S rudou hvězdou na trupu (2) – Supermarine Spitfire
Napsal: 17/12/2007, 18:08
S rudou hvězdou na trupu (2) – Supermarine Spitfire

Po prvním dílu je zde pokračování této minisérie o stíhacích letounech cizí provenience bojujících v řadách sovětského letectva v době velké vlastenecké války. V první dílu jsem se věnoval dělníku“ bitvy o Británii, Hawkeru Hurricane, dnešní díl bude věnován asi největší legendě – letounu Supermarine Spitfire.
První kontakt sovětských letců s tímto legendárním strojem se kupodivu neudál na britských ostrovech, ale v tehdy „spojeneckém“ Německu. Známý testovací pilot Stěpan Suprun zde mohl krátce testovat ukořistěný Spitfire Mk.IA, dokonce testoval jeho vlastnosti v cvičném souboji Bf 109E-4, pilotovaným Fritzem Wendelem. Sověty tento stroj přes některé nedostatky docela zaujal, další možnost pilotovat tento stroj měla až delegace VVS (Vojenské vzdušné síly - letectvo) v srpnu 1941 přímo na britských ostrovech. Piloti NII VVS zde měli možnost otestovat nejnovější verzi Spitfire Mk.VB a byli tímto letounem nadšeni. V prosinci 1941 se „ministr zahraničí“ Molotov obrátil na premiéra Churchilla s žádostí o koupi těchto letounů pro VVS, jeho žádost však byla odmítnuta pro nedostatek těchto letounů. Nakonec se ale různých průtazích přeje jen Spitfire na sovětském nebi objevil.
Mk.IV VVS Severního loďstva
Nešlo však přímo o letouny VVS, v září 1942 se na letišti u Murmansku objevili tři neozbojené průzkumné Spitfire P.R. Mk.IV. Tyto stroje, pilotované britskými piloty, se podíleli na ochraně konvoje PQ-18, po ukončení operace byli stroje ponechány u VVS Severního loďstva. Později ještě námořnictvo získalo asi šest strojů stejného typu. Oproti Hurricanu se ukázal Spitfire odolnější vůči extrémním podmínkám na severu, horší to už bylo s dodávkami náhradními dílů.
První stíhací Spitfire dorazily do Iráckého přístavu Basra v lednu 1943, šlo o 35 strojů verze Mk.VB. Nešlo o nové stroje, šlo o stroje po generální opravě, dalších 143 letounů došlo do konce března 1943. V dubnu stroje přelétly na letiště 25. ZAP u Baku. Již koncem dubna jsou stroje nasazeny v rámci 57.GIAP na Kubáni, piloti však nebyli zvyklí na vlastnosti letounu a v boji s přesilou Bf 109 jim pomohl útok dalších „domácího“ letounů VVS, Bellů P-39, vedených kapitánem Pokryškinem.
Mk.VB na letišti v Abadanu, Irán
Mk.VB 57.GIAP
V květnu jsou dva stroje testovány v NII VVS proti tehdejším sovětským i německým strojům. U Spitfire jsou vysoce hodnoceny vlastnosti v horizontálních manévrech, horší je to při boji ve vertikále. Je třeba však mít na paměti, že v této době již verze VB nepředstavovala soupeře pro moderní stroje soupeře, hlavně Fw 190A-4 měl nad touto verzí značnou výkonnostní převahu.
Mk.VB
Při frontovém nasazení se také ukázaly některé nedostatky Spitfire – pro sovětské neupravené polní letiště byl rozchod podvozku malý, stroj se snadno rozkolébal. Další nectností se ukázalo prudké zabrždění, stroj se snažil „stavět na nos“. Sovětští piloti příliš nevěřili systému odhozu kabiny a raději létali s otevřenou kabinou.
Mk.VB 57.GIAP
Spitfire verze Mk.VB dlouho u frontových jednotek nezůstala, díky velmi dobrým výškovým vlastnostem byl Spitfire postupně zařazován k jednotkám PVO. Sověti mimo MiGu-3 nestavěli za války přepadové výškové stíhací stroje a proto jim dodávky Spitfire přišli vhod.
Sověti samozřejmě koupili i asi nejznámější verzi Spitfire, od února 1944 byla přes Irán a Irák dodávána verze Mk.IX. Tak jako u verze VB se jednalo o repasované a generálkované stroje, od ledna 1945 však již do Sovětského svazu přichází nové stroje přímo z výroby. Tak jako předchozí verze jsou stroje Mk.IX testovány v NII VVS. Zde jsem narazil na údaje o verzích L.F. a H.F., obě však sověti hodnotili jako ideální pro boj ve vysokých výškách. Jen jsem si myslel, že LF znamená verzi určenou pro boje v nižších výškách... asi nízká výška na západě není to samé jako na východě
Stroje Mk.IX jsou zařazeny k IAP a GIAP PVO, situace v na frontě již nevyžaduje nasazení dovozových letounů přímo na frontě. Navíc domácí stroje mají dle testů lepší vlastnosti ve výškách do 5000 metrů, stroje s vyšší výkonem ve vyšších hladinách nejsou přímo na frontě potřeba. Stroje u PVO byly pečlivě ošetřovány, počítalo se s nimi v dalším možném konfliktu s dřívějšími spojenci. A z domácích zdrojů by nemělo VVS co postavit třeba proti B-29... Proto jsou stroje uloženy do strategických rezerv pro případ budoucího konfliktu.
LF Mk.IX PVO Leningradu
Dodávky verze Mk.IX pokračují do června 1945, celkem je zakoupeno 1194 strojů různých subverzí. V roce 1944 se dokonce uvažuje u sériové výrobě Spitfire v Sovětském svazu. V případě licenční výroby by mě potom zajímala životnost sovětské verze motoru Merlin....
cvičná verze
Příště snad něco o US stíhacích letounech kupovaných "na lízačku"...
Použité zdroje:
Šedivý, Dymič – Triumf a Tragedie
http://wp.scn.ru/ru
http://lend-lease.airforce.ru
www.airwar.ru

Po prvním dílu je zde pokračování této minisérie o stíhacích letounech cizí provenience bojujících v řadách sovětského letectva v době velké vlastenecké války. V první dílu jsem se věnoval dělníku“ bitvy o Británii, Hawkeru Hurricane, dnešní díl bude věnován asi největší legendě – letounu Supermarine Spitfire.
První kontakt sovětských letců s tímto legendárním strojem se kupodivu neudál na britských ostrovech, ale v tehdy „spojeneckém“ Německu. Známý testovací pilot Stěpan Suprun zde mohl krátce testovat ukořistěný Spitfire Mk.IA, dokonce testoval jeho vlastnosti v cvičném souboji Bf 109E-4, pilotovaným Fritzem Wendelem. Sověty tento stroj přes některé nedostatky docela zaujal, další možnost pilotovat tento stroj měla až delegace VVS (Vojenské vzdušné síly - letectvo) v srpnu 1941 přímo na britských ostrovech. Piloti NII VVS zde měli možnost otestovat nejnovější verzi Spitfire Mk.VB a byli tímto letounem nadšeni. V prosinci 1941 se „ministr zahraničí“ Molotov obrátil na premiéra Churchilla s žádostí o koupi těchto letounů pro VVS, jeho žádost však byla odmítnuta pro nedostatek těchto letounů. Nakonec se ale různých průtazích přeje jen Spitfire na sovětském nebi objevil.

Nešlo však přímo o letouny VVS, v září 1942 se na letišti u Murmansku objevili tři neozbojené průzkumné Spitfire P.R. Mk.IV. Tyto stroje, pilotované britskými piloty, se podíleli na ochraně konvoje PQ-18, po ukončení operace byli stroje ponechány u VVS Severního loďstva. Později ještě námořnictvo získalo asi šest strojů stejného typu. Oproti Hurricanu se ukázal Spitfire odolnější vůči extrémním podmínkám na severu, horší to už bylo s dodávkami náhradními dílů.
První stíhací Spitfire dorazily do Iráckého přístavu Basra v lednu 1943, šlo o 35 strojů verze Mk.VB. Nešlo o nové stroje, šlo o stroje po generální opravě, dalších 143 letounů došlo do konce března 1943. V dubnu stroje přelétly na letiště 25. ZAP u Baku. Již koncem dubna jsou stroje nasazeny v rámci 57.GIAP na Kubáni, piloti však nebyli zvyklí na vlastnosti letounu a v boji s přesilou Bf 109 jim pomohl útok dalších „domácího“ letounů VVS, Bellů P-39, vedených kapitánem Pokryškinem.


V květnu jsou dva stroje testovány v NII VVS proti tehdejším sovětským i německým strojům. U Spitfire jsou vysoce hodnoceny vlastnosti v horizontálních manévrech, horší je to při boji ve vertikále. Je třeba však mít na paměti, že v této době již verze VB nepředstavovala soupeře pro moderní stroje soupeře, hlavně Fw 190A-4 měl nad touto verzí značnou výkonnostní převahu.

Při frontovém nasazení se také ukázaly některé nedostatky Spitfire – pro sovětské neupravené polní letiště byl rozchod podvozku malý, stroj se snadno rozkolébal. Další nectností se ukázalo prudké zabrždění, stroj se snažil „stavět na nos“. Sovětští piloti příliš nevěřili systému odhozu kabiny a raději létali s otevřenou kabinou.

Spitfire verze Mk.VB dlouho u frontových jednotek nezůstala, díky velmi dobrým výškovým vlastnostem byl Spitfire postupně zařazován k jednotkám PVO. Sověti mimo MiGu-3 nestavěli za války přepadové výškové stíhací stroje a proto jim dodávky Spitfire přišli vhod.
Sověti samozřejmě koupili i asi nejznámější verzi Spitfire, od února 1944 byla přes Irán a Irák dodávána verze Mk.IX. Tak jako u verze VB se jednalo o repasované a generálkované stroje, od ledna 1945 však již do Sovětského svazu přichází nové stroje přímo z výroby. Tak jako předchozí verze jsou stroje Mk.IX testovány v NII VVS. Zde jsem narazil na údaje o verzích L.F. a H.F., obě však sověti hodnotili jako ideální pro boj ve vysokých výškách. Jen jsem si myslel, že LF znamená verzi určenou pro boje v nižších výškách... asi nízká výška na západě není to samé jako na východě

Stroje Mk.IX jsou zařazeny k IAP a GIAP PVO, situace v na frontě již nevyžaduje nasazení dovozových letounů přímo na frontě. Navíc domácí stroje mají dle testů lepší vlastnosti ve výškách do 5000 metrů, stroje s vyšší výkonem ve vyšších hladinách nejsou přímo na frontě potřeba. Stroje u PVO byly pečlivě ošetřovány, počítalo se s nimi v dalším možném konfliktu s dřívějšími spojenci. A z domácích zdrojů by nemělo VVS co postavit třeba proti B-29... Proto jsou stroje uloženy do strategických rezerv pro případ budoucího konfliktu.

Dodávky verze Mk.IX pokračují do června 1945, celkem je zakoupeno 1194 strojů různých subverzí. V roce 1944 se dokonce uvažuje u sériové výrobě Spitfire v Sovětském svazu. V případě licenční výroby by mě potom zajímala životnost sovětské verze motoru Merlin....

Příště snad něco o US stíhacích letounech kupovaných "na lízačku"...
Použité zdroje:
Šedivý, Dymič – Triumf a Tragedie
http://wp.scn.ru/ru
http://lend-lease.airforce.ru
www.airwar.ru