Experimentální letouny firmy Douglas ( D-558, X-3)
Napsal: 8/3/2008, 14:08
Experimentální a výzkumné letouny firmy Douglas
D-558 Skystreak / Skyrocket a X-3
Letoun D-558 Skystreak / Skyrocket
<> Rekordy <> Proudový/Raketový motor <> Výzkum nadzvukových rychlostí <>
Dvakrát rychlejší než zvuk
Skystreak se sice nemohl pyšnit titulem prvního nadzvukového letadla, ale přesto významně přispěl k rozpracování teorie letu vysokou rychlostí.
Oranžově zbarvený Skystreak byl vždy středem pozornosti, zejména poté, co během jednoho týdne dosáhl dvou rychlostních rekordů.
Vzlet pomocí raketového motoru byl vzrušující záležitostí, při níž byli letci vystaveni značnému zrychlení. Pomocné raketové motory se později zkoušely ke zkrácení vzletu proudových stíhacích letounů jako Mirage III nebo MiG-21, ale v praxi přinášely více potíží než užitku.
Skyrocket (nebeská raketa) vypadal jako střela a malými křídly a stejně i létal. Byl navržen tak, aby vyhověl požadavkům na vysokorychlostní výzkumný letoun. Oslnivě bílý Douglas D-558-II patřil k řadě experimentálních letadel, která krátce po druhé světové válce překročila rychlost zvuku. S raketovými motory, umožňujícími výzkum nadzvukových rychlostí, ustavil Skyrocket ohromující světové rekordy.
Společnost Douglas vyvinula letouny Skystreak a později i Skyrocket na základě požadavku výboru pro letectví US Navy a NACA (předchůdce NASA) na vysokorychlostní stroj pro výzkumné účely.
První Skystreak vzlétl v květnu 1947 a 20. srpna téhož roku vytvořil nový rychlostní rekord. Stejně jako nadzvukový Skyrocket D-558 se šípovými křídly vznikl na rýsovacím prkně velikého konstruktéra Eda Heinemanna. V trupu Skyrocketu byla pilotní kabina, která se dala v nouzi celá oddělit, proudový a raketový motor, podvozek a palivo. Původní splývající kabina byla pro zlepšení výhledu zvýšena. Všechny tři Skyrockety původně vzlétaly k pokusným letům pomocí kombinovaného proudového a raketového pohonu ze země, později je vynášel bombardovací letoun B-29 Superfortress.
Od roku 1950 do roku 1956 podnikali odvážní zkušební piloti, zejména William B. Bridgeman a Scott Crossfield, lety s raketovým motorem, při kterých zatěžovali D-558-II až k hranici jeho možností. Skyrocket dosáhl jako první dvojnásobné rychlosti zvuku, když jej pilot Scott Crossfield 20. listopadu 1953 ve výšce 18 900 m urychlil až na 2078 km/h.
Podrobnosti letounu D-558-I Skystreak
Douglas Skystreak absolvoval od května 1947 do černa 1953 řadu vysokorychlostních pokusných letů. V srpnu 1947 dosáhl rychlostí 1031 km/h nového světového rekordu, který o pět dní později zvýšil na 1047 km/h.
Kryt kabiny, navržený pro vysoké rychlosti ve tvaru V, byl tak těsný, že letci používali helmy potažené měkkým materiálem, aby nepoškrabali průhledné části krytu.
Druhý Skystreak byl zničen, když se mu roztrhl kompresor motoru J35 hned po startu.
Trup ve tvaru roury byl postaven z konvenčních slitin. Pro určení mechanického namáhání při letu vysokou rychlostí byly na různých místech nosných a ocasních ploch zabudovány tenzometry.
Nejneobvyklejším konstrukčním prvkem Skystreaku byl záchranný systém, umožňující oddělení celé příďové sekce včetně kabiny od zbytku trupu. Pilot tak mohl z kabiny vyskočit až po dostatečném poklesu rychlosti.
Přední podvozkové kolo se zatahovalo směrem k přídi, hlavní podvozkové nohy se sklápěly směrem k trupu.
Skystreak byl koncipován pro vysoké podzvukové rychlosti a měl (ostatně i jako nadzvukový Bell X-1) přímé křídlo. Poznatky o proudění vzduchu při rychlostech blízkých rychlosti zvuku, k jejichž získání Skystreak přispěl, vedly k vývoji Skyrocketu se šípovými křídly a pozdějších stíhacích letounů.
Skystreak měl proudový motor Allison J35A-11 s tahem 22,68 kN, jenž poháněl i prototypy Boeing B-47 a Douglas F4D Skyray.
Technická data letounu D-558-II Skyrocket
> typ : experimentální letoun s šípovými křídly
> pohon : proudový motor Westinghouse J34-W-22 o tahu 13,61 kN a raketový motor Reaction Motors XLR-8 o tahu 27,22 kN
> maximální rychlost : 941 km/h ve výšce 6095 m (proudový motor), 1159 km/h ve výšce 12 190 m (kombinovaný pohon), 2012 km/h ve výšce 20 575 m (raketový motor)
> vzletová hmotnost : 6925 kg (kombinovaný pohon), 7171 kg (raketový motor)
> osádka : jeden pilot
> rozměry : rozpětí 7,62 m, délka 13,79 m, výška 3,51 m, plocha křídel 16,26 m2
Taktická data letounu D-558 Skyrocket (porovnání s letouny DH.108, Jak-50)
> rychlost : S raketovým motorem byl Skyrocket výkonnější než DH.108 nebo Jak-50. Se samotným proudovým motorem dosáhl jen 941 km/h. Jak-50 měl jen jeden proudový motor VK-1, ale dosahoval téměř stejných rychlostí (DH.108 - 1030 km/h, Jak-50 - 1135 km/h)
> tah : S raketovým motorem měl Skyrocket stejný tah jako Jak-50 a DH.108 dohromady. Raketové motory však mají omezenou dobu provozu a i Skyrocket mohl svůj raketový motor využívat jen krátkou dobu. DH.108 měl jen jeden proudový motor Goblin, ale přesto dosahoval vysoké rychlosti (DH.108 - 14,97 kN, Jak-50 - 27 kN)
Fakta a čísla kolem letounů Skystreak / Skyrocket
Podplukovník M. Carl dosáhl na D-558-II neoficiálního výškového rekordu 25 370 m.
Poslední Skystreak absolvoval před svým vyřazením v roce 1953 celkem 82 pokusných letů.
První ze tří Skyrocketů D558-II vzlétl poprvé 4. února 1948.
Konstruktér Ed Heinemann dostal v roce 1951 za svoji práci na D-558-II cenu Sylvanuse Alberta Reeda.
Třetí Skystreak létal dále s náhradními díly z prvního exempláře.
Ke svému poslednímu letu odstartoval Skyrocket 20. prosince 1956.
S přímým křídlem a ocasními plochami, připomínajícími stroje z druhé světové války, měl Skystreak aerodynamicky mnohem tradičnější koncepci než rychlý Skyrocket.
Při zkušebních letech poskytoval Skyrocketu často doprovod F-86 Sabre. Za velkou část svého úspěchu vděčil F-86 právě prvním experimentálním strojům.
V 50. letech působil Skyrocket ještě futuristickým dojmem, o deset let později již byly podobné tvary stíhacích letadel pravidlem.
Letoun P2B, upravený B-29 vojeského námořnictva, vynášel Skyrocket ke startu do výšky.
Pár plků nakonec
Možnosti vzletu experimentálních letadel :
Vzlet ze země : S raketovým motorem mohl Skyrocket na rozdíl od typu Bell X-1 vzlétat i ze země. Vzhledem k hrozbě bombardovacích letounů lákala v 50. letech konstruktéry představa přepadových stíhacích letounů s raketovým motorem, ale v praxi nebyl do služby zařazen ani jeden exemplář. Raketové motory tak zůstaly u letadel vyhrazeny jen pro pokusné účely.
Vzlet v podvěsu : Stejně jako jeho velký konkurent Bell X-1 byl i Skyrocket vynášen upravenou verzí bombardovacího letounu B-29. To Skyrocketu umožňovalo dosáhnout již před zážehem motoru rychlost asi 300 km/h a ušetřit palivo spotřebované při stoupání. Na rozdíl od X-1 seděl pilot od počátku v Skyrocketu a nemusel se před startem vtěsnávat do svého stroje.
Zdroj informací : Světová encyklopedie letadel , nakl. IMP BV / International Masters Publishers
D-558 Skystreak / Skyrocket a X-3
Letoun D-558 Skystreak / Skyrocket
<> Rekordy <> Proudový/Raketový motor <> Výzkum nadzvukových rychlostí <>
Dvakrát rychlejší než zvuk
Skystreak se sice nemohl pyšnit titulem prvního nadzvukového letadla, ale přesto významně přispěl k rozpracování teorie letu vysokou rychlostí.
Oranžově zbarvený Skystreak byl vždy středem pozornosti, zejména poté, co během jednoho týdne dosáhl dvou rychlostních rekordů.
Vzlet pomocí raketového motoru byl vzrušující záležitostí, při níž byli letci vystaveni značnému zrychlení. Pomocné raketové motory se později zkoušely ke zkrácení vzletu proudových stíhacích letounů jako Mirage III nebo MiG-21, ale v praxi přinášely více potíží než užitku.
Skyrocket (nebeská raketa) vypadal jako střela a malými křídly a stejně i létal. Byl navržen tak, aby vyhověl požadavkům na vysokorychlostní výzkumný letoun. Oslnivě bílý Douglas D-558-II patřil k řadě experimentálních letadel, která krátce po druhé světové válce překročila rychlost zvuku. S raketovými motory, umožňujícími výzkum nadzvukových rychlostí, ustavil Skyrocket ohromující světové rekordy.
Společnost Douglas vyvinula letouny Skystreak a později i Skyrocket na základě požadavku výboru pro letectví US Navy a NACA (předchůdce NASA) na vysokorychlostní stroj pro výzkumné účely.
První Skystreak vzlétl v květnu 1947 a 20. srpna téhož roku vytvořil nový rychlostní rekord. Stejně jako nadzvukový Skyrocket D-558 se šípovými křídly vznikl na rýsovacím prkně velikého konstruktéra Eda Heinemanna. V trupu Skyrocketu byla pilotní kabina, která se dala v nouzi celá oddělit, proudový a raketový motor, podvozek a palivo. Původní splývající kabina byla pro zlepšení výhledu zvýšena. Všechny tři Skyrockety původně vzlétaly k pokusným letům pomocí kombinovaného proudového a raketového pohonu ze země, později je vynášel bombardovací letoun B-29 Superfortress.
Od roku 1950 do roku 1956 podnikali odvážní zkušební piloti, zejména William B. Bridgeman a Scott Crossfield, lety s raketovým motorem, při kterých zatěžovali D-558-II až k hranici jeho možností. Skyrocket dosáhl jako první dvojnásobné rychlosti zvuku, když jej pilot Scott Crossfield 20. listopadu 1953 ve výšce 18 900 m urychlil až na 2078 km/h.
Podrobnosti letounu D-558-I Skystreak
Douglas Skystreak absolvoval od května 1947 do černa 1953 řadu vysokorychlostních pokusných letů. V srpnu 1947 dosáhl rychlostí 1031 km/h nového světového rekordu, který o pět dní později zvýšil na 1047 km/h.
Kryt kabiny, navržený pro vysoké rychlosti ve tvaru V, byl tak těsný, že letci používali helmy potažené měkkým materiálem, aby nepoškrabali průhledné části krytu.
Druhý Skystreak byl zničen, když se mu roztrhl kompresor motoru J35 hned po startu.
Trup ve tvaru roury byl postaven z konvenčních slitin. Pro určení mechanického namáhání při letu vysokou rychlostí byly na různých místech nosných a ocasních ploch zabudovány tenzometry.
Nejneobvyklejším konstrukčním prvkem Skystreaku byl záchranný systém, umožňující oddělení celé příďové sekce včetně kabiny od zbytku trupu. Pilot tak mohl z kabiny vyskočit až po dostatečném poklesu rychlosti.
Přední podvozkové kolo se zatahovalo směrem k přídi, hlavní podvozkové nohy se sklápěly směrem k trupu.
Skystreak byl koncipován pro vysoké podzvukové rychlosti a měl (ostatně i jako nadzvukový Bell X-1) přímé křídlo. Poznatky o proudění vzduchu při rychlostech blízkých rychlosti zvuku, k jejichž získání Skystreak přispěl, vedly k vývoji Skyrocketu se šípovými křídly a pozdějších stíhacích letounů.
Skystreak měl proudový motor Allison J35A-11 s tahem 22,68 kN, jenž poháněl i prototypy Boeing B-47 a Douglas F4D Skyray.
Technická data letounu D-558-II Skyrocket
> typ : experimentální letoun s šípovými křídly
> pohon : proudový motor Westinghouse J34-W-22 o tahu 13,61 kN a raketový motor Reaction Motors XLR-8 o tahu 27,22 kN
> maximální rychlost : 941 km/h ve výšce 6095 m (proudový motor), 1159 km/h ve výšce 12 190 m (kombinovaný pohon), 2012 km/h ve výšce 20 575 m (raketový motor)
> vzletová hmotnost : 6925 kg (kombinovaný pohon), 7171 kg (raketový motor)
> osádka : jeden pilot
> rozměry : rozpětí 7,62 m, délka 13,79 m, výška 3,51 m, plocha křídel 16,26 m2
Taktická data letounu D-558 Skyrocket (porovnání s letouny DH.108, Jak-50)
> rychlost : S raketovým motorem byl Skyrocket výkonnější než DH.108 nebo Jak-50. Se samotným proudovým motorem dosáhl jen 941 km/h. Jak-50 měl jen jeden proudový motor VK-1, ale dosahoval téměř stejných rychlostí (DH.108 - 1030 km/h, Jak-50 - 1135 km/h)
> tah : S raketovým motorem měl Skyrocket stejný tah jako Jak-50 a DH.108 dohromady. Raketové motory však mají omezenou dobu provozu a i Skyrocket mohl svůj raketový motor využívat jen krátkou dobu. DH.108 měl jen jeden proudový motor Goblin, ale přesto dosahoval vysoké rychlosti (DH.108 - 14,97 kN, Jak-50 - 27 kN)
Fakta a čísla kolem letounů Skystreak / Skyrocket
Podplukovník M. Carl dosáhl na D-558-II neoficiálního výškového rekordu 25 370 m.
Poslední Skystreak absolvoval před svým vyřazením v roce 1953 celkem 82 pokusných letů.
První ze tří Skyrocketů D558-II vzlétl poprvé 4. února 1948.
Konstruktér Ed Heinemann dostal v roce 1951 za svoji práci na D-558-II cenu Sylvanuse Alberta Reeda.
Třetí Skystreak létal dále s náhradními díly z prvního exempláře.
Ke svému poslednímu letu odstartoval Skyrocket 20. prosince 1956.
S přímým křídlem a ocasními plochami, připomínajícími stroje z druhé světové války, měl Skystreak aerodynamicky mnohem tradičnější koncepci než rychlý Skyrocket.
Při zkušebních letech poskytoval Skyrocketu často doprovod F-86 Sabre. Za velkou část svého úspěchu vděčil F-86 právě prvním experimentálním strojům.
V 50. letech působil Skyrocket ještě futuristickým dojmem, o deset let později již byly podobné tvary stíhacích letadel pravidlem.
Letoun P2B, upravený B-29 vojeského námořnictva, vynášel Skyrocket ke startu do výšky.
Pár plků nakonec
Možnosti vzletu experimentálních letadel :
Vzlet ze země : S raketovým motorem mohl Skyrocket na rozdíl od typu Bell X-1 vzlétat i ze země. Vzhledem k hrozbě bombardovacích letounů lákala v 50. letech konstruktéry představa přepadových stíhacích letounů s raketovým motorem, ale v praxi nebyl do služby zařazen ani jeden exemplář. Raketové motory tak zůstaly u letadel vyhrazeny jen pro pokusné účely.
Vzlet v podvěsu : Stejně jako jeho velký konkurent Bell X-1 byl i Skyrocket vynášen upravenou verzí bombardovacího letounu B-29. To Skyrocketu umožňovalo dosáhnout již před zážehem motoru rychlost asi 300 km/h a ušetřit palivo spotřebované při stoupání. Na rozdíl od X-1 seděl pilot od počátku v Skyrocketu a nemusel se před startem vtěsnávat do svého stroje.
Zdroj informací : Světová encyklopedie letadel , nakl. IMP BV / International Masters Publishers