Stránka 1 z 2

Německé Kamikadze - Fieseler Fi 103 Reichenberg

Napsal: 29/12/2006, 19:42
od Tunac
Německé „Kamikadze“
Myšlenka sebevražedných náletů německých pilotů vznikla u veteránů – plachtařů – pilotů kluzáků, kteří přistáli na pevnosti Eben Emael po masakrech kluzáků při dopravě zásob přes Středozemní moře. Položili si otázku, když už máme nesmyslně zemřít, tak nám dejte zbraň, ať můžem udělat nepříteli škodu.

Je zajímavé, že Hitler se stavěl proti a nakonec ?proti své vůli? dal svolení k vzniku takového útvaru. Povolení k akci si vyhradil pro sebe. K tomuto zvláštnímu nasazení se přihlásily tisíce mužů.

Stroj se musel vyvinout. Představa byla ho udělat z kluzákové bomby.
Příkazem generála Kortena byla postavena jedna skupina s vybranými 70 muži. Učili se pilotovat a přistávat kluzákem „Stummelhabicht“, což byla obměna větroně „Habicht“ (akrobatický kluzák, který vydržel střemhlavou rychlost nad 300 km/hod), která měla zkrácená křídla. Pilot mohl při pádu s létající bombou vyskočit s padákem těsně před cílem. Pilotní výcvik byl okleštěn, jen na bezpečné ovládání klouzavého letu a zásah cíle. Mezi dobrovolníky také patřili Hanna Reitschová a generálplukovník von Greim.

10. března 1944 byl odeslán požadavek jako „tajná záležitost“ s popisem taktických a technických dat požadavek. Začla úvaha, co postavit. Jako první se uvažovalo o Me-410 s bombardovacím torpédem, nebo Fw-190 s největší bombou. To se ale nehodilo, potřebovali by vycvičené piloty, ale ti se nehlásili. Pilotní výcviky dobrovolníků byly zhruba na úrovni výcviku u Hitlerjugens. Tak byl zastaven projekt BV-41. to byl opancéřovaný kluzák s 30 mmm kanonem.
Tak se začaly dělat pokusy s Me-328. (Stíhačka s dvěma náporovými motory o 300 kp tahu (použité u V-1), která měla být vlečena na tyči za He-177, nebo Me-264. Při letových zkouškách se ukázalo, že vibrace při vlečení jsou tak silné, že se stroje ve vzduchu rozpadaly. Me-238 bylo malé letadlo s krátkými křídly. Klouzavost při 750 km/hod byla 1:5. Stroje vynášel Do-217 na horní hraně křídel do výšky 3000-6000 m. Zkoušky Me-238 byly ukončeny v dubnu 1944 a stroj jako stíhač měl jít do sériové výroby, kam se ale nikdy nedostal.
Postupem spojenců se základny pro odpalování V1 dostávaly mimo dostřel, tak se předělala V1 (Fi-103) během týdne tak, že mohla být pilotována. Projekt probíhal pod jménem Reichenberg (česky Liberec). Stroj zezačátku přistával cvičně na lyži. První zkoušky probíhaly s problémy. Např. pilot nechtěně otevřel kryt kabiny, ztráty pískové zátěže (místo výbušniny).
Obrázek
Po úspěšných zkouškách se zhotovila i verze s dvěmi kabinami, pro výcvik.
Přestavba na Reichenberg IV byla v namontováno kabiny pilota a ovládání pod otvor vstupu vzduchu do motoru. Na přístrojové desce se nacházel jen rychloměr, hodiny, horizont a přepínač na zapojení rozbušky. Z podlahy vyčníval kompas. Sedadlo bylo z překližky. Na postraních sklech kabiny byly čáry pro odhad úhlu klouzání. Reichneberg IV měl komunikační spojení s vlečným letadlem. K cíli měl být dopravován He-111.

Reichneberg IV byl ve vzduch velmi nestabilní stroj, který nabyl schopen udržet přímí let bez opravy pilotem. Tak piloti museli vyskakovat z něj na poslední chvíli. Ale při rychlosti okolo 600 km/hod po odklopení kabina doprava to nebylo snadné. Při výpočtech, které ale piloti neznali, byla šance úspěšného vyskočení skoro 1:100.
Další problém byla rychlost pod 600 km/hod, která umožňovala dostižení a sestřely spojeneckým stíhačům a malá nálož trhaviny.
Za dlouho dobu vývoje na začátku roku 1945 se změnily představy o pilotech. Himmler chtěl, aby piloti byli nemocní, zločinci, životem unavení ….
Generál Storp chtěl rozšířit myšlenku „Divize dobrovolných obětí Luftwafe“ na vznik „Stíhací divize Hermanna Göringa“, přes to, že výcvik byl zastaven 24.2.1945 pro nedostatek pohonných hmot. Došlo ke sporu o nasazení mezi Storpem, Peltzem a Knemayerem, Baumbachem. Dozvěděl se o tom Speer a dovedl Baumbacha k Hitlerovi, který totální nasazení odmítl. Odpovědnost za nasazení chtěl převzít Himmler – vůdce se nesmí takovými blbostmi zatěžovat – ale nepodařilo se mu to.

Fi 103A-1/Re I "Reichenberg I": Dva muži, bezmotorová cvičná střela
Obrázek
Fi 103A-1/Re II "Reichenberg II": Dva muži, poháněná cvičná střela
Fi 103A-1/Re III "Reichenberg III": Jeden muž, poháněná střela
Obrázek
Fi 103A-1/Re IV "Reichenberg IV": Operační, s výbušninou
Obrázek

Fieseler Fi 103 Reichenberg IV
Motor – pulzační reaktivní motor Argus As 109-014 o tahu 2,9 kN
Rozpětí - 5,37 m
Délka – 7,9 m
Výška – 1,82 m
Nosná plocha –5,8 m2
Letová hmotnost – 2250 kg
Hmotnost výbušné hlavice – 850 kg atomalu
Max. rychlost – 650 km/h
Dostup – 3050 m
Dolet po odpoutání od vlečného stroje ve výšce 2500 m – 300 km.
Posádka - 1

Zdroj: P.W.Stahl – Tajná eskadra KG 200.
www.topsid.com
www.ablecd.wz.cz

Obrázek Obrázek
Reichenberg IV Fi-103.

Napsal: 29/12/2006, 21:48
od Tunac
Ještě fotky v horší kvalitě.

Obrázek Obrázek
Reichenberg IV Fi-103

Napsal: 29/12/2006, 22:08
od michan
To byl úlet. trochu jsi zde naznačil -jugend té doby. Tolik techniky, tolik hodnot.
Němci taky mysleli na každého!!!
Ty dolety 300 km - blbé!!!

Napsal: 29/12/2006, 23:15
od redboy
Nejsem nikterak odborník na toto období, ale myslím si, že Němci nebyli zase ten typ národa, který by naplnili dobrovolně takový typ jednotek, ani v době třetí říše). Nasazení nedobrovolné je hloupost. Pletu se moc? Technicky zajímavé.

Napsal: 29/12/2006, 23:43
od Tunac
redboy píše:Nejsem nikterak odborník na toto období, ale myslím si, že Němci nebyli zase ten typ národa, který by naplnili dobrovolně takový typ jednotek, ani v době třetí říše). Nasazení nedobrovolné je hloupost. Pletu se moc? Technicky zajímavé.
V každé době a státě se najdou fanatici. Himmler se k dobrovolníkům pokusil dodat 30 SS-manů.
Nedobrovolné nasazení, to není tak jednoduché vysvětlit. Japonští kamikadze, někteří, s tím nesouhlasili, ale byl to rozkaz, ten se plnil. Jiní to vzali jen pro to, že byli posmrtně povýšeni o 2 hodnosti a rodina dostala větší důchod. Mluvím o Japoncích.

Napsal: 29/12/2006, 23:46
od michan
rád Tě chlape slyším redboy. Vidíš 300 km. To byl základ všeho co dnes chlape když chceš - popisuješ. Jsem šťasten když píšeš.
Tunac ď za Tvou skvělou operaci. Jinak to nejde.

Napsal: 30/12/2006, 09:20
od YAMATO
Je to dobrý článek, akorát že :wink: :Reichenberg

Napsal: 30/12/2006, 09:53
od sa58
No jo, je to tu 2x... Ale já nejsem přítelem nějakého mazání, Tunac si s tím dal práci a příště se snad ujistí jestli už podobné téma na Palbě není.

Napsal: 30/12/2006, 10:48
od Tunac
YAMATO píše:Je to dobrý článek, akorát že :wink: :Reichenberg
1/ Vyhledávač mě tento odkaz nevyhodil. Asi jsem zadal špatné heslo.
2/ Klidně to smaž.
3/ To se na Palbu může dát jen jeden článek k tomuto tématu?

Napsal: 30/12/2006, 12:48
od YAMATO
Mazat to nebudu, proč taky, je to slušný článek...stane se :wink:

Napsal: 30/12/2006, 20:51
od Nelson
To prodloužení doletu V-1 se mimo jiné podařilo vyřešit použitím He-111 jako nosných strojů. A Reichenberg měl být nesen úplně stejně pod pravým křídlem.ObrázekObrázek
A z té druhé fotky je jasně vidět, že záchrana pilota byla v podstatě nemožná. Sice se s ní oficiálně počítalo, ale při rychlosti stroje v závěrečné fázi letu (až kolem 800 km/h) muselo být dost problematické z něj vylézt tak aby pilota nepřisálo ústí pulzačního motoru.

Napsal: 30/12/2006, 21:40
od Atlantis
Hmmm...vystřelovací křeslo? V He-162 už bylo.

Napsal: 30/12/2006, 21:51
od sa58
Možná mohli namontovat odhazovací překryt kapiny jako na Do-335 - tam to utrhlo zkušebním pilotům ruce :D

Napsal: 30/12/2006, 21:53
od Nelson
Pfeil a Uhu měly vystřelovací sedačku taky, ale tady na ni zapoměň. V tom kokpitu bylo místo tak maximálně aby se tam s problémama nasoukal pilot. A navíc byli konstruktéři hodně limitovaní váhou.

Napsal: 18/7/2009, 01:06
od El Diablo
Hmotnost výbušné hlavice – 850 kg atomalu - nemá to být Amatol?

Napsal: 18/7/2009, 13:19
od vodouch
Rád bych viděl start Stummelhabichtu s rozpětím 6 m a přistávací rychlostí 100 km/h, ať navijákem nebo aerovlekem; na křídlech běžného větroně vznikne vztlak, který udrží křídla ve vodorovné poloze, už při rychlosti klusu.

Napsal: 18/7/2009, 15:50
od Collombo
Hmm, tak mi napadá, nedal by se Reichenberg použít i proti bombardérům (taranování, nebo s raketnicí něco ala Bachemova Natter)
Vím že něco takového špekulovali japonci s Ohkou, jako prostředkem proti B 29.

Napsal: 18/7/2009, 16:23
od Hans S.
Otázka je, jak by tento relativně slabý náporový motor fungoval ve velké výšce - zda by letoun byl schopen skutečně doletět a zasáhnout nepřátelské stroje.
Útok taranem lze téměř jistě vyloučit, to dosti odporovalo středoevropské mentalitě. Jediný pokus o podobný čin představovalo Kommando Elbe a moc úspěšně to neskončilo.

Napsal: 18/7/2009, 20:12
od Collombo
Jistě, jen jsem uvažoval o jiném využití...
Středoevropské mentalitě odporuje už původní určení a přesto by se pár cvoků našlo, mě jen napadla variace na téma Volksjager
- ve vleku do výšky a pak rychlá steč např. raketamy

Napsal: 18/7/2009, 20:44
od kopapaka
Tohle by určitě skončilo jak naznačuje Hans, na dostupu, vždyť i nahoře v článku je udávaný dostup 3050 m... To už by se muselo řešit jinou pohonnou jednotkou, přes četné nevýhody snad náporový motor.