Experimentální letouny firmy Dornier ( Do 29, Do 31 )
Napsal: 9/3/2008, 10:18
Experimentální letouny firmy Dornier
Letouny Do 29 a Do 31
Letoun Dornier Do 29
* Experimentální letoun * Sklopné vrtule * Příkrý start *
Příkrým startem k úspěchu
Významný konstruktér profesor Claudius Dornier měl na německé letectví po řadu desetiletí velký vliv. Navrhl několik převratných letadel.
Letoun Dornier D29 létal s pevnou zkušební sondou na přídi. Při startu měl vrtule sklopeny v maximálním úhlu 90˚ dolů.

Letoun Do 29 V1 byl vyroben jako experimentální stroj pro krátké a svislé vzlety a vznesl se poprvé 21. prosince 1958. Jako pohon byly použity dva šestiválcové ploché motory Lycoming GO-480 BIA chlazené vzduchem, jejichž třílisté tlačné vrtule mohly být sklopeny až v úhlu 90˚. Sériová výroba stroje, který byl německým ministerstvem obrany financován jako výzkumný projekt, nebyla nikdy plánována.
Koncem padesátých let se velení německého letectva zabývalo stíhacími letouny a dopravními letouny pro bojové zóny, které měly být schopny operovat z malých, skrytých základen. Data pro stíhací letoun V/STOL měl dodat nový Do 29.
Celkem byly vyrobeny tři letouny Do 29, které se od Do 27 lišily větší svislou ocasní plochou a trojúhelníkovým přechodem před ním, který zaručoval funkci kormidla při velkých úhlech sklonu vrtulí. Křídla musela být také modifikována pro pohonný systém a bylo zvětšeno v rozpětí a plocha. Pilot seděl v nově navržené přední části trupu na vystřelovacím sedadle.
Vrtule se otáčely protiběžně, aby byl vyrovnán točivý moment. Motorové gondoly byly zavěšeny na křídlech, která byla rozšířena o středovou část, tím byla zaručena dostatečná vzdálenost vrtulí od trupu. Konstrukce trupu Do 27 byla z velké části převzata a zesílena v oblasti podvozku.
V roce 1962 byl také zahájen vývoj dopravního letounu Do 31, který byl vybaven dvěma proudovými motory s vektorovaným tahem pro vodorovný pohyb a osmi proudovými motory pro svislý vzlet, z finančních důvodů však tento projekt musel být zastaven.
Podrobnosti letounu Dornier Do 29
Při hledání ideálního typu V/STOL byly vyrobeny četné experimentální letouny. Úspěchu dosáhl německý Do 29 vyrobený ve třech exemplářích.
Dva ploché motory Lycoming byly upevněny na hlavním nosníku křídel. Tlačné vrtule mohly být sklopeny tak, že letoun mohl příkře vzlétat a přistávat na minimálním prostoru.
Pro zachycení rázů při přistávání a ochranu konstrukce trupu před vibracemi vrtulí byl trup zesílen externími výstužemi, které se po dvou nacházely na bocích a tři byly umístěny na spodku trupu.
Kokpit byl koncipován pro jednoho pilota a při nebezpečných zkušebních letech byl vybaven vystřelovacím sedadlem Martin Baker. Silně klenutý překryt kabiny zaručoval vynikající výhled, takže pilot měl kdykoliv kontrolu nad sklopnými vrtulemi.
Vysoký podvozek převzatý z Do 27 zaručoval sklopným vrtulím potřebný prostor nad zemí a byl dostatečně silný pro zachycení značných rázů při přistávání, k nimž při prvních zkušebních letech docházelo.
Na zádi trupu se nacházelo pevné ostruhové kolo, které bylo jednou z mála konstrukčních skupin vyvinutých speciálně pro Do 29.
Technická data letounu Dornier Do 29
> typ : experimentální letoun pro svislý/krátký vzlet a přistání
> pohon : dva ploché motory Lycoming GO-480-BIA 6 o výkonu 201 kW, které poháněly dvě protiběžné vrtule Hartzell, resp. Ratier
> maximální rychlost : 230 km/h
> rychlost přetažení : 70 km/h
> vzletová dráha : 80 m
> hmotnost : maximální vzletová 2500 kg
> kapacita : jeden pilot
> rozměry : rozpětí 13,20 m, délka 9,50 m, nosná plocha 21,40 m2
Taktická data letounu Dornier Do 29 (porovnání s XV-3, VZ-4DA)
> rychlost : Experimentální letouny V/STOL nebyly koncipovány pro vysoké rychlosti. Do 29 s motory Lycoming byl však v porovnání s jinými typy velmi pomalý. Největší rychlosti dosahoval Doak VZ-4DA s pohonem dvěma turbodmychadly ( XV-3 - 291 km/h, VZ-4DA - 370 km/h).
> výkon : Pozdější Doak VZ-4DA měl výkonnější pohonné jednotky než Do 29, a byl při letu ve visu stabilnější. Do 29 byl sice poháněn dvěma překvapivě slabími motory, vyrovnával však tento nedostatek menšími rozměry. Také Bell XV-3 měl jen nízký výkon motorů (XV-3 - 336 kW, VZ-4DA - 626 kW).
> vzletová hmotnost : Vzletová hmotnost by měla pro případ sériové výroby největší význam. I přes malý trup měl Do 29 v porovnání s jinými typy překvapivě vysokou hmotnost (XV-3 - 2177 kg, VZ-4DA - 1452 kg).
Fakta a čísla kolem letounu Dornier Do 29
První Do 29 vzlétl 21. prosince 1958 a krátce poté byly vyrobeny další dva prototypy.
V padesátých letech byly znovu použity německé návrhy V/STOL z druhé světové války.
Pro snížení nákladů byly pro tyto letouny použity konstrukční skupiny z Do 27.
Jeden stroj Do 29 je vystaven v muzeu vrtulníků v Bkeburgu.
Zkušební piloti si rychle osvojili řízení tohoto nového revolučního stroje.
Rozsáhlé zkušební lety se oběhly bez závažných problémů.
Pár plků nakonec
Nekonvenční konvertoplány
Vertol VZ-2A : VZ-2A patřil k prvním americkým konvertoplánům vyvinutým pro US Army a US Navy. Letoun vzlétl poprvé v srpnu 1957 a absolvoval několik stovek zkušebních letů.
Hiller X-18 : X-18, koncipovaný jako dopravní letoun, byl skutečným průkopníkem. Proudový motor instalovaný na zádi napájel trysky za ocasními plochami a sloužil při vzletu stroje k řízení sklonu.
Ryan VZ-3RY : VZ-3RY, který zvlétl poprvé v prosinci 1958, hrál důležitou roli při výzkumu svislého vzletu. Stroj byl později předán NASA, kde byl používán až do poloviny šedesátých let.
Zdroj informací : encykl. Letadla , nakl. IMP BV / International Masters Publishers
Letouny Do 29 a Do 31
Letoun Dornier Do 29
* Experimentální letoun * Sklopné vrtule * Příkrý start *
Příkrým startem k úspěchu
Významný konstruktér profesor Claudius Dornier měl na německé letectví po řadu desetiletí velký vliv. Navrhl několik převratných letadel.
Letoun Dornier D29 létal s pevnou zkušební sondou na přídi. Při startu měl vrtule sklopeny v maximálním úhlu 90˚ dolů.

Letoun Do 29 V1 byl vyroben jako experimentální stroj pro krátké a svislé vzlety a vznesl se poprvé 21. prosince 1958. Jako pohon byly použity dva šestiválcové ploché motory Lycoming GO-480 BIA chlazené vzduchem, jejichž třílisté tlačné vrtule mohly být sklopeny až v úhlu 90˚. Sériová výroba stroje, který byl německým ministerstvem obrany financován jako výzkumný projekt, nebyla nikdy plánována.
Koncem padesátých let se velení německého letectva zabývalo stíhacími letouny a dopravními letouny pro bojové zóny, které měly být schopny operovat z malých, skrytých základen. Data pro stíhací letoun V/STOL měl dodat nový Do 29.
Celkem byly vyrobeny tři letouny Do 29, které se od Do 27 lišily větší svislou ocasní plochou a trojúhelníkovým přechodem před ním, který zaručoval funkci kormidla při velkých úhlech sklonu vrtulí. Křídla musela být také modifikována pro pohonný systém a bylo zvětšeno v rozpětí a plocha. Pilot seděl v nově navržené přední části trupu na vystřelovacím sedadle.
Vrtule se otáčely protiběžně, aby byl vyrovnán točivý moment. Motorové gondoly byly zavěšeny na křídlech, která byla rozšířena o středovou část, tím byla zaručena dostatečná vzdálenost vrtulí od trupu. Konstrukce trupu Do 27 byla z velké části převzata a zesílena v oblasti podvozku.
V roce 1962 byl také zahájen vývoj dopravního letounu Do 31, který byl vybaven dvěma proudovými motory s vektorovaným tahem pro vodorovný pohyb a osmi proudovými motory pro svislý vzlet, z finančních důvodů však tento projekt musel být zastaven.
Podrobnosti letounu Dornier Do 29
Při hledání ideálního typu V/STOL byly vyrobeny četné experimentální letouny. Úspěchu dosáhl německý Do 29 vyrobený ve třech exemplářích.
Dva ploché motory Lycoming byly upevněny na hlavním nosníku křídel. Tlačné vrtule mohly být sklopeny tak, že letoun mohl příkře vzlétat a přistávat na minimálním prostoru.
Pro zachycení rázů při přistávání a ochranu konstrukce trupu před vibracemi vrtulí byl trup zesílen externími výstužemi, které se po dvou nacházely na bocích a tři byly umístěny na spodku trupu.
Kokpit byl koncipován pro jednoho pilota a při nebezpečných zkušebních letech byl vybaven vystřelovacím sedadlem Martin Baker. Silně klenutý překryt kabiny zaručoval vynikající výhled, takže pilot měl kdykoliv kontrolu nad sklopnými vrtulemi.
Vysoký podvozek převzatý z Do 27 zaručoval sklopným vrtulím potřebný prostor nad zemí a byl dostatečně silný pro zachycení značných rázů při přistávání, k nimž při prvních zkušebních letech docházelo.
Na zádi trupu se nacházelo pevné ostruhové kolo, které bylo jednou z mála konstrukčních skupin vyvinutých speciálně pro Do 29.
Technická data letounu Dornier Do 29
> typ : experimentální letoun pro svislý/krátký vzlet a přistání
> pohon : dva ploché motory Lycoming GO-480-BIA 6 o výkonu 201 kW, které poháněly dvě protiběžné vrtule Hartzell, resp. Ratier
> maximální rychlost : 230 km/h
> rychlost přetažení : 70 km/h
> vzletová dráha : 80 m
> hmotnost : maximální vzletová 2500 kg
> kapacita : jeden pilot
> rozměry : rozpětí 13,20 m, délka 9,50 m, nosná plocha 21,40 m2
Taktická data letounu Dornier Do 29 (porovnání s XV-3, VZ-4DA)
> rychlost : Experimentální letouny V/STOL nebyly koncipovány pro vysoké rychlosti. Do 29 s motory Lycoming byl však v porovnání s jinými typy velmi pomalý. Největší rychlosti dosahoval Doak VZ-4DA s pohonem dvěma turbodmychadly ( XV-3 - 291 km/h, VZ-4DA - 370 km/h).
> výkon : Pozdější Doak VZ-4DA měl výkonnější pohonné jednotky než Do 29, a byl při letu ve visu stabilnější. Do 29 byl sice poháněn dvěma překvapivě slabími motory, vyrovnával však tento nedostatek menšími rozměry. Také Bell XV-3 měl jen nízký výkon motorů (XV-3 - 336 kW, VZ-4DA - 626 kW).
> vzletová hmotnost : Vzletová hmotnost by měla pro případ sériové výroby největší význam. I přes malý trup měl Do 29 v porovnání s jinými typy překvapivě vysokou hmotnost (XV-3 - 2177 kg, VZ-4DA - 1452 kg).
Fakta a čísla kolem letounu Dornier Do 29
První Do 29 vzlétl 21. prosince 1958 a krátce poté byly vyrobeny další dva prototypy.
V padesátých letech byly znovu použity německé návrhy V/STOL z druhé světové války.
Pro snížení nákladů byly pro tyto letouny použity konstrukční skupiny z Do 27.
Jeden stroj Do 29 je vystaven v muzeu vrtulníků v Bkeburgu.
Zkušební piloti si rychle osvojili řízení tohoto nového revolučního stroje.
Rozsáhlé zkušební lety se oběhly bez závažných problémů.
Pár plků nakonec
Nekonvenční konvertoplány
Vertol VZ-2A : VZ-2A patřil k prvním americkým konvertoplánům vyvinutým pro US Army a US Navy. Letoun vzlétl poprvé v srpnu 1957 a absolvoval několik stovek zkušebních letů.
Hiller X-18 : X-18, koncipovaný jako dopravní letoun, byl skutečným průkopníkem. Proudový motor instalovaný na zádi napájel trysky za ocasními plochami a sloužil při vzletu stroje k řízení sklonu.
Ryan VZ-3RY : VZ-3RY, který zvlétl poprvé v prosinci 1958, hrál důležitou roli při výzkumu svislého vzletu. Stroj byl později předán NASA, kde byl používán až do poloviny šedesátých let.
Zdroj informací : encykl. Letadla , nakl. IMP BV / International Masters Publishers