ITÁLIE _ Regia Marina

Moderátor: jarl

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

ITÁLIE _ Regia Marina

Příspěvek od kacermiroslav »

ITÁLIE – „Regia Marina“
Námořní síly
___1914 – 1918___


Obrázek

Apeninský poloostrov vždy svým obyvatelům poskytoval vynikající strategické místo v rámci Středozemního moře pro námořní dopravu, obchod a tím pádem i pro rozvoj vojenských sil na jejich ochranu. Již starověký Řím neměl po dlouhá staletí konkurenta ve Středomoří. Na tuto tradici navázalo ve středověku loďstvo námořních velmocí Benátek, Janova a dalších. Své dominantní postavení dokázali tyto námořní republiky uhájit i proti rozpínavé moci Osmanské říše.

Když pak v roce 1861 byl ukončen na Apeninském poloostrově proces sjednocení pod vedením G.Garibaldiho, bylo nutné pro mladý stát vytvořit námořní síly na ochranu svého hospodářství, obchodu a hranic. V roce 1861 tak vzniká italské královské námořnictvo, které neslo až do roku 1946 oficiální název „Regia Marina“. První válečné střetnutí nově vzniklé „Regia Marine“ na sebe nenechalo dlouho čekat. V polovině 60.let 19.století zesílily rozpory Rakouska s jeho severním sousedem Pruskem, což vedlo k Prusko – Rakouské válce v roce 1866. Ve stejném roce Itálie uzavřela spojeneckou smlouvu s Pruskem, která byla jasně zaměřena proti Rakousku a proto ve vzniklé válce se Itálie postavila na stranu Pruska. Neúspěch válečných akcí Rakouska proti Prusku, vedených na území Čech a Moravy je mnohým dobře znám, především pak bitva u Hradce Králové ze dne 3.července.1866. Nicméně na jižním bojišti si Rakousko vedlo s Itálii o poznání lépe. V bitvě u Gardského jezera byla italská armáda dne 24.června 1866 poražena a rozhodla se vést další válečné akce proti Rakousku na poli, pro ně bližším a to na moři. Mezi dny 18. až 20.červencem byla svedena námořní bitva o ostrov Vis (Lissa). Svým rozsahem to byla druhá největší námořní bitva 19.století. Slabší Rakouské síly díky neortodoxní taktice kontraadmirála Tegettoffa a neschopnosti italského admirála Persana nečekaně zvítězili. Italové zde ztratili dvě moderní pancéřové parolodě a pracně budovanou pověst námořní mocnosti. Po zbytek této války se Regia Marina k žádné větši akci již nezmohla. Příměří mezi Itálií a Rakouskem bylo podepsáno 12.srpna 1866. Konflikt s Itálii, která se brzy v rámci Trojspolku měla stát dokonce rakouským spojencem však definitivně vyřešen nebyl. To se mělo ukázat za necelých padesát let poté v roce 1915.

Po prohrané válce s Rakouskem se Regia Marina snažila opět získat zpět svou ztracenou reputaci. Jejím rivalem ve středomoří se stala především Francie a tak se Itálie snažila dohonit koloniální velmoc i v námořnictví. Náskok Francie byl však příliš velký. Nicméně roku 1906 byla v Anglii spuštěna na moře nová bitevní loď Dreadnought s převratnou konstrukcí sjednocené výzbroje hlavních děl. Tento typ lodi rázem všechny předchozí konstrukce poslal do starého železa a tak začalo nové kolo zbrojení. Francie i Itálie, stejně jako ostatní státy světa, začali opět od nuly. Italové byly poměrně úspěšní a tak se mohli pyšnit v roce 1915 pěti moderními bitevními loděmi, zatímco jejich konkurent Francie měla jen o pouhé dvě bitevní lodě moderní koncepce více. Nicméně lavírování Itálie mezi Dohodou a Trojspolkem nakonec vyústilo v to, že se Itálie přidala v květnu 1915 na stranu Dohody a stanula tak proti svým bývalým spojencům z Trojspolku Německu a Rakousku – Uhersku. Novým nepřítelem Regia Marina se tak stala Kriegsmarine Rakousko – Uherska.


Stav Italské „Regia Marina“ v letech 1915 – 1918
V době vstupu do války a následných válečných letech disponovala Italská „Regia Marina“ těmito námořními silami:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2x bitevní loď _ ANDREA DORIA _ výzbroj 13x305mm, 16x152, rychlost 21 uzlů
3x bitevní loď _ CONTE DI CAVOUR _ výzbroj 13x305mm, 18x120mm, rychlost 22,2 uzlů
1x bitevní loď _ DANTE ALIGHIERI _ výzbroj 12x305, 12x240mm, rychlost 22,8 uzlů
4x bitevní loď _ REGINA ELENA _ výzbroj 2x305mm, 12x203mm, rychlost 22 uzlů
2x bitevní loď _ REGINA MARGHERITA _ výzbroj 4x305mm, 4x203mm, rychlost 20 uzlů
2x bitevní loď _ AMMIRAGLIO DI SAINT BON _ výzbroj 4x254mm, 8x152mm, rychlost 18 uzlů
1x loď pobřežní ochrany _ SAN GIORGIO _ výzbroj 4x254mm, 8x190mm, 10x100mm, rychlost 18,6 uzlů
2x loď plovoucí baterie _ RE UMBERTO_výzbroj 4x343mm, 8x152mm, 16x120mm, rychlost 18,6 uzlů
1x loď plovoucí baterie _ RUGGUERI DI LAURIA_výzbroj 4x431mm, 2x152mm, 4x120mm, rychlost 16uzlů
1x loď plovoucí baterie _ ITALIA_výzbroj 4x431mm, 8x152mm, 4x120mm, rychlost 17uzlů
1x loď plovoucí baterie _ CAIO DUILIO_výzbroj 4x450mm, 3x120mm, rychlost 15uzlů
2x křižník _ NINO BIXIO _ výzbroj 6x120mm, rychlost 26,5 uzlů
1x křižník _ QUARTO _ výzbroj 6x120mm, rychlost 28 uzlů
1x křižník _ LIBIA _ výzbroj 2x152mm, 8x120mm, rychlost 22 uzlů
2x křižník _ CAMPANIA _ výzbroj 6x152mm, rychlost 15,5 uzlů
2x pancéřový křižník _ PISA _ výzbroj 4x254mm, 8x190mm, rychlost 23 uzlů
3x pancéřový křižník _ GIUSEPPE GARIBALDI _ výzbroj 1x254mm, 2x203mm, 14x152mm, rychlost 19,7 uzlů
2x pancéřový křižník _ VETOR PISANI _ výzbroj 12x152mm, 6x120mm, rychlost 19 uzlů
1x pancéřový křižník _ MARCO POLO _ výzbroj 2x152mm, 14x120mm, rychlost 17 uzlů
1x torpédový křižník _ CALABRIA _ výzbroj 4x152mm, 6x120mm, rychlost 16,4 uzlů
3x torpédový křižník _ UMBRIA _ výzbroj 4x152mm, 6x120mm, rychlost 17 uzlů
1x torpédový křižník _ PIEMONTE _ výzbroj 6x152mm, 6x120mm, rychlost 22 uzlů
1x torpédový křižník _ ETNA _ výzbroj 2x254mm, 6x152mm, rychlost 17,8 uzlů
4x torpédoborec _ AQUILA _ výzbroj 5x152mm, rychlost 34,2 uzlů
3x torpédoborec _ CARLO MIRABELLO _ výzbroj 8x102mm, rychlost 34 uzlů
3x torpédoborec _ ALESSANDRO POERIO _ výzbroj 6x102mm, rychlost 32 uzlů
6x torpédoborec _ GIUSEPPE LA MASA _ výzbroj 4x102mm, rychlost 30 uzlů
4x torpédoborec _ GIUSEPPE SIRTORI _ výzbroj 6x102mm, rychlost 30 uzlů
1x torpédoborec _ AUDACE (II) _ výzbroj 7x102mm, rychlost 30 uzlů
8x torpédoborec _ ROSOLINO PILO _ výzbroj 8x76mm, rychlost 30 uzlů
2x torpédoborec _ AUDACE _ výzbroj 1x120mm, 4x76mm, rychlost 30 uzlů
8x torpédoborec _ INDOMITO _ výzbroj 1x120mm, 4x76mm, rychlost 30 uzlů
11x torpédoborec _ SOLDATO _ výzbroj 4x76mm, rychlost 28,5 uzlů
6x torpédoborec _ NEMBO _ výzbroj 5x57mm, rychlost 30 uzlů
5x torpédoborec _ LAMPO _ výzbroj 1x76mm, 5x57mm, rychlost 30 uzlů
1x torpédoborec _ FULMINE _ výzbroj 5x57mm, rychlost 26 uzlů
4x torpédovka _ ORIONE _
18x torpédovka _ PEGASO _
6x torpédovka _ SIRIO _
2x torpédovka _ PN III. _
30x torpédovka _ PN II. _
39x torpédovka _ PN I. _
2x ponorka _ PACINOTTI _
4x ponorka _ ANDREA PROVANA _
6x ponorka _ PIETRO MICCA _
1x ponorka _ DELFINO _
5x ponorka _ GLAUCO _
8x ponorka _ MEDUSA _
1x ponorka _ ATROPO _
2x ponorka _ NAUTILUS _
2x ponorka _ PULLINO _
1x ponorka _ ARGONAUTA _
1x ponorka _ BALILLA _
21x ponorka _ Ex BRITSKÉ _
21x ponorka _ Třída F _
5x ponorka _ Třída H _
2x ponorka _ Třída X _
6x ponorka _ Třída A miniponorka_
3x ponorka _ Třída B miniponorka _



Teď by mě zajímal váš názor, mohla a měla Itálie podnikat proti nepříteli něco víc, než jen blokádu Otrantské úžiny a Rakousko – Uherského pobřeží ?


Zdroje:
http://www.warshipsww2.eu
www.wikipedia.org
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 16/6/2008, 12:57, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Ztráty_ITÁLIE _ „Regia Marina“
Za WW1
1915 – 1918

------------------------------------------------------------------------
bitevní loď_ANDREA DORIA_(1916)
bitevní loď_CAIO DULIO_(1915)
bitevní loď_CONTE DI CAVOUR_(1915)
bitevní loď_GIULIO CESARE_(1914)
bitevní loď_LEONARDO DA VINCI_(1914) – potopen 2.8.1916 v Tarentu po Rakousko – Uherské sabotáži
bitevní loď_DANTE ALIGHIERI_(1913)
bitevní loď_NAPOLI_(1908)
bitevní loď_REGINA ELENA_(1907)
bitevní loď_ROMA_(1908)
bitevní loď_VITTORIO EMANUELE_(1908)
bitevní loď_BENEDETTO BRIN_(1905) – potopen 27.9.1915 v Brindisi po Rakousko – Uherské sabotáži
bitevní loď_REGINA MARGHERITA_(1904) – potopen 11.12.1916 u Valony minami něm.ponorky UC 14
bitevní loď_AMMIRAGLIO DI SAINT BON_(1901)
bitevní loď_EMANUELE FILIBERTO_(1902)
křižník_MARSALA_(1914)
křižník_NINO BIXIO_(1914)
křižník_QUARTO_(1913)
křižník_LIBIA_(1913)
křižník_BASILICATA_(1917) – potopen 13.8.1918 u Texfliku explozí vlastních kotlů
křižník_CAMPANIA_(1917)
pancéřový křižník_SAN GIORGIO_(1910)
pancéřový křižník_SAN MARCO_(1910)
pancéřový křižník_AMALFI_(1909) – potopen 7.7.1915 v severním Jadranu něm.ponorkou UB 14
pancéřový křižník_PISA_(1909)
pancéřový křižník_FRANCESCO FERRUCIO_(1905)
pancéřový křižník_GIUSEPPE GARIBALDI_(1901) – potopen 18.7.1915 u dalmatského pobřeží Rakousko-Uherskou ponorkou U 4
pancéřový křižník_VARESE_(1901)
pancéřový křižník_CARLO ALBERTO_(1898)
pancéřový křižník_VETTOR PISANI_(1899)
pancéřový křižník_MARCO POLO_(1894)
torpédový křižník_CALABRIA_(1897)
pobřežní obrněná loď_RE UMBERTO_(1893)
pobřežní obrněná loď_SARDEGNA_(1895)
pobřežní obrněná loď_GR 104 Andrea Doria_(1891)
pobřežní obrněná loď_ITALIA_(1885)
pobřežní obrněná loď_ENRICO DANDALO_(1882)
torpédový křižník_ETRURIA_(1894) – potopen 13.8.1918 v Livornu vnitřní explozí
torpédový křižník_LIGURIA_(1894)
torpédový křižník_PUGLIA_(1901)
torpédový křižník_PIEMONTE_(1889)
torpédový křižník_ETNA_(1887)
torpédoborec_AQUILA_(1917) – kořist na Rumunsku
torpédoborec_FALCO_(1918) – kořist na Rumunsku
torpédoborec_NIBBIO_(1918) – kořist na Rumunsku
torpédoborec_SPARVIERO_(1917) – kořist na Rumunsku
torpédoborec_AUGUSTO RIBOTY_(1917)
torpédoborec_CARLO ALBERTO RACCHIA_(1916)
torpédoborec_CARLO MIRABELLO_(1916)
torpédoborec_ALESSANDRO POERIO_(1915)
torpédoborec_CESARE ROSSAROL_(1915) – potopen 16.11.1918 u pobřeží Istrie minou
torpédoborec_GUGLIELMO PEPE_(1915)
torpédoborec_FULMINE_(1900)
torpédoborec_DARDO_(1901)
torpédoborec_EURO_(1901)
torpédoborec_LAMPO_(1900)
torpédoborec_OSTRO_(1901)
torpédoborec_STRALE_(1901)
torpédoborec_AQUILONE_(1903)
torpédoborec_BOREA_(1903) – potopen 15.5.1917 u mysu Santa Maria Rakousko-Uherskými torpédoborci Czepel a Balaton
torpédoborec_ESPERO_(1905)
torpédoborec_NEMBO_(1902) – potopen 17.10.1916 v Otrantské úžině Rakousko-Uherskou ponorkou U 16
torpédoborec_TURBINE_(1902) – potopen 24.5.1915 jz. od Palagruže Rakousko-Uherským křižníkem Helgoland a torpédoborcem Lika
torpédoborec_ZEFFIRO_(1905)
torpédoborec_ALPINO_(1910)
torpédoborec_CARABINIERE_(1910)
torpédoborec_FUCILIERE_(1910)
torpédoborec_PONTIERE_(1910)
torpédoborec_ARTIGLIERE_(1907)
torpédoborec_BERSAGLIERE_(1907)
torpédoborec_CORAZZIERE_(1907)
torpédoborec_GARIBALDINO_(1910) – potopen 16.7.1918 u Villefranche po srážce s HMS Cygnet
torpédoborec_GRANATIERE_(1907)
torpédoborec_LANCIERE_(1907)
torpédoborec_ASCARO_(1913)
torpédoborec_ARDENTE_(1913)
torpédoborec_ARDITO_(1913)
torpédoborec_IMPAVIDO_(1913)
torpédoborec_IMPETUOSO_(1914) – potopen 10.7.1916 jižně od Valony Rakousko-Uherskou ponorkou U 17
torpédoborec_INDOMOTO_(1913)
torpédoborec_INSIDIOSO_(1914)
torpédoborec_INTREPIDO_(1913) – potopen 4.12.1915 u Sasseno minami německé ponorky UC 14
torpédoborec_IRREQUIETO_(1913)
torpédoborec_ANIMOSO_(1914)
torpédoborec_AUDACE_(1914) – potopen 30.8.1916 u východ. Pobřeží Kalábrie srážkou s italským Brasile
torpédoborec_ANTONIO MOSTO_(1915)
torpédoborec_FRANCESCO NULLO_(1915)
torpédoborec_GIUSEPPE CESARE ABBA_(1915)
torpédoborec_GIUSEPPE MISSORI_(1916)
torpédoborec_IPPOLITO NIEVO_(1915)
torpédoborec_PILADE BRONZETTI_(1915)
torpédoborec_ROSOLINO POLI_(1915)
torpédoborec_SIMONE SCHIAFFINO_(1915)
torpédoborec_AUDANCE (II)_(1917)
torpédoborec_FRANCESCO STOCCO_(1917)
torpédoborec_GIOVANNI ACERBI_(1917)
torpédoborec_GIUSEPPE SIRTORI_(1916)
torpédoborec_VINCENZO ORSINI_(1917)
torpédoborec_ANGELO BASSINI_(1918)
torpédoborec_BENEDETTO CAIROLI_(1918) – potopen 10.4.1918 u mysu Santa Mira po srážce s ital. Giacinto Carini
torpédoborec_GIACINTO CARINI_(1917)
torpédoborec_GIACOMO MEDICI_(1918)
torpédoborec_GIUSEPPE LA MASA_(1917)
torpédoborec_NICOLO FABRIZI_(1918)

Zdroje:
http://www.warshipsww2.eu
www.wikipedia.org
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Pokračování
Ztráty "Regia Marina"_1915 - 1918

-------------------------------------------------------
torpédovka _ ORIONE _ (1906 – 1907) _ 4 ks – beze ztrát
torpédovka _ PEGASO _ (1905 – 1907) _ 18 ks – 2 ks potopen (1x 17.1.1918 ztroskotala; 1x 6.2.1917 vlastní srážka)
torpédovka _ SIRIO _ (1905 – 1906) _ 6 ks – 2 ks potopen (1x 15.5.1917 vlastní srážka; 1x 28.6.1916 vlastní srážka)
torpédovka _ PN III _ (1918) _ 2 ks – beze ztrát
torpédovka _ PN II _ (1916 – 1918) _ 30 ks – beze ztrát
torpédovka _ PN I _ (1911 – 1915) _ 39 ks – 3 ks potopen (1x 3.7.1915 vlastní minou; 1x 10.11.1918 minou; 1x 27.8.1915 ponorkou UB 1)
ponorka _ PACINOTTI _ (1916) _ 2 ks – 1 ks potopen omylem HMS Cyclamen
ponorka _ ANDREA PROVANA _ (1917 – 1918) _ 4 ks – beze ztrát
ponorka _ DELFINO _ (1892) _ 1 ks – beze ztrát
ponorka _ GLAUCO _ (1905 – 1910) _ 5 ks – beze ztrát
ponorka _ MEDUSA _ (1911 – 1913) _ 8 ks – 3 ks potopen (1x 17.5.1915 minou; 1x 10.6.1915 ponorkou U 11; 1x 26.11.1917 zničena bouří)
ponorka_ ATROPO _ (1913) _ 1 ks – beze ztrát
ponorka _ NAUTILUS _ (1913) _ 2 ks – 1 ks potopen 5.8.1915 Rakousko-Uherskou ponorkou U 5
ponorka _ PULLINO _ (1913) _ 2 ks – 2 ks potopen (1x 28.11.1917 zničena bouří; 1x 31.7.1917 zničena bouří)
ponorka _ ARGONAUTA _ (1915) _ 1 ks - beze ztrát
ponorka _ BALILLA _ (1915) _ 1 ks – 1 ks potopen 14.7.1916 Rakousko-Uherskými torpédovkami 65F a 66F
ponorka _ Ex BRITSKÉ _ (1915 – 1917) _ 21 ks – 1 ks potopen 16.4.1918 omylem anglickou ponorkou H 1
ponorka _ Třída F _ (1916 – 1918) _ 21 ks – 1 ks potopen 14.2.1917 vlastní chybou
ponorka _ Třída H _ (1916 – 1918) _ 5 ks – beze ztrát
ponorka _ Třída X _ (1918) _ 2 ks – beze ztrát
ponorka _ Třída A miniponorka _ (1915 – 1916) _ 6 ks – beze ztrát
ponorka _ Třída B miniponorka _ (1916 – 1917) _ 3 ks – beze ztrát

Zdroje:
http://www.warshipsww2.eu
www.wikipedia.org
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5862
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: ITÁLIE _ Regia Marina

Příspěvek od Polarfox »

ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo Itálie“