Operace Bodenplatte

letecké operace na západní frontě

Moderátoři: Pátrač, Tempik

Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Operace Bodenplatte

Příspěvek od Jája »

Obrázek


Úvod
Pod tímto krycím názvem se skrývá útok německé Luftwaffe na spojenecká letiště v Holandsku a Belgii uskutečněný v ranních hodinách 1.1.1945. Jde o rozporuplnou operaci ať už jde o její plánování a šance na úspěch až po její výsledky.
Nejprve jak Němci vůbec došli k plánování této operace. Situace na německém nebi v roce 1944 je všem známá, německé hospodářství i obyvatelstvo sužovaly denní (USAAF) a noční nálety (RAF) spojeneckých bombardérů a Němci nevěděli co s tím. Dosavadní taktika a výsledky nenaznačovaly, že by se situace měla nějak radikálně změnit. Němci (Galland?) přišli s myšlenkou (mimochodem dodnes nejúčinnější zbraň proti Američanům), že pokud shromáždí velké množství letadel a najednou zaútočí na americký svaz, tak způsobí takové jednorázové ztráty, že to načas ochromí veškeré americké bombardování. Dále kalkulovali s tím, že velké množství amerických letců ztracených během jednoho náletu zapůsobí velmi negativně na americkou veřejnost a donutí generály přestat s bombardováním. Němcům se tak uvolní kapacity a výzbroj pro východní frontu.
Plán byl tedy jasný a jeho realizaci měl z titulu své funkce (generál stíhačů) na starosti Adolf Galland. Počítalo se s útokem zhruba 1.000 německých stíhačů. Jenže operaci bránilo mnoho faktorů, bylo třeba soustředit dostatečné množství lidí, letadel a paliva. Než se to povedlo uplynulo mnoho času a stíhači byli potřeba i jinde, respektive všude. Nakonec bylo rozhodnuto, že operace bude součástí operace Wacht am Rhein (útok v Ardenách). Motiv je jasný, škaredé počasí nemůže být neustále. K útoku byl vybrán 1. leden 1945 (důvodem bylo dobré počasí nad ránem, nikoli možná kocovina spojeneckých pilotů). Hlavní myšlenkou bylo zničit nebo poškodit na zemi překvapivým útokem co nejvíce spojeneckých letadel. Spojenci měli o operaci informace z Ultry, ale vyložili si je jako pozemní nikoli letecký útok.

Průběh
Akce se účastnilo německých stíhacích a bitevních eskader (JG 1, JG 2, JG 3, JG 4, JG 6, JG 7, JG 11, JG 26, JG 27, JG 53, JG 54, JG 77, SG 4 a KG 51), návodčí jim dělali z nočních stíhacích jednotek (II./NJG 1, III./NJG 1, III./NJG 5, II./NJG 6, II./NJG 100, I./NJG 101 a II./NJG 101, IV./NJG 1 a I./NJG 4). Celkem tedy bylo připraveno zhruba 900 stíhačů a něco přes 100 návodčích. Co se týče typů letounů byly nasazeny následující typy : Bf-109G,K, Fw-190A,D,F a Me-262 (ty nasadily eskadry JG-7 a KG-51), noční stíhači dodali Ju-88 a Ju-188.
Konkrétním cílem bylo 17 letišť v Belgii a Holandsku, na nichž sídlily jednotky 2. taktické letecké armády RAF (2nd TAF) a 8. a 9. letecká armády USAAF.
Ráno 1.1.1945 tedy německé letadla vzlétla a zformovala se za svými návodčími a vyrazila, tak aby byly společně nad cílem v 9:20. Bohužel pro Němce útok nevypadal podle jejich plánu, na mnoha letištích je přivítali ve vzduchu stíhači a ze země silná protiletecká palba a při cestě zpět pokračovala ta německá, protože ta kvůli utajení o operaci nevěděla. Ranní oblohu zachvátila mohutná letecká bitva, která pro Němce nedopadla vůbec dobře.

Obrázek

Závěr
Závěrečný součet ztrát vypadá následovně:

Ztráty spojenců dle Luftwaffe
Na zemi Jednomotorové Dvoumotorové Vícemotorové
Zničeno 352 28 22
Poškozeno 106 6 2
Sestřeleno Pravděpodobně zničeno
Ve vzduchu 65 12

Spojenecké ztráty dle jejich údajů - neoficiálně
Na zemi Jednomotorové Dvoumotorové Vícemotorové
Zničeno 143 74 15
Poškozeno 139 12 5

A to nejdůležitější nakonec, německé ztráty:

Luftwaffe přišla o 271 zničených a 65 poškozených Bf-109 a Fw-190 a 9+4 Ju-88. Ztráty tedy činily zhruba třetinu nasazených strojů!

Procentní rozdělení německých ztrát
Spojenecká obrana 47%
Stíhači 23%
Německý flak 5%
Nehoda 5%
Obrana nebo stíhači 5%
Technická závada 3%
Nedostatek paliva 1%
Neznámá příčina 11%


Úplně nejhorší dopad na Luftwaffe měly lidské ztráty:

Lidské ztráty Luftwaffe
Mrtví 143
Zajatí 70
Zranění 21


Závěrem?
Pro Němce to byla určitě porážka, nebo taktické Pyrrhovo vítězství. Ztráty strojů se daly ještě nahradit, ale lidské už ne. Pro spojence to bylo včelí štípnutí – zabolelo, ale neuškodilo.
Doufám, že umřu dřív, než vymře lidstvo.
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

P.S.: Výčty ztrát byly původně v tabulce (ve Wordu), ale tady se mi to opravdu nepodařilo naformátovat.
Doufám, že umřu dřív, než vymře lidstvo.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Celkem divočina ty ztráty. Hlavně jejich výklad. Podle vzpomínkové knížky jednoho spojeneckého pilota (do pondělí zjistím jméno) byl útok natolik překvapivý, že proti němu nevzlétly ze zemi ani letadla. Ve vzduchu byly pouze nějací kanaďani, kteří se vraceli z bojového úkolu a měli nedostatek munice. Dál říká, že tehdy měli američani a angličani velké problémy udržet kontrolu ve vzduchu další týden. Ty čísla mně spíš připomínají čísla vycucané propagandou z prstu. Schválně uveď zdroj. V pondělí ti řeknu svou verzi.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

i Clostermann se o tomhle zminuje, LW mela opravdu velky ztraty, ale spojenci taky a nebylo to zas tak bezvyznamny, slo v podstate pouze o letadla, ale bylo to v dobe, kdy je spojenci potrebovali jako sul, takhle jak Clostermann vzpomina lezela veskera tiha boju nejaky cas jen na jejich wingu...
válka je vůl
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

O tomto útoku jsem také slyšel, zpočátku byl úspěšný, podobně jako ofenzíva v Ardenách. Ale spojenci se stačili vzpamatovat a dostat do vzduchu dost jiných letadel, přeci jenom jejich převaha byla obrovská a tím pádem Luftwaffe udržila velké šrámy. Nezapomínejte na to, že spojenci měli oblasti radarově pod kontrolou. Němcům by snad jedině pomohlo nasazení proudových letadel Me 262, ale takto byly nasazeni Fw 190 a Bf 109 s nezkušenými mladými piloti. Těžko hodnotit tuto operaci, dle mého soudu měla pouze význam s operací v Ardenách a to dříve než 1. ledna, ale již v prosinci jakmile se vyčasilo.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Jája píše:P.S.: Výčty ztrát byly původně v tabulce (ve Wordu), ale tady se mi to opravdu nepodařilo naformátovat.
Myslím, že je případně možné vložit soubor ve wordu nebo v excelu do palby jako přílohu, jen pro doplnění ... jinak v příspěvku to je lepší, přečte se to najednou.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Nechybi ve vyctu taky Me-110G, nebo je kompletne nechali na nocni zalezitosti?
válka je vůl
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

To ti bohužel nepovím, ale Me-110 se už neosvědčily při bitvě o Anglii v roce 1940. Pravda tento bitevník měl smrtící dopřednou palebnou sílu, noční zas měly zamontovány šikmou muziku. Letoun celkově méně obratný ve vzdušných bojích oproti jednomotorovým stíhačkám. Nasazován spíše pokud bojoval na vlastním území, možná je Němci v zoufalství také nasadili, pokud měli dojem, že je potřeba na zkrvavený stůl vyložit poslední karty. Ovšem já bych tak nedělal, neboť tyto noční stíhačky byly stále ještě ke konci války relativně úspěšné proti bombardérům v noci.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Podle mne je nasadili taky, kdyz vzali i nocni ju88...
válka je vůl
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Pokud ano pak bych rád viděl jejich ztráty, pokud nešlo o noční bombardování, či se operace odehrávala pouze ve dne?
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

hydrostar píše:Celkem divočina ty ztráty. Hlavně jejich výklad. Podle vzpomínkové knížky jednoho spojeneckého pilota (do pondělí zjistím jméno) byl útok natolik překvapivý, že proti němu nevzlétly ze zemi ani letadla. Ve vzduchu byly pouze nějací kanaďani, kteří se vraceli z bojového úkolu a měli nedostatek munice. Dál říká, že tehdy měli američani a angličani velké problémy udržet kontrolu ve vzduchu další týden. Ty čísla mně spíš připomínají čísla vycucané propagandou z prstu. Schválně uveď zdroj. V pondělí ti řeknu svou verzi.
To je přímo z Velkého cirkusu od Clostermanna, taky potom popisuje tu mizérii co nastala na frontě. Docela zajímavý je taky pohled na "kvalitu" letadel v rámci RAF v té době...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Jak na "kvalitu"?
válka je vůl
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

Omlouvám se za neuvedení zdrojů, v tvůrčím rozpuku sem je tam zapoměl dopsat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Bodenplatte
http://panzerforum.ic.cz/php/viewtopic. ... 29643176be
http://druha.svetova.cz/clanky/letecka- ... denplatte/
http://www.vojna.net/forum/viewtopic.ph ... f7cafbd81f

plus to co mi uvízlo v hlavě z dřívějška (zdroje již neurčitelné)
na wikipedii je i podrobný popis letišť, jak dopadla a kdo na ně útočil.
Doufám, že umřu dřív, než vymře lidstvo.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

fatale píše:Jak na "kvalitu"?
Tempest a Spitfire XIV byli OK, ale IX a XVI už přece jen za nimi trochu zaostávali. A Tempestů zase nějak extra moc nebylo....
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Vsak skopcaci taky nemeli extra moc 109K ani Dor, furt litalo dost 190A8 ci 109G (6/10/14) a tem byl Spit 14 vyrovnanej souper...

A taky neni spit 9 jako spit 9, zalezi co do nich nacpali za motor, jestli to byla HF masina ci LF, atd...
válka je vůl
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

Ak by to záležalo na situácii použilo by sa určite všetko čo má krídla a dokáže vzlietnuť, aj práškovacie lietadlo:)
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

fatale píše:Vsak skopcaci taky nemeli extra moc 109K ani Dor, furt litalo dost 190A8 ci 109G (6/10/14) a tem byl Spit 14 vyrovnanej souper...

A taky neni spit 9 jako spit 9, zalezi co do nich nacpali za motor, jestli to byla HF masina ci LF, atd...

Clo píše snad jen o jednom křídle XIV, ostatní IX a XVI prý už nestíhali. Otázkou je, zda je to pravda.
A problém nebyli stíhači, ale FLAK....
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

Abych vám ujasnil situaci se stíhači RAF:

nejprve rozdíl Spit IX x XVI: XVI je vlastně IX pouze s Merlinem vyráběným v licenci v USA, de fakto administrativní rozdíl (na většině XVI se používalo křídlo E a byl u něj zaveden kapkový překryt kabiny), výkonově si tedy byly rovni.
Spit IX: rozdíl byl mezi Spitem z 1942 a 1945 (použité motory),
LF x F x HF: rozdíl ve výškovosti motoru (jiný kompresní poměr), případně ustřihlá křídla.
Byl na stejné úrovni s Bf-109G-6 a Fw-190A-8, tedy tažnými koni Luftwaffe.
Spit XIV: to byl trochu jiný Spit, měl motor Griffon a vrtule se točila na druhou stranu, zůstala mu obratnost původního Spita a narostly výkony (maximálka až na 710 km/h). Do výzbroje se dostávaly později stejně jako jejich rovnocenní soupeři (Bf-109G-10,14, Fw-190D-9 případně Ta-152)
Tempest: velmi silný a výkonný motor a na svou váhu i překvapující obratnost, stejní soupeři jako pro Spita XIV.

Tolik krátce.
Doufám, že umřu dřív, než vymře lidstvo.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Jak si to tak čtu, tak sem zjistil, že můj zdroj tu byl už několikrát uveden. Měl sem na mysli Pierre Clostermanna. Mluví o zničených a poškozených přibližně osmistech letadlech spojeneckého původu proti přibližné stovce letadel německých (neuvádí ovšem letadla sestřelená vlastním flakem).

Na druhou stranu jiný historik a letec jménem Walter J. Boyne popisoval tuto událost jako nesporné vítězství amerického letectva. Musím, ale upozornit, že tento pán háže čísly jak umí (příklad z jiné části jeho knihy. Proti stu zer vzlétlo dvě stě Hellkatů, přičemž v souboji si jednotliví piloti připsali tří až čtyři vítězné souboje). Stačí na ukázku.

A udávat jako zdroj forum na panzerwebu. Tak to je pokles v ceně. Většina názorů tam je celkem mimo (samotný panzernet je vynikající, ale to forum je dost mimo).

Jo a s těmi Ju 88 a Ju 188, tak ty tam byly jako naváděcí stroje. Myslím, že útoku se přímo nezúčastnily.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

to hydrostar: můžu Tě ujistit, že panzernet nebyl hlavní zdroj, ten spíš byla wikipedie a http://druha.svetova.cz/clanky/letecka- ... denplatte/
Doufám, že umřu dřív, než vymře lidstvo.
Odpovědět

Zpět na „Válka ve vzduchu“