Northrop XB-35 / YB-49
Napsal: 10/2/2008, 05:22
Samokřídla Northrop - XB-35 / YB-49
Když byl Jack Northrop krátce před svou smrtí v roce 1980 v tajnosti informován o supermoderním bombardovacím letounu B-2, prohlásil : ,, Teď chápu, proč mi bylo ještě dopřáno žít posledních 25 let''.

Tajuplně vyhlížejícími bezocasými bombardovacími letouny z konce čtyřicátých let - pístovým XB-35 a proudovým YB-49 - realizoval Jack Northrop po deseti letech náročného úsilí svůj dávný sen. Letoun B-49 téměř dozrál až k zahájení sériové výroby, ale po katastrofě prototypu se Northropovy plány definitivně rozplynuly.

Skutečně postaveno bylo pro USAF až samokřídlo B-2 Spirit z devadesátých let.
Předchůdce ,,neviditelného'' B-2 Spirit
Katastrofa samokřídla YB-49 v červnu 1948 znamenala na několik desetiletí konec Northropovým snahám postavit na začátku jaderného věku velký bezocasý bombardovací letoun B-49 pro USAF.
Jack Northrop byl po celý svůj život posedlý představou šípového samokřídla bez trupu a ocasních ploch. Již ke konci třicátých let vypracoval projekty jednomístných samokřídel. Přednosti této neobvyklé koncepce spatřoval v menším odporu vzduchu a větší nosností.
Krátce po druhé světové válce dovršil Northrop práci na bombardovacím letounu XB-35, jenž patřil k největším vojenským letadlům na světě. Během letových zkoušek se téměř nevyskytovaly problémy a brzy bylo rozhodnuto postavit verzi YB-49 s proudovými motory. Poté se však jeden prototyp zřítil a vzhledem k tomu, že se větší význam přisuzoval bombardovacímu letounu Convair B-36 Peacemaker, byl program nakonec zastaven. Northropovy další projekty dopravních samokřídel se nikdy neuskutečnily, ale konstruktér se ještě dožil projektu současného B-2, u něhož jeho oblíbená koncepce konečně slavila úspěch.
Rodina samokřídel Northrop
N-2B (XP-56) : S neobvyklým stíhacím letadlem N-2B se Northrop v roce 1940 zúčastnil soutěže vypsané USAAC.
MX-324/ -334 : První raketový letoun USA MX-334 měl motor o tahu 0,89 kN a vycházel z kluzáku MX-324.
JB-10 : Tato létající puma připomínala koncepcí německou V-1 z druhé světové války. Bojová hlavice měla hmotnost dvou tun.
XP-79B : Těžký prodový P-79 měl narážet do nepřátelských bombardérů a ničit jejich ocasní plochy. Program byl ukončen po zřícení letounu.
XB-35
Prototyp bombardovacího samokřídla XB-35 (číslo 42-13603) vzlétl poprvé 25. června 1946. Postaven byl ještě druhý XB-35 a 13 YB-35.
* Klasickou pilotní kabinou se XB-35 lehce odchýlil od koncepce čistého samokřídla.
* Čtyři hvězdicové motory byly u YB-49 nahrazeny osmi proudovými jednotkami Allison J35. Byl postaven i průzkumný prototyp YRB-49, u něhož byly čtyři motory J35 zastavěny do draku a dva byly umístěny v externích gondolách. Motor J35 poháněl i první F-84 Thunderjet.
* Při imponující ploše křídla - téměř 372 m čtv. - měl XB-35 vzletovou hmotnost 94,8 tuny. Hmotnost prázdného letounu činila přes 40 tun.
* První prototyp XB-35 měl čtyři dvojice protiběžných tlačných vrtulí. Druhý prototyp i všech 13 exemplářů YB-35 mělo jednoduché vrtule.
* Osádka B-35 měla mít až devět členů : prvního a druhého pilota, bombometčíka, navigátora, palubního inženýra, radistu a tři střelce. Při dlouhých letech měla být na palubě i šestičlenná náhradní osádka.
* Příďová podvozková noha s jediným kolem se zatahovala doleva do křídla. Obě hlavní podvozkové nohy s velkými koly se naproti tomu zatahovaly směrem dozadu.
* Vrtule letounu XB-35 poháněly čtyři hvězdicové motory Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major, které byly použity i u Boeingu B-50 a Convairu B-36.
* XB-35 měl místo obvyklých řídících ploch dvojici tzv. deceleronů (kombinace aerodynamické brzdy se vztlakovými klapkami), elevonů a odklápěcích vztlakových klapek.
* Výsostné znaky a sériové číslo byly umístěny na jedné z motorových gondol.
* Svislé ocasní plochy zasahující u YB-49 nad a pod odtokovou hranu křídla měly nahrazovat chybějící reakční moment vrtulí.
Technická data letounu XB-35 :
* Typ : prototyp těžkého sedmimístného bombardovacího letounu
* Pohon : čtyři hvězdicové motory Pratt & Whitney R-4360-17/21 po 2237 kW
* Maximální rychlost : 629 km/hod. ve výšce 10 670 m , dostup : 12 190 m, dolet : (plánovaný) 16 094 km s plným nákladem pum.
* Výzbroj : (plánovaná 20 kulometů ráže 12,7 mm v sedmi otočných věžích, pumy do hmotnosti 4 536 kg
* Hmotnost : prázdná 40 624 kg, vzletová 94 801 kg
* Rozměry : rozpětí 52,43 m, délka 16,18 m, výška 6,12 m, plocha křídel 371,60 m čtv.
Fakta a čísla
* Při zkouškách se ukázalo, že se XB-35 / YB-49 dá jen obtížně zachytit radarem. Toho se později s výhodou využilo u B-2.
* První bombardovací letoun XB-35 s pístovými motory vzlétl 25. června 1946.
* První upravený YB-49 s proudovými motory vzlétl v říjnu 1947.
* Motorové gondoly typu YRB-49 sice Jacka Northropa neuspokojovaly, ale na druhé straně umožňovaly umístit v křídle více paliva.
* Northrop vyvinul i dva stíhací letouny koncipované jako samokřídlo : XP-56 a XP-79.
* Sériové B-35 měly nést sedm střeleckých věží s celkem 20 kanony (kulomety).
* První ze dvou proudových strojů YB-49, 42-102367.
* Tajný prototyp N-9M. Jako zmenšené modely plánovaného bombardovacího letounu byly postaveny čtyři stroje N-9, z toho jeden dvoumístný N-9MB. Po jedenáctiletém usilí se jednomu kalifornskému muzeu podařilo zrestaurovat N-9MB, jenž znovu vzlétl v roce 1994.
* První samokřídlo. První skutečné samokřídlo, N-1M, vzletlo v roce 1940. Mělo překvapivě dobré letové vlastnosti a v roce 1945 dostalo rovné konce křídel.

Zdroj informací : IMP BV / International Masters Publishers
Když byl Jack Northrop krátce před svou smrtí v roce 1980 v tajnosti informován o supermoderním bombardovacím letounu B-2, prohlásil : ,, Teď chápu, proč mi bylo ještě dopřáno žít posledních 25 let''.

Tajuplně vyhlížejícími bezocasými bombardovacími letouny z konce čtyřicátých let - pístovým XB-35 a proudovým YB-49 - realizoval Jack Northrop po deseti letech náročného úsilí svůj dávný sen. Letoun B-49 téměř dozrál až k zahájení sériové výroby, ale po katastrofě prototypu se Northropovy plány definitivně rozplynuly.

Skutečně postaveno bylo pro USAF až samokřídlo B-2 Spirit z devadesátých let.
Předchůdce ,,neviditelného'' B-2 Spirit
Katastrofa samokřídla YB-49 v červnu 1948 znamenala na několik desetiletí konec Northropovým snahám postavit na začátku jaderného věku velký bezocasý bombardovací letoun B-49 pro USAF.
Jack Northrop byl po celý svůj život posedlý představou šípového samokřídla bez trupu a ocasních ploch. Již ke konci třicátých let vypracoval projekty jednomístných samokřídel. Přednosti této neobvyklé koncepce spatřoval v menším odporu vzduchu a větší nosností.
Krátce po druhé světové válce dovršil Northrop práci na bombardovacím letounu XB-35, jenž patřil k největším vojenským letadlům na světě. Během letových zkoušek se téměř nevyskytovaly problémy a brzy bylo rozhodnuto postavit verzi YB-49 s proudovými motory. Poté se však jeden prototyp zřítil a vzhledem k tomu, že se větší význam přisuzoval bombardovacímu letounu Convair B-36 Peacemaker, byl program nakonec zastaven. Northropovy další projekty dopravních samokřídel se nikdy neuskutečnily, ale konstruktér se ještě dožil projektu současného B-2, u něhož jeho oblíbená koncepce konečně slavila úspěch.
Rodina samokřídel Northrop
N-2B (XP-56) : S neobvyklým stíhacím letadlem N-2B se Northrop v roce 1940 zúčastnil soutěže vypsané USAAC.
MX-324/ -334 : První raketový letoun USA MX-334 měl motor o tahu 0,89 kN a vycházel z kluzáku MX-324.
JB-10 : Tato létající puma připomínala koncepcí německou V-1 z druhé světové války. Bojová hlavice měla hmotnost dvou tun.
XP-79B : Těžký prodový P-79 měl narážet do nepřátelských bombardérů a ničit jejich ocasní plochy. Program byl ukončen po zřícení letounu.
XB-35
Prototyp bombardovacího samokřídla XB-35 (číslo 42-13603) vzlétl poprvé 25. června 1946. Postaven byl ještě druhý XB-35 a 13 YB-35.
* Klasickou pilotní kabinou se XB-35 lehce odchýlil od koncepce čistého samokřídla.
* Čtyři hvězdicové motory byly u YB-49 nahrazeny osmi proudovými jednotkami Allison J35. Byl postaven i průzkumný prototyp YRB-49, u něhož byly čtyři motory J35 zastavěny do draku a dva byly umístěny v externích gondolách. Motor J35 poháněl i první F-84 Thunderjet.
* Při imponující ploše křídla - téměř 372 m čtv. - měl XB-35 vzletovou hmotnost 94,8 tuny. Hmotnost prázdného letounu činila přes 40 tun.
* První prototyp XB-35 měl čtyři dvojice protiběžných tlačných vrtulí. Druhý prototyp i všech 13 exemplářů YB-35 mělo jednoduché vrtule.
* Osádka B-35 měla mít až devět členů : prvního a druhého pilota, bombometčíka, navigátora, palubního inženýra, radistu a tři střelce. Při dlouhých letech měla být na palubě i šestičlenná náhradní osádka.
* Příďová podvozková noha s jediným kolem se zatahovala doleva do křídla. Obě hlavní podvozkové nohy s velkými koly se naproti tomu zatahovaly směrem dozadu.
* Vrtule letounu XB-35 poháněly čtyři hvězdicové motory Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major, které byly použity i u Boeingu B-50 a Convairu B-36.
* XB-35 měl místo obvyklých řídících ploch dvojici tzv. deceleronů (kombinace aerodynamické brzdy se vztlakovými klapkami), elevonů a odklápěcích vztlakových klapek.
* Výsostné znaky a sériové číslo byly umístěny na jedné z motorových gondol.
* Svislé ocasní plochy zasahující u YB-49 nad a pod odtokovou hranu křídla měly nahrazovat chybějící reakční moment vrtulí.
Technická data letounu XB-35 :
* Typ : prototyp těžkého sedmimístného bombardovacího letounu
* Pohon : čtyři hvězdicové motory Pratt & Whitney R-4360-17/21 po 2237 kW
* Maximální rychlost : 629 km/hod. ve výšce 10 670 m , dostup : 12 190 m, dolet : (plánovaný) 16 094 km s plným nákladem pum.
* Výzbroj : (plánovaná 20 kulometů ráže 12,7 mm v sedmi otočných věžích, pumy do hmotnosti 4 536 kg
* Hmotnost : prázdná 40 624 kg, vzletová 94 801 kg
* Rozměry : rozpětí 52,43 m, délka 16,18 m, výška 6,12 m, plocha křídel 371,60 m čtv.
Fakta a čísla
* Při zkouškách se ukázalo, že se XB-35 / YB-49 dá jen obtížně zachytit radarem. Toho se později s výhodou využilo u B-2.
* První bombardovací letoun XB-35 s pístovými motory vzlétl 25. června 1946.
* První upravený YB-49 s proudovými motory vzlétl v říjnu 1947.
* Motorové gondoly typu YRB-49 sice Jacka Northropa neuspokojovaly, ale na druhé straně umožňovaly umístit v křídle více paliva.
* Northrop vyvinul i dva stíhací letouny koncipované jako samokřídlo : XP-56 a XP-79.
* Sériové B-35 měly nést sedm střeleckých věží s celkem 20 kanony (kulomety).
* První ze dvou proudových strojů YB-49, 42-102367.
* Tajný prototyp N-9M. Jako zmenšené modely plánovaného bombardovacího letounu byly postaveny čtyři stroje N-9, z toho jeden dvoumístný N-9MB. Po jedenáctiletém usilí se jednomu kalifornskému muzeu podařilo zrestaurovat N-9MB, jenž znovu vzlétl v roce 1994.
* První samokřídlo. První skutečné samokřídlo, N-1M, vzletlo v roce 1940. Mělo překvapivě dobré letové vlastnosti a v roce 1945 dostalo rovné konce křídel.

Zdroj informací : IMP BV / International Masters Publishers