Convair F-106 Delta Dart

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Convair F-106 Delta Dart

Příspěvek od redboy »

Convair F-106 Delta Dart
Obrázek

Místo Dagger, Dart

Když si chceme povídat o letounu F-106, musíme se vrátit k letounu Convair F-102A Delta Dagger v minulém článku. Tam totiž je popsána historie, která vedla ke stroji F-102B a tím je v podstatě náš letoun. Minule jsme si řekli, že za důvodem jeho vzniku jako verze je vývoj elektronické zbraňového komplexu MA-1 který měl zajistit automatický let k cíli na základě výpočtu optimální trasy letu pozemním systémem Semi-Automatic Ground Environment (SAGE), zničit bombardovací letoun protivníka a vrátit se na základnu. Vývoj systému začal u Hughes Aircraft Company pod zadáním MX-1179 respektive Automatic Weapon Control Systém (AWCS). Právě za vývojem tohoto systému byl klíčový pro nasazení letounu v podobě, jaká byla vyžadována ADC. Delší vývoj složitého systému umožnil změny na draku letadla. Negativní vlastnosti, které se projevily ve zkouškách F-102A Delta Dagger bylo možné odstranit, trup byl prodloužen, zvětšila se kvůli stabilitě SOP a její tvar byl změněn z trojůhelnékové na trapézovou. Prodloužení trupu posunulo vstupní otvory vzduchu k motorům až za kabinu pilota. Prodloužení trupu nejen že zvětšilo objem trupu pro elektronické systémy, ale navíc bylo možné umístnit do trupu palivovou nádrž a zvětšit tak množství neseného paliva. Hlavní objem nádrží ale přesto zůstal v křídelních integrálních nádržích. Křídlo dostalo nový, tenčí profil s menším odporem při vysokých rychlostech.
Nový měl být i motor. Původní úvaha použít licenční Britský Saphire který měl být vyráběn pod označením J67, ale k tomu nikdy nedošlo a tak byl vybrán Pratt & Whitney J75-P-9 a pro sériové stroje J75-P-17 o tahu 71,5/109 kN.

V roce 1956 byl postaven první prototyp stroje, ještě pod označením F-102B, ale v červnu byl přeznačen na F-106A a bylo mu dáno bojové jméno Delta Dart. Prvního letu se dočkal 26.prosince 1956 a již v prvním letu dosáhl rychlosti M=1,9, což byly hodnoty, které měl dosáhnout původní stroj. Dalo se zaškrtnout splnění dalšího úkolu. 26.února se do vzduchu vznesl prototyp druhý a na jeho palubě namontovaný systém podle zadání MX-1179, čili MA-1. Oba prototypy byly oficiálně označeny jako YF-106A.

ObrázekObrázek
Elegantní tvary, vysoké výkony, na světě je Delta Dart

F-106A se tak stal jedinou platformou, na jehož palubě byl systém MA-1 v plné podobě, plně integrovaný do systému SAGE. Systém sloužil nejen jako systém bojový, ale i navigační. Jestliže byl letoun v oblasti sledování radaru napojeného na SAGE byla informace o poloze letounu známa nejen pozemní obsluze u terminálu v bojovém centru, ale i pilotovi na palubě letounu, kam byla předávána. Základem systému byl palubní radiolokátor s dosahem na cíl v podobě bombardovacího letounu 60-70km. Na jejím základě bylo možné na cíl útočit z kteréhokoli směru, za všech povětrnostních podmínek i v noci. V kabině pilota se objevil nový prvek, monitor na přístrojové desce, na který byly předávány informace o poloze cíle, jeho kurzu, výšce a rychlosti a pilot měl podobně jako pozemní personál po celou dobu informaci o cíli bez ohledu na to, jestli se nachází v dosahu vlastního palubního radiolokátoru. Tytéž informace také sloužily jako informace pro autopilot letounu. Systém umožňoval ihned po startu převzít řízení letounu, bez zásahu pilota, který se změnil v podstatě v pasažéra po ideální vypočítané dráze navézt letoun na cíl, tam provézt útok (za použití střel s poloaktivní RL soustavou i z přední polosféry cíle) také zcela automaticky, případně s odpalem ŘS pilotem a automatický návrat na kteroukoli leteckou základnu v doletu stroje. Na pilotovi pak bylo pouze přistání. Celý let mohl také proběhnout v poloautomatickém režimu, kdy pilot pilotoval stroj ručně, ale systém mu udával kurz, rychlost a výšku letu, případně v režimu ručním, kdy pilot vedl letoun na základě polohy cíle, který viděl na obrazovce v kabině.
Celý systém se i po zavedení do výzbroje modernizoval a upravoval podle požadavků a možností technologie.

Výzbroj letounu se proti předchůdci změnila. Byla také v podobné komoře v trupu stroje. Ta byla nyní jedna přístupná rozměrnými dveřmi, které se otvíraly na stranu a jejichž poloviny se skládaly. Z výzbroje zmizely neřízené střely. V komoře bylo místo pro čtyři ŘS Falcon různých verzí, vždy dvě vedle sebe s další dvojicí v zadní řadě. Byly na podobných pantografových OZ jako u F-102A. Ve výzbroji mohly být kombinace ŘS Falcon, CAR-1D (AIM-4A) s poloaktivním RL naváděním a CAR-2A (AIM-4C) s IČ soustavou, obvykle dvě a dvě. Standardní se ovšem staly spíše GAR-3A (AIM-4F) nebo GAR-3 (AIM-4E) s RL a GAR-4A (AIM-4G) s IČ soustavou což byly výrazně modernizované střely s jednak max. dosahem zvýšeným na 11km jednak s lepšími aerodynamickými vlastnostmi, vyšší rychlostí letu (nový motor) a lepšími manévrovacími schopnostmi. I když se počet střel proti F-102Asnížil, díky větší spolehlivosti zůstal počet cílů stejný, jelikož střely se odpalovaly po dvojicích, případně i jednotlivě.
I když ve výzbroji mohly být pravděpodobně i AIM-26A Nuklear Falcon, v praxi se používaly naopak neřízené střely AIR-2 Genie, vždy jedna střela místo dvojice ŘS Falcon.

ObrázekObrázekObrázek
Odpal neřízené jaderné AIR-2 Genie a podvěšování AIM-4G a palebný průměr AIM-4 F/E a G
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Pokračování druhu.

Vrátíme se ale k prototypům stroje, jenž v kompletní sestavě započal testy v únoru 1956. Postupně byl do plné výbavy přestavěn i první stroj a testy trvaly do roku 1959. Může se to zdát jako dlouhá doba, ale složitost systému tomu odpovídala a postavit systém pokud možno co nejspolehlivější a nejefektivnější prostě čas chtělo. Naopak, dalo by se říct, že díky návaznosti na F-102A Delta Daggernebylo třeba žádných větších úprav na draku, čili vše se mohlo soustředit na avioniku a motor. První sériové stroje se začaly objevovat začátkem roku 1959, ovšem první série 15 strojů sloužila k dokončení zkoušek. Po jejich výrobě byly také na standard F-106A přestavěny oba prototypy a z jejich názvu zmizelo ono „Y“. Stroje vyrobené v druhé polovině roku 1959 zamířily k jednotkám a sama sériová výroba trvala do roku 1960, kdy byl v prosinci vyroben 277. stroj F-106A. Byl také poslední. Právě na 277 F-106A včetně obou, teď už přestavěných YF-106A zněla objednávka USAF. Další objednávka již nedošla, jelikož nasycení F-102A Delta Daggerbylo dostatečné a přednost dostávaly taktické stroje. Ono po zjištění pravého stavu věcí na straně dálkového bombardovacího letectva VVS Sovětského svazu, vývoje v oblasti MBŘS a výdajích spojených s válkou ve Vietnamu se není ani moc čemu divit. Jedním z hlavních důvodů byla ale vývoj. USAF se soustředila na letoun nový, který je novou generací, F4H-1 Phantom pocházející od USN.

Souběžně s F-106A probíhala výroba dvoumístné verze letounu. Ta byla označena jako TF-106A, ale brzy byla přeznačena na F-106B Delta Dart. Důvodem k přeznačení byl fakt, že letoun byl plně vybaven jako jednomístný stroj, nemusel tedy sloužit jen jako cvičný, ale i jako bojový stroj. Zůstaly zachovány rozměry letounu a krom doletu i výkony. Pro zástavbu druhé kabiny byla použita část trupové palivové nádrže. Letoun umožňoval nejen kompletní letový výcvik, ale i výcvik v použití zbraňových a navigačních systémů. První, ještě TF-106A vzlétl 9.dubna 1958 a výroba byla zahájena v roce 1959 spolu s jednomístnou verzí. Celkem bylo postaveno 63 strojů a poslední v roce 1961. V průběhu služby procházely stroje modernizacemi a byla u nich zachována kontinuita s vývojem jednomístné verze.

Obrázek
Krásný snímek dvoumístného "béčka"

Spolu s 277 F-106A byly 63 stroje F-106B jedinými vyrobenými letouny F-106 Delta Dart a výroba se tedy zastavila na čísle 340 F-106 Derta Dart.


První stroje F-106A Delta Dart se objevily u jednotky v roce 1959 a tou jednotkou byla 539th Figter Interceptor Squadron na McGuire v New Jersey. Na F-106 přešla z F-86L Sabre. První ale byla ve službě následující jednotka, jelikož ta na F-106A přešla z F-102A a díky tomu se zkrátila doba přechodu do bojové pohotovosti. Tou jednotkou byla 498.FIS na Geiger Field ve státě Washington. Zbývajících 13 bojových squadron bylo vybaveno stroji F-106 do konce roku 1960 a v roce 1961 byly dodány poslední stroje. Celkem byl F-106 postupně po dobu provozu ve výzbroji 21 FIS.

Letoun v bojových letkách neměl před sebou tak bohatou historii jak jeho předchůdce. Letky sloužily v rutinních službách v rámci ADC. Od Aljašky, přes Kanadu až po Island. Již od roku 1960 probíhaly na strojích modernizace. Těch změn byly spousty, mezi hlavní patří od roku 1963 používané IČ čidlo, podobně jak u F-101B a F-102A, před kabinou pilota. Přistávací nouzový hák pod trupem. Do roku 1965 bylo nahrazeno katapultovací sedadlo letounu, které bylo trochu extravagantní (sedadlo před katapultáží pilota otočilo do horizontální polohy) nahrazeno standardním typem. V roce 1965 se také v systémech F-106 objevily dvě novinky. TACAN, kterýmžto systémem byla odbourána nutnost operovat v oblastech pokrytých SAGE, jelikož jiný navigační systém stroj do té doby neměl a druhou věcí bylo ILS. Od tohoto momentu se automatický let v průběhu mise prodloužil o dosednutí na dráhu a pilot přestával být pasažérem až na zemi při pojíždění. Na rozdíl od kolegů u ADC letouny (včetně cvičných) dostaly postupně zařízení doplňování paliva za letu systémem pevného ráhna za kabinu pilota na hřbet trupu a v postupně od roku 1967 tak byly upraveny všechny stroje. Zároveň byly přídavné palivové nádrže o objemu 960l s omezením rychlosti pod M=1 nahrazeny novými o objemu 1290l a s rychlostí M=2. V průběhu modernizací se také změnila palubní deska strojů a část přístrojů byla nahrazena sloupcovými.

ObrázekObrázek
Původní a modernizovaná kabina, všiměte si monitoru ve spodní části

Letoun se ve službě krátce podíval i do zahraničí. Bylo to od února 1968 kdy v Koreji na Osan AFB tvořili obranu v případě vyhrocení známého incidentu Pueblo, ale nakonec putovaly domů bez bojových zkušeností. Na rozdíl od F-102 se nikdy nepodívaly do Vietnamu. Na návštěvu se údajně podívaly i do Německa, ale trvale tam nesloužily.

15.ledna 1968 také v podstatě přestalo existovat Air Defence Command a je přejmenováno na Aerospace Defense Command, čímž je řečena jeho nová úloha. Tou je obrana před balistickými raketami, systém včasné výstrahy před raketovým napadením a systémy PRO. Prostředky protivzdušné obrany byly od roku 1970 předávány ANG a spadaly pod velení Tactical Air Command (TAC), respektive pod jeho protivzdušnou složku Air Defense Tactical Air Command (ADTAC), které ale spadalo dál v rámci komplexnosti obrany severoamerického kontinentu pod North American Aerospace Defense Command (NORAD), (kde bylo původní Air, také z důvodů změn priorit nahrazeno Aerospace) na Ent AFB. NORAD se tak stalo velitelstvím s působností i mimo atmosféru země. Aerospace Defense Command bylo později definitivně zrušeno, což se stalo na přelomu let 1979 a 1980.

ObrázekObrázekObrázek
Ze života F-106 a Vulcan pod trupem stroje.

10.února 1969 proběhl test nové výzbroje. Ve výzbroji se objevil kanon, jako poučení se hlavňová výzbroj znovu začala preferovat. Doprostřed přední části byl umístněn šestihlavňový rotační kanon M61A1 Vulkan se zásobou 650 nábojů. Kanon byl polozapuštěn do trupu. Zůstala zachována možnost použít čtyři AIM-4 Falcon, ale Genie mohla být na palubě jen jedna, v zadní části komory. Takto byly upraveny jen jednomístné stroje.
Naposledy upravil(a) redboy dne 14/10/2007, 17:25, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Epilog

To už se blížil konec kariéry u ADC, od roku 1972 začaly letouny přecházet pod ANG. První jednotkou u ANG s F-106 byla 186.FIS Montana ANG na Great Falls a postupně se dostaly do šesti letek. Kariéra stroje jako stíhače skončila v roce 1988, kdy poslední stroj opustil 119.FIS New Jersey ANG a stejně jako ostatní putoval na Davis-Monthan AFB v Arizoně.
V průběhu kariéry bylo 112 F-106A/B odepsáno z důvodu nehod a havárií a zbývající stroje na Davis-Monthan čekaly na likvidaci. Ale v roce 1986 byl USAF podepsán kontrakt na přestavbu 194 zbývajících strojů na cvičné cíle a první byly přestavěny v roce 1990 a takto vzniklé QF-106A sloužily jako cíle při výcviku i vývoji nových ŘS. Poslední padl na Holloman AFB 20.února 1997. Krom strojů které zbyly na Davis-Monthan a u NASA kde sloužil k testům ještě v roce 1998 je jich 10 v muzeích.

Obrázek
Konec jedné stošestky přestavěné na QF-106A

Podobně jako F-101B Voodoose i F-106 zapsal do tabulek FAI absolutním rychlostním rekordem. 15.prosince 1959 stroj F-106A s Josefem W. Rogersem za kniplem letěl rychlostí 2455,736km/h a překonal tím E-66 z 31.října a byl překonán strojem McDonnell Douglas F-4H-1F Phantom 22.listopadu 1961.

Ještě by se slušelo zmínit se o nerealizovaných verzích. Již na začátku vývoje se uvažovalo o verzích F-106C a dvoumístné F-106D. Měly dostat nový motor Pratt & Whitney JT4B-22 o větším tahu, kterým se měl dorovnat nárůst hmotnosti, nový radar s anténou o větším průměru, lepší letové vlastnosti. Letoun měl být konkurentem k Lockheed YF-12 s rychlostí M=3. Nasávací otvory vzduchu ve stylu MiG-25, kachní plochy na přídi trupu. Projekt byl zastaven 23.září 1958 a dva rozestavěné prototypy nebyly dokončeny. Po skončení projektu YF-12 v roce 1968 se Convair snažil protlačit modernizovanou verzi F-106E/F. Letoun měl dostat nové vybavení odpovídající 70tým letům, nový dvouproudový motor (F100-PW-100??), radiolokátor pro práci proti pozadí země a schopný práce ve vzdušném boji proti stíhacím letounům, což měly zajistit i změny v aerodynamice. Verze měla vzniknout jako modernizace, ale nakonec byla dána přednost novým konstrukcím a změně nasazení stroje.

Strojem F-106 tak končí vývoj čistých přepadových stíhacích letounů ve Spojených státech. Po nich už podobný stroj nevznikl. Z nové generace u Air Defence sloužil F-15A Eagle, ale i když se jednalo zpočátku o „čistokrevnou stíhačku“ byl už nasazením jiný, nešlo jen o pasivní stroj, ale o koncepci vybojování vzdušné nadvlády a F-16ADF, což je varianta víceúčelové General Dynamics F-16 Fighting Falcon, vybavená pro potřeby Air Defence integrací ŘS AIM-7 Sparrow. To je ale opravdu jiná doba, ne doba až 2000 přepadových stíhačů.

ObrázekObrázek
Trojice strojů které jsem se Vám snažil představit, MCDonnel F-101B Voodoo, Convair F-102A Delta Dagger a Convair F-106A Delta Dart. Výkonná nadzvuková pěst Air Defense Command



TTD Convair F-106A Delta Dart

Délka……………………………... 21,55m
Rozpětí………………………..….11,6m
Výška ……………………………..6,19m
Prázdná hmotnost……...…11029kg
Bojová hmotnost………..….14280kg
Max. vzletová………….…....17779kg
Max. rychlost……………….…2455km/h (12000m)
Dostup……………………..…….17300m
Přeletový dolet…………….…2910km
Bojový dolet…………………….930km

Obrázek

Děkuji za pozornost.

Zdroje:
Nowa Technika Wojskowa 1998
Internet
Naposledy upravil(a) redboy dne 14/10/2007, 17:23, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Aha, tak tady je to navádění a útok na přední polosféru?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hornet
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 261
Registrován: 16/6/2006, 10:57
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvek od hornet »

Velmi neobvyklou epizodu z nasazení tohoto elegantního letounu otiskl zhruba před třiceti lety časopis L+K.

Podle této zprávy došlo při letu nad územím Spojených států k blíže nespecifikované závadě, v důsledku které se pilot katapultoval. Letoun sám pak ve stabilizované poloze přistál se zataženým podvozkem na nějaké rovné pláni a to bez většího poškození. Vojákům, kteří jeli na místo jeho „zřícení“ se údajně naskytl šokující pohled na letoun s odstřeleným překrytem kabiny, chybějící sedačkou a stále běžícím motorem! Článek byl doplněn i fotografií F-106 sedící na břiše.

Na to, abych prolistoval haldy starých „krovek“ bohužel nemám momentálně čas, ale snad si na tuto příhodu vzpomene nějaký další pamětník.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Convair F-106 Delta Dart

Příspěvek od skelet »

Nádherná fotka zachycující odpálení rakety AIR-2 Genie
Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Convair F-106 Delta Dart

Příspěvek od Wasp »

Letové vlastnosti byly dobré, letadlo bylo hodné a předvídatelné ve své letové obálce, od nízkých až do vysokých rychlostí ve všech výškách. Výlety za letovou obálku se nemusely vyplatit.
"Six" měla excelentní výškové výkony a i ve středních a nízkých výškách měla překvapivě i dobrou obratnost.
Nerada zpomalovala, to piloti neměli rádi.
Onen rychlostní rekord stále platí, je to nejrychlejší jednomotorové letadlo.
Dynamický dostup cca 22 500m.
Radar scope

https://www.youtube.com/watch?v=45mzPH23f_s

"Six shooter"
https://www.youtube.com/watch?v=9sD7cOpBgJQ

Vývrtkové testy
https://www.youtube.com/watch?v=SILtPSs6pEM
Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1218
Registrován: 23/7/2012, 14:54
Bydliště: Praha - Zbraslav

Re: Convair F-106 Delta Dart

Příspěvek od Ejdou Rotacak »

Nepodíleli se Delta Darty i na programu Gemini pro NASA? Už je to xlet zpátky, tak možná píšu pěkný kraviny, ale mám takovej
pocit, že NASA potřebovala nafilmovat raketu Gemini ?I-VI? při překonání rychlosti zvuku - což nešlo kamerou ze země.

Proto byli povoláni stíhači a dostali za úkol provést složitý manévr přiblížit se "na dotyk" k raketě vertikálním manévrem
a nadzvukovou rychlostí stoupat spolu s ní z výšky cca 10 000m do cca 20 000m. Šlo o rok cca +- 1962-1964
v úvahu připadá Delta Dart a pak už jen Phantom. Nepamatuje si někdo víc? já to četl u Pacnera tak 15 let zpátky,
paměť je mrcha.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Convair F-106 Delta Dart

Příspěvek od Wasp »

Vůbec nevím, ale podle mě je "Six" rychlejší než Phantom, tedy sázím, když už, na Delta Dart.
Uživatelský avatar
Ejdou Rotacak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1218
Registrován: 23/7/2012, 14:54
Bydliště: Praha - Zbraslav

Re: Convair F-106 Delta Dart

Příspěvek od Ejdou Rotacak »

Tak pardon, trochu jsem googloval - pamatuju si to samozřejmě blbě, byl to Phantom.

http://www.collectspace.com/ubb/Forum29 ... 01631.html

https://www.youtube.com/watch?v=ssR8uGYpJjE
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Convair F-106 Delta Dart

Příspěvek od Wasp »

Škoda, létající kovadlina vs elegán. Našel jsem že Delta Dart v manévrovývh cvičných bojích uměl dát kouř Phantomu.
Uživatelský avatar
mrfelix
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 220
Registrován: 30/10/2012, 08:43

Re: Convair F-106 Delta Dart

Příspěvek od mrfelix »

Ejdou rotacak: V tom tvém odkazu na konci je diskutérem mach3valkyrie napsáno:
Rozumím tomu jako: Během programu Mercury byla Convair F-106 Delta Darts používána jako letadlo na zachycení.

http://www.collectspace.com/ubb/Forum29 ... 01631.html

Takže Gemini určitě chytal Phantom, ale Mercury F-106ka.
Obrázek
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Convair F-106 Delta Dart

Příspěvek od HONZIK11 »

Ta kategorie letounu, zachytnych stihacu je stejne krásná. SU15, Mig 31,F106 a Lockheed YF-12 s ustrihnutym předkem. Optimalizace na rychlost a následně zničit protivníka ve vstřícnem letu. Protiletadlovci tu kategorii zabili. Tedy kromě Ruska. Ale i tak, Mig 31 je zřejmé poslední Mohykan. Pamatuji si na první fotky SU15 nevěřil jsem, že Rusi mají boční vstupy vzduchu a takovou britvu... . Chodil jsem na základní školu a kdosi přijel s časopisem, který vzal v jídelně v Astrachani. Měli jsme tenkrát modelárske letiště blízko Černého lesa v Karviné tam byli protiletadlovci a někdo nám ho tam nechal. Byl celý pomasteny, ale byla tam i fotka toho Sucka a stáří pardi o něm dlouho vedli řeč. To dolování informací v té době bylo dobrodružství. Dnes mi to nahrazuje třeba toto fórum. Takže díky.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Convair F-106 Delta Dart

Příspěvek od Wasp »

Dám sem odkaz na naprostosuper stránky o Delta šipce
https://www.f-106deltadart.com/

Tam je všechno o tomto elegánovi.
Třeba tato pecka.
https://www.f-106deltadart.com/piwigo/_ ... 992-me.jpg

Já měl Su-15 dlouho za nepodařeý letoun.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Convair F-106 Delta Dart

Příspěvek od Wasp »

Ta fotka, to je protiatomová fólie.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Convair F-106 Delta Dart

Příspěvek od HONZIK11 »

Su 15 nepovedená???? FLAGON,Uzky,
Toto byla Ruska obdoba Amerických...
Tehdy celkem dost tajná záležitost. Poslední z nich SU15 byla z nich nejdokonalejší. Ani Němeček o nich neměl dost informací když psal,, Vojenské letadla,,
Ty informace o nich jsem sosal až po revoluci a to ještě omezene.
http://www.airvectors.net/avsu15.html
Jen zmínka o sestrelech vzdušných cílů při voskových zkouškách člověka posadila na zádek. To si mohli dovolit jen v Rusku sundat desítky cílových letounu řízenych dálkove. Za mě to byl letecky systém eX celentni a tak drahý, že si ho mohl dovolit málokdo. Kdyby nepřišly smlouvy o jeho omezení létal by dlouho. I když pak přišly záchytné Migy ony se stále vyráběly a létaly souběžně. Na Ukrajině je měli až do 96 teho roku. Míč dobře věděli, že nikdy v budoucnu již nic takového mít nebudou. Tím, že nebyly nikdy nabídnuté na export nebyla známá ani jejich cena. Musela být horentni. V mém vnímání létectvi má SU 15 takové jak to napsat, zvláštní místo. :???:
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Convair F-106 Delta Dart

Příspěvek od Wasp »

Já ho moc neznám.
Jenom z rusletu.
Ale vypadá, jako by ani neuměl vzlétnout.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Convair F-106 Delta Dart

Příspěvek od HONZIK11 »

A proto jich vyrobili víc než 1200ks. V porovnáním s Dartem 4x tolik. Než si všimli, že je ne podařený a nelita. :lej:
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Convair F-106 Delta Dart

Příspěvek od Wasp »

Neměl to být původně tank ?

Asi v tomto roce jsem četl zajimavý rozhovor s pilotem Su-15, dávám.
https://hushkit.net/2019/04/26/intervie ... -the-ussr/
Uživatelský avatar
hornet
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 261
Registrován: 16/6/2006, 10:57
Bydliště: Hradec Králové

Re: Convair F-106 Delta Dart

Příspěvek od hornet »

Navážu na svůj hodně starý příspěvek o opuštěném F-106, který přistál sám - viz výše. Starý časopis L + K jsem samozřejmě nedohledal, ale víceméně náhodně jsem narazil na více než dva roky starý článek na iDnes.cz, který celou událost podrobně popisuje. Věřte, stojí za přečtení.

https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ ... enstvi_erp
Odpovědět

Zpět na „Letadla“