McDonnell Douglas F-15 Eagle

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Šikmé výstupní trysky vidím poprvé. Super.
Tipuji že se na mašinu nedostali, protože přinášeli nějaké těžkosti. Konstrukční a možná i výkonově by to bylo složitější.
F-15 STOL /MTD zkoušel jak 2D vektorování, svisle nahoru, dolů , tak i 3D vektorování jako u Su.
Mělo to výhody a také své nevýhody.
Díky programu McAir s 2D vektorem na F-15 se vývojáři F-22 dozvěděli o této možnosti.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Jinak, s 2D vektorem u F-15 se počítalo již v roce 1969, ale pro složitost a větší váhu nebyl na finálním F-15.
Uživatelský avatar
Saburo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 213
Registrován: 12/8/2012, 19:31

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Saburo »

Proč mi jenom ten výtvor toho ruSSáka připomíná zoufalou snahu dokázat, že Mig-29 nebyl tak špatnej jak byl...

Obecně jakýkoliv zdroj elekromagnetického záření s frekvencí (a nebo jejím násobkem atd.) použitou v nějakém jiném elektronickém přístroji bude mít při dostatečně silném signálu schopnost ovlivnit (rušit) činnost toho přístroje. Proto se používá třeba stínění komponent, vodičů atd..

Pokud bychom akceptovali jeho výplod, musely by se navzájem rušit všechny F-15 navzájem.
On tam tedy píše, že frekvence nosné byly blízko u radarů Migu a Eaglu a na základě toho staví ten svůj výplod. No u samotných Eaglů byly přeci ještě blíže a nerušily se.

Je hezké, že zná PRF, ale co dává MPRF radaru na schopnost rušit radar s HPRF??? Co to je za nesmysl?

Pokud umí nějaké radary sloužit jako rušičky, tak jsou to moderní AESA a extrémně výkonnými počítači a rozhodně to nebude radar Migu, který byl spíše průměrný ve své době (pravděpodobněji podprůměrný) a vybavený počítačem s výpočetním výkonem slabé kalkulačky...

p.s. ten překlad je naprostá tragédie (originál není o nic lepší)
Obrázek
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 271
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Pavel 15 »

Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti


MiG-29- v jaké rychlosti má maximální stoupavost.,a ruský graf manévrovatelnosti...této stíhačky.

Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Naposledy upravil(a) Pavel 15 dne 27/7/2022, 14:12, celkem upraveno 2 x.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Saburo,
já vůbec nevím, celé mě to příjde "zvláštní". F-15 používá všechny ty opakovací fekvence, kombinuje je podle vzdálenosti a výšky a pod. Pak se to prožene Kalmanovým zpracováním signálu přes počítačové jádro s 370 000 operacemi za sec ( rok 1976). A výsledek se dá pilotovi na monitor.

MiG 29 byl dobrá kalkulačka na zemi vzniku a měl možnost dále se vylepšovat. Jestli byl jeho radar ale nějaký game changer oproti F-15, to si nemyslím. Nikde jsem na to nenarazil.
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 271
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Pavel 15 »

Saburo píše: 17/4/2022, 14:40 Proč mi jenom ten výtvor toho ruSSáka připomíná zoufalou snahu dokázat, že Mig-29 nebyl tak špatnej jak byl...



Je hezké, že zná PRF, ale co dává MPRF radaru na schopnost rušit radar s HPRF??? Co to je za nesmysl?

Pokud umí nějaké radary sloužit jako rušičky, tak jsou to moderní AESA a extrémně výkonnými počítači a rozhodně to nebude radar Migu, který byl spíše průměrný ve své době (pravděpodobněji podprůměrný) a vybavený počítačem s výpočetním výkonem slabé kalkulačky...

p.s. ten překlad je naprostá tragédie (originál není o nic lepší)
to není můj překlad, to je strojový..

já též nevěřím v rusáckou super techniku...jen takové,,my nejlepší v celém vesmíru,,

něco našel o tom radaru

Radar N019 nebyl nový design, ale spíše vývoj architektury Sapfir-23ML používané na MiG-23ML. Během počátečního období specifikací návrhu v polovině 70. let měl Phazotron NIIR za úkol vyrobit moderní radar pro MiG-29. Pro urychlení vývoje založil Phazotron svůj nový design na práci provedené NPO Istok na experimentálním radarovém programu " Sojuz ". V souladu s tím měl N019 původně mít plochou planární anténu a plně digitální zpracování signálupro dosah detekce a sledování alespoň 100 km (62 mil) proti cíli velikosti stíhačky. Testování prototypu ukázalo, že toho nebylo možné dosáhnout v požadovaném časovém rámci a stále se vešel do nosu MiGu-29. Namísto navrhování nového radaru se Phazotron vrátil k verzi Sapfir-23ML s kroucenou polarizační kassgrainovou anténou a tradičními analogovými signálovými procesory, spojenými s novým digitálním počítačem Ts100 navrženým NII Argon, aby se ušetřil čas a náklady. To vedlo k funkčnímu radarovému systému, ale zdědilo slabé stránky dřívějšího návrhu, sužující schopnost MiGu-29 detekovat a sledovat vzdušné cíle v dosahu dostupných u střel R-27 a R-77 .

https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_MiG-29#Sensors


bývalý pilot stíhačky Typhoon v 50 minutě hovoří o tom ,
že když v leteckém souboji proti ním má protivník radar AESA- uvádí F-15, tak jim dokázala deaktivovat radar v letounu Typhoon, oni museli
opustit bojiště.

https://www.youtube.com/watch?v=ItU3HcNywNU
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Lord »

Pánové, doufám, že z toho nebude flamewar, protože jinej význam to asi nemá :lol:
Pavel 15 píše: 17/4/2022, 19:45 to není můj překlad, to je strojový.. já též nevěřím v rusáckou super techniku...jen takové ,,my nejlepší v celém vesmíru,,
Pavle, dám ti pár tipů, i když mi přijdeš, že rodilý Čech asi úplně nejsi. PŘEKLAD to byl děsný, mohl jsi to možná lépe korigovat, dát si s tím více práce, ale asi to je stejně zbytečný, protože vypovídající hodnota toho za to asi příliš nestojí :!:

Wasp píše: MiG 29 byl dobrá kalkulačka na zemi vzniku a měl možnost dále se vylepšovat. Jestli byl jeho radar ale nějaký game changer oproti F-15, to si nemyslím. Nikde jsem na to nenarazil.
Game changer jak se dnes s oblibou říká, to asi fakt být nemohl, nebo jen za určitých specifických, spíše teoretických, než reálných podmínek.
Jinak s touto zkazkou se lze setkat, když trošku zagooglíš. Ideální by k tomu místo - jeden pán povídal - byl nějaký oficiální dokument, ale ten asi neexistuje.

N019 vs APG-63

ALE dával jsem i odkaz, kde se o tom píše, zřejmě se tam nikdo nedíval.
https://www.key.aero/comment/834536#comment-834536

Další mlácení prázdné slámy, je třeba tady.
https://forum.dcs.world/topic/229018-po ... ent-229701

Takže to sem rádoby přeložím pomocí deepl, což je trošku lepší překladač.
https://www.deepl.com/translator

Ale na odkazech je ruská a anglická verze, kdyby se v tom chtěl někdo více nimrat.

:arrow: Do té doby se myslelo, že radar na letounu F-15C je mnohem kvalitnější, proto je výhoda na americké straně.
Pravda, to by američtí specialisté nevěděli, kdyby neměli v Německu letouny MiG-29. Nosné frekvence signálu "Eagle" a MiG byly blízko.

Americké radarové stanice měly hlavní režim dlouhé pulzní opakovací frekvence (pulzní Doppler), který umožňuje realizovat mnogokanál - navádění a podporu pro cíle průletu.
U radarů N019, MiG-29 byly hlavním režimem vysokofrekvenční pulsy (monoimpulsny), které nedávaly tak velký potenciál, ale dávaly konstrukčně jednodušší systém.

Bylo cítit, že v boji proti MiG-29 bude F-15C těžit pouze ze střední vzdálenosti a to svým radarem?
Na kratší vzdálenosti se vrací k sovětské převaze stíhačka, která má nejen lepší manévrovací schopnosti, ale moderní výzbroj -stejně jako modernizace střel krátkého dosahu AIM-9.

V souladu s tím si Američané mysleli, že vítězství ve vzdušném boji by dosáhli útokem z přední polosféry, v níž by skupina F-15 zničila většinu první vlny nepřátelských stíhaček, a poté by převzala výhodu a nezapojila by se se sovětskými stíhačkami v dostřelu MiG-29 a tím by se více prosadila v krátkém boji.

Ale v akademickém boji proti F-15 se u MiGu-29 náhle ukázalo, že signál RAS N019, opakovaný na střední frekvenci, vytváří překážku pro radar "APG-63" zásadně rušící americký radar, na druhé straně radar MiGu-29 dobře pracoval a zajistil by, že střela R-27R by zaměřila svůj cíl. Pro Pentagon to bylo šokem, že naléhavě vyčlenil další prostředky na modernizaci radaru amerických stíhaček.

Cena nákladného upgradu mohla oslabit protisignál "vyčištěním" různých schémat stanice vlastním rušením. Tato metoda však nefunguje v případě zesílení protisignálu, tj. ve skutečnosti problém zůstal.
Dalším byl stíhač prostředků REP. Zde se Američanům podařilo jejich stanici vyladit na vysoký stupeň účinnosti a automatizace.

Tolik asi ten ruský zdroj, omlouvám se za případné chyby překladu, či odbornou terminologii. Nemám patent na rozum, abych o tom mohl odborně diskutovat. Dávám to sem podobně jako Pavel, jak jsem koupil. Celé mi to připadá jako pohádka o chytré horákyni. Sice na začátku přiznává, že radar v F-15C je lepší, ale pak se vytasí s nějakou historkou o akademickém, teoretickém boji.

Faktem je, že v 90.letech byl radar modernizován na verzi AN/APG-63(V)1, který byl navržen tak, aby nahradil zastaralé radary APG-63 instalované v modelech letounů F-15C/D a poskytl lepší výkon.

Američané měli možnost porovnat s Migy bývalé NDR. Za předpokladu, že obě strany jsou v době střetnutí stejně zkušené, vycvičené a vybavené pro mise vzdušné nadvlády, mají F-15 výhodu na začátku a na konci hry, zatímco MiG-29 mají výhodu uprostřed hry.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Pavel 15
Rozhovor s Mike Sutton,
on tam říká plno zajimavých věcí. Tvé stopování videa je jeho odpověď na mnou mu poslanou otázku :D
Mike Sutton vydal nedávno knihu s názvem Typhoon, je výborná.

Typhoon tehdy neměl AESA ne ? Já nevím. Ale podle mě jde o to rušení rušícíma aparaturama, a nebo prolomení sledování, svým manévrováním, když víš jak na to.

Digitální počítač TS-100 (česky C-100) , který pracoval s radarem N019, byl i v Su 27. U Migu 29 byla pravděpodobně některá z jeho slabších verzí.

Lord

APG-63/PSP sloužil spolu s APG-63V1. Psal jsem že důvodem vzniku verze APG-63V1 bylo to, že APG-70 byl dáván na F-15E a PSP byl přeci jen starší kus.
Proto vznikla verze APG-63V1, která uměla to co APG-70, ve vzdušném boji. Dohledám dataci APG-63V1.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Lord »

To byla i trošku reakce na Juraje, který napsal...
Zároveň by Američania po takomto zistení APG-63 prvej verzie povymienali. Neurobili to, nemali to zapotreby...
Záleží o jaké době se bavíme, v 90. letech ho sice nevyměnili, resp. upgradovali, ale je jen spekulace, že by k tomu byl důvodem radar MiGu.
ALE jinak už jste to tady možná psali, stačí dát link, aby jsme nenosili zase dříví do lesa.

Američané si prostě rádi udržovali převahu. Ostatně v Jugoslávii to bylo taky vidět.

ALE zase chápu, že to je složitější, komplexnější, atd.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Kontrakt udělen v roce 1994 a APG-63V1 se dostal na F-15C poprvé v červenci 1997.
Důvodem bylo to, že APG-70 se dostával primárně na F-15E a starší radar , který byl na většině F-15A-D - APG-63/PSP potřeboval modernizovat.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Lord »

OK, není co řešit. Taky jsem četl, že nový radar vydržel mnohem více než starý. Prostě měl nějakou životnost.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Saburo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 213
Registrován: 12/8/2012, 19:31

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Saburo »

Pavel 15 píše: 17/4/2022, 19:45 to není můj překlad, to je strojový.
To mi bylo jasný.

Jinak tato probíraná "magická vlastnost a schopnost" radaru má zdroj v knize Yefim Gordona "Famous Russian Aircraft Mikoyan MiG-29" .
Obrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Lord »

No vida, tak byla vydána i kniha, zkusím si o tom najít recenze.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Saburo,
knihu mám, ale nevím jestli brát Gordona jako nezaujatého autora. Našel jsem na něj hodně kritiky.

Jinak, APG-63 se modernizoval zhruba každý rok do roku 1989. Přidávala se paměť, zvyšoval se počet operací za sec., přídávaly se nové režimy vyhledávání, TWS, a podobně.
Uživatelský avatar
Saburo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 213
Registrován: 12/8/2012, 19:31

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Saburo »

Pavel 15 píše: 17/4/2022, 19:45 že když v leteckém souboji proti ním má protivník radar AESA- uvádí F-15, tak jim dokázala deaktivovat radar v letounu Typhoon, oni museli
opustit bojiště.
Podle mě tam neříká, že mu AESA radar vypnul ten jeho radar, ale že na něm měl závadu a proto otočil domů.

Ono by to i sedělo s tím co jsem četl o AESA radarech a jejich schopnostech pracovat jako rušička.
EASA radary co mají F-15 tuto možnost údajně nemají a ani AESA radar z F-18. Mají to umět radary z F-22 a F-35.

Ty radary by toho měly být teoreticky schopny, ale aby tak mohly fungovat potřebují propojit s dalšími systémy a to u letadel 4. generace prý není.
Proto mají své vlastní systémy pro REB, u F-15 EPAWSS atd.

Ale jak je to doopravdy budou vědět jen lidé od USAF a ty se chlubit nebudou.

ad. Gordon, nevěřím mu.. z obecné vlastnosti dělá výhodu pro jednu stranu a naprosto ignoruje fakt, že je to platné pro všechny a všude
Obrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Procházím knihu : How to Fly and Fight with the MiG 29, je staršího data.
Ze západoněmeckého pohledu byl radar N019 na jejich MiG 29 :
- asi generaci za APG-65 ( radar Hornetu)
- dává malé situační povědomí
-má problémy se spolehlivostí
-má problémy se zachycením cíle proti pozadí země
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Procházím knihu : Luftwaffe Fulcrums
Zmínka o JG-73 jako o elitní jednotce s MiGy 29.
Zkušení piloti se znalostí západních taktik, vyvinuli taktiky aby co nejvíce omezily slabiny MiG 29 a zmínka o tom že s nimi F-15C cvičili BVR.
Možná tady se narodilo něco z popisu od Pavla 15.
Je tam shrnutí MiGu 29
V BVR - slabší než většina západních letadel
V blízkém manévrovém boji - mírně lepší než západní letadla, včetně F-15 a F-16, jeho výhoda je přilbový zaměřovač a střely R-73, aby je ale dokázal pilot použít, musí dobře vidět kolem sebe. Jeho HUD symbologie a informační systém nepomáhá rychlé vizuální detekci jako u F-15 a F-18. Dobrá obratnost nepomáhá pokud pilot neví kam se má dívat.

Střely R-27 jsou porovnatelné se střelama AIM-7 e Sparrow

Špatná ergonomie ( ze západního pohledu) nepomáhá ulehčovat pilotovi práci, díky tomu je práce s radarem a zbraněmi degradována oproti západním letadlům.

Na druhé straně, kokpit má být velmi pohodlný, výhled dobrý - na sovětské poměry.
Uživatelský avatar
Saburo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 213
Registrován: 12/8/2012, 19:31

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Saburo »

15.4.2022 odletěl poslední F-15D 84-044 z Lakenheathu.
Tím zdá se končí permanentní nasazení světlešedých Eaglu v Evropě.
(1977-2022)
Obrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Rekapitulující video k F-15A-D v evropě.
https://www.youtube.com/watch?v=U7IwgSp6t84
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Lord »

Wasp píše: Procházím knihu : Luftwaffe Fulcrums
Zmínka o JG-73 jako o elitní jednotce s MiGy 29.
Zkušení piloti se znalostí západních taktik, vyvinuli taktiky aby co nejvíce omezily slabiny MiG 29 a zmínka o tom že s nimi F-15C cvičili BVR.
Možná tady se narodilo něco z popisu od Pavla 15. Je tam shrnutí MiGu 29.
Ano, tvrzení mají vycházet z toho, že Luftwaffe a jednotka JG-73 získala začátkem 90.let z východního Německa MiGy-29 a us špióni je zkoumali.
Radar N019 byl tak kompromitován, Rusové ho nahradili N019M "Topaz".

http://toad-design.com/migalley/index.p ... 019-radar/
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letadla“