Luftwaffe - Obecné dotazy

Organizace, letadla, Messerschmitt, Focke Wulf, Heinkel, apod.

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Skeptik »

Hektor píše:Preto Francúzske lietadla dodávalo Nemecko napríklad Fínsku (H75 a MS.406) v roku 1941.
30 M.S.406 dodala Francie v únoru 1940
46 M.S.406 a 11 M.S.410 dodalo Německo v roce 1943

29 Hawk 75 dodalo Německo v červnu 1940 ... z nich bylo minimálně 13 "norských" (Německo v Norsku ukořistilo všech 19 dodaných Hawků) a zbytek pravděpodobně "francouzských" ... v literatuře se píše opravených" v Německu
15 Hawk 75 koupilo Finsko od Německa na jaře 1943, byly dodány v letech 1943/44
Naposledy upravil(a) Skeptik dne 3/2/2020, 11:25, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Kouzelnik »

Hektor píše:Na Potez 63x som myslel ako ja ako prieskum, pozorovanie, ľahký bombardér.
Knižku Slovenské letectvo mám a viem o ponuke D.501 aj o He-51 a školení na Ár-65.
Rumunsko dostalo len od Francúzov objednané P.633 a potom až oveľa neskôr už len na výcvik 631 rovnako ako Maďarsko.
(...)
@Hektor

Moc netuším jak souvisí kořistní letadla nepoužívaná v LW s He-51. Píšu s ohledem na téma vlákna.... = ve specializovaném vlákně o výzbroji Slovenského letectva, samozřejmě chápu smysluplnost diskuze jestli He-51 ano/ne. Nechám na moderátorovi, jestli připustí diskuzi o případných He-51 pro slovenské letectvo v tomto vlákně.

Nepokládám za reálné dodávky Potez 630 ... byl perspektivní např. i z hlediska poražené Vichy ... Ve svém názoru vycházím z faktu, že po zahájení dokončování/montáže letadel na vichystickém území (v 1941 v návaznosti na Pařížské protokoly) tak z vícemotorových bojových letadel se povolení týkalo Leo 451 a Potezů řady 630 (Potezy měly být dodány do Německa, nevím jestli přímo pro službu v LW či nějakých jiných uživatelů letadel v Třetí říši ... anebo jestli dodávka měla být na přeprodej, podobně jako Caudrony řady 440). Zatímco Leo 451 mělo být určeno vichystickému letectvu. Bavíme se o období Vichy v 1941/42, nikoliv o období po německé okupaci Vichy.

Tj. proto jsem pokládál za reálnější možnost dodávek pro slovenské letectvo kořistních Bre 693 než kořistních Potez 63

Zdroj: Kapitola 10, zejm. str. 250 v German Aircraft industry and production 1933-1945 od F.A. Vajda, P. Dancey, vydáno 1998


Hektor píše:(...)Proste Nemci to ponukali neskoro. Pritom na jeseň 1940 mohli mat spočítané koľko čoho majú a posúvať to spojencom proti ZSSR.
Zkusme si to rozebrat, protože v něčem souhlasím a v něčem ne.

a) Bavíme-li se o dodávkách kořistních letadel polospojenci do Španělska na podzim 1940, tak souhlas, že Třetí říše poněkud zaspala.

b) Myslím, že dodávky na podzim 1940 kořistních letadel do fašistické Itálie by způsobilo problém vichystickým kolaborantům (=netvrdím, že by dodávky mohli zablokovat; tvrdím, že by mohly způsobit oslabení jednoty jednotlivých vichystických frakcích zejména v mimoevropských/severoafrických částech francouzského Impéria/Dominia). Naproti tomu na jaře/létě/podzimu 1941 by patrně už bylo jedno jestli Třetí říše dodává kořistní francouzská letadla do Itálie.

c) Ohledně dodávek francouzských kořistních letadel do Finska na podzim 1940, tak doporučuji si pročíst vztahy Třetí říše (a Itálie) s Sovětským svazem. Např. víme, že na podzim/zimě 1940/41 spolu intezivně vyjednávali o možném plném spojenectví (včetně vojenské účasti SSSR proti cílům útoku Třetí říše) Sovětského svazu a Třetí říše... Tj. tohle komplikovalo množství dodávek kořistních francouzských letadel do Finska. Plus tlak Třetí říše (patrně ve spolupráci se SSSR) na rozbití chystané obranné aliance Švédsko-Finsko v období zimy 1940.

d) Ohledně dodávek kořistních francouzských letadel do Švýcarska na podzim/zimě 1940 ... to by mi připadalo logické, ovšem nevím jestli se něco skutečně odehrálo.

e) Ohledně dodávek kořistních francouzských letadel do Rumunska/Maďarska popř. do Jugoslávie na podzim/zimě 1940 (plus případných dodávek moderních kořistních letadel do Bulharska), tak bych se odkázal na svůj včerejší komentář (myslím ten komentář mj. obsahující odkaz na první dohodu z Bledu v 1938). Zčásti se v tomto skrývá i odpověď na postoj Třetí na případné dodávky moderních (kořistních) letadel pro letectvo Slovenského štátu na podzim/zimě 1940.

f)Nicméně po pročtení 1. dílu Slovenské letectvo (detaily o knize viz včerejší komentář obsahující identifikaci 2. dílu) si dovolím nesouhlasit, že by dávalo smysl dodávat kořistní letadla z dobytých území v období podzimu/zimy 1940. Nejenže patrně byla dosti slabá vůle Třetí říše dodávat na Slovensko (zejm. kvůli vyvažování a "zklidňování" v situace Madarském království). Ale taky chyběly podmínky na využití případných masivních dodávek kořistních letadel ze zemí o kterých jsi ty @Hektor položil svůj dotaz (tj. neptal jsi se na kořistní letadla po obsazení Protektorát a po dobytí Polska). Chyběli piloti/letci, chyběli mechanici, chyběli servisáci, a vůbec - bylo třeba stabilizovat situaci ve vedení ozbrojených složek/civilního vedení Slovenského štátu. Plus faktor, že chyběla objektivní potřeba dodávek moderních vojenských (kořistních či německých) letadel (nastala na přelomu 1941/42). A chybělo opravárenské zázemí (viz důvody stěhování opravárenského centra z Nitry a prodleva než došlo k obnovení činnosti opravárenského centra po přestěhování).... a tohoto stavu si bylo vědomo slovenské MNO, když v diskutovaném období usilovalo zejména o dodávky cvičných letadel (plus cca dva tucty Š-328 a polovinu B-534) zdroj kapitola "Čas budovania" v prvním díle "Slovenské letectvo" z odkazované trilogie

Tj. já mluvil o období 1941/42 když jsem včera nahodil hypotézu o dodávce kořistních Bre 693 pro slovenské letectvo = jako o potencionálně schůdné cestě jak se dostat k moderním letadům v situaci, kdy Třetí říše se nechovala ke Slovenskému štátu jako ke spojenci, nýbrž jako ke sui generis sluhovi... samozřejmě že trochu přeháním, ale fakt nevidím rovnoprávný vztah vůči Slovenskému štátu "pro kterého není místo u stolu"... vycházím z popisu uvedeném např. ve výši odkazované trilogii Slovenské letectvo ve srovnání se situací maďarského letectva viz např. Ju-87A a -87B nebo He-111P zařazené do služby cca v 1941, sice v menším množství, ale ten rozdíl v přístupu Třetí říše je markantní (viz str. 58 a následující v "Hungarian Eagles 1920-1945" od G. Sárhidai a dalších, vydáno 1996)





@Skeptik
Nevím jestli všechny Bre-693 z výzbroje francouzského letectva uletěly v 06/1940 do severní Afriky. Teoreticky by jim na to dolet asi stačil.

Nicméně v různých zdrojích se objevují informace o tom, že nacisté v létě 1940 ukořistili několik desítek letadel řady 690 (a občas se uvádí, že konkrétně ukořistěnými byly Bre 693)... viz např. str. 40 ve druhém dílu "Pictorial story of the French Air force", kde se uvádí 43 kořistních Bre 693 (a v téže tabulce je i Bre 691, M.S. 406 atd. ovšem v uvedené tabulce chybí kořistní Arsenal VG-33, tak nevím jestli má jít o kompletní výčet nebo pouze o příklady kořisti). Uvedený zdroj v uvedené pasáži výslovně specifikuje že šlo o letadla v okupované části Francie v 1940 (tj. nikoliv v evropské či neevropské části Vichy/Impéria/Dominia)

Je rovněž možné, že kořistními Bre 693 se myslely jak letuschopné, tak sabotované/polo-poškozené letadla. Rovněž je možné že se tím myslí téměř dokončené letadla, které Třetí říše získala obsazením továren. Ať už se kořistními Bre 693 myslí cokoliv, tak pokud by zprovoznění záviselo na motorech (tj. problém který trápil původní Bre 691), tak motory GR 14M byly v LW zavedeny jako standartní (viz Hs-129, Go-244) a alternativním zdrojem motorů GR 14M by snad mohla být licenční verze produkovaná v pražském Walteru.

Pokud jde o používání kořistních Bre 693 v leteckých školách LW (či v pomocných útvarech LW), tak jsem na zmínku o Bre 693 nenarazil ani v jedné z knížek:
Kouzelnik píše:(...)
IMHO těch výše zmiňovaných údajně 100 kořistních Šturmovniků, patrně bez využití v LW nebo u spojenců 3. říše, to byla asi výjimka. Myslím bez jakéhokoliv využití, bo spousta kořistních letadel patrně sloužila v rámci jednotek popisovaných v těchto knížkách:
https://www.biblio.com/book/fledgling-e ... 1245737160
https://www.biblio.com/book/luftwaffe-s ... /732266320 (...)
Můj názor na jednu z knížek je v tomto vlákně, na této straně v komentu z 28.1.
R.I.P.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Skeptik »

Kouzelnik píše:@Skeptik
Nevím jestli všechny Bre-693 z výzbroje francouzského letectva uletěly v 06/1940 do severní Afriky. Teoreticky by jim na to dolet asi stačil.
A co zkusit třeba českou Wiki ? :)
Na konci června 1940 se francouzské letectvo pokoušelo evakuovat své moderní letouny do severní Afriky mimo dosah Němců, odkud, jak mnozí doufali, by mohly pokračovat v boji. Bohužel, Breguety s krátkým doletem nebyly schopné přeletět Středozemní moře.[1] Na rozdíl od jiných moderních francouzských typů, bojová kariéra rodiny letounů Breguet 690 skončila s podepsáním kapitulace Francie 22. června 1940.
Je to čistý překlad z té anglické

Jinak Německo ukořistilo cca 90 letadel Bre-691/693/695 plus cca 40 nedodělaných ve fabrice.
Většina z nich byla předána Itálii a tam používána v leteckých školách.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Kouzelnik »

Poznámku o údajně nedostatečném doletu jsem četl. A proto jsem napsal, co jsem napsal.

Protože z oblasti jižní Francie (okolo Marseille) do severní Afriky (např. okolo města Alžír) je to cca 800 km vzdušnou čarou.

Ovšem je možné, že ve zdejšímčlánku o Bre 693 nejsou korektní některé TTD - viz podtržené níže. Budu rád, když mě znalejší když tak opraví.
YAMATO píše: TECHNICKÉ ÚDAJE (Bre.693)
(...)VÝKONY
Maximální rychlost: 390 km/h (u země), 480 km/h (v 4000 m)
Dostup: 7800 m
Dolet: 1350 km
(...)ZDROJE:
Letadla Francie 39-45, J. Schmid, Fraus 2003
French Bombers Of World War II, A. Pelletier, In Action č.189, Squadron/Signal Publications
Internet
P.S. O použití Bre 693 v Itálii jsem narazil leda v období až po okupaci Vichy - tj. zhruba odhaduji období 1943...

Ovšem já včera reagoval na jiné (=dřívější) období... na trampoty (popsané v odkazovaném druhé dílu uvedené trilogie "Slovenské letectvo"), kdy Slovenský stát se v období 1941/42 intezivně snažil získat modernější vojenská letadla německé konstrukce (a byl vesměs odmítnut).

A proto jsem psal, že možná by byla cesta nepoptávat nová letadla německé konstrukce, ale poptávat pro dodávky na Slovensku kořistní francouzská ... a z toho vyplynul můj koment o patrně (teoreticky) nejvíc reálné variantě vícemotorových: kořistních Bre 693.
R.I.P.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Kouzelnik »

Interní pumovnice u německých dopravních letadel, které poprvé vzlétly ve druhé polovině 30.-tých let?

Pěkný večer,

nevíte někdo jestli existovaly speciální verze nebo prototypy německých dopravních letadel druhé poloviny 30.-tých let, které by měly zabudovány dveře pro pumovnici zespodu trupu?

Pro zjednodušení - nerozlišujme, jestli by bomby byly uvnitř letadla v nákladovém prostoru - svisle v zásobníku nad sebou (zhruba jako v sovětském Li-2VP) nebo jestli by bomby byly klasicky zavěšeny každá zvlášť, tak aby je šlo odhodit současně=nutná velká plocha pumovnice/dveří pumovnice.

Jde mi o hlavně o:
Fw-200
Ju-90
Fw-58

Díky.
R.I.P.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Hans S. »

Kouzelníku, ty tvoříš až neuvěřitelně složité věty. Mám často problém je pochopit :)

Ptáš se na to, jestli německá dopravní letadla měla pumovnici?

Ne, neměla. Nebyl důvod. Koncepce Luftwaffe šla v případě bombardérů cestou specializovaných (Ju 88, He 177, Do 217), resp. hybridních konstrukcí v podobě Do 17/215 či He 111. U Fw 200, nebo Ju 90 se o využití jako bombardéru neuvažovalo, nebo alespoň ne nijak vážně. Ostatně Ju 90 je civilním derivátem neúspěšného bombardéru Ju 89. Dalším vývojem pak vznikl již opět vojenský Ju 290. Fw 58 je úplně jiná kategorie letadla.
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od ringlett »

Kouzelnik píše:
Jde mi o hlavně o:
Fw-200
Ju-90
Fw-58

Díky.
Ne, ani jeden.
A jen Fw-58 mohl nosit externě lehké bomby pro účely výcviku.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Hans S. »

I Fw 200 později mohl nosit pumy, ale to se týkalo až militarizované varianty. Jestli si vzpomínám, tak se letcům na Fw 200 dokonce podařilo i něco potopit.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Zemakt »

No, zas takové něco to asi nebylo :) .
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Skeptik »

Hans S. píše:Ptáš se na to, jestli německá dopravní letadla měla pumovnici?
Ne, neměla. Nebyl důvod. Koncepce Luftwaffe šla v případě bombardérů cestou specializovaných (Ju 88, He 177, Do 217), resp. hybridních konstrukcí v podobě Do 17/215 či He 111.
Což platí samozřejmě pouze za předpokladu, že neuvažuješ Ju-52/3m v bombardovacích verzích :wink:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Kouzelnik »

Přesně tak - zavedení bombardovacích verzí Ju-52 bylo to, proč jsem se ptal na případnou "bombardovací" úpravu/prototyp u 3 dalších následujících dopraváků v LW. Nicméně ono byly různé verze "bombardovacích" Ju-52 ve smyslu jak byly neseny bomby. Momentálně nemám dost (pokud možno) ověřených podkladů aby popsal tu verzi Ju-52 s interní pumovnicí.


Totiž cílem mého dotazu je zjistit zkusit zjistit, jestli se ještě někde jinde použila taková forma dopraváku s pumovnicí jako v Li-2VP. Myslím pumovnici, kde byla svislá řada bomb (=na sobě naskládané) bomby... laicky bych to označil provedení "Antiperle" = spousta bomb, ale málo otvorů kudy ven.

Předběžně si myslím, že pumovnice "Antiperle"patrně nebyla vhodná. A tou hlavní výhodou takovéto formy pumovnice bylo, že z dálky nešlo snadno poznat, že dopravák je ve formě "bombardéru". Plus další výhoda asi byla v tom, že u "Antiperle" pumovnice patrně byla snazší konverze, než kdyby se složitě muselo předělávat dno dopraváku, tak aby po většina dna byly držáky na jednotlivé bomby ve stylu klasických bombardérů
R.I.P.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Skeptik »

Pumovnice, resp. zavěšení bomb, jako měl ten Li-2VP je naprosto standardní. Kolejnicové vedení bomb měly i "plnohodnotné bombardéry".

Co se JU-52/3m týče, ten měl pumovnice typu DSAC 250, každá pro 500 kg pum. Ty byly poměrně nestandardní, protože bomby "vypadávaly" zadkem napřed, a teprve pak se otáčely špičkou k cíli.
JU-52 - bomb.jpg
podobné měl i He-111
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Kouzelnik »

Skeptik píše:Pumovnice, resp. zavěšení bomb, jako měl ten Li-2VP je naprosto standardní. Kolejnicové vedení bomb měly i "plnohodnotné bombardéry".
(...)

K podtrženému:
To jsem nevěděl. Bo dodnes jsem si myslel, že obvyklá pumovnice byla taková jako např. v Avro Lancaster (=pod velkou částí trupu byly pumovnicové dveře (spíše vrata) a nad vraty byly bomby vedle sebe (nikoliv nad sebou)
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... _17458.jpg


K fotkám od @Skeptik (uvádí Ju-52 a He-111):
Akorát si nejsem jistý, jestli ty oba výše uvedené obrázky zachycují stejný typ konstrukce uložení bomb jako je použit v Li-2VP...

Podle mě uvedené obrázky od @Skeptik patrně zachycují, že každá bomba měla svoji kóji a každá kóje měla samostatnou díru (šachta).

Zatímco Li-2VP měl IMHO jiný systém = spoustu bomb (nad sebou) a pro spoustu bomb byla jedna díra (šachta). Podle mě to je jiný systém, který neumožňuje ve (vysoké) rychlosti všechny bomby hodit co nejblíže na cíl (= ale zase na druhou stranu - při kobercovém náletu by nevadil systém uložení bomb v Li-2VP)

viz detailnější obrázek na pumovnici "Antiperle" v Li-2VP https://ruslet.webnode.cz/_files/200002 ... 2VP_04.jpg
Mělo by se jednat opravdu o Li-2VP, protože totožné fotky jako na webu ruslet.webnode.cz jsou také na str. 28 v Red star 27 Lisunov Li-2 od pana Yefim Gordon+od pánů S. a G. Komissarov (vydal Midland Publishing, 2006)
R.I.P.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Hans S. »

Kouzelníku, kam svými dotazy míříš? Každé letadlo tohle přece má trošku jinak, podle toho, jak se ho konstruktéři rozhodli navrhnout. Hledáš, jestli někde říšští konstruktéři kopírovali koncepci Li-2, nebo co vlastně hledáš?

Umístění pum horizontálně nad sebe bylo zcela běžné, vlastně snad dokonce nejběžnější. Tohle je model Liberatoru:
https://vqwarbirds.com/wp-content/uploa ... MB-BAY.jpg
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Kouzelnik »

Hans S. píše:Kouzelníku, kam svými dotazy míříš? Každé letadlo tohle přece má trošku jinak, podle toho, jak se ho konstruktéři rozhodli navrhnout. Hledáš, jestli někde říšští konstruktéři kopírovali koncepci Li-2, nebo co vlastně hledáš?
Směřuji k tomu, že teoreticky je řešení "antiperle" pumovnice v Li-2VP výhodné z hlediska jak moc/málo byla pracná konverze dopravních letadel na improvizované bombardéry. Další výhodou "antiperle" pumovnice by bylo, že dopravák se svislými kolejnicemi by mohl do určité míry sloužit i po konverzi jako dopravák = protože podlaha nákladového prostoru po konverzi zůstala téměř původní (s výjimkou šachet). Ale zaráží mě, že jsem toto řešení nikde neviděl.

Dle výše uvedené knížky o Li-2 chápu, že v Li-2VP byly 3 zásobníky celkem pro 15 pum = v jednom zásobníku tedy předpokládám, že bylo až 5 pum a pro shození těchto 5-ti bomb sloužila jedna díra (šachta). A zajímalo mě, jestli se toto řešení rozšířilo, protože např. z hlediska konverze dopraváku bylo snazší udělat jednu díru (šachtu) pro víc bomb než vyrábět širokou plochu pumovnice pod trupem.... a proto jsem se ptal pumovnici v předválečných dopravácích v LW.

Ad kopírování - spíše jsem předpokládal, že konstrukční řešení "antiperle" pumovnice v VVS vzniklo nezávisle na pumovnicích Ju-52 v LW, bo Li-2VP byl cca v 1943.

Hans S. píše: Umístění pum horizontálně nad sebe bylo zcela běžné, vlastně snad dokonce nejběžnější. Tohle je model Liberatoru:
https://vqwarbirds.com/wp-content/uploa ... MB-BAY.jpg
To jo, ale to jsi postnul příklad dvou bomb nad sebou. Zatímco v Li-2VP byly určitě 4 (předpokládám až 5) bomb nad sebou.
R.I.P.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Skeptik »

Pumovnice B-17 ... stejný princip jako Li-2VP (píšu princip, nikoli funkčnost protože předpokládám, že jsi si na tom rusletu přečetl, že první prototyp Lisunova měl s pumovnicí problém ... který vyřešil až ten druhý prototyp)
Obrázek
A jiný pohled do B-24 ... ono počet pum nad sebou byl dán jejich ráží.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od kenavf »

Kouzelnik píše:.. protože např. z hlediska konverze dopraváku bylo snazší udělat jednu díru (šachtu) pro víc bomb než vyrábět širokou plochu pumovnice pod trupem.....
Závisí možno aj od konštrukcie draku lietadla.
Ak aj umiestniš viacej bômb nad sebou, i tak musíš urobiť otvor o veľkosti cca dĺžky bomby krát priemer bomby, takže by bol relatívne dlhý a musela vy sa odstrániž nejaká prepážka v konštrukcii trupu.
Ak umiestniš bomby vedľa seba "na stojato" tak musíš urobiť dieru o veľkosti priemer bomby krát priemer bomby, a umiestniš ich viacej vedľa seba tak aby tie otvory nekolidovali s priečkami trupu a neoslabí sa tak konštrukcia trupu lietadla.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Hans S. »

Kouzelnik píše:To jo, ale to jsi postnul příklad dvou bomb nad sebou. Zatímco v Li-2VP byly určitě 4 (předpokládám až 5) bomb nad sebou.
To záleží jen na ráži těch daných bomb. Když tam nebudou 500 lb jako na fotce, ale třeba 250 lb, bude jich nad sebou více. To řešení je do značné míry univerzální. Ostatně vidíš to i na fotce, kterou poslal Skeptik.

Jestli rozumím, tak se ptáš, jak snadné je udělat bombardér z transportního letadla? No to je dost těžké, protože bombardér je už od základu stavěný jako stroj, který musí něco vydržet (nejen z hlediska poškození, ale i z hlediska zacházení) a naopak nepotřebuje převážet vzduch, což často dělá dopravák. Pumy jsou těžké a na malém prostoru, kdežto náklady většinou objemné. To vyžaduje úplně jiný přístup k designu a dimenzování trupu. Pumy můžeš většinou nosit venku, náklady na paletách ale ne. Jsou to prostě hodně jiné kategorie letadel. Jediné, co mají společné, je povětšinou vícemotorová koncepce a relativně větší rozměry.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Wasp »

Nedávno jsem se dozvěděl že Heinrich Beauvais napsal po válce knihu ale nic nemůžu najít, nevíte něco více ?
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od Hans S. »

Myslíš první odkaz, když zadám do Googlu jméno Heinrich Beauvais? :)

https://www.amazon.co.uk/Heinrich-Beauvais/e/B00456RMSI
Odpovědět

Zpět na „Luftwaffe“