Nieuport 17 Scout (SuperBébé)
Napsal: 3/2/2007, 23:28

Nieuport 17 konstrukčně vycházel ze svého bratříčka Nieuportu 11 "Bébé", byla zvětšena plocha křídel, prodloužen trup a také instalován silnější motor Le Rhone 9Jb, u prvních verzí měl motor výkon 110 hp (82 kW), později 130 hp (97 kW). Výzbroj se oficiálně sestávala z jednoho kulometu Lewis umístěného nad horní nosnou plochou. Toto umístění však nebylo pro letecký boj zrovna optimální, proto se amatérsky upravovalo, třeba se přidával ještě jeden kulomet stejného typu, nebo o něco později nahrazoval synchronizovaným kulometem Vickers, který již střílel mezi listy vrtule. V neposlední řadě se na Nieuportech 17 používaly i neřízené rakety Le Prieur, převážně proti pozorovacím balónům. Odpalovaly se elektricky z trubic na vzpěrách křídel. Nosnost byla až 10 kusů a účinný dostřel jen něco přes 100 metrů, proto se o jejich významu můžeme jen dohadovat, efekt byl podle všeho nejspíše jen psychologický.
Technické údaje a výkony:
Délka: 5,8m
Rozpětí: 8,2m
Výška: 2,4m
Plocha křídel: 14,8m˛
Prázdná hmotnost: 375kg
Vzletová hmotnost : 560kg
Maximální rychlost: 165km/h
Dolet: 250km
Dostup: 5.300m
Stoupavost: 11,5min do 3.000m, 7min do 2.000m
Plošné zatížení: 37,9kg/m˛
První Nieuporty 17 se dostaly k jednotkám na počátku roku 1916, zkruba ve stejné době, kdy k jednotkám Royal Flying Corps přišel letoun Airco D.H.2 s tlačnou vrtulí. Nad tímto letounem čněl Nieuport tak značně, že bylo rozhodnuto o jeho převzetí i do výzbroje jednotek RFC a RNAS (Royal Naval Air Service). Jelikož šlo o stroj velmi kvalitní, byl převzat i letectvy Belgie, Holandska, Ruska a Itálie. Bez zajímavosti jistě není, že po válce i Československem a dalšími cca. 15 státy.
Byl to letoun velmi oblíbený pro jednoduchou pilotáž a výkony, skvělá obratnost a stoupavost z něj dělala obávaného protivníka i nových německých Albatrosů D.I a II., ve své době špičky stíhacích letadel vůbec. Výhrady byly zejména kvůli jeho výzbroji, bubnový kulomet Lewis 7,7mm nad horním křídlem byl krajně nepraktický pro boj v zatáčkách, navíc byl pověstný svou nespolehlivostí, mimo jiné měl i malou zásobu nábojů (47). Oproti tomu Albatros měl synchronizované dvojče s 210 náboji v pásu. Další slabá stránka Nieuportu 17 byla křehká konstrukce, při velkém zatížení se křídlo mělo tendenci buď hroutit, nebo odtrhnout, zejména menší spodní plocha. Zde si však mohl pomyslně podat ruce s Albatrosem, který trpěl stejným neduhem, proto kupříkladu delší střemhlavý let byl velmi, velmi nebezpečný pro oba. Oproti Albatrosům měl Nieuport také o něco nižší maximální rychlost.
Nieuport 17- letadlo legend, toto lze prohlásit bez jakýchkoliv skrupulí.
Edward Mannock, 73 sestřelů, posmrtně Victoria Cross.
William Bishop, 72 sestřelů, udělen Victoria Cross, pocházel z Kanady.
Charles Guynemer, 53 sestřelů, miláček a legenda Francie
Charles Nungesser, 43 sestřelů, možná první člověk, který přeletěl Atlantik.
Albert Ball, 40 sestřelů, miláček Anglie, posmrtně mu byl udělen Victoria Cross.
Francesco Baracca, 34 sestřelů, Ital. Jeho osobní znak (černý vzpínající se kůň) převzala po válce automobilka Ferrari za svůj vlastní.
Raoul Lufbery, 17 sestřelů, slavný velitel Escadrille Lafayette (dříve Escadrille Américaine)
Dalo by se vyjmenovávat dále, ale nejspíše by šlo o nošení dříví do lesa, slavní piloti na slavném letadle...
Billy Bishop u svého Scoutu

Nungesserův Nieuport 17 s ponurým osobním znakem

Guynemerův SuperBébé s velitelskou stuhou
