Tank Schneider CA-1 (FRA)
Napsal: 16/6/2007, 23:46
Schneider CA-1 – první francouzský tank

Jak již nadpis napovídá, podíváme se opět do „pravěku“ vývoje a nasazení obrněné techniky. Na Palbě lze najít články o prvních britských tancích (díky za ně, Yamato), někde se tu potuluje i můj krátký příspěvek o asi nejznámějším tanku WW1, Renaultu FT-18. Ten ale nebyl prvním francouzským tankem, tím se stal tank Schneider CA-1.
U zrodu tohoto tanku stál otec francouzských tanků, plukovník Jean Baptiste Estienne. Ten na počátku prosince 1915 zaslal dopis maršálu Joffremu, v němž ho upozorňuje na možnost využití pásových traktorů Holt jako mobilních obrněných nosičů dělostřelectva. Ještě v prosinci se Estienne setkává s konstruktérem firmy Schneider-Le Creussot, inženýrem Briliém a společně během několika dnů vypracují projekt prvního francouzského tanku. Ještě před koncem roku 1915 zasílá plukovník dopis maršálu Joffremu a žádá jej o schválení výroby 300 až 400 tanků Schneider. 31.1.1916 je rozhodnuto o výrobě 400 strojů s označením Schneider CA-1 .
Konstrukce tanku Schneider CA1 (char d´assault) je založena na využití podvozku typu Holt (stejný nápad nají němci u svého tanku A7V). Podvozek je tvořen sedmi malými pojezdovými koly, namontovanými na společné liště. Nahoře byl pás veden za pomoci pěti kladek na společném závěsu, odpruženým pomocí vinutých pružin. Přední kolo bylo napínací, zadní poháněl motor Schneider o výkonu 55 HP umístěný vpředu vlevo. Ten přenášel výkon přes mechanickou třístupňovou převodovku. S tvarem korby se konstruktéři příliš nepárali, vozidlo dostalo krabicovou nástavbu. Přední část byla zahrocena kvůli snadnějšímu překonávání překážek, zároveň však zešikmená příď zvětšovala pasivní ochranu tanku. Pancéřování nepatřilo zrovna k přednostem tanku, ploché pláty měly sílu 11,4 mm, podlaha jen 5mm. Na zadní stěně se nacházela dvojdílná dvířka pro nastupování osádky. Osádku tvořilo šest mužů. Řidič tanku (důstojník, byl zároveň velitelem) seděl napravo od pohonu, po jeho pravé ruce seděl dělostřelec (poddůstojník, zástupce velitele). Čtyři vojíni obsluhovali kulomety – dva střelci a dva nabíječi.
Hlavní výzbroj tvořil speciálně upravený kanón ráže 75 mm s délkou hlavně pouhých 13 ráží. Byl umístěn na levé straně v barvěte, palebný průměr činil 90 střel. Maximální dostřel byl cca 600 metrů, účinná střelba se dala ale vést asi jen do 200 metrů. Stranový odměr činil 40°, náměr od -10 do + 30°. Proti pěchotě byl tank vybaven dvojicí kulometů Hotchkiss 1914 ráže 8 mm. Ty byly umístěny v kulových závěsech po obou bocích korby a jejich závěs umožňoval postřelovat větší prostor než kanón. Odměr kulometů činil 106°, náměr -45° až 20°.
První sériový tank byl dokončen v září 1916, do konce května 1917 bylo vyrobeno 322 vozů. Poslední tanky odebrala armáda až po ukončení bojů. Bojový křest si tank CA-1 odbyl 16.4.1917 v rámci operace u Chemin des Dames. Nasazení 132 tanků nedopadlo zrovna ideálně, jednalo se vlastně o katastrofu. 57 tanků bylo zcela zničeno ohněm a dalších 12 bylo na odpis. Německá pěchota byla totiž vybavena puškovými protipancéřovými náboji s wolframovým jádrem a i německá dělostřelecká palba se ukázala jako velmi přesná.
Proto byl CA-1 urychleně vybaven přídavný pancéřem, jednalo se o pancéřové plechy síly 5,5 mm umístěné 40 mm před původním pancířem. Palivové nádrže se přemístili vně vozidla do dvou opancéřovaných 100 l nádrží. I přes tyto úpravy nadále docházelo při bojovém nasazení ke značným ztrátám. Část tanků sloužila po sejmutí výzbroje coby zásobovací vozidla.
V roce 1917 projevila o tank CA-1 zájem italská armáda, chtěla zakoupit 20 tanků. Nakonec byl dodán jen jeden stroj. Po skončení války bylo šest strojů dodáno Španělsku. Ty se zúčastnili ještě občanské války na straně republikánů při bojích u Toleda a Madridu.
technická data CA-1
délka – 6,32 m
šířka – 2,05 m
výška – 2,3 m
hmotnost – 14,6 kg
výkon motoru – 55 HP
max. rychlost – 8 km/h
dojezd – 48 km
osádka – 6
Použité zdroje:
časopisy HPM a ATM
http://www.chars-francais.net/

Jak již nadpis napovídá, podíváme se opět do „pravěku“ vývoje a nasazení obrněné techniky. Na Palbě lze najít články o prvních britských tancích (díky za ně, Yamato), někde se tu potuluje i můj krátký příspěvek o asi nejznámějším tanku WW1, Renaultu FT-18. Ten ale nebyl prvním francouzským tankem, tím se stal tank Schneider CA-1.
U zrodu tohoto tanku stál otec francouzských tanků, plukovník Jean Baptiste Estienne. Ten na počátku prosince 1915 zaslal dopis maršálu Joffremu, v němž ho upozorňuje na možnost využití pásových traktorů Holt jako mobilních obrněných nosičů dělostřelectva. Ještě v prosinci se Estienne setkává s konstruktérem firmy Schneider-Le Creussot, inženýrem Briliém a společně během několika dnů vypracují projekt prvního francouzského tanku. Ještě před koncem roku 1915 zasílá plukovník dopis maršálu Joffremu a žádá jej o schválení výroby 300 až 400 tanků Schneider. 31.1.1916 je rozhodnuto o výrobě 400 strojů s označením Schneider CA-1 .
Konstrukce tanku Schneider CA1 (char d´assault) je založena na využití podvozku typu Holt (stejný nápad nají němci u svého tanku A7V). Podvozek je tvořen sedmi malými pojezdovými koly, namontovanými na společné liště. Nahoře byl pás veden za pomoci pěti kladek na společném závěsu, odpruženým pomocí vinutých pružin. Přední kolo bylo napínací, zadní poháněl motor Schneider o výkonu 55 HP umístěný vpředu vlevo. Ten přenášel výkon přes mechanickou třístupňovou převodovku. S tvarem korby se konstruktéři příliš nepárali, vozidlo dostalo krabicovou nástavbu. Přední část byla zahrocena kvůli snadnějšímu překonávání překážek, zároveň však zešikmená příď zvětšovala pasivní ochranu tanku. Pancéřování nepatřilo zrovna k přednostem tanku, ploché pláty měly sílu 11,4 mm, podlaha jen 5mm. Na zadní stěně se nacházela dvojdílná dvířka pro nastupování osádky. Osádku tvořilo šest mužů. Řidič tanku (důstojník, byl zároveň velitelem) seděl napravo od pohonu, po jeho pravé ruce seděl dělostřelec (poddůstojník, zástupce velitele). Čtyři vojíni obsluhovali kulomety – dva střelci a dva nabíječi.
Hlavní výzbroj tvořil speciálně upravený kanón ráže 75 mm s délkou hlavně pouhých 13 ráží. Byl umístěn na levé straně v barvěte, palebný průměr činil 90 střel. Maximální dostřel byl cca 600 metrů, účinná střelba se dala ale vést asi jen do 200 metrů. Stranový odměr činil 40°, náměr od -10 do + 30°. Proti pěchotě byl tank vybaven dvojicí kulometů Hotchkiss 1914 ráže 8 mm. Ty byly umístěny v kulových závěsech po obou bocích korby a jejich závěs umožňoval postřelovat větší prostor než kanón. Odměr kulometů činil 106°, náměr -45° až 20°.
První sériový tank byl dokončen v září 1916, do konce května 1917 bylo vyrobeno 322 vozů. Poslední tanky odebrala armáda až po ukončení bojů. Bojový křest si tank CA-1 odbyl 16.4.1917 v rámci operace u Chemin des Dames. Nasazení 132 tanků nedopadlo zrovna ideálně, jednalo se vlastně o katastrofu. 57 tanků bylo zcela zničeno ohněm a dalších 12 bylo na odpis. Německá pěchota byla totiž vybavena puškovými protipancéřovými náboji s wolframovým jádrem a i německá dělostřelecká palba se ukázala jako velmi přesná.
Proto byl CA-1 urychleně vybaven přídavný pancéřem, jednalo se o pancéřové plechy síly 5,5 mm umístěné 40 mm před původním pancířem. Palivové nádrže se přemístili vně vozidla do dvou opancéřovaných 100 l nádrží. I přes tyto úpravy nadále docházelo při bojovém nasazení ke značným ztrátám. Část tanků sloužila po sejmutí výzbroje coby zásobovací vozidla.
V roce 1917 projevila o tank CA-1 zájem italská armáda, chtěla zakoupit 20 tanků. Nakonec byl dodán jen jeden stroj. Po skončení války bylo šest strojů dodáno Španělsku. Ty se zúčastnili ještě občanské války na straně republikánů při bojích u Toleda a Madridu.
technická data CA-1
délka – 6,32 m
šířka – 2,05 m
výška – 2,3 m
hmotnost – 14,6 kg
výkon motoru – 55 HP
max. rychlost – 8 km/h
dojezd – 48 km
osádka – 6
Použité zdroje:
časopisy HPM a ATM
http://www.chars-francais.net/