Experimentální letouny a prototypy firmy Martin
Napsal: 3/4/2008, 22:46
Experimentální letouny a prototypy firmy Martin
<> XB-48 <> XB-51 <> P6M SeaMaster <>
Proudový bombardovací letoun XB-48
XB-48 - proudový bombardovací letoun v konkurenci
Martin XB-48 byl těžký proudový bombardovací letoun poválečné doby se slibnými technickými znaky, získat pro něj výrobní zakázky se však nepodařilo.

Letoun byl koncipován pro šest proudových jednotek, působil ale svými objemnými tvary a obvyklými přímími křídly jako vrtulový letoun. XB-48 dosahoval dobrých letových výkonů, podléhal však v konkurenci modernímu Boeing B-47 Stratojet s šípovizými křídly.
Po slavném bombardovacím letounu B-26 Marauder vyvinula firma Glenn L. Martin Company v Baltimoru v Marylandu typ XB-48 a letoun Marauder použila pro testování tandemového podvozku XB-48 nové konstrukce. Podvozek se skládal ze dvou hlavních konstrukčních skupin, umístěných pod trupem za sebou a ze dvou podpěrných kol, která vyčnívala na bocích gondol pohonných jednotek. V roce 1944 vypracovala americká vojska specifikaci pro nový těžký bombardovací letoun jako náhradu za Boeing B-29 Superfortress a firma Martin nabídla XB-48.
Tento typ vypadal poněkud konzervativně a připomínal poněkud první německý proudový bombardovací stroj Arado. Pod každou nosnou plochou se nacházely tři pohonné jednotky v gondolách, které působily jako vztlakové prvky a zlepšovaly letové výkony, jinak však XB-48 postrádal inovace. Američtí letečtí důstojníci brzy zjistili lepší vlastnosti Boeingu B-47 Stratojet a když koncem roku 1948 vzlétl druhý XB-48, mohl sloužit již jen jako zkušební nosič pro vybavení, určené pro B-47. XB-48 skončil jako cíl na střelnici Aberdeen Proving Grounds, kde byl zničen a nakonec sešrotován.
Podrobnosti letounu XB-48
Kokpit byl umístěn vysoko na trupu a zaručoval vynikající výhled. První a druhý pilot seděli za sebou, druhý pilot s výhledem vzad.
Pod každým křídlem se nacházely tři proudové jednotky. Firma Martin zvolila tvargondol, který umožňoval vyvinutí vztlaku, zatímco se Boeing rozhodl pro obvyklé gondoly.
Druhý prototyp XB-48 byl podroben programu pro snížení hmotnosti, který měl zlepšit letové výkony, zůstal však bez úspěchu. Velké ocasní plochy s ohromným směrovým kormidlem zajišťovaly dobré směrové řízení.
Prosklená příď umožňovala bombometčíkovi dobrý výhled na cíl. Po obou stranách přídě se nacházela malá okna.
Montáž hlavního podvozku před a za pumovnicí dole v trupu umožnila vynechání komplikovaných dílů podvozku v křídlech.
Na zádi se nacházela jediná, radarem řízená střelecká věž. U prvního prototypu byla kapotáž shledána příliš malá a byla následně zvětšena.
Technická a taktická data letounu XB-48
Technická data :
> typ : pozemní bombardovací letoun
> pohon : šest proudových jednotek Allison/General Electric J35 -A-5 s tahem po 17,8 kN
> max. rychlost : 830 km/h
> počát. stoupavost : 991 m/min
> dolet : 4023 km
> dostup : 11 948 m
> hmotnost : prázdná 23 705 kg, max. vzletová 46 538 kg
> výzbroj : 9979 kg pum a dva radarem řízené kulomety ráže 12,7 mm ve věži na zádi
> rozměry : rozpětí 33,00 m, délka 26,15 m, výška 7,92 m, nosná plocha 123,56 m2
Taktická data : (porovnání s B-47E-II, XB-51)
> rychlost : I přes šest proudových jednotek byl XB-48 s rovnými křídly výrazně pomalejší než menší třímotorový XB-51. Letoun XB-51 byl navíc vybaven přídavným raketovým pohonem, který mohl být aktivován na dobu 14 sekund. Také B-47 dosahoval vyšší rychlosti (B-47E-II - 975 km/h, XB-51 - 1038 km/h).
> dostup : Konstruktéři XB-47 a XB-48 nemohli vědet, že oba typy mají nést atomové pumy, a proto je požadována větší dosažená výška. XB-51 byl plánován pro přímou podporu v menších výškách. USAAF však dalo přednost typu B-57 Canberra. (B-47E-II - 12 345 m, XB-51 - 12344 m).
> vzletová hmotnost : XB-48 a B-47 Stratojet byly šestimotorové typy s tandemovým podvozkem, úspěšný B-47 s lepší aerodynamikou a silnějšími pohonnými jednotkami měl však téměř dvojnásobnou vzletovou hmotnost než XB-48, XB-51 byl mnohem lehčí (B-47E-II - 89 893 kb, XB-51 - 26 974 kg).
Fakta a čísla kolem letounu XB-48
První generace proudových bombardovacích letounů vycházela ze specifikace, kterou USAAF v dubnu 1944 vydalo čtyřem firmám.
Tandemový podvozek byl poprvé vyzkoušen na modifikovaném B-26 Marauder.
Firma Martin založila pro výrobu prvního XB-48 vlastní společnost.
První let XB-48 o délce 37 minut byl proveden 22. června 1947 letem do zkušebního zařízení v Patuxent River, v Marylandu.
Díky rovným křídlům měl XB-48 velmi nízkou přistávací rychlost, což zaručovalo větší bezpečnost.
Při vzletu zanechávalo za sebou šest motorů taková oblaka kouře, že mnozí, kteří tuto vlastnost XB-48 neznali, se domnívali, že došlo k nehodě.
Pár plků nakonec
Projekty firmy Martin s proudovým pohonem
> B-61 Matador : Tento typ byl řízenou střelou pro bojiště a objevil se v době, kdy byla zahájena řada projektů s nepilotovanými prostředky (první start, duben 1951, letecká základna Holloman v New Mexico).
> XP6M-1 SeaMaster : Několik těchto moderních létajících člunů s proudovým pohonem bylo dodáno US Navy. Tento typ překonal řadu rekordů, nedosáhl však nikdy plné bojové pohotovosti.
> XB-51 : Tento revoluční třímotorový stroj byl koncipován jako letoun pro přímou podporu a pozemní boj, měl výborné letové vlastnosti a prokázal dobré výkony. Zakázky však byly udělovány spíše na výrobu malých, flexibilnějších univerzálních stíhacích a bombardovacích letounů.
<> XB-48 <> XB-51 <> P6M SeaMaster <>
Proudový bombardovací letoun XB-48
XB-48 - proudový bombardovací letoun v konkurenci
Martin XB-48 byl těžký proudový bombardovací letoun poválečné doby se slibnými technickými znaky, získat pro něj výrobní zakázky se však nepodařilo.

Letoun byl koncipován pro šest proudových jednotek, působil ale svými objemnými tvary a obvyklými přímími křídly jako vrtulový letoun. XB-48 dosahoval dobrých letových výkonů, podléhal však v konkurenci modernímu Boeing B-47 Stratojet s šípovizými křídly.
Po slavném bombardovacím letounu B-26 Marauder vyvinula firma Glenn L. Martin Company v Baltimoru v Marylandu typ XB-48 a letoun Marauder použila pro testování tandemového podvozku XB-48 nové konstrukce. Podvozek se skládal ze dvou hlavních konstrukčních skupin, umístěných pod trupem za sebou a ze dvou podpěrných kol, která vyčnívala na bocích gondol pohonných jednotek. V roce 1944 vypracovala americká vojska specifikaci pro nový těžký bombardovací letoun jako náhradu za Boeing B-29 Superfortress a firma Martin nabídla XB-48.
Tento typ vypadal poněkud konzervativně a připomínal poněkud první německý proudový bombardovací stroj Arado. Pod každou nosnou plochou se nacházely tři pohonné jednotky v gondolách, které působily jako vztlakové prvky a zlepšovaly letové výkony, jinak však XB-48 postrádal inovace. Američtí letečtí důstojníci brzy zjistili lepší vlastnosti Boeingu B-47 Stratojet a když koncem roku 1948 vzlétl druhý XB-48, mohl sloužit již jen jako zkušební nosič pro vybavení, určené pro B-47. XB-48 skončil jako cíl na střelnici Aberdeen Proving Grounds, kde byl zničen a nakonec sešrotován.
Podrobnosti letounu XB-48
Kokpit byl umístěn vysoko na trupu a zaručoval vynikající výhled. První a druhý pilot seděli za sebou, druhý pilot s výhledem vzad.
Pod každým křídlem se nacházely tři proudové jednotky. Firma Martin zvolila tvargondol, který umožňoval vyvinutí vztlaku, zatímco se Boeing rozhodl pro obvyklé gondoly.
Druhý prototyp XB-48 byl podroben programu pro snížení hmotnosti, který měl zlepšit letové výkony, zůstal však bez úspěchu. Velké ocasní plochy s ohromným směrovým kormidlem zajišťovaly dobré směrové řízení.
Prosklená příď umožňovala bombometčíkovi dobrý výhled na cíl. Po obou stranách přídě se nacházela malá okna.
Montáž hlavního podvozku před a za pumovnicí dole v trupu umožnila vynechání komplikovaných dílů podvozku v křídlech.
Na zádi se nacházela jediná, radarem řízená střelecká věž. U prvního prototypu byla kapotáž shledána příliš malá a byla následně zvětšena.
Technická a taktická data letounu XB-48
Technická data :
> typ : pozemní bombardovací letoun
> pohon : šest proudových jednotek Allison/General Electric J35 -A-5 s tahem po 17,8 kN
> max. rychlost : 830 km/h
> počát. stoupavost : 991 m/min
> dolet : 4023 km
> dostup : 11 948 m
> hmotnost : prázdná 23 705 kg, max. vzletová 46 538 kg
> výzbroj : 9979 kg pum a dva radarem řízené kulomety ráže 12,7 mm ve věži na zádi
> rozměry : rozpětí 33,00 m, délka 26,15 m, výška 7,92 m, nosná plocha 123,56 m2
Taktická data : (porovnání s B-47E-II, XB-51)
> rychlost : I přes šest proudových jednotek byl XB-48 s rovnými křídly výrazně pomalejší než menší třímotorový XB-51. Letoun XB-51 byl navíc vybaven přídavným raketovým pohonem, který mohl být aktivován na dobu 14 sekund. Také B-47 dosahoval vyšší rychlosti (B-47E-II - 975 km/h, XB-51 - 1038 km/h).
> dostup : Konstruktéři XB-47 a XB-48 nemohli vědet, že oba typy mají nést atomové pumy, a proto je požadována větší dosažená výška. XB-51 byl plánován pro přímou podporu v menších výškách. USAAF však dalo přednost typu B-57 Canberra. (B-47E-II - 12 345 m, XB-51 - 12344 m).
> vzletová hmotnost : XB-48 a B-47 Stratojet byly šestimotorové typy s tandemovým podvozkem, úspěšný B-47 s lepší aerodynamikou a silnějšími pohonnými jednotkami měl však téměř dvojnásobnou vzletovou hmotnost než XB-48, XB-51 byl mnohem lehčí (B-47E-II - 89 893 kb, XB-51 - 26 974 kg).
Fakta a čísla kolem letounu XB-48
První generace proudových bombardovacích letounů vycházela ze specifikace, kterou USAAF v dubnu 1944 vydalo čtyřem firmám.
Tandemový podvozek byl poprvé vyzkoušen na modifikovaném B-26 Marauder.
Firma Martin založila pro výrobu prvního XB-48 vlastní společnost.
První let XB-48 o délce 37 minut byl proveden 22. června 1947 letem do zkušebního zařízení v Patuxent River, v Marylandu.
Díky rovným křídlům měl XB-48 velmi nízkou přistávací rychlost, což zaručovalo větší bezpečnost.
Při vzletu zanechávalo za sebou šest motorů taková oblaka kouře, že mnozí, kteří tuto vlastnost XB-48 neznali, se domnívali, že došlo k nehodě.
Pár plků nakonec
Projekty firmy Martin s proudovým pohonem
> B-61 Matador : Tento typ byl řízenou střelou pro bojiště a objevil se v době, kdy byla zahájena řada projektů s nepilotovanými prostředky (první start, duben 1951, letecká základna Holloman v New Mexico).
> XP6M-1 SeaMaster : Několik těchto moderních létajících člunů s proudovým pohonem bylo dodáno US Navy. Tento typ překonal řadu rekordů, nedosáhl však nikdy plné bojové pohotovosti.
> XB-51 : Tento revoluční třímotorový stroj byl koncipován jako letoun pro přímou podporu a pozemní boj, měl výborné letové vlastnosti a prokázal dobré výkony. Zakázky však byly udělovány spíše na výrobu malých, flexibilnějších univerzálních stíhacích a bombardovacích letounů.