Sovětský základní bojový tank T-80
Napsal: 11/12/2007, 22:13
Sovětský bojový tank, po rozpadu Sovětského svazu, ruský T-80 se vyrábí už více jak 30. let, a po následných vylepšeních a modernizacích má své místo mezi nejlepšími bojovými tanky. Jeho předchůdci, hlavně tank T-64 byl strojem který se dotáhl kvalitativní převahu tanků společenství NATO, kterou zapříčinil Nikita Chruščov prosazováním raketové politiky koncem 50. a začátkem 60. let. Zámysl nahradit tankové jednotky raketovými vojsky a dálkovým letectvem ochromily na určitou dobu vývoj sovětských tanků. Tato situace se později řešila neúměrnými finančními investicemi na konci 60. let. Tankové útvary vyzbrojené bojovými tanky T-80 měly zajistit kvalitativní převahu a k tomu lze přičíst ještě početní převahu vojsk Varšavské smlouvy. Kvalitativní přednost tanku T-80 zajišťovalo použití plynové turbíny, která při shodných parametrech oproti zážehovému nebo vznětovému motoru dávala mnohem vyšší výkon. Kde je vyšší výkon, tam se předpokládá vyšší rychlost a zrychlení, a lepší manévrování vozidlem. Také je mnohem jednodušší nastartovat tento motor za nižších teplot. Samozřejmě plynová turbína má i svoje nedostatky. Jedná se o vyšší spotřebu paliva a tím i kratší dojezd, také používání v tropických podmínkách se snižuje její účinnost. Použití plynové turbíny jako pohon těžších pancéřových vozidel není nijak nová, už v roce 1948 se tímto problémem zaobíral konstruktér A. Ch. Starostěnko, pracovník konstrukční kanceláře Kirovových závodů. Tento první sovětský
projekt tanku poháněný turbínou zkrachoval na nedokonalosti stávajících turbín. O několik let později, v roce 1955 ve stejném závodě byly zhotovila skupina techniků pod vedením G. A. Ogloblina dva prototypy turbín s výkonem 746 kW (1000 HP). Dva roky nato dal dohromady tým vedený známým konstruktérem těžkých tanků Ž. J. Kotinem dva prototypy vozidla označovaného jako Objekt 278. Tyto stroje založené na bázi tanků IS-7 a T-10, s použitím turbíny GTD-1 obnášely hmotnost 53,3 t a jejich výzbroj tvořil kanon M65 ráže 130 mm. Turbínový pohon byl schopen vozidlu dát rychlost až 57,3 km/h, ale zásoba paliva (1950 l) mu vystačila jen na 300 km. I když některé parametry těchto prototypů byly dobré, ve vývoji se už nepokračovalo.

< Vozidlo Objekt 167T
> Vozidlo Objekt 288

< Vozidlo Objekt 780
> Vozidlo Objekt 434
V roce 1966 byl sestrojen prototyp raketového tanku označený jako Objekt 288 do kterého byly umístěny dvě letecké turbíny GTD-350 o společném výkonu 515 kW. Bylo však prokázáno, že turbína vyvinutá v konstrukční kanceláří č. 3 v Kirovových závodech (LKZ) a VNII Transmaš má téměř shodné parametry s tímto zdvojeným pohonem. Tank z LKZ poháněný touto turbínou byl sestaven v roce 1969 jako Objekt 219 Sp1. Šlo v zásadě o upravený sériový tank T-64 s turbínou GTD-1000T o výkonu 746 kW (1000 HP). Testy prokázaly nutnost přepracování podvozku, protože zvýšenou hmotnost a dynamiku nebyl schopen unést. Další prototyp s jmenovitým označením Objekt 219 Sp2 tedy obdržel pohonná a napínací kola o větším průměru, přičemž byly větší i pojezdová kola. Pásy dostaly gumové vložky a počet podpůrných kladek se početně zvedl ze čtyř na pět. Podvozek byl dále zesílen použitím silnějších torzních tyčí a výkonnějšími hydraulickými tlumiči. Při těchto změnách se popracovalo konstrukčně také na věži tanku, podle standardu tanku T-64A. Ten byl vyzbrojen kanonem 2A46 ráže 125 mm s hladkým vývrtem a prototyp také převzal další vybavení, například nabíjecí automatiku i rozložení střeliva (T-64 měl kanon ráže 115 mm).

< Základní verze tanku T-80
> Vozidlo Objekt 287
Vývoj pokračoval pouze na Objektu 129 Sp2, v závodech LKZ v Leningradě byla vyrobena podle tohoto vozidla pokusná sérii s dalšími změnami a vylepšeními. Ty přinášely samozřejmě problémy a tak se vývoj protáhl o neuvěřitelných sedm let. Po sérii testů a zkoušek byl stroj nazván T-80 (Objekt 219, 2 specifikace) a mohl se začít vyrábět. K tomu došlo 6. července 1976 a v období let 1976 až 1979 sjela z výrobních linek leningradského podniku LKZ necelá stovka těchto tanků (jiný zdroj uvádí několik set) vybavených plynovou turbínou.
Vedení armád společenství NATO dlouho nevědělo co je pravda a co jen fáma, protože od svých zpravodajských služeb dostávalo protichůdné informace. Nový sovětský bojový stroj byl považován jak za vylepšenou variantu tanku T-72, nebo dokonce za modernizaci stroje T-64. Také byla dlouho odmítána možnost pohonu plynovou turbínou. I když z větší vzdálenosti si tyto tanky (T-80, T-72 a T-64) byly podobné, měl by se vzít fakt, že tank T-80 "přesahoval" svého předchůdce, tank T-64 skoro o metr (přesněji o 900 mm). Viditelným rozdílem mezi tanky T-80 a T-64 (T-72) byly tři řidičovy periskopy, kde starší typy tanku disponovaly jen jedním. Dalším rozdílem, už ne tak viditelným byla absence střelby z vnitřku věže protiletadlovým kulometem tanku T-80, přičemž osádka staršího stroje T-64 tuto možnost střelby měla. Novinkou, hlavně pro řidiče těchto strojů bylo "vyhřívané sedadlo", jednalo se o vyfukování teplého vzduchu kolem sedačky. Korba tanku T-80 se skládala z válcovaných desek, spojených svárem. Čelní desky korby a věže byly vyrobeny z vrstveného pancíře, kde se střídala ocel a keramika, přičemž čelní deska korby má sklon 68˚. Věž tanku je odlévaná s různou tloušťkou pancéřování. Osádka tanku, pokud se nachází uvnitř stroje, je ochráněna před účinky zbraní hromadného ničení. Pohonný systém o váze 1050 kg je monoblok turbíny s reduktorem a příslušenstvím, tříbodově uchycen ke korbě, a dvě postranní převodovky. Systém řízení pohonu je zabraňuje možnost ,,roztočení,, turbíny během změny rychlostního stupně nebo při prudkém zastavení vozidla. Turbína se dá použít i k zabrzdění vozidla. Výfukový systém je navržen tak, že tank není nijak hlučný, a vycházející plyny jsou chlazeny, což znesnadňuje jejich zjištění infračervenými detektory. Vnitřní palivové nádrže mají obsah 1140 litrů, přičemž některé z nich se využívají jako mokré zásobníky munice. Je výhoda, že turbína může používat jak palivo pro tryskové motory, naftu i nízkooktanový benzín. Jako hlavní zbraň tanku byl dán kanon 2A46-1 s hladkým vývrtem hlavně ráže 125 mm, s využitím automatického nabíjení, což vyřadilo z osádky jednoho člena. Automat se nachází ve věži, kde je v něm uloženo 28 nábojů, postavených svisle v tzv. kolotoči, další munice je v oddíle řízení (7 nábojů) a poslední tři pak v bojovém prostoru. Kanon má kadenci 7 - 9 výstřelů za minutu a je spřažen s kulometem PKT ráže 7,62 mm (1200 nábojů). Další kulomet, který je umístěn na věži, je protiletadlový kulomet NSVT Utěs ráže 12,7 mm (300 náb.) Střelec používá k zaměření cíle zaměřovač s dálkoměrem TPD-2-49 s dvourovinným stabilizátorem 2Je28M, s možností přesné střelby ve dne na vzdálenost 4000 m a přímé palby do 2100 m. V noci zajišťuje noktovizor přesnou palbu na vzdálenost 1300 - 1500 m. Tank má možnost po přípravě překonat vodní překážku s hloubkou do 5 m, pomůcka - vzduchová trubice (šnorchel) je převážena složená na zádi věže. Tank T-80 má vybavení k samostatnému vyprošťování, dá na něj připevnit také vlek k odstraňování min KMT-6.

< Detaily zádě korby tanku T-80. Válec za tankisty je součástí vybavení k překonání vodních překážek po dně.
> Záď tanku T-80, zřetelně je vidět místo, kam se maluje taktické číslo.
Charakteristické rysy tanku T-80 :
> standard moderních sovětských tanků : malá výška tanku, charakteristicky tvarované čelo korby, centrálně umístěná věž, motor v zadní části korby. Na vnějšku vozidla jsou často upevněny vnější palivové nádrže, vzadu samovyprošťovací kláda. Poklop řidiče je vybaven třemi periskopy, stanoviště řidiče v přední části korby, velitelovo vpravo, střelcovo vlevo ve věži, nabíječ nahrazen nabíjecím automatem.
> plně otočná okrouhlá věž (odměr 360˚), náměr od -5° do +14˚ , po levé straně bedničky s kulometnou municí, hlaveň kanonu vybavená termickým štítem a ejektorem. Na střeše věže protiletadlový kulomet, na bocích věže vrhače dýmových granátů a na pravé straně kanonu infrasvětlomet. Možnost palby střelami typu HE-FRAG (FS), HEAT-FS a APFSDS-T nebo PTŘS AT-8 SONGESTER.
> šest nosných kol po každé straně korby, napínací kolo vpředu, hnací vzadu, podpůrná kolečka zakrytá ochrannými zástěrami. Nosná kola větší než u T-64, nepatrné různé rozestupy mezi druhým, třetím, čtvrtým a pátým kolem.
Pokračování ve 2. části
projekt tanku poháněný turbínou zkrachoval na nedokonalosti stávajících turbín. O několik let později, v roce 1955 ve stejném závodě byly zhotovila skupina techniků pod vedením G. A. Ogloblina dva prototypy turbín s výkonem 746 kW (1000 HP). Dva roky nato dal dohromady tým vedený známým konstruktérem těžkých tanků Ž. J. Kotinem dva prototypy vozidla označovaného jako Objekt 278. Tyto stroje založené na bázi tanků IS-7 a T-10, s použitím turbíny GTD-1 obnášely hmotnost 53,3 t a jejich výzbroj tvořil kanon M65 ráže 130 mm. Turbínový pohon byl schopen vozidlu dát rychlost až 57,3 km/h, ale zásoba paliva (1950 l) mu vystačila jen na 300 km. I když některé parametry těchto prototypů byly dobré, ve vývoji se už nepokračovalo.


< Vozidlo Objekt 167T
> Vozidlo Objekt 288


< Vozidlo Objekt 780
> Vozidlo Objekt 434
Část první : Vznik a vývoj tanku T-80
Shodně s vývojem tanku T-64 se v charkovské konstrukční kanceláři (po smrti inženýra Košina byl hlavním konstruktérem A. A. Morozov), pracovalo v roce 1963 také na variantě jmenované verze, ale poháněné turbínou GTD-3TL s výkonem 522 kW (700 HP). Tato verze byla označena jako T-64T a jeho zkoušky probíhaly až do roku 1965. Při jeho stavbě byl s ním ve stejném časovém sledu v závodech Uralvagonzavod v Nižném Tagilu vyroben tank Objekt 167T. Jednalo o upravený sériový tank T-62 s prodlouženou korbou a vybavený turbínou GTD-3T s výkonem 597 kW (800 HP). Skupině konstruktérů v Nižném Tagilu velel zkušený L. N. Karcev. V roce 1966 byl sestrojen prototyp raketového tanku označený jako Objekt 288 do kterého byly umístěny dvě letecké turbíny GTD-350 o společném výkonu 515 kW. Bylo však prokázáno, že turbína vyvinutá v konstrukční kanceláří č. 3 v Kirovových závodech (LKZ) a VNII Transmaš má téměř shodné parametry s tímto zdvojeným pohonem. Tank z LKZ poháněný touto turbínou byl sestaven v roce 1969 jako Objekt 219 Sp1. Šlo v zásadě o upravený sériový tank T-64 s turbínou GTD-1000T o výkonu 746 kW (1000 HP). Testy prokázaly nutnost přepracování podvozku, protože zvýšenou hmotnost a dynamiku nebyl schopen unést. Další prototyp s jmenovitým označením Objekt 219 Sp2 tedy obdržel pohonná a napínací kola o větším průměru, přičemž byly větší i pojezdová kola. Pásy dostaly gumové vložky a počet podpůrných kladek se početně zvedl ze čtyř na pět. Podvozek byl dále zesílen použitím silnějších torzních tyčí a výkonnějšími hydraulickými tlumiči. Při těchto změnách se popracovalo konstrukčně také na věži tanku, podle standardu tanku T-64A. Ten byl vyzbrojen kanonem 2A46 ráže 125 mm s hladkým vývrtem a prototyp také převzal další vybavení, například nabíjecí automatiku i rozložení střeliva (T-64 měl kanon ráže 115 mm).


< Základní verze tanku T-80
> Vozidlo Objekt 287
Vývoj pokračoval pouze na Objektu 129 Sp2, v závodech LKZ v Leningradě byla vyrobena podle tohoto vozidla pokusná sérii s dalšími změnami a vylepšeními. Ty přinášely samozřejmě problémy a tak se vývoj protáhl o neuvěřitelných sedm let. Po sérii testů a zkoušek byl stroj nazván T-80 (Objekt 219, 2 specifikace) a mohl se začít vyrábět. K tomu došlo 6. července 1976 a v období let 1976 až 1979 sjela z výrobních linek leningradského podniku LKZ necelá stovka těchto tanků (jiný zdroj uvádí několik set) vybavených plynovou turbínou.
Vedení armád společenství NATO dlouho nevědělo co je pravda a co jen fáma, protože od svých zpravodajských služeb dostávalo protichůdné informace. Nový sovětský bojový stroj byl považován jak za vylepšenou variantu tanku T-72, nebo dokonce za modernizaci stroje T-64. Také byla dlouho odmítána možnost pohonu plynovou turbínou. I když z větší vzdálenosti si tyto tanky (T-80, T-72 a T-64) byly podobné, měl by se vzít fakt, že tank T-80 "přesahoval" svého předchůdce, tank T-64 skoro o metr (přesněji o 900 mm). Viditelným rozdílem mezi tanky T-80 a T-64 (T-72) byly tři řidičovy periskopy, kde starší typy tanku disponovaly jen jedním. Dalším rozdílem, už ne tak viditelným byla absence střelby z vnitřku věže protiletadlovým kulometem tanku T-80, přičemž osádka staršího stroje T-64 tuto možnost střelby měla. Novinkou, hlavně pro řidiče těchto strojů bylo "vyhřívané sedadlo", jednalo se o vyfukování teplého vzduchu kolem sedačky. Korba tanku T-80 se skládala z válcovaných desek, spojených svárem. Čelní desky korby a věže byly vyrobeny z vrstveného pancíře, kde se střídala ocel a keramika, přičemž čelní deska korby má sklon 68˚. Věž tanku je odlévaná s různou tloušťkou pancéřování. Osádka tanku, pokud se nachází uvnitř stroje, je ochráněna před účinky zbraní hromadného ničení. Pohonný systém o váze 1050 kg je monoblok turbíny s reduktorem a příslušenstvím, tříbodově uchycen ke korbě, a dvě postranní převodovky. Systém řízení pohonu je zabraňuje možnost ,,roztočení,, turbíny během změny rychlostního stupně nebo při prudkém zastavení vozidla. Turbína se dá použít i k zabrzdění vozidla. Výfukový systém je navržen tak, že tank není nijak hlučný, a vycházející plyny jsou chlazeny, což znesnadňuje jejich zjištění infračervenými detektory. Vnitřní palivové nádrže mají obsah 1140 litrů, přičemž některé z nich se využívají jako mokré zásobníky munice. Je výhoda, že turbína může používat jak palivo pro tryskové motory, naftu i nízkooktanový benzín. Jako hlavní zbraň tanku byl dán kanon 2A46-1 s hladkým vývrtem hlavně ráže 125 mm, s využitím automatického nabíjení, což vyřadilo z osádky jednoho člena. Automat se nachází ve věži, kde je v něm uloženo 28 nábojů, postavených svisle v tzv. kolotoči, další munice je v oddíle řízení (7 nábojů) a poslední tři pak v bojovém prostoru. Kanon má kadenci 7 - 9 výstřelů za minutu a je spřažen s kulometem PKT ráže 7,62 mm (1200 nábojů). Další kulomet, který je umístěn na věži, je protiletadlový kulomet NSVT Utěs ráže 12,7 mm (300 náb.) Střelec používá k zaměření cíle zaměřovač s dálkoměrem TPD-2-49 s dvourovinným stabilizátorem 2Je28M, s možností přesné střelby ve dne na vzdálenost 4000 m a přímé palby do 2100 m. V noci zajišťuje noktovizor přesnou palbu na vzdálenost 1300 - 1500 m. Tank má možnost po přípravě překonat vodní překážku s hloubkou do 5 m, pomůcka - vzduchová trubice (šnorchel) je převážena složená na zádi věže. Tank T-80 má vybavení k samostatnému vyprošťování, dá na něj připevnit také vlek k odstraňování min KMT-6.


< Detaily zádě korby tanku T-80. Válec za tankisty je součástí vybavení k překonání vodních překážek po dně.
> Záď tanku T-80, zřetelně je vidět místo, kam se maluje taktické číslo.
Charakteristické rysy tanku T-80 :
> standard moderních sovětských tanků : malá výška tanku, charakteristicky tvarované čelo korby, centrálně umístěná věž, motor v zadní části korby. Na vnějšku vozidla jsou často upevněny vnější palivové nádrže, vzadu samovyprošťovací kláda. Poklop řidiče je vybaven třemi periskopy, stanoviště řidiče v přední části korby, velitelovo vpravo, střelcovo vlevo ve věži, nabíječ nahrazen nabíjecím automatem.
> plně otočná okrouhlá věž (odměr 360˚), náměr od -5° do +14˚ , po levé straně bedničky s kulometnou municí, hlaveň kanonu vybavená termickým štítem a ejektorem. Na střeše věže protiletadlový kulomet, na bocích věže vrhače dýmových granátů a na pravé straně kanonu infrasvětlomet. Možnost palby střelami typu HE-FRAG (FS), HEAT-FS a APFSDS-T nebo PTŘS AT-8 SONGESTER.
> šest nosných kol po každé straně korby, napínací kolo vpředu, hnací vzadu, podpůrná kolečka zakrytá ochrannými zástěrami. Nosná kola větší než u T-64, nepatrné různé rozestupy mezi druhým, třetím, čtvrtým a pátým kolem.
Pokračování ve 2. části