I. díl. Italský fašismus. Č 21.
Napsal: 10/3/2008, 06:38
I.díl. Italský fašismus Č 21.
Díl I.
Část 21.
Křesťanské náboženství a víra v Boha je jedním z atributů, které spojují velké množství Italů.
S trochou nadsázky se dá říci, že: „Itálie bez křesťanství není Itálie“.
Nejmenší stát světa – Vatikán, v městské zástavbě „ Věčného města“ – Říma.

Jestliže chtěli fašisté dokonale připoutat Italy ke svým myšlenkám, zákonitě se museli nějakým způsobem srovnat s církví a papežem samotným.
Znamenalo to, že bylo třeba překonat několik skutečností.
Italské království v roce 1871 vzniklo tak, že pohltilo papežský stát. To byl první problém, který museli fašisté začít řešit.
Stejně tak, se ale musel předělávat, kdysi „rudý ateista“ – Benito Mussolini ( viz. jeho mladistvé rouhání v článku č. 1 - http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2418 ), ač byl vychováván v rodině, která byla silně věřící. Po svém nástupu k moci se však Mussolini musel stát pragmatikem, neboť si dobře spočítal, že liberální anticírkevní politika je míň, než usmíření s Vatikánem.
Samozřejmě k tomu přispívalo to, že i papežové, stejně jako Duce, byli odpůrci liberalismu - liberálního státu.
Papežové a církev, s liberálním státem spojovali ponížení a porážku z počátku 70. let 19. století.
Pozdější Italské království k sblížení státu a papeže (církve) moc nepřispívalo. Tehdejší italský předseda Giolitti ve své době nechtěl připustit, že by se italský stát mohl spojit s italským katolicismem v jeden celek tvořený nezávislými částmi. Giolitti to dokonce přirovnával k vývoji po dvou paralelách.
Mussolini však spolu s Vatikánem tento směr změnili, takže se z rovnoběžek, staly různoběžky, které se jednoho dne protly.
Všechno to začalo už v roce 1922, kdy zemřel Benedikt XV., a na Svatý stolec usedl Pius XI. To již v té době papežův důvěrník monsignor Pizzardo zabránil spojení lidovců se socialisty proti fašistům a měl hlavní zásluhu na tom, že musel odejít antifašista don Sturzo z vedení lidové strany, když na něho v roce 1923 zaútočil Mussolini.
Již ve svém prvním projevu v Parlamentu, jak jsme si již říkali, vyslovil Mussolini tézi, že „Latinská a imperiální tradice je nyní představována katolicismem“.
Mussoliniho „prohlédnutí“ (sbližování s církví) pak pokračovalo tím, že se důrazně distancoval od ateismu, jako od něčeho nepřirozeného.
Když se Mussolini stal prvním mužem po králi, ihned se postaral o to, aby se kříž, znak katolicismu, vrátil do škol, soudů a dalších institucí, a aby se církevní školy dostaly na stejnou úroveň jako školy laické.
Počínání Mussoliniho stále více uspokojovalo Vatikán, takže se pomalu blížila doba sbližování. To přesto, že věc stále komplikovali řadoví fašističtí vůdci, kteří se svou „obrodnou aktivitou“ (mlácením, rozbíjením a ničením) nezastavili ani před tím křížem a knězem.
Další problémy nastaly po čtyřech atentátech na Mussoliniho, kdy byly v prosinci 1926, v rámci fašizace zlikvidovány z velké části i velké katolické organizace a sdružení. A kdy byla také rozpuštěna i lidová strana. Později fašisté také zakázali organizaci katolických skautů, což samozřejmě přineslo překážky mezi Benátským palácem (italská státní moc) a Vatikánem. Překážky to zatím nebyly nepřekonatelné.
Již začátkem roku 1925 je italskou vládou ustanovena komise, která je pověřena přípravou reformy církevních zákonů. V této komisi sedí se souhlasem Vatikánu také 3 římští duchovní.
Když je však komisí celý návrh církevních zákonů téměř hotov, ozve se Svatý otec.
Papež s celým postupem komise nesouhlasí a jasně říká, že italská vláda musí jednat přímo s Vatikánem.
Přímé rozhovory začínají v srpnu 1926. Trochu je zabrzdí již zmíněné prosincové rušení stran a spolků, ale pak práce pokračují dál.
Za fašistický stát s Vatikánem vyjednává státní poradce Barone a za církev advokát Francesco Pacelli, bratr budoucího papeže Pia XII. Do rozhovorů zasahuje i samotný král Viktor Emanuel III., takže se tyto hovory vedou i přes několik krizových okamžiků (zrušení lidové strany, skauting) a za 1 a půl roku se podaří příslušnou dohodu připravit. Před koncem dohotovení dohod umře státní tajemník Barone. Práce na dokončení těchto dohod se ujme sám Mussolini, který tím vlastně potvrdí, jak fašistům na dohodě s Vatikánem záleží.
Tak nastane historická chvíle, kdy Benito Mussolini a kardinál Pietro Gaspari podepíší 11. února 1929 v Lateránu příslušnou dohodu, která stanovuje soužití Vatikánu s Italským královstvím – tzv Lateránské dohody.
Na půdě Věčného města – v Římě - vzniká nejmenší stát světa – Vatikán.
V roce 1929 nejmenší stát světa Vatikán.

Jako vstřícné gesto se Vatikán vzdává svých požadavků na jakékoliv území, které mu patřilo před rokem 1871.
Itálie pak zaplatí Svatému stolci – Vatikánu - odškodnění ve výši 750 miliónů lir a zároveň mu jako součást vyrovnání předává obligace ve výši 1 miliardy lir na 5% úrok (ovšem finanční narovnání tím skončeno není, o tom se ještě hodně dlouho jedná).
Druhá strana - Italské království a Mussolini souhlasí s tím, že katolické náboženství bude státní a ostatní náboženství budou pouze tolerována. Svatý otec se zase zavázal, že nebude zasahovat do italské politiky. Tímto dojednaným konkordátem se katolická církev stává fakticky privilegovanou složkou italské společnosti a zároveň je bohužel i jednou z ideových platforem fašistického státu.
Ve světě vzbudí vnik státu Vatikán a dohoda s Itálií ohromnou senzaci a mluví se o ní všude a hodně dlouho - zvláště v katolických zemích.
Ovšem Benito Mussolini, tento rozporuplný fašistický diktátor, se ozývá již v květnu 1929 na zasedání nově zvoleného Parlamentu. Již tady zpochybňuje některé body Lateránské dohody. Podle jeho názoru je Italský stát přes svou katolickou identitu: … především a ve své podstatě fašistický stát. Dál také rozvíjí spor kolem výuky náboženství na školách. Když říká, že jde o ústupky fašistů církvi a ne o uznání historické úlohy církve, jak tyto dohody vysvětluje katolický klérus. A invektiva stíhá invektivu!
Tehdy trochu zanikne, že se Mussolini pokoušel i o smířlivější tón, když říkal, že se tady nedá mluvit o vítězích ani poražených, a že se jedná o vyrovnanou dohodu. Stejně tak zapadne, když Duce prohlásí o papeži, že máme před sebou skutečného italského pontifika a Svatý otec mu složí poklonu, když Duceho nazve „mužem prozřetelnosti“.
To byla vlastně všechno jen předzvěst mnohem většího střetu mezi Piem XI. a Mussolinim, ke které dochází v momentě, kdy si chtějí fašisté, jako všechno v Itálii, podřídit i katolicismus. Tomu se samozřejmě Vatikán brání.
Tento boj zahajují fašisté útokem proti sdružení „Katolická akce“. Fašisté totiž koncem května 1931 toto sdružení „Katolická akce“ z úřední moci rozpustí.
Tehdy si Svatý otec Pius XI. neodpustí poznámky k Mussoliniho činům, ba dokonce vybuchne. Je však opatrný. Nejprve veřejně odsoudí postup fašistů a potom zaútočí jmenovitě na tajemníka fašistické strany Giuseppa Giuratiho. Je to chytré tím, že nechá jméno Mussoliniho stranou. Takto si papež vytváří předpoklad pro kompromis.
Je jasné, že usmíření je nutné! Papež potřebuje Mussoliniho a Mussolini potřebuje papeže! Oba si nepřejí situaci vyhrotit, oba udělají krok zpět!
Mussolini obětuje Giuratiho a uzná pravomoci papeže. Papež Pius XI. odvolá ty vedoucí činitele Katolické akce, kteří nejsou nakloněni fašistům. Zároveň papež nařídí biskupům, aby se zdrželi politické aktivity.
Věřící totiž mají být poslušnými občany Italského království.
I když později, v dalších letech, vyjádří papež své výhrady vůči fašistickému režimu, jde již většina věřících Italů za Mussolinim. Věřící Italové sice svého pastýře vyslechnou, ale ten přece slibuje, ráj po smrti. Kdežto Mussolini, jako pastýř pozemský, slibuje „ráj na zemi“ a to je všem Italům v tuto dobu bližší.
V dalších letech (po této bouřce 1931) je většinou období klidu.
Církev neútočí abnormálně na fašismus a fašismus neútočí na církev a Vatikán - a to ani v době 2. světové války.
Díl I.
Část 21.
Křesťanské náboženství a víra v Boha je jedním z atributů, které spojují velké množství Italů.
S trochou nadsázky se dá říci, že: „Itálie bez křesťanství není Itálie“.
Nejmenší stát světa – Vatikán, v městské zástavbě „ Věčného města“ – Říma.

Jestliže chtěli fašisté dokonale připoutat Italy ke svým myšlenkám, zákonitě se museli nějakým způsobem srovnat s církví a papežem samotným.
Znamenalo to, že bylo třeba překonat několik skutečností.
Italské království v roce 1871 vzniklo tak, že pohltilo papežský stát. To byl první problém, který museli fašisté začít řešit.
Stejně tak, se ale musel předělávat, kdysi „rudý ateista“ – Benito Mussolini ( viz. jeho mladistvé rouhání v článku č. 1 - http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2418 ), ač byl vychováván v rodině, která byla silně věřící. Po svém nástupu k moci se však Mussolini musel stát pragmatikem, neboť si dobře spočítal, že liberální anticírkevní politika je míň, než usmíření s Vatikánem.
Samozřejmě k tomu přispívalo to, že i papežové, stejně jako Duce, byli odpůrci liberalismu - liberálního státu.
Papežové a církev, s liberálním státem spojovali ponížení a porážku z počátku 70. let 19. století.
Pozdější Italské království k sblížení státu a papeže (církve) moc nepřispívalo. Tehdejší italský předseda Giolitti ve své době nechtěl připustit, že by se italský stát mohl spojit s italským katolicismem v jeden celek tvořený nezávislými částmi. Giolitti to dokonce přirovnával k vývoji po dvou paralelách.
Mussolini však spolu s Vatikánem tento směr změnili, takže se z rovnoběžek, staly různoběžky, které se jednoho dne protly.
Všechno to začalo už v roce 1922, kdy zemřel Benedikt XV., a na Svatý stolec usedl Pius XI. To již v té době papežův důvěrník monsignor Pizzardo zabránil spojení lidovců se socialisty proti fašistům a měl hlavní zásluhu na tom, že musel odejít antifašista don Sturzo z vedení lidové strany, když na něho v roce 1923 zaútočil Mussolini.
Již ve svém prvním projevu v Parlamentu, jak jsme si již říkali, vyslovil Mussolini tézi, že „Latinská a imperiální tradice je nyní představována katolicismem“.
Mussoliniho „prohlédnutí“ (sbližování s církví) pak pokračovalo tím, že se důrazně distancoval od ateismu, jako od něčeho nepřirozeného.
Když se Mussolini stal prvním mužem po králi, ihned se postaral o to, aby se kříž, znak katolicismu, vrátil do škol, soudů a dalších institucí, a aby se církevní školy dostaly na stejnou úroveň jako školy laické.
Počínání Mussoliniho stále více uspokojovalo Vatikán, takže se pomalu blížila doba sbližování. To přesto, že věc stále komplikovali řadoví fašističtí vůdci, kteří se svou „obrodnou aktivitou“ (mlácením, rozbíjením a ničením) nezastavili ani před tím křížem a knězem.
Další problémy nastaly po čtyřech atentátech na Mussoliniho, kdy byly v prosinci 1926, v rámci fašizace zlikvidovány z velké části i velké katolické organizace a sdružení. A kdy byla také rozpuštěna i lidová strana. Později fašisté také zakázali organizaci katolických skautů, což samozřejmě přineslo překážky mezi Benátským palácem (italská státní moc) a Vatikánem. Překážky to zatím nebyly nepřekonatelné.
Již začátkem roku 1925 je italskou vládou ustanovena komise, která je pověřena přípravou reformy církevních zákonů. V této komisi sedí se souhlasem Vatikánu také 3 římští duchovní.
Když je však komisí celý návrh církevních zákonů téměř hotov, ozve se Svatý otec.
Papež s celým postupem komise nesouhlasí a jasně říká, že italská vláda musí jednat přímo s Vatikánem.
Přímé rozhovory začínají v srpnu 1926. Trochu je zabrzdí již zmíněné prosincové rušení stran a spolků, ale pak práce pokračují dál.
Za fašistický stát s Vatikánem vyjednává státní poradce Barone a za církev advokát Francesco Pacelli, bratr budoucího papeže Pia XII. Do rozhovorů zasahuje i samotný král Viktor Emanuel III., takže se tyto hovory vedou i přes několik krizových okamžiků (zrušení lidové strany, skauting) a za 1 a půl roku se podaří příslušnou dohodu připravit. Před koncem dohotovení dohod umře státní tajemník Barone. Práce na dokončení těchto dohod se ujme sám Mussolini, který tím vlastně potvrdí, jak fašistům na dohodě s Vatikánem záleží.
Tak nastane historická chvíle, kdy Benito Mussolini a kardinál Pietro Gaspari podepíší 11. února 1929 v Lateránu příslušnou dohodu, která stanovuje soužití Vatikánu s Italským královstvím – tzv Lateránské dohody.
Na půdě Věčného města – v Římě - vzniká nejmenší stát světa – Vatikán.
V roce 1929 nejmenší stát světa Vatikán.

Jako vstřícné gesto se Vatikán vzdává svých požadavků na jakékoliv území, které mu patřilo před rokem 1871.
Itálie pak zaplatí Svatému stolci – Vatikánu - odškodnění ve výši 750 miliónů lir a zároveň mu jako součást vyrovnání předává obligace ve výši 1 miliardy lir na 5% úrok (ovšem finanční narovnání tím skončeno není, o tom se ještě hodně dlouho jedná).
Druhá strana - Italské království a Mussolini souhlasí s tím, že katolické náboženství bude státní a ostatní náboženství budou pouze tolerována. Svatý otec se zase zavázal, že nebude zasahovat do italské politiky. Tímto dojednaným konkordátem se katolická církev stává fakticky privilegovanou složkou italské společnosti a zároveň je bohužel i jednou z ideových platforem fašistického státu.
Ve světě vzbudí vnik státu Vatikán a dohoda s Itálií ohromnou senzaci a mluví se o ní všude a hodně dlouho - zvláště v katolických zemích.
Ovšem Benito Mussolini, tento rozporuplný fašistický diktátor, se ozývá již v květnu 1929 na zasedání nově zvoleného Parlamentu. Již tady zpochybňuje některé body Lateránské dohody. Podle jeho názoru je Italský stát přes svou katolickou identitu: … především a ve své podstatě fašistický stát. Dál také rozvíjí spor kolem výuky náboženství na školách. Když říká, že jde o ústupky fašistů církvi a ne o uznání historické úlohy církve, jak tyto dohody vysvětluje katolický klérus. A invektiva stíhá invektivu!
Tehdy trochu zanikne, že se Mussolini pokoušel i o smířlivější tón, když říkal, že se tady nedá mluvit o vítězích ani poražených, a že se jedná o vyrovnanou dohodu. Stejně tak zapadne, když Duce prohlásí o papeži, že máme před sebou skutečného italského pontifika a Svatý otec mu složí poklonu, když Duceho nazve „mužem prozřetelnosti“.
To byla vlastně všechno jen předzvěst mnohem většího střetu mezi Piem XI. a Mussolinim, ke které dochází v momentě, kdy si chtějí fašisté, jako všechno v Itálii, podřídit i katolicismus. Tomu se samozřejmě Vatikán brání.
Tento boj zahajují fašisté útokem proti sdružení „Katolická akce“. Fašisté totiž koncem května 1931 toto sdružení „Katolická akce“ z úřední moci rozpustí.
Tehdy si Svatý otec Pius XI. neodpustí poznámky k Mussoliniho činům, ba dokonce vybuchne. Je však opatrný. Nejprve veřejně odsoudí postup fašistů a potom zaútočí jmenovitě na tajemníka fašistické strany Giuseppa Giuratiho. Je to chytré tím, že nechá jméno Mussoliniho stranou. Takto si papež vytváří předpoklad pro kompromis.
Je jasné, že usmíření je nutné! Papež potřebuje Mussoliniho a Mussolini potřebuje papeže! Oba si nepřejí situaci vyhrotit, oba udělají krok zpět!
Mussolini obětuje Giuratiho a uzná pravomoci papeže. Papež Pius XI. odvolá ty vedoucí činitele Katolické akce, kteří nejsou nakloněni fašistům. Zároveň papež nařídí biskupům, aby se zdrželi politické aktivity.
Věřící totiž mají být poslušnými občany Italského království.
I když později, v dalších letech, vyjádří papež své výhrady vůči fašistickému režimu, jde již většina věřících Italů za Mussolinim. Věřící Italové sice svého pastýře vyslechnou, ale ten přece slibuje, ráj po smrti. Kdežto Mussolini, jako pastýř pozemský, slibuje „ráj na zemi“ a to je všem Italům v tuto dobu bližší.
V dalších letech (po této bouřce 1931) je většinou období klidu.
Církev neútočí abnormálně na fašismus a fašismus neútočí na církev a Vatikán - a to ani v době 2. světové války.