SAAB 21 - J 21

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

SAAB 21 - J 21

Příspěvek od sa58 »

SAAB 21 - J 21 (SWE)
Obrázek
Minule jsem tady něco málo uvedl o stíhačce J 22 která byla pro švédské letectvo – Flygvapnet - východiskem z nouze. Severské království nemělo rozvinutý letecký průmysl, ten se začal budovat pod tlakem mezinárodní situace. Ale již v roce 1941 byl zaveden do výzbroje bombardovací Saab B 17 a bylo rozhodnuto o začátku vývoje stíhacího letounu který nahradí používané italské a americké letouny. Pod vedením hlavního konstruktéra Frida Wänströma se začal rodit nový stíhací letoun který později dostal označení J 21A.

Již na první pohled je každému jasné, že byla zvolena poněkud neortodoxní koncepce. Kvůli odstranění špatného výhledu pilota a soustředění výzbroje v ose stroje byla použita konstrukce poháněná tlačným motorem. Ocasní plochy byly neseny na nosnících vycházejících z křídel. Problémem byl výběr motoru, uvažovaný hvězdicový motor - švédská varianta Pratt & Whitney Twin Wasp – se pro tuto koncepci nehodil. Proto bylo rozhodnuto v březnu 1941 získat licenci na výrobu německého motoru Daimler-Benz DB 601, později byla uzavřena licenční smlouva i na motor DB 605. Dochází tak k paradoxu, licenční německý motor měl pomoci bránit neutralitu Švédska hlavně před Německem... Za licenci Švédsko zaplatilo dodávkami surovin...

Projekt Saab 21 byl tedy upraven pro použití motoru DB 605, jeho chlazení bylo vyřešeno dvěma plochými chladiči umístěnými v centroplánu křídla. V dubnu 1941 dostal projet zelenou, vývoj se však stále protahoval. Musela být vyřešena řada dalších problému, počínaje nouzovým opuštěním letounu a vývojem nového profilu křídla. Pro pilota se nakonec vyvinulo jednoduché vystřelovací sedadlo. Nepotvrdily se ani obavy z třepetání křídla. První prototyp vzlétl 30.7.1943, při prvním letu se objevily problémy s brzdami a prototyp havaroval při přistání. Při dalších zkouškách se použitý způsob chlazení ukázal jako nedostatečný, byl proto upraven. Přesto však problémy s chlazením provázely J 21A po celou dobu služby.

Oproti nouzovému typu J 22 byl Saab 21 celokovový dolnoplošník s příďovým podvozkem. Trup byla poloskořepinová gondola, v přední části byl zbraňový uděk, za ní nepřetlaková pilotní kabina následovaná hlavní palivovou nádrží. Za ní byl umístěn kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec DB 605B, pohánějící třílistou stavitelnou vrtuli VDM.

Objednávka na 54 kusů první série J 21A-1 byla podepsána letectvem v létě 1943, problémy ve výrobě však oddálili předání letounů na pozdější dobu. První letoun byl Flygvapnet předán v červenci 1945, poslední v prosinci 1945. Výzbroj verze J 21A-1 tvořil kanon Hispano ráže 20 mm a dva kulomety ráže 13,2 mm instalované v přídi, další dva kulomety 13,2 mm byly instalovány v centroplánu.

Další verze, J 21A-2, měla upravené klapky chladícího systému a místo kanonu Hispano je použit domácí kanon Bofors M-45 ráže 20 mm. Dvě série po 62 kusech byly vyráběny od od července 1946 do listopadu 1947.

Poslední dvě série J 21A-3 již byly označeny jako B 21A-3, později jsou přeznačeny na A 21A-3. Již podle označení lze vidět, že se jedná o bombardovací, respektive bitevní verzi stíhacího letounu. Je vyrobeno 59+60 ks těchto letounů schopných nést pod trupem pumu o hmotnosti 500 kg. Další možností bylo vyzbrojení letounu čtyřmi 50 kg pumami pod křídlem, osmi raketami ráže 145 mm nebo dvěma 180 mm. Na koncích křídel mohla tato verze nést dvě přídavné nádrže po 400 litrech paliva.

Celkem bylo vyrobeno 299 letounů J 21.

technická data J 21A
délka – 10,45 m
rozpětí – 11,6 m
výška – 3,96 m
hmotnost prázdná – 3250 kg
hmotnost vzletová – 4150 kg
výkon motoru – 1084 kW
max. rychlost – 640 km/h
přistávací rychlost – 145 km/h
dolet – 1500 km
dostup – 11000 m
zásoba paliva – 510 l
osádka – 1

Obrázek
A nyní něco o verzi J 21 poháněné proudovým motorem. Již při výrobě verze A požadovalo letectvo vývoj vylepšené verze. Byla požadována vyšší rychlost a účinnější výzbroj – tři kanony ráže 20 mm v přídi. Stroj s označením Saab 21B měl mít výhodnější tvary (menší čelní průřez), výkonnější motor – DB 605E nebo Packard Merlin. Od dalšího vývoje se však ustoupilo, stroj neposkytoval výraznější nárůst výkonů.

Ve Švédku v té době již probíhal vývoj proudových motorů, firma Svenska Flygmotor AB vyvinula motor R/15-54 s tahem 14,7 kN který by stačil k pohonu stíhacího letounu. Vývoj však nebyl dokončen, v listopadu 1945 Flygvapnet zastavil vývoj proudových motorů a projektů na něj navazujících. Byly nakoupeny motory de Havilland Goblin a dojednána licenční výroba ve Švédsku. Jednalo se o motor Goblin II s tahem 13,3 kN, posléze byla vyráběna verze Goblin III s tahem 14,7 kN.

Studie Saabu tvrdila, že při použití motoru Goblin lze použít 80% původních dílů J 21A. Flygvapnet proto objednal 120 nových letounů s označením J 21R. Čtyři J 21A byly přímo ve výrobě upraveny na prototypu J 21R. 10.3.1947 poprvé vzlétl prototyp J 21R. Během zkoušek byly zničeny dva prototypy. Oproti verzi A byly zvětšeny SOP, kvůli provozu v chladném počasí musel být přidán ohřívač oleje pro motor Goblin.

Díky dodávce letounů Vampire byla snížena původní objednávka na polovinu. První série (30ks) J 21RA vybavená motorem Goblin II byla letectvu předána mezi srpnem 1949 a srpnem 1950. Druhá série J 21RB již s licenčním Goblinem III byla vyráběna v rozmezí července 1950 a ledna 1951. Tak jako u pístové verze dochází k přehodnocení použití letounu, místo stíhací verze nastupuje bitevní verze. Ta se označuje jako A 21RB. Výzbroj se oproti předchozí verzi nemění, bitevní verze může nést pod trupem pouzdro s osmi kulomety ráže 8 mm. Bitevní verze nosila osm raket Bofors ráže 145 mm.

Do dnešních dnů se nedochoval žádný z 64 vyrobených kusů. Jeden J 21A byl upraven podobně jako první J 21R a je vystaven v muzeu.

technická data J 21RB
délka – 10,56 m
rozpětí – 11,37 m
výška – 2,9 m
hmotnost prázdná – 3090 kg
hmotnost vzletová – max 5615 kg
výkon motoru – 14,7 kN
max. rychlost – 800 km/h
cestovní rychlost – 610 km/h
dolet – 900 km
dostup – 12000 m
zásoba paliva – 510 + 2x400l
osádka – 1



Použité zdroje:
Encyklopedie letadel světa
časopis ATM
http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/21saab.htm
http://www.airwar.ru
Naposledy upravil(a) sa58 dne 10/2/2007, 23:04, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Obrázek
výkres J 22A

Obrázek
verze J 21A-1

Obrázek
verze J 21A-2

Obrázek
verze J 21A-3

Obrázek
J 21A v muzeu
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Obrázek
výkres J 21R

Obrázek
prototyp J 21R

Obrázek Obrázek

Obrázek
J 21R v muzeu
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“