Stránka 1 z 1

Tas

Napsal: 6/7/2008, 22:21
od sa58
Maďarská obrněná technika (6) – Tas

Obrázek
Miniseriál o maďarské obrněné technice se nám chýlí ke konci. Podíváme se na jeden projekt těžkého tanku, který však nikdy nespatřil světlo světa. Naskýtá se zde otázka, zda se Maďaři přece jen nepustili do předem ztraceného projektu. Materiální a logistická zaostalost oproti jiným producentům tanků se možná dala nějakým způsobem překlenout u lehkých tanků, výroba těžkých tanků byla finančně a materiálně náročná i u zavedených výrobců. Ale podívejme se na projekt těžkého tanku trochu blíže.

Jak jsem již v předchozích dílech popsal, maďarským obrněným silám se na východní frontě zoufale nedostávalo obrněné techniky schopné vést rovnocenný boj s moderními tanky T-34 a KV. Tank Turán i přes probíhající modernizaci nemohl do budoucna stačit, lehké tanky se na východní frontě ukázaly jako poměrně drahá potrava pro PT děla a moderní tanky. Proto se začala armáda poohlédat po vhodném tanku, schopném snést nasazení na východní frontě.

Maďarská vojenská komise si měla možnost v dubnu 1943 prohlédnout nové německé tanky PzKfw V a VI, k možné licenční výrobě v Maďarsku se němečtí technici staví skepticky. Komise po návratu doporučí k licenční výrobě střední tank PzKfw IV, toto doporučení však není akceptováno. Díky tomu je však nastartován projekt vlastního těžkého tanku, jenž je známý pod bojovým jménem Tas. Projekt je předložen koncem července 1943, po určitých úpravách je schválen.

Maďaři se samozřejmě technologicky zaměřili na „svůj“ prozatím nejlepší výtvor – tank Turán. Nepoužili modernější podvozek odpružený torzními tyčemi, podvozek byl inspirován právě svým předchůdcem. Na každé straně bylo spárováno šest pojezdových kol, tyto dvojice byly odpruženy listovými pery, vpředu bylo hnací a vzadu napínací kolo. Nahoře pás podpíralo pět nosných kladek. Pohon vozidla zajišťovaly dva motory z tanku Turán, šlo o dva licenční motory Z-V8H-4 o výkonu 260 HP při 2200 ot/min. Přenos zajišťovala planetová převodovka se čtyřmi rychlostmi vpřed a dvěma vzad. Pancéřování mělo odpovídat době vzniku, čelo korby mělo mít sílu 100-120 mm, boky 50 mm. Věž měla mít stěny silné 100 mm, pouze zadní stěna měla mít sílu 50 mm.

Obrázek tank Tas

Profil věže trochu připomínal německý tank Panther, ostatně její výzbroj měla být obdobná. Původně se mělo jednat o upravený maďarský protiletadlový kanon ráže 80 mm, později o německý dlouhohlavňovavý KwK 42 L/70 ráže 75 mm a to včetně čelního štítu. V případě problémů s dodávkami kanonu z Německa se zde jako náhrada nabízel domáci kanon 43.M stejné ráže. Sekundární výzbroje byla klasicky umístěná vedle kanonu a v čelní desce korby vozidla, jednalo se o maďarské kulomety 34/40A ráže 8 mm.

Osádku tvořilo pět mužů, v korbě měl své místo řidič a radista, ve věži to byl střelec, nabíječ a velitel – šlo tedy o klasické německé umístění osádky.

Nyní něco o výrobě. Měly být vyrobeny dva prototypy, jeden z obyčejných plechů, druhý již plnohodnotných pancéřových. První prototyp se vyráběl v prvním pololetí roku 1944, než však mohla být nainstalována věž, zasáhla „vyšší“ moc – továrna Weiss Manfréd byla koncem července 1944 cílem náletu a nedokončený prototyp byl zničen při náletu. Druhý prototyp byl převezen do továrny Ganz, není však známo, že by došlo do konce roku 1944 ke kompletaci druhého prototypu. Takto skončil projekt asi nejlepšího maďarského projektu...


Technické data Tas
délka – 9,20 m
šířka – 3,50 m
výška – 3,00 m
hmotnost – 38 t
Obsah motoru – 2 x 14 866 ccm
výkon motoru – 2 x 260 HP
max. rychlost – 45 km/h
dojezd – 200 km
osádka – 5



Ještě ale nekončíme, je zde ještě jeden „bratranec“ projektu Tas. Řeč je o jeho bezvěžové verzi Tas Rohamlöveg, stíhači tanků využívajícím podvozku a korby tanku Tas. Mělo jít o těžce vyzbrojené vozidlo se silným pancéřováním, schopné ničit moderní střední a těžké tanky na velkou vzdálenost.

Obrázek

Místo věže zde měla být na korbě osazena nízká uzavřená nástavba se sešikmenými stěnami. Čelní pancíř měl dosahovat síly 120 mm, boky potom vcelku dostačujících 50 mm. V čele byl lafetován výkonný německý kanon KwK 43 L/71 ráže 88 mm, používaný na tancích Pz VI B (TIGER II). Doplňková výzbroj byla klasicky maďarská, dva kulomety 34/40A ráže 8 mm.

Obrázek

Výroba dvou prototypů kopíruje osud tanku Tas, do náletu se nepodařilo zkompletovat ani jedno vozidlo...


Toto je poslední díle této série. Možná by šlo ještě něco napsat o cizí výzbroji maďarských jednotek, ale to už je mimo okruh tohoto tématu.



Použité zdroje:
I. Pejčoch, O. Pejs – Obrněná technika 6
http://www.freedom.hu/IIvh/Fegyverek/Ma ... elosok.htm

Všetko neskoro

Napsal: 7/7/2008, 08:46
od Hektor
Vždy sú to stroje o krok (rok) pozadu.
Už to vyzeralo že dobu dobehnú tou obdobou Marderu.

Nebola jedna z príčin ukončenia projektu aj nejaká vyhláška o unifikácií výzbroje Nemecka a jeho spojencov?

Napsal: 7/7/2008, 10:20
od kacermiroslav
Určitě to byl zajímavý projekt a na Maďarské poměry poměrně dost ambiciozní. Ale myslím si, že po tom co předvedli s Toldim a Turanem by se sériových strojů dočkali až v době, kdy už by byli beznadějně zastaralé.

Re: Všetko neskoro

Napsal: 7/7/2008, 18:13
od sa58
Hektor píše:Vždy sú to stroje o krok (rok) pozadu.
Už to vyzeralo že dobu dobehnú tou obdobou Marderu.

Nebola jedna z príčin ukončenia projektu aj nejaká vyhláška o unifikácií výzbroje Nemecka a jeho spojencov?

Unifikace asi ne, někde jsem ale četl o zapojení maďarského průmyslu do "německého soukolí". Otázkou je, kdy se tak stalo, podle všeho asi po "vpádu" Němců do Maďarska v březnu 1944. Pokud potom začínají domácí fabriky vyrábět pro německou brannou moc, asi moc času na nějaké domácí výrobky nezbývá.

A to bombardování bylo asi posledním hřebíkem do rakve jejich průmyslu....

Napsal: 7/7/2008, 18:42
od Hektor
No mne už tá ponuka na licenciu Pz-4 pripadá ako pokus o začlenenie do Nemeckého priemyslu.

Ale to padlo. Osobne som zvedavý ako by dopadla licencia na Panter (keby ich Nemci nevysmiali). Asi by tiež stíhali tak jeden prápor vyrobiť.

Napsal: 7/7/2008, 19:52
od wildesau
Obávám se,že Maďaři by Panther nevyrobili ani jeden.Měli problém vyrobit i jednodušší stroje.Podle mně byl problém v tom,že Maďarsko bylo převážně zemědělskou zemí bez valné technické tradice.

Napsal: 7/7/2008, 20:08
od sa58
Arcivévoda František Ferdinand prý při návrhu možné stavby čtvrté lodi třídy Viribus Unitis (Szent István) maďarskými firmami v Rijece prý prohlásil:

"Víte co navrhujete, Montecuccoli? Ti prasečkáři nedokáží pořádně postavit ani maňásek."

Když se potom podíváme na osud této lodi, nezbývá než s arcivévodou souhlasit....


zdroj:František Novotný - veleobři oceánů

Re: Všetko neskoro

Napsal: 7/7/2008, 22:42
od kacermiroslav
Hektor píše:Nebola jedna z príčin ukončenia projektu aj nejaká vyhláška o unifikácií výzbroje Nemecka a jeho spojencov?
Myslím, že u Maďarů se se žádnou unifikací s Německými stroji nepočítalo. Za jedinou vyjímku by se snad dalo považovat pro německé spojence, společný postup při realizaci rumunského projektu Maresal / Hetzer. O tom ale teprve připravuji článek. Jinak byli Němci na své bojové prostředky až chorobně žárliví a to i vůči spojencům.

Napsal: 7/7/2008, 23:32
od Ramon
Pokud jde o výrobu německých tanků v Maďarsku, tak Němci si chtěli z Maďarska udělat jen dodavatele součástek. Tanky a PT kanony by se kompletovaly v Německu a Maďarsko by poté obdrželo svůj díl. Maďaři to samozřejmě odmítli, protože s dodávkami z Německa měli špatné zkušenosti.
Jiná situace ale byla třeba ve výrobě letadel. Už v roce 1941 se obě strany dohodly na licenční výrobě německých letadel a motorů a o stroje vyrobené v Maďarsku se dělily (přitom větší část výroby šla do Německa).

Napsal: 8/7/2008, 09:04
od Hektor
Ramon: odkiaľ máš také informácie? Výroba len súčasitiek a podobne?
rád by som si to prečítal a dozvedel sa viac.

Napsal: 8/7/2008, 09:37
od Ramon
Hektor píše:Ramon: odkiaľ máš také informácie? Výroba len súčasitiek a podobne?
rád by som si to prečítal a dozvedel sa viac.
Charles K. Kliment, Dénes Bernád: Maďarská armáda 1919-1945