Tančík vz. 33
Napsal: 22/7/2006, 19:42
I když vaše reakce na minulý článek o LT-34 se ztratili někde ve slepých uličkách internetu, rozhodl jsem se pokračovat v popisu výzbroje Útočné vozby naší předmnichovské republiky. Obrněné automobily si nechám někdy na příště, dneska se podíváme na jednu velmi slepou uličku vývoje obrněné techniky.
Jak jsem už kdysi napsal, trend ve vývoji obrněné techniky po první světové válce udávala Velká Británie. Byly vyvinuty a odzkoušeny snad všechny možné typy tanků, od nejmenších tančíků po vícevěžové monstra. Trochu se zaměříme na ty tančíky. Tyto malé obrněné vozidla měly dle přání svých tvůrců představovat obrněného pěšáka který disponuje kulometnou výzbrojí. V polovině 20. let vznikl tančík – originální název je tankette – a stal se světovou módou. Vozidlo hmotnostní kategorie do 3 tun, poháněné automobilovým motorem, vyzbrojené kulometem s posádkou jednoho či dvou můžu si našlo cestu do mnoha armád na světě. Carden-Loyd Tankette se vyráběl v mnoha zemích na základě licencí, příkladem budiž polský TK-3 a TKS, sovětský T-27, italský CV-33 a 35.
Československá armáda nebyla zrovna proslulá v zařazování nejnovějších novinek do výzbroje. Původně se vůbec se zařazením tančíků do její výzbroje nepočítalo. Ale v listopadu 1929 je rozhodnuto zakoupit (přes ČKD) tři vzorové tančíky Carden-Loyd Mk.VI a ověřit jejich technicko-taktické vlastnosti. Byla zakoupena licence (12 000 liber) a v srpnu 1930 byly první prototypy Praga-Carden-Loyd připraveny ke zkouškám. Vozidla však měla velké množství závad, ty si vynutily konstrukční přestavby s využitím domácích komponentů.
Upravený prototyp během v průběhu 1932 najezdil 4350 km a prokázal zlepšení TTD. Tento tančík je označován jako Praga P-I a v dubnu 1933 je objednán v sérii čítající 70 kusů při ceně 131 200 kurun za kus + licenční poplatek 32 liber. Tančíky měly být dodány do září 1934. Do výzbroje čs. armády je přijat pod označením „Tančík vzor 33“.
Po technické stránce nevybočoval Tč vz. 33 nijak z koncepce tančíků. Jednalo se o pásové vozidlo s pancéřovou korbou bez věže, síla pancéřových plechů se pohybovala od 4 do 12 mm. Podvozek tvořila čtyři pojezdová kolečka o průměru 340 mm s gumovými obručemi, spojená po dvou do pojezdových vozíků odpružených listovými péry. Vpředu bylo hnací kolo, vzady na prodloužené traverze napínací kolo. Pásy byly složeny ze 130 článků o šířce 170 mm. Jako pohon tančíku byl použit čtyřválcový automobilový motor Praga ANH o objemu 1950 ccm a výkonu 31 HP při 3000 ot./min. Převodovka pocházela z nákladního vozu Praga AN a měla čtyři stupně pro jízdu vpřed a jeden vzad, byla doplněna redukcí pro jízdu v terénu.
Výzbroj tančíku tvořili dva lehké kulomety ZB vz. 26 ráže 7,92 mm s palebným průměrem 2500 nábojů 7,92x57. Jeden byl umístěn v pohyblivé lafetě a ovládal jej velitel/střelec. Druhý byl umístěn pevně napravo od řidiče a zaměřoval se celým vozem. Spouštěl ho řidič lankem. Tak jak bylo v té době obvyklé, řidič seděl vpravo (jezdilo se vlevo). Vpřed vyhlížel skrze vypouklé okénko o rozměrech 300x125 mm s neprůstřelným sklem o tloušťce 50 mm, kryté pancéřovým štítkem s pozorovací štěrbinou.
Co napsat jako hodnocení... Dle mého názoru byla celá koncepce tančíků krokem vedle. Byly slabě vyzbrojeny a pancéčování sotva stačilo ochránit před průbojnými střelami puškových ráží. Prostor pro osádku byl malý, špatně větraný a velmi hlučný. Taková jízda musela být utrpením....
technická data Tč vz. 33:
hmotnost – 2,3 t
délka – 2,7 m
šířka – 1,75 m
výška – 1,45 m
výkon motoru – 31 HP
max. rychlost silnice – 35 km/h
zásoba PHM – 50 l
dojezd silnice – 100 km
osádka – 2
----------------------------------------------------------------
Použité zdroje:
Pejčor / Pejs – Obrněná technika 5
kolektiv - Umlčené zbraně
http://www.dws.xip.pl/bron/start.html
Jak jsem už kdysi napsal, trend ve vývoji obrněné techniky po první světové válce udávala Velká Británie. Byly vyvinuty a odzkoušeny snad všechny možné typy tanků, od nejmenších tančíků po vícevěžové monstra. Trochu se zaměříme na ty tančíky. Tyto malé obrněné vozidla měly dle přání svých tvůrců představovat obrněného pěšáka který disponuje kulometnou výzbrojí. V polovině 20. let vznikl tančík – originální název je tankette – a stal se světovou módou. Vozidlo hmotnostní kategorie do 3 tun, poháněné automobilovým motorem, vyzbrojené kulometem s posádkou jednoho či dvou můžu si našlo cestu do mnoha armád na světě. Carden-Loyd Tankette se vyráběl v mnoha zemích na základě licencí, příkladem budiž polský TK-3 a TKS, sovětský T-27, italský CV-33 a 35.
Československá armáda nebyla zrovna proslulá v zařazování nejnovějších novinek do výzbroje. Původně se vůbec se zařazením tančíků do její výzbroje nepočítalo. Ale v listopadu 1929 je rozhodnuto zakoupit (přes ČKD) tři vzorové tančíky Carden-Loyd Mk.VI a ověřit jejich technicko-taktické vlastnosti. Byla zakoupena licence (12 000 liber) a v srpnu 1930 byly první prototypy Praga-Carden-Loyd připraveny ke zkouškám. Vozidla však měla velké množství závad, ty si vynutily konstrukční přestavby s využitím domácích komponentů.
Upravený prototyp během v průběhu 1932 najezdil 4350 km a prokázal zlepšení TTD. Tento tančík je označován jako Praga P-I a v dubnu 1933 je objednán v sérii čítající 70 kusů při ceně 131 200 kurun za kus + licenční poplatek 32 liber. Tančíky měly být dodány do září 1934. Do výzbroje čs. armády je přijat pod označením „Tančík vzor 33“.
Po technické stránce nevybočoval Tč vz. 33 nijak z koncepce tančíků. Jednalo se o pásové vozidlo s pancéřovou korbou bez věže, síla pancéřových plechů se pohybovala od 4 do 12 mm. Podvozek tvořila čtyři pojezdová kolečka o průměru 340 mm s gumovými obručemi, spojená po dvou do pojezdových vozíků odpružených listovými péry. Vpředu bylo hnací kolo, vzady na prodloužené traverze napínací kolo. Pásy byly složeny ze 130 článků o šířce 170 mm. Jako pohon tančíku byl použit čtyřválcový automobilový motor Praga ANH o objemu 1950 ccm a výkonu 31 HP při 3000 ot./min. Převodovka pocházela z nákladního vozu Praga AN a měla čtyři stupně pro jízdu vpřed a jeden vzad, byla doplněna redukcí pro jízdu v terénu.
Výzbroj tančíku tvořili dva lehké kulomety ZB vz. 26 ráže 7,92 mm s palebným průměrem 2500 nábojů 7,92x57. Jeden byl umístěn v pohyblivé lafetě a ovládal jej velitel/střelec. Druhý byl umístěn pevně napravo od řidiče a zaměřoval se celým vozem. Spouštěl ho řidič lankem. Tak jak bylo v té době obvyklé, řidič seděl vpravo (jezdilo se vlevo). Vpřed vyhlížel skrze vypouklé okénko o rozměrech 300x125 mm s neprůstřelným sklem o tloušťce 50 mm, kryté pancéřovým štítkem s pozorovací štěrbinou.
Co napsat jako hodnocení... Dle mého názoru byla celá koncepce tančíků krokem vedle. Byly slabě vyzbrojeny a pancéčování sotva stačilo ochránit před průbojnými střelami puškových ráží. Prostor pro osádku byl malý, špatně větraný a velmi hlučný. Taková jízda musela být utrpením....
technická data Tč vz. 33:
hmotnost – 2,3 t
délka – 2,7 m
šířka – 1,75 m
výška – 1,45 m
výkon motoru – 31 HP
max. rychlost silnice – 35 km/h
zásoba PHM – 50 l
dojezd silnice – 100 km
osádka – 2
----------------------------------------------------------------
Použité zdroje:
Pejčor / Pejs – Obrněná technika 5
kolektiv - Umlčené zbraně
http://www.dws.xip.pl/bron/start.html