Ryan AAM-A-1 Firebird
Hughes AAM-A-2/F-98/GAR-1,2,3,4/AIM-4 Falcon
Hughes GAR-11A,B/AIM-26A,B Nuclear Falcon+GAR-9/AIM-47A Falcon
První pokus:Ryan AAM-A-1 Firebird
AAM-A-1

Americké letectvo vyhlásilo v roce 1946 soutěž na vývoj několika leteckých protiletadlových řízených střel. Prvotním impulzem byly zprávy o Německém vývoji, šlo samozřejmě o střelu Ruhrstahl/Kramer X-4 , dalším zprávy o vývoji ( a kopírování ) strategických bombardérů v SSSR.
X-4

Dokonce i požadavky na PLŘS byly do jisté míry podobné, měla mít pohon motorem na KPH a ruční řízení po záměrné, použití proti relativně pomalým bombardérům ( Tu-4? ) za dobré viditelnosti. Jen výkony měly být poněkud vyšší, hlavně dostřel. Firma Ryan se zúčastnila střelou s označením MX-799, USAAF jí po přijetí projektu v roce 1947 určilo označení AAM-A-1 Firebird. Šlo o první uskutečněný projekt střely kategorie vzduch-vzduch pro USAAF.
Prototypy PLŘS byly odpalovány z letadel DF-82C Twin Mustang a DB-26B Invader, oba stroje mohly nést čtyři střely.
F-82C

B-26B

K prvnímu odpalu došlo už v roce 1947 a raketa se už od původních podmínek poněkud lišila, hlavně přidáním startovacího raketového motoru na TPH, který urychlil dosažení letové rychlosti. Původní ruční řízení po záměrné bylo doplněno koncovým poloaktivním radarovým naváděním (SARH - Semi Acitve Radar Homing). Raketa měla dvě čtveřice křídel, přední plovoucí sloužily k řízení.
Testy pokračovaly až do roku 1949, kdy letectvo zjistilo, že vlastně zkouší už zastaralou střelu... Raketa dosahovala příliš malou rychlost a systém navádění byl závislý na zraku a klidu operátora. Navíc střela nemohla využívat relativně velký dostřel, protože kombinace systémů řízení nebyla zrovna optimální. Řešením mohl být systém navádění po paprsku, ale raketa už i tak byla příliš složitá a pomalá, navíc se začaly dostavovat výsledky dalších programů. Celkem opomíjeným vlivem na ukončení vývoje rakety AAM-A-1 Firebird v roce 1950 bylo právě použití motoru na KPH ( kyselina dusičná a anilín ), které nejenom ztížilo předstartovní a poletovou údržbu, ale vyžadovalo i další prostředky na skladování a přepravu paliva a také v případě použití použití agresivnějších složek paliva i poněkud speciální zacházení. A v případě bojového nasazení je např. meziletová údržba dost náročná i bez nutnosti nosit protichemický oděv a plynovou masku... Je samozřejmé, že data získaná při vývoji neskončila jen někde v archivu nebo popelnici, v tomto případě pomohla minimálně při vývoji raket GAR-1/AIM-4 Falcon.
AAM-A-1 Firebird

TTD PLŘS AAM-A-1 Firebird
Délka:
Letová-----------2.29 m
Celková----------2.85 m
Rozpětí----------0.81 m
Průměr-----------20 cm
Hmotnost---------120 kg
Rychlost---------Mach 0.85 ( 283m/s )
Dostřel----------13 km
Tah let. motoru--2.7 kN ( 15s chodu )
Bojová hlavice---40 kg
Hughes AAM-A-2/F-98/GAR-1,2,3,4/AIM-4 Falcon
Možná se někomu bude zdát, že zrovna tato raketa nepatří mezi méně známé, ale vzhledem k tomu, že k vyřazení posledních kusů této došlo už někdy v osmdesátých letech a ani se nevyskytuje v novějších filmech jako jiné typy, můžu jen konstatovat, že sem opravdu patří.

Raketa vzešla ze stejné soutěže jako AAM-A-1 Firebird, pod kódovým označením Dragonfly s číslem MX-904. Původně měl projekt číslo MX-798 ( 1946 ) a raketa měla sloužit k obraně bombardérů proti stíhačkám. Po přehodnocení ( 1947 ) došlo k přeznačení a raketa měla sloužit v opačné roli. V roce 1949 v souvislosti s prvními střeleckými pokusy dostala raketa označení AAM-A-2 Falcon a na rozdíl od původní studie již dosahovala nadzvukové rychlosti. V roce 1951 se v souvislosti s nejistotou, jak střely označovat, objevilo označení F-98, zbraň se tak dostala do stejné kategorie jako její nosič ( " Fighter " )!! Prvními nosiči " stíhaček " ( původní překlad " bojovník " označoval novou skladbu úkolu stíhacích letadel po druhé světové válce na rozdíl od prostého stíhání P jako Pursuit ) se staly letouny F-89 a F-102, zatím jen zkušebně protože k zavedení do výzbroje došlo až v roce 1955.


No a aby těch zmatků nebylo dost, přeznačování pokračovalo, tentokrát na GAR-1 ( Guided Air Rocket ). Poslední a dodnes trvající označení je AIM-4 ( Air Intercept Missile ), které tyto zmatky dovršilo v letech 1962-63...
Raketa byla firmou Hughes postupně vylepšována, celková výroba všech verzí dosáhla přes 45tis. kusů.

Původní raketa měla poloaktívní radiolokační navádění ( SARH - Semi Acitve Radar Homing ), které zdědila po raketě AAM-A-1 Firebird, posléze doplněné infračerveným samonavedením. Rakety AIM-4 jsou rozpoznatelné především podle čtyř mohutných delta křídel, na které s malou mezerou navazují obdélníkové řídící plochy spojené s křídly nosníčky. Celá řada byla poháněna raketovým motorem na TPH a dostřel se pohyboval v rozmezí 8-11km.
