Breda Ba.88 Lince
Napsal: 3/7/2007, 23:46
Těžký stíhací a bitevní letoun Ba.88 vznikl původně vlastně jako rychlostní speciál. Jednalo se o aerodynamicky velmi čistě zpracovaný stroj, poháněný dvěma motory Isotta Fraschini K-14 (čili licenčními Gnôme-Rhône) o výkonu 662 kW. Konstrukce byla z velké části tvořena svařenými trubkami, potah byl rovněž kovový. Prototyp MM.302 byl zalétán v říjnu 1936, ale trvalo značně dlouho, než hlavní konstruktéři firmy Breda (Societa Italiana Ernesto Breda), Antonio Parana a Giuseppe Panceri, dostali jeho vlastnosti na takovou úroveň, aby jej zvládl alespoň vysoce zkušený pilot Furio Niclot (tovární pilot firmy) a aby mohl v dubnu 1937 získat rekordy, když dosáhl s nákladem 1000 kg na trati 100 km průměrné rychlosti 517 km/h a na trati 1000 km 475 km/h. Tyto výkony byly v prosinci téhož roku ještě překonány, když bylo na stejných tratích dosaženo průměrných rychlostí 554 km/h a 524 km/h. Tedy výkony jistě úctyhodné!
Rekordní prototyp
Přes tyto úspěchy se však pro firmu stal letoun spíše problémem, když samotný Ducce, uchvácen těmito rekordy, požadoval jeho urgentní zařazení do výzbroje. Požadavek byl na stroj schopný působit v těžké stíhací, bitvní a průzkumné roli. Bylo to něco podobně smysluplného, jako když Luftwaffe požadovala udělat z rekordního Me 209 řadovou stíhačku. Ovšem vůdcům není radno odporovat a tak nezbývalo, než se o to alespoň pokusit.
Do přídě stroje byla proto umístěna trojice kulometů Breda SAFAT ráže 12,7 mm s 500 náboji na hlaveň. Za pilotní prostor bylo vestavěno střeliště s kulometem Breda SAFAT ráže 7,7 mm. Vytvořena byla pumovnice pro až 1000 kg pum, pumy větších ráží však byly jen polozapuštěné. Ocasní plochy byly změněny z jedné SOP na dvojitou pro zlepšení výstřelného pole hřbetního kulometu. Takto upravený prototyp byl zkoušen na podzim 1938 a předem je nutné říci, že zdaleka ne s dobrými výsledky. Obrovským problémem byl především flutter, mizerná stoupavost, přehnaně vysoká hmotnost na jednotku plochy...
Prototyp po přestavbě
Jenže politická objednávka platila a letoun byl požadován urgentně, takže i přes tyto velmi nedobré výsledky, které by u jiného stroje znamenaly buď radikální rekonstrukci nebo ukončení vývoje, šel stroj do výroby. Pro zlepšení výkonů byly alespoň použity výkonnější motory Piaggio P.XI RC.40 o výkonu 735 kW, ale mnoho toho stejně nezlepšily. Výroba začala v květnu 1939 a dala celkem 101 letounů vyrobených Bredou a dalších 48 licenčně vyrobených firmou IMAM (Industrie Mecchaniche e Aeronautiche Meridionali). A to bylo také vše a i tak o 149 strojů víc, než mělo být, neboť v bojovém nasazení se Ba.88 Lince (rys) ukázal být totálním propadákem s prakticky žádnou bojovou hodnotou. S pumovým nákladem (a to nikoli s plným teoretickým o hmotnosti 1000 kg, který byl v praxi nepoužitelný) stoupavost klesla na 2 m/s (pokud lze ještě hovořit o stoupavosti), v Africe pak nebylo nic neobvyklého, když naložené stroje ani nebyly schopny zvlétnout! Cestovní rychlost spadla na 250 km/h, což bylo pro letoun této kategorie dosti ubohé. Také letové vlastnosti byly pro běžné piloty velmi nevhodné.


Firma Agusta (Construzioni Aeronautiche Giovanni Agusta) se pokusila stroj zachránit, když v roce 1942 vypracovala úpravy Ba.88 na střemhlavý bombardér zvětšením rozpětí křídla o 2 metry, montáží motorů FIAT A.74 RC.38 o výkonu 573 kW, instalací aerodynamických brzd pod křídlo a čtvrtého kulometu do přídě. Byly však postaveny jen tři nové stroje, označené Ba.88 M.
Ba.88 M
TECHNICKÉ ÚDAJE (Ba.88 / Ba.88 M)
ROZMĚRY
Rozpětí: 15,6 m / 17,6 m
Délka: 10,79 m
Výška: 3,1 m
Nosná plocha: 33,34 m2 / 39,6 m2
HMOTNOST
Prázdná: 4650 kg / -
Vzletová: 6750 kg / 6930 kg
VÝKONY
Maximální rychlost: 490 km/h / 385 km/h
Dostup: 8000 m (hodně teoreticky) / -
Dolet: 1650 km / -

Přes tyto úspěchy se však pro firmu stal letoun spíše problémem, když samotný Ducce, uchvácen těmito rekordy, požadoval jeho urgentní zařazení do výzbroje. Požadavek byl na stroj schopný působit v těžké stíhací, bitvní a průzkumné roli. Bylo to něco podobně smysluplného, jako když Luftwaffe požadovala udělat z rekordního Me 209 řadovou stíhačku. Ovšem vůdcům není radno odporovat a tak nezbývalo, než se o to alespoň pokusit.
Do přídě stroje byla proto umístěna trojice kulometů Breda SAFAT ráže 12,7 mm s 500 náboji na hlaveň. Za pilotní prostor bylo vestavěno střeliště s kulometem Breda SAFAT ráže 7,7 mm. Vytvořena byla pumovnice pro až 1000 kg pum, pumy větších ráží však byly jen polozapuštěné. Ocasní plochy byly změněny z jedné SOP na dvojitou pro zlepšení výstřelného pole hřbetního kulometu. Takto upravený prototyp byl zkoušen na podzim 1938 a předem je nutné říci, že zdaleka ne s dobrými výsledky. Obrovským problémem byl především flutter, mizerná stoupavost, přehnaně vysoká hmotnost na jednotku plochy...

Jenže politická objednávka platila a letoun byl požadován urgentně, takže i přes tyto velmi nedobré výsledky, které by u jiného stroje znamenaly buď radikální rekonstrukci nebo ukončení vývoje, šel stroj do výroby. Pro zlepšení výkonů byly alespoň použity výkonnější motory Piaggio P.XI RC.40 o výkonu 735 kW, ale mnoho toho stejně nezlepšily. Výroba začala v květnu 1939 a dala celkem 101 letounů vyrobených Bredou a dalších 48 licenčně vyrobených firmou IMAM (Industrie Mecchaniche e Aeronautiche Meridionali). A to bylo také vše a i tak o 149 strojů víc, než mělo být, neboť v bojovém nasazení se Ba.88 Lince (rys) ukázal být totálním propadákem s prakticky žádnou bojovou hodnotou. S pumovým nákladem (a to nikoli s plným teoretickým o hmotnosti 1000 kg, který byl v praxi nepoužitelný) stoupavost klesla na 2 m/s (pokud lze ještě hovořit o stoupavosti), v Africe pak nebylo nic neobvyklého, když naložené stroje ani nebyly schopny zvlétnout! Cestovní rychlost spadla na 250 km/h, což bylo pro letoun této kategorie dosti ubohé. Také letové vlastnosti byly pro běžné piloty velmi nevhodné.

Firma Agusta (Construzioni Aeronautiche Giovanni Agusta) se pokusila stroj zachránit, když v roce 1942 vypracovala úpravy Ba.88 na střemhlavý bombardér zvětšením rozpětí křídla o 2 metry, montáží motorů FIAT A.74 RC.38 o výkonu 573 kW, instalací aerodynamických brzd pod křídlo a čtvrtého kulometu do přídě. Byly však postaveny jen tři nové stroje, označené Ba.88 M.

TECHNICKÉ ÚDAJE (Ba.88 / Ba.88 M)
ROZMĚRY
Rozpětí: 15,6 m / 17,6 m
Délka: 10,79 m
Výška: 3,1 m
Nosná plocha: 33,34 m2 / 39,6 m2
HMOTNOST
Prázdná: 4650 kg / -
Vzletová: 6750 kg / 6930 kg
VÝKONY
Maximální rychlost: 490 km/h / 385 km/h
Dostup: 8000 m (hodně teoreticky) / -
Dolet: 1650 km / -