McDonnell Douglas F-15 Eagle

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Skeptik,
procházel jsem manuál k F-15. Jednak, - Tailslide není zakázaný manévr, a v další části se píše že Tailslide ( pád po zádí dolů přídí nahoru) při rychlostech pod 200 uzlu nevede ke vývrtce. Manuál rok 82.
redy
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 246
Registrován: 12/7/2011, 14:30

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od redy »

USAF údajně zvažuje omezení akvizice F-15EX, místo původně plánovaných minimálně 144 letounů by pořídily pouze 80 kusů s ukončením dodávek ve fiskálním roce 2024.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/t ... in-trouble
https://www.19fortyfive.com/2022/04/why ... -fighters/
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Při dnešním vystoupení před členy Kongresu nejvyšší vedení letectva potvrdilo, že plán, tak jak existuje nyní, spočívá ve snížení plánovaných nákupů stíhacích letounů F-15EX Eagle II na 80 z původně plánovaného celkového počtu minimálně 144 kusů. Kromě toho nejvyšší představitelé služby uvedli, že již nehodlají nahradit většinu flotily stíhaček F-15C/D Eagle novými F-15EX, že bezpilotní platformy budou po vyřazení stíhaček F-15C/D Eagle klíčovou složkou konečné struktury sil a že některé jednotky, které dnes létají na těchto starších stíhačkách, by se nakonec mohly přesunout do zcela nelétajících rolí.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

F-15E má nahradit část flotily F-15C/D, místo F-15EX.
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 271
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Pavel 15 »

Indonésie bude kupovat 36 stíhaček F-15EX a další vybavení za 14 miliard dolarů.


http://defense-studies.blogspot.com/202 ... bahas.html

Egypt by též rád nakoupil v USA až 72 stíhaček F-15 , ale je pod silným nátlakem z Ruska.

Egypt až z 80% nakupuje pšenici z Ruska, kterou Rusko prodávalo s velkou slevou, aby získalo
určitý vliv.

Egypt na oplátku začal nakupovat ruské zbraně a mimo jiné si objednal i SU-35, později objednávku
zrušil a Rusko začlo s vydíráním.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Poslední zprávy říkají že USAF nakoupí 80 letadel F-15EX. Indonézie s 36 ks a možná 72 ks pro Egypt vypadá pěkně. Indie také může jít do F-15.
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 271
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Pavel 15 »

Asi před 2 hodinami viděl na twitteru zprávu,že Ukrajina s pomocí železničního dopravce z Čech exportuje kukuřici pro Egypt.
Je jistá možnost ,že by raketový systém S-300V z Egypta mohl zamířit na Ukrajinu. Egyptské letectvo by kvitovalo získání
stíhaček F-15, tyto letadla letadla velmi rozšířená v blízké oblasti. Navzdory doby vzniku furt mají skvělou manévrovatelnost,
plně srovnatelnou se stíhačkami z 90 let.


https://mobile.twitter.com/EuromaidanPr ... 7019589632
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Manévrovatelnost F-15 je pořád dobrá, ale jde o celkové výkony.
Uživatelský avatar
Saburo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 213
Registrován: 12/8/2012, 19:31

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Saburo »

A ty celkové výkony, co za letadla na současném trhu má lepší ty celkové výkony?
Obrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Na západě asi nic. Celkově je to výkonově dobrý ne stealth stroj.
redy
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 246
Registrován: 12/7/2011, 14:30

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od redy »

Boeing zvažuje vybavení F-15EX drony vypouštěnými z "pouzder" umístěných místo konformních nádrží CFT: https://www.defensedaily.com/boeing-poi ... air-force/

Jde asi o reakci na problémy programu (výbor Kongresu doporučil omezit nákup F-15EX v příštím fiskálním roce na 18 místo 24 a spekuluje se i o jeho zrušení).
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

F-15 byl od začátku vymyšlen tak aby se dal velmi dobře provozovat a aby byl schopen být rychle přezbrojen a natankován po přistání.
F-15A-D má systém BIT, což je monitorovací systém letových systémů letadla, který pozemní obsluze oznámí poruchu, ta otevře přístupová dvířka k oznámené poruše, zkontroluje že tato jednotka opravdu oznamuje chybu a následně personál jednotku výjme a nahradí novou.
BIT v počátcích nefungoval úplně správně, ale časem se systém stal funkčním.

Dále F-15 nepotřeboval k obsluze speciální vozíky mimo ty které mělo USAF k dispozici.

Čas na přezbrojení F-15 byl určen 12 minut, za tu doby se netankovalo palivo, doplnilo střelivo do kanónu a byly vyvěseny střely typu vzduch - vzduch.
Výměna motoru byla možná za 30 minut, výměna brzd za 20 minut.
Eagle obsluhovalo cca 16 lidí v roce 1980, počet lidí se měnil tak jak bylo třeba a i podle důležitosti místa, zde vynikala základna Bitburg v německu.

V roce 1980 bylo potřeba 19 člověk hodin na provoz Eagla, tento údaj se měnil měsíc od měsíce ale v průměru byl vyšší. Novější F-15C potřebovali ze začátku více člověk hodin na provoz a starší draky F-15A později také více.
Tedy tento údaj je potřeba vždy vztáhnout na to kde se dané letadlo nachází ve své životnosti, případně jestli nepřišla nová verze, která ještě nemá dětské nemoci zcela pod kontrolou.

Achilovou patou na údržbu F-15 byla VOP a křídlo, obojí odcházelo podstatně dříve než se předpokládalo.
Také motor v počátcích nebyl nijak spolehlivý, v té době včetně avioniky - radaru APG-63, který byl sice velmi výkoný, ale také nespolehlivý.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od KOLT »

Fakt zvládli za půl hodiny vyměnit motor?
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

Nejmenší čas je 18 minut a něco vteřin k tomu. Šlo o ukázkový tým techniků kteří asi 14 dní nedělali nic jiného než že cvičili výměnu motoru. Bylo jich tuším že 5.
Tento čas je ale takové "demo".
V praxi jsou časy různé, cca 1-2 hodiny. Nespěchá se.
Púl hodina ale jde pokořit.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Flogger G »

Měl jsem možnost s lidmi od F-15 trošku povídat. Rozhodně nepadaly časy v desítkách minut, hovořili o necelých dvou hodinách. Předně neměnili motor v laboratorních podmínkách, dbali na bezpečnost a prováděli dvoufázovou kontrolu, která je u letectva běžná (existuje výjimka - práce na vystřelovací sedačce). Také se nejednalo o specializovaný tým jen na výměnu motorů. Co se mi líbilo, že motor byl po dokončení montáže pouze nahozen a v průběhu vcelku krátkého chodu přezkoušen palubní automatikou. Samotná zkouška na všech režimech proběhla na stendu již před montáží. Ale tohle zřejmě do času potřebného na výměnu PR údaje nezapočítávají?
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Flogger G »

Prosím Tě Wasp, 20 minut na brzdy od vypnutí motoru po přistání? To je z říše bájí a pověstí. Ve chvíli, kdy budou brzdy měnit na podvozkových nohách, dosahuje teplota disku kola a brzdy teploty od 120°C do téměř 140°C. Opravdu si ten čas v provozu nedokážu představit. Ještě k času přezbrojení. Sám vím, jak se nadřeli s AIM-7, když je cpali pod trup. 4x Sparow a 4x Sidewinder, plus kanon za 12 minut, kolik zbrojnošů kolem jednoho letadla běhalo? Potom by mne zajímalo, jak jim to šlo u čtyřčlenného roje a kolik to spotřebovalo specialistů letecké výzbroje?
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Wasp »

20 minut u stojícího letadla které neletělo, v praxi jsou časy různé podle úrovně obsluhy a vybavení, což je případ třeba pro 12 minutový turnaround.
V Bitburgu měli hodně pomocných vozítek a více personálu, tam tento čas dokázali čas od času dát, také se dá najít 30- 45 minut na přezbrojení bez vozítek.
Počet zbrojnošů můžu najít k základně Langley. Podívám se.

Necelé 2 hodiny na výměnu motoru u F-15 je správný údaj, jak jsem psal, dá se najít 30 minut i 1, 2 hodiny. Někdy i více.
18 minut je demo čas, aby McAir ukázal že F-15 dokáže ve službě splnit limit na 30 minut výměny motoru, což byl požadavek USAF. A jako se vším, v praxi jsou časy jiné. Vždy jde o PR, jestli jde o F-15, nebo F-35 nebo o jiné stroje není důležité, důležité je vědět že tomu tak je a že část udávaných hodnot, výkonů, a pod. nemusí být za jedno s provozem v praxi.

V demo čase ( 18 minut) , letadlo přiletělo, zastavilo, vyměnil se motor a letadlo vzlétlo. Mám fotky, motor byl připraven na vozíku, asi 5 lidí se na tom podílelo.
Motor byl určitě nějak vyzkoušen předem.

Samotná výměna motoru není moc složitá, motor má tři závěsné body a své rozvody instalací. Oproti F-4 šlo o jednohubku.
u F-15 byla horší situace s údržbou hydrauliky a drakového náhonu.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Flogger G »

JJ. chlapi vzpomínali na velkou pracnost u F-4 v porovnání s tehdy moderním F-15.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od seabee »

Boeing montuje na prvních 43 F-15E pokročilý systém elektronického boje a aktivní obrany AN/ALQ-250 EPAWSS - Eagle Passive Active Warning Survivability System. Jedná se o plně digitální systém, poskytující pilotovi 360° situační povědomí, přehled o hrozbách a provádějící rušení a generování falešných signálů pro zmatení systémů a prostředků PVO. Systém podstatným způsobem zvyšuje pravděpodobnost přežití a provedení mise letounu v prostředí vyspělé PVO.
Elektronickou část systému vyvinul BAE System. USAF plánuje vybavit systémem EPAWSS celkem 217 F-15E. Letouny F-15EX ho nesou už z výroby.

https://www.baesystems.com/en-us/produc ... tem-epawss
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 271
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: McDonnell Douglas F-15 Eagle

Příspěvek od Pavel 15 »

Již tomu 50 let- 27.7. 1972 KDY OREL VZLÉTL

phpBB [video]



propagace nové stíhačky
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
F4J verzus A-4M
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti

MiG-21 bis, F-5, F-4 block 48


Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti






TOTO JE ÚVODNÍ KONCEPT F-15





Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti


Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Odpovědět

Zpět na „Letadla“