Britské experimentální letouny a prototypy
Napsal: 13/4/2008, 12:22
Britské experimentální letouny a prototypy
Firma Handley Page
Experimentální letouny H.P.75 / 88 / 115
H.P.75 / 88 / 115 - pokusné letouny firmy Handley Page
Společnost Handley Page při reorganizaci britského leteckého průmyslu jako samostatný podnik zanikla. Patřila k předním britským průkopníkům moderních technologií. Firma Handley Page se dlouho držela na špici technologického pokroku a vyvinula několik pozoruhodných pokusných typů.
Za zmínku stojí například experimenrální samokřídlo H.P.75 Manx nebo stroj H.P.88, jenž ověřoval křídlo bombardovacího letounu Victor. Ke studiu letových vlastností trojúhelníkového křídla při nízkých rychlostech sloužil typ H.P.115, jenž poskytl neocenitelné poznatky pro projekt Concorde.
Gustav V. Lachmann, narozený v roce 1896 v Drážďanech, byl významnou osobností firmy Handley Page, u níž zastával mimo jiné i funkci šéfkonstruktéra. Koncem třicátých let došel k přesvědčení, že je reálné postavit letoun bez běžných ocasních ploch, což by přineslo významnou úsporu hmotnosti a menší odpor.
Dlouhá vývojová fáze nakonec vedla k letounu H.P.75, jenž náhodně poprvé vzlétl v prosinci 1942. V roce 1945 byl poprvé představen veřejnosti a dostal lméno Manx, ale nepřinesl očekávané výsledky, a když jeho osádka přišla koncem roku 1945 o život při katastrofě dalšího prototypu nazvaného Hermes, byl celý projekt nakonec zastaven.
V roce 1947 byly zahájeny zkoušky dalšího experimentálního stroje označeného H.P.88. Tento letoun vznikl spojením trupu Supermarine Attacker s křídlem obdobné koncepce, jakou měl mít i bombardovací letoun Victor. Letoun se obtížně ovládal a při pokusech dosáhnout co největší nadzvukové rychlosti se v roce 1951 rozpadl ve vzduchu a pilot při katastrofě zahynul.
Zkušenosti získané s typem Manx se uplatnily v roce 1961 při stavbě H.P.115. Tento stroj dobře létal a splňoval všechny zadané požadavky. Byl navržen pro výzkum vlastností křídla delta a významě přispěl k vývoji nadzvukového letounu Concorde. Dnes se nachází v muzeu Fleet Air Arm na základně námořního letectva RNAS Yeovilton.
H.P.88 měl být v roce 1951 předveden na aerosalonu ve Farnborough, pořádaném společností britských výrobců letadel, ale 26. srpna se zřítil.
Podrobnosti letounu H.P.115
Letoun H.P.115 byl postaven v jediném exempláři. Zpočátku jej pilotoval Squadron Leader J. M. Henderson, jenž se na tento úkol důkladně připravoval v trenažéru. Stroj létal bez nátěru.
Trupová gondola byla zčásti umístěna pod velkým křídlem tvaru delta. Vystřelovací sedadlo pilota se teoreticky mohlo použít i při nulové výšce, ale v praxi jej nebylo zapotřebí, neboť program H.P.115 probíhal bez nehod. Vybavení kabiny bylo velmi prosté a kabina neměla osvětlení - baterie zajišťovala pouze energii pro nejnutnější přístroje.
Střední části trojúhelníkového křídla procházel trupový nosník čtvercového průřezu. Na jeho přední část navazovala pilotní kabina, zadní část nesla motorovou gondolu s proudovým motorem Viper.
H.P.115 měl celokovovou konstrukci. Pouze náběžné hrany křídla byly zhotoveny z překližky, aby se daly při zkouškách alternativních konfigurací snadno vyměnit.
V polovině hloubky křídla byly na horní i spodní straně umístěny velké perforované brzdící štíty. Ovládaly se pneumaticky a působily i jako plynule přestavitelné odstěpné klapky. Ve střední části křídla byly umístěny tři palivové nádrže o objemu 682 litrů.
H.P.115 měl ověřovat pouze chování při nízkých rychlostech, a proto měl jen pevný podvozek. Zatahovací podvozek by znamenal větší hmornost a složitější konstrukci. Na druhé straně H.P.115 dosahoval velmi dobrých výkonů a se zatahovacím podvozkem a výkonnějším motorem by byl mohl posloužit i k širšímu výzkumnému programu.
Technická a taktická data letounu H.P.115
Technická data :
> typ : experimentální letoun pro výzkum chování trojúhelníkového křídla při malých rychlostech
> pohon : proudový motor Bristol Siddeley Viper BSV.9 o tahu 8,45 kN
> maximální rychlost : 400 km/h
> vytrvalost : 40 minut
> hmotnost : prázdná 1668 kg, maximální 2300 kg
> osádka : jeden pilot
> rozměry : rozpětí 6,10 m, délka 13,72 m, nosná plocha 39,95 m2
Taktická data : H.P.75 (porovnání Libellula, Pterodactyl Mk V)
> výkon : Před válkou i po válce vzniklo v Británii několik velice neobvyklých letadel využívajících nových koncepčních prvků. H.P.75 měl motory o stejném výkonu jako Libellula, ale jeho letové vlastnosti zdaleka nesplnily očekávání (H.P.75 - 208 kW, Libellula - 208 kW, Pterodactyl - 459 kW).
> rychlost : Místo aby zaznamenal očekávaný nárust výkonů, létal Manx stejnou rychlostí, jakou dosahovala letadla se stejně výkonnými motorovými jednotkami již před dvaceti lety. Typem Pterodactyl vyvrchlila série experimentálních stíhacích letounů firmy Westland (H.P.75 - 235 km/h, Libellula - 264 km/h, Pterodactyl - 266 km/h).
> hmotnost : Manx byl těžší než Libellula. Dosahoval jen chabých výkonů, a oproti výrobku firmy Miles skýtal i omezenější perspektivu dalšího vývoje. Nejtěžší Pterodactyl byl jako jediný z těchto letadel skutečně vyzbrojen třemi kulomety, a nejvíce se tak přiblížil operačně využitelnému letounu (H.P.75 - 1814 kg, Libellula - 1270 kg, Pterodactyl - 2313 kg).
Fakta a čísla kolem letounů H.P.75 / 88 / 115
Při prvním oficiálním letu typu H.P.75 dne 25. června 1943 se ve výšce 33 metrů utrhl kryt kabiny.
Mank byl sešrotován v roce 1952. Ve vzduchu strávil pouhých 16 hodin a 53 minut.
Konstrukce typu H.P.88 byla schválena již v roce 1947, ale letoun vzlétl až roku 1951.
V době svého prvního vzletu měl H.P.88 trup převzatý z letounu Attacker, kořeny křídla ze Swiftu a křídlo připomínající typ Victor.
Maximální rychlost typu H.P.115 omezoval pouze slabý tah motoru.
H.P.115 vzlétl naposledy 1. února 1974.
Program H.P.75 zatěžovaly průtahy, technické problémy i neštěstí. Jeden technik přišel o život, když ho nešťastnou náhodou zachytila vrtule.
H.P.88 měl jen tragicky krátkou kariéru, představoval kuriózní směe nejrůznějších konstrukčních prvků.
Manx se špatně ovládal, trpěl i častými poruchami motorů. Techniky firmy Handley Page nepřesvědčil ani tak o výhodách samokřídel, jako spíše o jejich problémech.
U typu H.P.115 průběh proudění kolem trojúhelníkového křídla zviditelňovali aerodynamici firmy Handley Page pomocí kouře a vláken na draku letounu.
Pár plků nakonec
Experimentální typy firmy Handley Page
> C7 Handcross : Handcross vzlétl jako prototyp bombardovacího letounu poprvé v roce 1924
> Type E Harrow II : Tento stroj neuspěl jako prototyp torpédového letounu, a sloužil poté ke zkouškám slotů na náběžné hraně křídla.
> H.P.47 : Gustav Lachmann se významně podílel na konstrukci tohoto samonosného dolnoplošníku, ovlivněného německými technologiemi.
> H.P.43 : Tento stroj byl postaven pro soutěž vypsanou RAF na bombardovací a trasportní letoun, ale sériově se nevyráběl.
Zdroj : Světová encyklopedie letadel, nakl. IMP BV / International Masters Publishers
Firma Handley Page
Experimentální letouny H.P.75 / 88 / 115
H.P.75 / 88 / 115 - pokusné letouny firmy Handley Page
Společnost Handley Page při reorganizaci britského leteckého průmyslu jako samostatný podnik zanikla. Patřila k předním britským průkopníkům moderních technologií. Firma Handley Page se dlouho držela na špici technologického pokroku a vyvinula několik pozoruhodných pokusných typů.
Za zmínku stojí například experimenrální samokřídlo H.P.75 Manx nebo stroj H.P.88, jenž ověřoval křídlo bombardovacího letounu Victor. Ke studiu letových vlastností trojúhelníkového křídla při nízkých rychlostech sloužil typ H.P.115, jenž poskytl neocenitelné poznatky pro projekt Concorde.
Gustav V. Lachmann, narozený v roce 1896 v Drážďanech, byl významnou osobností firmy Handley Page, u níž zastával mimo jiné i funkci šéfkonstruktéra. Koncem třicátých let došel k přesvědčení, že je reálné postavit letoun bez běžných ocasních ploch, což by přineslo významnou úsporu hmotnosti a menší odpor.
Dlouhá vývojová fáze nakonec vedla k letounu H.P.75, jenž náhodně poprvé vzlétl v prosinci 1942. V roce 1945 byl poprvé představen veřejnosti a dostal lméno Manx, ale nepřinesl očekávané výsledky, a když jeho osádka přišla koncem roku 1945 o život při katastrofě dalšího prototypu nazvaného Hermes, byl celý projekt nakonec zastaven.
V roce 1947 byly zahájeny zkoušky dalšího experimentálního stroje označeného H.P.88. Tento letoun vznikl spojením trupu Supermarine Attacker s křídlem obdobné koncepce, jakou měl mít i bombardovací letoun Victor. Letoun se obtížně ovládal a při pokusech dosáhnout co největší nadzvukové rychlosti se v roce 1951 rozpadl ve vzduchu a pilot při katastrofě zahynul.
Zkušenosti získané s typem Manx se uplatnily v roce 1961 při stavbě H.P.115. Tento stroj dobře létal a splňoval všechny zadané požadavky. Byl navržen pro výzkum vlastností křídla delta a významě přispěl k vývoji nadzvukového letounu Concorde. Dnes se nachází v muzeu Fleet Air Arm na základně námořního letectva RNAS Yeovilton.
H.P.88 měl být v roce 1951 předveden na aerosalonu ve Farnborough, pořádaném společností britských výrobců letadel, ale 26. srpna se zřítil.
Podrobnosti letounu H.P.115
Letoun H.P.115 byl postaven v jediném exempláři. Zpočátku jej pilotoval Squadron Leader J. M. Henderson, jenž se na tento úkol důkladně připravoval v trenažéru. Stroj létal bez nátěru.
Trupová gondola byla zčásti umístěna pod velkým křídlem tvaru delta. Vystřelovací sedadlo pilota se teoreticky mohlo použít i při nulové výšce, ale v praxi jej nebylo zapotřebí, neboť program H.P.115 probíhal bez nehod. Vybavení kabiny bylo velmi prosté a kabina neměla osvětlení - baterie zajišťovala pouze energii pro nejnutnější přístroje.
Střední části trojúhelníkového křídla procházel trupový nosník čtvercového průřezu. Na jeho přední část navazovala pilotní kabina, zadní část nesla motorovou gondolu s proudovým motorem Viper.
H.P.115 měl celokovovou konstrukci. Pouze náběžné hrany křídla byly zhotoveny z překližky, aby se daly při zkouškách alternativních konfigurací snadno vyměnit.
V polovině hloubky křídla byly na horní i spodní straně umístěny velké perforované brzdící štíty. Ovládaly se pneumaticky a působily i jako plynule přestavitelné odstěpné klapky. Ve střední části křídla byly umístěny tři palivové nádrže o objemu 682 litrů.
H.P.115 měl ověřovat pouze chování při nízkých rychlostech, a proto měl jen pevný podvozek. Zatahovací podvozek by znamenal větší hmornost a složitější konstrukci. Na druhé straně H.P.115 dosahoval velmi dobrých výkonů a se zatahovacím podvozkem a výkonnějším motorem by byl mohl posloužit i k širšímu výzkumnému programu.
Technická a taktická data letounu H.P.115
Technická data :
> typ : experimentální letoun pro výzkum chování trojúhelníkového křídla při malých rychlostech
> pohon : proudový motor Bristol Siddeley Viper BSV.9 o tahu 8,45 kN
> maximální rychlost : 400 km/h
> vytrvalost : 40 minut
> hmotnost : prázdná 1668 kg, maximální 2300 kg
> osádka : jeden pilot
> rozměry : rozpětí 6,10 m, délka 13,72 m, nosná plocha 39,95 m2
Taktická data : H.P.75 (porovnání Libellula, Pterodactyl Mk V)
> výkon : Před válkou i po válce vzniklo v Británii několik velice neobvyklých letadel využívajících nových koncepčních prvků. H.P.75 měl motory o stejném výkonu jako Libellula, ale jeho letové vlastnosti zdaleka nesplnily očekávání (H.P.75 - 208 kW, Libellula - 208 kW, Pterodactyl - 459 kW).
> rychlost : Místo aby zaznamenal očekávaný nárust výkonů, létal Manx stejnou rychlostí, jakou dosahovala letadla se stejně výkonnými motorovými jednotkami již před dvaceti lety. Typem Pterodactyl vyvrchlila série experimentálních stíhacích letounů firmy Westland (H.P.75 - 235 km/h, Libellula - 264 km/h, Pterodactyl - 266 km/h).
> hmotnost : Manx byl těžší než Libellula. Dosahoval jen chabých výkonů, a oproti výrobku firmy Miles skýtal i omezenější perspektivu dalšího vývoje. Nejtěžší Pterodactyl byl jako jediný z těchto letadel skutečně vyzbrojen třemi kulomety, a nejvíce se tak přiblížil operačně využitelnému letounu (H.P.75 - 1814 kg, Libellula - 1270 kg, Pterodactyl - 2313 kg).
Fakta a čísla kolem letounů H.P.75 / 88 / 115
Při prvním oficiálním letu typu H.P.75 dne 25. června 1943 se ve výšce 33 metrů utrhl kryt kabiny.
Mank byl sešrotován v roce 1952. Ve vzduchu strávil pouhých 16 hodin a 53 minut.
Konstrukce typu H.P.88 byla schválena již v roce 1947, ale letoun vzlétl až roku 1951.
V době svého prvního vzletu měl H.P.88 trup převzatý z letounu Attacker, kořeny křídla ze Swiftu a křídlo připomínající typ Victor.
Maximální rychlost typu H.P.115 omezoval pouze slabý tah motoru.
H.P.115 vzlétl naposledy 1. února 1974.
Program H.P.75 zatěžovaly průtahy, technické problémy i neštěstí. Jeden technik přišel o život, když ho nešťastnou náhodou zachytila vrtule.
H.P.88 měl jen tragicky krátkou kariéru, představoval kuriózní směe nejrůznějších konstrukčních prvků.
Manx se špatně ovládal, trpěl i častými poruchami motorů. Techniky firmy Handley Page nepřesvědčil ani tak o výhodách samokřídel, jako spíše o jejich problémech.
U typu H.P.115 průběh proudění kolem trojúhelníkového křídla zviditelňovali aerodynamici firmy Handley Page pomocí kouře a vláken na draku letounu.
Pár plků nakonec
Experimentální typy firmy Handley Page
> C7 Handcross : Handcross vzlétl jako prototyp bombardovacího letounu poprvé v roce 1924
> Type E Harrow II : Tento stroj neuspěl jako prototyp torpédového letounu, a sloužil poté ke zkouškám slotů na náběžné hraně křídla.
> H.P.47 : Gustav Lachmann se významně podílel na konstrukci tohoto samonosného dolnoplošníku, ovlivněného německými technologiemi.
> H.P.43 : Tento stroj byl postaven pro soutěž vypsanou RAF na bombardovací a trasportní letoun, ale sériově se nevyráběl.
Zdroj : Světová encyklopedie letadel, nakl. IMP BV / International Masters Publishers