wild Weasels. Je také používána jako průzkumný letoun, a to s použitím pouzder pro fotografování, nebo kamerovými pouzdry, s takovouto výbavou je letoun doplněn o výzbroj střel AIM-120 AMRAAM,AIM-9 Sidewinder a AGM-88 HARM.
Technické parametry:
Typ: Lockheed Martin F-16C Fighting Falcon
Motor: GE F110-GE-100 – tah 122,77 kN
Max. rychlost: 2 226 km/h
Dostup: 15 240 m
Dolet: 547 km
Stoupavost: 254 m/s
Rozměry:
Rozpětí: 9,45 m
Délka: 15,03m
Výška: 5,09 m




projekt F-16XL z roku 1982

letoun F-16 Block 70