30 mm protiletadlový dvojkanon vz. 53/59 (Ještěrka)
Napsal: 9/9/2006, 23:49
V minulém článku této mini série jsem popsal vývoj čs. 30mm PLDvK vz. 53, který vznikl dalším vývojem původně německé zbraně. Na konci článku jsem se zmínil o používání německého střelného prachu Rotweil. Ten byl do vyčerpání zásob používán i nábojích pro tento kanon. Problém nastal po vyčerpání jeho zásob, při zkouškách s naším střelným prachem se vyskytl problém. Čs. prach měl větší rozdíl v čase vývinu rány. Použitý princip automatiky kanonů je přitom citlivý na tento čas a byla zde možnost poškození zbraně.
Další důvody k rekonstrukci PLDvK již nebyly technického rázu. Armáda požadovala zařazení upraveného PL děla umístěného na opancéřovaném nákladním automobilu a rovněž ji nevyhovovalo stávající zásobování pomocí nábojových pásů. Bylo rozhodnuto o umístění PLDvK na korbu upraveného nákladního automobilu Praga V3S a o změně zásobování kanonů. Samozřejmě byla také provedena úprava samotné automatiky eliminující problémy nábojů plněných čs. střelným prachem. Tento nový samohybný PL kanon dostal označení 30 mm protiletadlový dvojkanon vz. 53/59, častěji je ale znám pod svým krycím názvem projektu – Ještěrka.
Problém způsobený jiným střelným prachem byl odstraněn upravením protiodrazové pojistky, která nyní znemožňovala předčasné odemčení závěru. Rekonstrukce nového podávání nábojů již byla přece jen většího rázu. Nové zásobníky mají kapacitu 50 nábojů ráže 30x211. Nový zásobník je skříňový segmentový, čtyři sloupce nábojů, které navazují na výkyvnou hubici. Ta nahradila původní stolový mechanismus.
Kanon je umístěn na korbě opancéřovaného vozidla Praga V3S. Sedačka střelce je oproti původní verzi kryta pancéřovým plechem. Kanon lze v případě potřeby z korby stáhnout a použít jako stacionární PL prostředek. Na jeho vytažení po lyžinách je k dispozici naviják. Osádku tvoří pět mužů – velitel, řidič, střelec a dva nabíječi. Ti mají za zadní strany kabiny k dispozici dvířka pro přístup ke kanonů. Pro zajímavost, plný zásobník váží cca 84,5 kg. Palebný průměr pro vozidlo je 400 nábojů v 8 zásobnících nebo 400 (500?) nábojů v truhlicích (á 50 ks).
Ještě něco k používanému střelivu.
30 mm nárazový trhavý náboj se stopovkou - 30JFSv – celková délka náboje je 331,4 mm, je určen k střelbě na vzdušné cíle. Je označen u ústí zeleným proužkem na žlutém podkladu, dole je červený proužek.
30mm protipancéřový zápalný náboj se stopovkou - 30JPZSv – celková délka náboje 310,5 mm, je určen ke střelbě na obrněné a chráněné cíle. Špička střely je natřena červenou barvou, tělo střely je černé a spodní část střely je označena červeným proužkem.
30mm náhradní náboj se stopovkou - 30JNhSv – je určen k výcviku, celková délka náboje je 331,4 mm. Je určen k výcviku a nastřelování zbraně.
Pro opravárenské závody existoval náboj pro vyzkoušení funkce mechaniky, u vojska se nevyskytoval.
Ve své době představoval tento samohybný PL kanon velmi dobrou zbraň. Postupem doby však zastaral, ve světě se dostaly do výzbroje komplety vybavené střeleckými radiolokátory. Byla zde sice snaha použít dvojkanon u nového kompletu STROP I, zůstalo však pouze u prototypu.
technická data PLDvK vz. 53/59 „Ještěrka“
hmotnost – 10300 kg
hmotnost lafety s kanony – 1750 kg
výkon motoru – 110 HP
max. rychlost silnice – 60 km/h
zásoba PHM – 120 l
osádka – 5
Použité zdroje:
Lubomír Popelínský – Československé automatické zbraně a jejich tvůrci
Lubomír Popelínský – Hřmící dvacítky
časopis ATM
http://www.pvo.webz.cz/pld.htm
Další důvody k rekonstrukci PLDvK již nebyly technického rázu. Armáda požadovala zařazení upraveného PL děla umístěného na opancéřovaném nákladním automobilu a rovněž ji nevyhovovalo stávající zásobování pomocí nábojových pásů. Bylo rozhodnuto o umístění PLDvK na korbu upraveného nákladního automobilu Praga V3S a o změně zásobování kanonů. Samozřejmě byla také provedena úprava samotné automatiky eliminující problémy nábojů plněných čs. střelným prachem. Tento nový samohybný PL kanon dostal označení 30 mm protiletadlový dvojkanon vz. 53/59, častěji je ale znám pod svým krycím názvem projektu – Ještěrka.
Problém způsobený jiným střelným prachem byl odstraněn upravením protiodrazové pojistky, která nyní znemožňovala předčasné odemčení závěru. Rekonstrukce nového podávání nábojů již byla přece jen většího rázu. Nové zásobníky mají kapacitu 50 nábojů ráže 30x211. Nový zásobník je skříňový segmentový, čtyři sloupce nábojů, které navazují na výkyvnou hubici. Ta nahradila původní stolový mechanismus.
Kanon je umístěn na korbě opancéřovaného vozidla Praga V3S. Sedačka střelce je oproti původní verzi kryta pancéřovým plechem. Kanon lze v případě potřeby z korby stáhnout a použít jako stacionární PL prostředek. Na jeho vytažení po lyžinách je k dispozici naviják. Osádku tvoří pět mužů – velitel, řidič, střelec a dva nabíječi. Ti mají za zadní strany kabiny k dispozici dvířka pro přístup ke kanonů. Pro zajímavost, plný zásobník váží cca 84,5 kg. Palebný průměr pro vozidlo je 400 nábojů v 8 zásobnících nebo 400 (500?) nábojů v truhlicích (á 50 ks).
Ještě něco k používanému střelivu.
30 mm nárazový trhavý náboj se stopovkou - 30JFSv – celková délka náboje je 331,4 mm, je určen k střelbě na vzdušné cíle. Je označen u ústí zeleným proužkem na žlutém podkladu, dole je červený proužek.
30mm protipancéřový zápalný náboj se stopovkou - 30JPZSv – celková délka náboje 310,5 mm, je určen ke střelbě na obrněné a chráněné cíle. Špička střely je natřena červenou barvou, tělo střely je černé a spodní část střely je označena červeným proužkem.
30mm náhradní náboj se stopovkou - 30JNhSv – je určen k výcviku, celková délka náboje je 331,4 mm. Je určen k výcviku a nastřelování zbraně.
Pro opravárenské závody existoval náboj pro vyzkoušení funkce mechaniky, u vojska se nevyskytoval.
Ve své době představoval tento samohybný PL kanon velmi dobrou zbraň. Postupem doby však zastaral, ve světě se dostaly do výzbroje komplety vybavené střeleckými radiolokátory. Byla zde sice snaha použít dvojkanon u nového kompletu STROP I, zůstalo však pouze u prototypu.
technická data PLDvK vz. 53/59 „Ještěrka“
hmotnost – 10300 kg
hmotnost lafety s kanony – 1750 kg
výkon motoru – 110 HP
max. rychlost silnice – 60 km/h
zásoba PHM – 120 l
osádka – 5
Použité zdroje:
Lubomír Popelínský – Československé automatické zbraně a jejich tvůrci
Lubomír Popelínský – Hřmící dvacítky
časopis ATM
http://www.pvo.webz.cz/pld.htm