Stejně jako husité i jinde řešili problém jak se může postavit pěšák proti do železa oblečenému jezdci. Češi rytířům postavili do cesty své bojové vozy. Tato taktika byla úspěšná a po husitských válkách ji začali používat ostatní státy střední Evropy. Po silnicích se vlekly nemotorné bojové vozy a úspěch ve válce nezávisel na střetu ale spíše na přepadu při přesunu, na sformovanou vozovou hradbu se nikdo neodvážil zaútočit.
S novou taktikou boje s rytíři přišli Švýcaři. Zprvu byla hodně závislá na terénu alp, kde byla jízda těžko k použítí. Po nabytí zkušeností ji začali švycaři úspěšně používat mimo své hory. Spočívala v tom, že místo neohrabaných vozů se postavili do cesty rytířům 5-6 metrů dlouhá kopí-píky. Koně se nabodávali na ostré hroty a snažili se vyhnout čímž zakřižovali ostatní. Útok se zastavil a na jezdce zaútočili vojáci s halapartnami a těžkými meči, sráželi rytíře z koní a pobíjeli je. Rozhodujícím byli právě vojáci s dlouhými píkami na nich závisel osud bitvy.
Tento styl boje proslavila bitva u Grandsonu roku 1476, kde byl poražen Karel Smělý burgundský vévoda a jeden z nejmocnějších mužů té doby.
O rok později byl v další ztracené bitvě zabit.
Další důležitou věcí byla volba císaře r. 1493. Zde byl zvolen Habsburk Maxmilián a prosadil na říšském sněmu ve Wormsu výběr daně na vojsko.
Za tyto peníze postavil vojsko jehož jádrem byla právě švýcarská pěchota. Těmto vojákům se říkalo lansknechti a satali se brzy obávaným vojskem.
Roku 1504 začala v Bavorsku válka o Landshut, území po vymřelém rodě knížat. Nárok si dělal rýnský falckrabě Ruprecht a Bavorský vévoda Albrecht. Albrecht si najal početné vojsko v česku, Ruprecht spoléhal na landsknechty. Ruprecht ale na začátku války zemřel.
U Řezna se o tom dozvěděli i češi a dali s po rozpuštění vojska domů.
Maxmiliánovy vojáci je sledovali. Jízda se stihla dostat za hranice, pěchota byla dostižena u Schonbergu, kde došlo ke střetnutí. Hejtman čechů nestačil potavit vozovou hradbu takže vojáci bojovali před svými vozy po ochranou pavéz-těžkých štítů. Češi nebyli žádní nováčci a tak kladli landsknechtům tuhy odpor, nakonec byli přesilou udoláni.
Švýcaská taktika byla jednodušší a pohyblivější než česká a brzy již začali mít všechny armády ve svých řadách jednotky pikenýrů. Tím nastal úplný konec rytířského válčení. Vojska se vyzbrojila také děly a mušketami, převahu a přednost začala opět získávat pěchota.
Konec rytířského válčení
Moderátoři: Pátrač, Tkuh, kacermiroslav
Za tyto peníze postavil vojsko jehož jádrem byla právě švýcarská pěchota. Těmto vojákům se říkalo lansknechti a satali se brzy obávaným vojskem.
Landsknechti byli jednotky, které napodobovali taktiku švýcarských jednotek.Byli většinou verbováni v zemích Svaté Říše římské. V této jednotce nebyly švýcaři. Ti byli většinou verbování jako žondléři Francií,která měla na jejich využívání prakticky monopol.
Re: Konec rytířského válčení
Nechci se hádat, ale tahle taktika vůbec nebyla švýcarským vynálezem. Podobně bojovala už řecká a hlavně makedonská falanga. A stejně bojovaly i skotské formace nazývané schiltron. Stále to však byla obranná linie jednotek vyzbrojených několikametrovými kopími chránící vlastní jízdní nebo střelecké oddíly.mmmichalll píše:S novou taktikou boje s rytíři přišli Švýcaři. Zprvu byla hodně závislá na terénu alp, kde byla jízda těžko k použítí. Po nabytí zkušeností ji začali švycaři úspěšně používat mimo své hory. Spočívala v tom, že místo neohrabaných vozů se postavili do cesty rytířům 5-6 metrů dlouhá kopí-píky.
Falanga jako taková byla velmi účinná proti jízdě, bojovým vozům a lehké pěchotě, byla však velmi těžkopádná a pokud už byla jednou rozvinuta velmi obtížně se s ní manévrovalo. Její křídla musely chránit jiné typy jednotek, nebo se musela opírat o neprostupný terén, při napadení z boku, nebo z týlu byla formace v podstatě ztracena.
EDIT 17.3.: Těmi bojovými vozy jsem samozřejmě nemyslel husitskou vozovou hradbu, ale například lehké, koňmi tažené vozíky starých Egypťanů.


Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
- mmmichalll
- rotmistr
- Příspěvky: 118
- Registrován: 7/3/2008, 18:09
Jistě máš pravdu, falanga byla dlouho zapomenutá kvůli rytířům, oprášily ji až státy, které si nemohli těžké jezdce dovolit finančně nebo kvůli geografii území.norad píše:Nechci se hádat, ale tahle taktika vůbec nebyla švýcarským vynálezem. Podobně bojovala už řecká a hlavně makedonská falanga. A stejně bojovaly i skotské formace nazývané schiltron. Stále to však byla obranná linie jednotek vyzbrojených několikametrovými kopími chránící vlastní jízdní nebo střelecké oddíly.mmmichalll píše:S novou taktikou boje s rytíři přišli Švýcaři. Zprvu byla hodně závislá na terénu alp, kde byla jízda těžko k použítí. Po nabytí zkušeností ji začali švycaři úspěšně používat mimo své hory. Spočívala v tom, že místo neohrabaných vozů se postavili do cesty rytířům 5-6 metrů dlouhá kopí-píky.
Falanga jako taková byla velmi účinná proti jízdě, bojovým vozům a lehké pěchotě, byla však velmi těžkopádná a pokud už byla jednou rozvinuta velmi obtížně se s ní manévrovalo. Její křídla musely chránit jiné typy jednotek, nebo se musela opírat o neprostupný terén, při napadení z boku, nebo z týlu byla formace v podstatě ztracena.
EDIT 17.3.: Těmi bojovými vozy jsem samozřejmě nemyslel husitskou vozovou hradbu, ale například lehké, koňmi tažené vozíky starých Egypťanů.
-
- Příspěvky: 2
- Registrován: 9/11/2009, 10:48
Základem makedonské falangy bylo kopí dlouhé 3 až 6 metrů. Pěšáci stáli v několika řadách , ti s nejkratšímy kopímy byli v předních řadách a ti s delšímy v zadních. Tak to seřazeni vytvořily stěnu hrotů , která měla za úkol probít se skrz nepřátelskou pěchotu a tím ji rozdělit. Naproti tomu Landsknechti disponovali 5-6 metrovými píkami , které byli všechny stejně dlouhé , tudíž nevytvářeli stěnu z hrotů , ale několik řad. Pokud tedy rytíř s koněm pronikl první řadou kopí čekala na něj řada druhá atd. . Tato taktika dokázala že Landsknechti dokázali zastavit či zničit jezdectvo nepřítele. Z toho vyplívá že makedonská falanga se používala především proti pěchotě , naproti tomu se Landsknechti se v boji uplatnili hlavně proti jezdectvu.mmmichalll píše:Jistě máš pravdu, falanga byla dlouho zapomenutá kvůli rytířům, oprášily ji až státy, které si nemohli těžké jezdce dovolit finančně nebo kvůli geografii území.norad píše:Nechci se hádat, ale tahle taktika vůbec nebyla švýcarským vynálezem. Podobně bojovala už řecká a hlavně makedonská falanga. A stejně bojovaly i skotské formace nazývané schiltron. Stále to však byla obranná linie jednotek vyzbrojených několikametrovými kopími chránící vlastní jízdní nebo střelecké oddíly.mmmichalll píše:S novou taktikou boje s rytíři přišli Švýcaři. Zprvu byla hodně závislá na terénu alp, kde byla jízda těžko k použítí. Po nabytí zkušeností ji začali švycaři úspěšně používat mimo své hory. Spočívala v tom, že místo neohrabaných vozů se postavili do cesty rytířům 5-6 metrů dlouhá kopí-píky.
Falanga jako taková byla velmi účinná proti jízdě, bojovým vozům a lehké pěchotě, byla však velmi těžkopádná a pokud už byla jednou rozvinuta velmi obtížně se s ní manévrovalo. Její křídla musely chránit jiné typy jednotek, nebo se musela opírat o neprostupný terén, při napadení z boku, nebo z týlu byla formace v podstatě ztracena.
EDIT 17.3.: Těmi bojovými vozy jsem samozřejmě nemyslel husitskou vozovou hradbu, ale například lehké, koňmi tažené vozíky starých Egypťanů.
K zániku ťažkých rytierov viedlo viacero faktorov: prvotné 2 - 3 voľné rady elitných rytierov dokázali narušiť jednotlivci s obojručným mečom alebo dlhou polaxou, ktorých činnosť je zrovnateľná z vyskakovacou šrapnelovou mínou, usporiadané šíky ľahkého jazdectva zdecimovalo delostrelectvo a vycvičené falangy s dlhými drevcovými zbraňami zrovnali bojisko....