Ruská nadzvuková křídlatá raketa 3M-25 Meteorit
Napsal: 20/8/2007, 20:57
Ruská nadzvuková křídlatá raketa 3M-25 Meteorit (P-750)
Křídlatá raketa 3M-25 Meteorit byla/je strategická univerzální křídlatá raketa určená k boji proti cílům ve vzdálenosti 3-5.000km. Zdánlivě ukončený projekt dle posledních informací začíná zřejmě opět ožívat.


Datum jejího vzniku je datován s Výnosem Rady ministrů SSSR o rozpracování 3M-25 (P-750) ze dne 9.12.1976 v CKBM (Centrální strojírenské kancelář).
Šlo vlastně o „návrat“ k projektům z 50.let, kdy USA i SSSR opustili tuto technologii ve prospěch balistických raket (BR). S odůvodnění, že křídlaté rakety nedosahují takových výšek, aby byly schopny pronikat PVO protivníka.(projekty Navaho, Burja, Buran)
Zadání projektu požadovalo varianty vypustitelné z pozemních ramp, atomových ponorek i strategických bombardérů, dosažení nadzvukové rychlosti (M 2,5-3) a dolet 5000km a více.
K rozpracování dostala projekt NPO-Mašinostrojenie – šéfkonstruktér V.N. Čelomej.
Na pohonném stupni byly umístěny sklopná trojúhelníková křídla a sklopná vertikální kormidla a byl vybavený turbo-reaktivním motorem KB Ufimského motorzavodu jehož vstupní vzduchový otvor byl umístěn na spodku trupu. Námořní a pozemní varianta byly vybaveny dvěma pomocnými start.motory, letecká nikoliv.
Vylepšení o proti projektům Burja a Buran obnášelo novou inerciální nav. soustavu doplněnou o radiolokační soustavu korekce pomocí snímání reliéfu okolí, schopnost dlouhého letu ve výšce nad 20km rychlostí 3-3500km, schopnost překonávání a obrany před PVO. Ta spočívala nejen ve velké výšce a rychlosti, ale i v spec. zařízení na generování dlouhé smyčky ionizovaných plynů, které by bránilo přesnému navedení protivzdušných raket (Plazmová STEALTH technologie)
Dosažitelné parametry měli být – dolet: 5000km, výška 22-24 km a rychlost 3000km.
Prvotní projekt z r. 1977 počítal s využitím u ponorkové verze jako nosiče ponorku projektu 949M. Ukázalo se však, že pro umístění v odpalovacích kontejnerech komplexu Granit by bylo nutno radikálně upravit konstrukci rakety - zejména délku. Pokusy o unifikaci se nezdařily.
První pokusný start pozemní verze byl 20.5.1980 – raketa nevylétla z kontejneru a částečně ho zničila. Další 3 testy jsou také neúspěšné. Až při pokusu 16.12.1981 raketa uletěla 50km.
Pro testy ponorkové verze je po problémech s p.949 používaná upravená ponorka p. 667A, vyřazená jako nosič BR díky smlouvě SALT-1. Ponorka p.667A – K420 byla v loděnici Sevmaš dodána 18.6.1980 a upravena tak, aby na ní mohlo být umístěno 12 kontejnerů s raketou 3M-25 . 15.10.82 je spuštěna na vodu a do 4.8.1983 probíhají závodní testy a do 1.1.1983 pak státní testy.
Pro letecké testy byl upraven bombardér Tu-95MS №04 jako nosič dvou 3M-25 umístěných na spec. závěsnících pod křídly. V pumovnici pak bylo ještě možno umístit 6ks proti-radiolokačních střel Ch-15P.
V r.1983 byly zahájeny testy na polygonu v Akťubinsku na trase Groševo - Sagis-Emba.
První startovní test(11.1.84) proběhl neúspěšně (selhala navigace a po 60s byla provedena autodestrukce),druhý test(24.5.84) dopadl stejně a skončil také autodestrukcí).
Koncem r.1984 pak byly práce na letecké variantě 3M-25 zastaveny – v té tobě se již komplex Ch-55 nacházel v sériové výrobě.
Pozemní testy 3M-25 na Kapustin-Jaru probíhají souběžně s úpravou a vybavování ponorky.
I když první námořní testy komplexu 3M-25 začnou 27.12.1983 v Barentsově moři , vše se vleče až do r. 1986(1.start v.1984 a 1. v r.1986). Mezi lety 1982-1987 pak bylo testováno okolo 30 raket 3M-25.
Příčin průtahů bylo několik. Velké množství principielně nových řešení, komplikace s podvodním startem u tohoto typu rakety, nový typ inerciální soustavy s korekcí pomocí radiolokační mapy letové oblasti, více funkční komplex obrany a další.
Státní testy byly zahájeny 3M-25 začaly v r.1988 – pozemní 4 starty, námořní 3 starty. Bohužel, počet neúspěšných testů v celém průběhu byl vyšší než úspěšných a projekt nebyl stále dokončený. Toto, společně s faktem nutnosti stavby spec. nosičů vedlo v r.1989 k zastavení projektu námořní verze 3M-25 a ponorka byla v r.1990 vrácena námořnictvu jako nosič torpéd.
Pozemní verze rakety 3M-25 (SSC-X-5) má od konce Studené války statut „v rozpracování“ . Stealth technologie z projektu 3M-25 byla nadále rozvíjena.
Nyní probíhá na ruských tiskových agenturách info, že na Aerosalónu MAKS 2007(začátek 21.8.) bude představena křídlatá raketa Meteorit-A(letecká) a již dříve proběhli zmínky o oživení projektu Meteorit jako reakci na US projekt X51A. Podrobnosti o tom, jak byla původní 20.ti letá verze 3M-25 upravena/opravena či dopracována bohužel nikde zveřejněny nebyly (já je nikde nenašel) – viz info ru.
http://www.arms-tass.su/?page=article&aid=43904&cid=25
http://www.rian.ru/defense_safety/weapo ... 37517.html
Rozměrově jsou varianty stejné:
Délka: 12,8m ; rozpětí: 5,1m ; průměr: 0,9m
Obdobné jsou let. vlastnosti:
Max.rychlost: 3-3500km/h ; max.výška: 22-24.000m
Váha:
Letec.variant: 6.300kg ; Pozem. a Nám. varianta: 12.600kg(start.stupeň – 6.300kg)
Názvy kompletů:
TYP…/Komplex…/Raketa…./ Kód NATO
Letecká…..Meteorit-A….3M-25A…..AS-X-19
Námořní… Meteorit-M….3M-25N….SS-N-24 "Scorpion"
Pozemní… Meteorit-N….3M-25N…..SSC-X-5
Křídlatá raketa 3M-25 Meteorit byla/je strategická univerzální křídlatá raketa určená k boji proti cílům ve vzdálenosti 3-5.000km. Zdánlivě ukončený projekt dle posledních informací začíná zřejmě opět ožívat.


Datum jejího vzniku je datován s Výnosem Rady ministrů SSSR o rozpracování 3M-25 (P-750) ze dne 9.12.1976 v CKBM (Centrální strojírenské kancelář).
Šlo vlastně o „návrat“ k projektům z 50.let, kdy USA i SSSR opustili tuto technologii ve prospěch balistických raket (BR). S odůvodnění, že křídlaté rakety nedosahují takových výšek, aby byly schopny pronikat PVO protivníka.(projekty Navaho, Burja, Buran)
Zadání projektu požadovalo varianty vypustitelné z pozemních ramp, atomových ponorek i strategických bombardérů, dosažení nadzvukové rychlosti (M 2,5-3) a dolet 5000km a více.
K rozpracování dostala projekt NPO-Mašinostrojenie – šéfkonstruktér V.N. Čelomej.
Na pohonném stupni byly umístěny sklopná trojúhelníková křídla a sklopná vertikální kormidla a byl vybavený turbo-reaktivním motorem KB Ufimského motorzavodu jehož vstupní vzduchový otvor byl umístěn na spodku trupu. Námořní a pozemní varianta byly vybaveny dvěma pomocnými start.motory, letecká nikoliv.
Vylepšení o proti projektům Burja a Buran obnášelo novou inerciální nav. soustavu doplněnou o radiolokační soustavu korekce pomocí snímání reliéfu okolí, schopnost dlouhého letu ve výšce nad 20km rychlostí 3-3500km, schopnost překonávání a obrany před PVO. Ta spočívala nejen ve velké výšce a rychlosti, ale i v spec. zařízení na generování dlouhé smyčky ionizovaných plynů, které by bránilo přesnému navedení protivzdušných raket (Plazmová STEALTH technologie)
Dosažitelné parametry měli být – dolet: 5000km, výška 22-24 km a rychlost 3000km.
Prvotní projekt z r. 1977 počítal s využitím u ponorkové verze jako nosiče ponorku projektu 949M. Ukázalo se však, že pro umístění v odpalovacích kontejnerech komplexu Granit by bylo nutno radikálně upravit konstrukci rakety - zejména délku. Pokusy o unifikaci se nezdařily.
První pokusný start pozemní verze byl 20.5.1980 – raketa nevylétla z kontejneru a částečně ho zničila. Další 3 testy jsou také neúspěšné. Až při pokusu 16.12.1981 raketa uletěla 50km.
Pro testy ponorkové verze je po problémech s p.949 používaná upravená ponorka p. 667A, vyřazená jako nosič BR díky smlouvě SALT-1. Ponorka p.667A – K420 byla v loděnici Sevmaš dodána 18.6.1980 a upravena tak, aby na ní mohlo být umístěno 12 kontejnerů s raketou 3M-25 . 15.10.82 je spuštěna na vodu a do 4.8.1983 probíhají závodní testy a do 1.1.1983 pak státní testy.
Pro letecké testy byl upraven bombardér Tu-95MS №04 jako nosič dvou 3M-25 umístěných na spec. závěsnících pod křídly. V pumovnici pak bylo ještě možno umístit 6ks proti-radiolokačních střel Ch-15P.
V r.1983 byly zahájeny testy na polygonu v Akťubinsku na trase Groševo - Sagis-Emba.
První startovní test(11.1.84) proběhl neúspěšně (selhala navigace a po 60s byla provedena autodestrukce),druhý test(24.5.84) dopadl stejně a skončil také autodestrukcí).
Koncem r.1984 pak byly práce na letecké variantě 3M-25 zastaveny – v té tobě se již komplex Ch-55 nacházel v sériové výrobě.
Pozemní testy 3M-25 na Kapustin-Jaru probíhají souběžně s úpravou a vybavování ponorky.
I když první námořní testy komplexu 3M-25 začnou 27.12.1983 v Barentsově moři , vše se vleče až do r. 1986(1.start v.1984 a 1. v r.1986). Mezi lety 1982-1987 pak bylo testováno okolo 30 raket 3M-25.
Příčin průtahů bylo několik. Velké množství principielně nových řešení, komplikace s podvodním startem u tohoto typu rakety, nový typ inerciální soustavy s korekcí pomocí radiolokační mapy letové oblasti, více funkční komplex obrany a další.
Státní testy byly zahájeny 3M-25 začaly v r.1988 – pozemní 4 starty, námořní 3 starty. Bohužel, počet neúspěšných testů v celém průběhu byl vyšší než úspěšných a projekt nebyl stále dokončený. Toto, společně s faktem nutnosti stavby spec. nosičů vedlo v r.1989 k zastavení projektu námořní verze 3M-25 a ponorka byla v r.1990 vrácena námořnictvu jako nosič torpéd.
Pozemní verze rakety 3M-25 (SSC-X-5) má od konce Studené války statut „v rozpracování“ . Stealth technologie z projektu 3M-25 byla nadále rozvíjena.
Nyní probíhá na ruských tiskových agenturách info, že na Aerosalónu MAKS 2007(začátek 21.8.) bude představena křídlatá raketa Meteorit-A(letecká) a již dříve proběhli zmínky o oživení projektu Meteorit jako reakci na US projekt X51A. Podrobnosti o tom, jak byla původní 20.ti letá verze 3M-25 upravena/opravena či dopracována bohužel nikde zveřejněny nebyly (já je nikde nenašel) – viz info ru.
http://www.arms-tass.su/?page=article&aid=43904&cid=25
http://www.rian.ru/defense_safety/weapo ... 37517.html
Rozměrově jsou varianty stejné:
Délka: 12,8m ; rozpětí: 5,1m ; průměr: 0,9m
Obdobné jsou let. vlastnosti:
Max.rychlost: 3-3500km/h ; max.výška: 22-24.000m
Váha:
Letec.variant: 6.300kg ; Pozem. a Nám. varianta: 12.600kg(start.stupeň – 6.300kg)
Názvy kompletů:
TYP…/Komplex…/Raketa…./ Kód NATO
Letecká…..Meteorit-A….3M-25A…..AS-X-19
Námořní… Meteorit-M….3M-25N….SS-N-24 "Scorpion"
Pozemní… Meteorit-N….3M-25N…..SSC-X-5