Pfalz D.XII

Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Pfalz D.XII

Příspěvek od kacermiroslav »

Pfalz D.XII
Německé stíhací letadlo WW1
nasazeno 1918


Obrázek

Válka v roce 1918 vstoupila již do svého čtvrtého roku a válčící strany stále ne a ne rozhodnout výsledek ve svůj prospěch. Na západní frontě vládla již od podzimu 1914 patová situace, kterou se chystanou jarní ofenzívou v roce 1918 rozhodli Němci definitivně změnit. Z uzavřené východní fronty, kterou vyklidilo právě vznikající bolševické Rusko, se směrem na západ přesouvali celé armády, které měli být tou pomyslnou troškou na miskách vah a měli rozhodnout celou válku v Německý prospěch dříve, než se plně materiálně a lidsky projeví zapojení USA do tohoto vleklého konfliktu. Jedním z požadavků německého velení bylo i sestrojení nového typu stíhacího letounu, který by byl v dostatečném množství k dispozici k jarní ofenzívě a který by svými výkony deklasoval protivníka. Jedním z těchto strojů nové generace se stal i Pfalz D.XII.


Pfalz D.XII byl německý stíhací jednomístný dvouplošník, jehož konstruktérem byl Rudolph Gehringer. Letoun byl vyráběn u firmy Pfalz Flugzeugwerke a konstrukčně vycházel ze stroje Pfalz D.III.



VÝVOJ a VÝROBA
Počátkem roku 1918 sestavil Inspektorát německého letectva (Idflieg) podrobnou zprávu o vlastnostech nepřátelských letounů SPAD S.VII, v které byla především vyzdvižena pevnost křídel těchto letounů. Tato zpráva pak byla podstoupena německým výrobcům letounů a mezi nimi i firmě Pfalz Flugzeugwerke. Konstruktéři firmy Pfalz dle těchto informací modifikovala konstrukci, která byla odvozena z předchozího modelu Pfalz D.III. Údajně již tento starší typ byl inspirován spojeneckým SPADem, ale ve skutečnosti měly oba stroje pouze shodný počet mezikřídelních vzpěr, čímž podobnost končí. Po výše uvedené modifikaci vznikl nový stroj s označením Pfalz D.XII, který se mimo jiné od předchozí verze lišil zástavbou silnější pohonné jednotky a to Mercedes D.IIIau o výkonu 134 kW (180 k). Stejně jako u starší verze, byla i u tohoto letounu použita skořepinová konstrukce tzv. Wickelrumpf z plátů tenké překližky. Chladič byl změněn a jeho nové umístění se posunulo z horního křídla před motor, po vzoru automobilových konstrukcí. První prototyp vzlétl v březnu 1918 a chování letounu ve vzduchu bylo natolik dobré, že téměř ihned Idflieg objednal výrobu 50 ks a to ještě před začátkem oficiálních testů. Na přelomu května a června 1918 byly již některé stroje z objednávky hotové a tak byly přesunuty na letiště Adlershof, kde byly podrobeny zkouškám. Těchto zkoušek se již zúčastnili i frontoví piloti jako například Erns Udet (německé stíhací eso), který Pfalze D.XII hodnotil ve vzájemném střetnutí s Fokkerem D.VII, jako kvalitnější letoun. Nicméně jeho názor nikdo další již nesdílel. Přesto ale jeho slovo mělo takovou váhu, že továrna Pfalz obdržela další objednávku. Konečné testy proběhly dne 19.června 1918.

Jako každá konstrukce, byla i tato prvopočátcích nevyzrála a trpěla řadou dětských nemocí, zejména pak s chladičem. Ten byl konstruován jinak než běžné voštinové, protože používal vertikálně uložené trubky. Problémy s chladičem pak zapříčili skluz v dodávkách nových letounů na frontu. Prvních 200 ks mělo poněkud hranatější ocasní plochy, další sériové stroje pak již větší, zakulacené. Celkem bylo u firmy Pfalz Flugzeugwerke vyrobeno cca 800 ks.

Obrázek


BOJOVÉ NASAZENÍ
První jednotky obdrželi letoun Pfalz D.XII v červenci 1918 v Bavorsku. Nasazení bylo většinou kombinované s dalšími typy letounů jako Fokker D.VII a dalšími. Ale v některých méně exponovaných letkách to byl výhradně Pfalz, kterým byly tyto letky vybavovány. Samozřejmě i proto, že přednostně se přidělovali Fokkery D.VII na důležitější úseky fronty. Pfalz D.XII byl u jednotek hodnocen poměrně dobře. Svými výkony převyšoval starší Albatrosy D.V a Pfakzy D.III, ale nikdy nezískali takovou oblibu jako Fokker D.VII.

Velitel Jasta 35, poručík Rudolf Stark, po válce hodnotil výkony Pfalze D.XII poměrně negativně. Dle jeho názoru, sedal každá do kokpitu nového stroje s přehnaným očekáváním, po kterém ale zpravidla následovala kritika. Letoun sice poměrně dobře stoupal, čímž se vyrovnal Fokkeru D.VII, a ve střemhlavém letu byl dokonce rychlejší, ale jeho obratnost v boji byla pomalejší a nedala se srovnat s vynikajícím Fokkerem. Pfalz byl dle jeho názoru líný tažný kůň přetahující se s uzdou, který potřeboval pevnou ohlávku.

Jinak však díky svým pevným křídlům s tenkým profilem dokázal Pfalz D.XII vyvinout velkou rychlost ve střemhlavém letu bez rizika deformace či utržení křídel, což byla slabina Fokkerovy konstrukce. Stejně jako mnoho jiných strojů z tehdejší doby, byl i D.XII náchylný k přetažení a pádu do vývrtky. Další kritika se snesla kromě výše uvedené obratnosti i na dlouhou vzletovou dráhu. Rovněž i přistání činilo pilotům problémy, protože D.XII měla tendenci „plavat“ a podvozek nebyl příliš pevný. Pozemní personál pak neměl v oblibě lanové výztuhy křídel.



NASAZENÍ PO WW1
Celkem se vyrobilo něco mezí 750 až 800 ks letounu Pfalz D.XII, z nichž poměrně velká část, asi 175 strojů byla na konci války zabavena Spojenci. Některé stroje se dostali do USA, Kanady a Polska. Dva stroje byly prodány společnosti Crawford Aueroplane and Supply Co. ve Venice v Kalifornii. Tyto letouny pak byly použity při natáčení filmu Pekelní andělé (1930) miliardáře Howarda Hughese (film „Letec“ s Leonardem di Capriem) nebo ve filmu Ranní hlídka.

Obrázek



TTD Pfalz D.XII
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Posádka:.................................................. 1 pilot
* Délka:...................................................... 6,35 m
* Rozpětí:.................................................... 9 m
* Výška:......................................................2,7 m
* Plocha křídel:............................................ 21,7 m2
* Hmotnost prázdného letounu:......................717 kg
* Maximální vzletová hmotnost:..................... 902 kg
* Pohonná jednotka:.....................................1x Mercedes D.IIIau (134 kW)
* Maximální rychlost:....................................170 km/h ve výšce 1.000 m
* Dolet:....................................................... 370 km
* Dostup:.....................................................5.640 m
* Stoupavost:
* Výzbroj:....................................................2x synchronizovaný kulomet LMG 08/15, ráže 7,92 mm
* Uživatelé:..................................................WW1– Německo
................................................................Po WW1 – Polsko, USA, Kanada
* Vyrobeno:.................................................cca 800 ks




ZHODNOCENÍ
Německý stíhací letoun Pfalz D.XII byl poměrně dobrý stroj, dosahující stoupavostí a střemhlavým letem vynikajících parametrů, ale v ostatních to již byl pouze průměrný stroj. Jeho kvalita tak vedle skvělého Fokkeru D.VII bledne a je otázkou, proč byl tento stroj nakonec nasazován, když mělo Německo v té době Fokkery, které byly doslova postrachy nebes. Dle mého názoru by licenční výroba Fokkerů D.VII v továrně Pfalz Flugzeugwerke byla užitečnější, než nasazovat na frontě další stroj, který byl prostě jen „průměrný“.



Zdroje:
Vojenská letadla (1) – V.Němeček
http://www.theaerodrome.com
http://www.eads.net
http://www.wikipedia.org
http://www.aerofile.info
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 2/12/2008, 14:38, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Pfalz D.XII

Příspěvek od Hans S. »

kacermiroslav píše: ZHODNOCENÍ
Německý stíhací letoun Pfalz D.XII byl poměrně dobrý stroj, dosahující stoupavostí a střemhlavým letem vynikajících parametrů, ale v ostatních to již byl pouze průměrný stroj. Jeho kvalita tak vedle skvělého Fokkeru D.VII bledne a je otázkou, proč byl tento stroj nakonec nasazován, když mělo Německo v té době Fokkery, které byly doslova postrachy nebes. Dle mého názoru by licenční výroba Fokkerů D.VII v továrně Pfalz Flugzeugwerke byla užitečnější, než nasazovat na frontě další stroj, který byl prostě jen „průměrný“.
Pokud v tom seděl takticky uvažující pilot, pak se mohl stát díky vysoké rychlosti střemhlavého letu značně nezranitelným. Pokud v tom seděl netakticky uvažující pilot, pak mu letoun mnoho nenabízel. Vlastnosti ve rychlém střemhlavém letu (až do příchodu skutečně vysoce nadzvukových konstrukcí) byly jedněmi z těch vůbec nejdůležitějších. Leč piloti je v těchto dobách ještě neuměli pořádně využít.
Důvody, proč vyrábět slabší letadla, většinou bývají velice jednoduché - buď jsou levnější, nebo je jejich výkonová ztráta v diskutabilní rovině..a nebo obojí. Příkladů najdeš spousty.


Btw - taková malinká perlička a úplný off-topic: já ve svých oblíbených leteckých simulátorech absolutně nedokážu létat s letadly s mizernými charakteristikami ve střemhlavém letu a jsou zase jiní, které to neomezuje :)
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

To jsi mě teď přivedl na zajímavou myšlenku. Že obvláště dobrý simulátor by dokázal zhodnotit a porovnat kvality a zápory jednotlivých letadel:-) že by to pak bylo součástí hodnocení?:-)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

No..na jednu stranu ano, na druhou stranu je to ošemetná záležitost. V podstatě musíš mít jistotu ve velmi korektní simulaci daného stroje, což vyžaduje dosti hluboké znalosti letounu tak jako tak :).
Z první světové v současnosti žádný fundovanější simulátor neexistuje a vzhledem k dnešním znalostem daných letadel asi jen těžko existovat bude. U druhé světové je to již mnohem veselejší, Korea víceméně to samé. A dál už to opět začíná být diskutabilní díky rozvoji avioniky, řízených střel a nárůstu dodnes utajených parametrů všeho možného.
V takovém simu "IL-2, 46" si můžeš udělat relativně přesný obrázek o celé řadě letounů. U drtivé většiny fungují historické postupy víceméně přesně tak, jak by měly fungovat...ale jak říkám, je třeba s tím zacházet nanejvýš opatrně.
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Takže by se hodilo postavit si nějakou repliku a podle ní zkusit hodnotit klady a zápory:-) ale mám obavu, že zkoušet přesnou repliku by bylo o ústa:-)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Ano, je to optimální řešení :) Pro určité rozbory se o tu tématiku stačí pár let více do hloubky zajímat a pak můžeš na základě jistých indicií poměrně dobře (pro většinu čtenářů naprosto dostatečně) odhadovat.
Obrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Pfalz D.XII

Příspěvek od Wasp »

Nesouhlasím se zhodnocením typu. Pokud byl Pfalz D.XII vybaven motorem BMW nebo Mercedesem Aü, plně se vyrovnal a možná i v něčem předčil Fokkera D.VII. Přednostně tyto motory ale dostával Fokker.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Pfalz D.XII

Příspěvek od kacermiroslav »

Jak je v úvodním článku popsáno, Pfalz D.XII byl velice kladně hodnocen E.Udetem a proto se i dostal do sériové výroby. Nicméně Fokkeru D.VII létalo více a používalo jej většina leteckých es. Po válce pak byl tento typ výslovně ve smlouvách uveden jako pro Německo zakázaný stroj. To vše přispělo ke vzniku legendy Fokker D.VII a nikoliv Pfalz D.XII.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11567
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Pfalz D.XII

Příspěvek od Zemakt »

Pokud byl Pfalz D.XII vybaven motorem BMW nebo Mercedesem Aü, plně se vyrovnal a možná i v něčem předčil Fokkera D.VII.
A pokud by jsi ho srovnával s D.VIIF tak by zase on byl výkonnější. Prostě budeš muset věřit pilotům. Nicméně i já mám Pfalz D.XII raději, ovšem z důvodu že je to ten "druhý ve stínu". Obliba sedmiček spočíval více než ve výkonech, v jejich letových vlastnostech. Krátké nahlédnutí ke konkurenci co se týče letových vlastností D.XII "Pfalz bol síce rýchlejší v strmhlavom lete, ale pomalšie zatáčal, bol citlivý na preťaženie a prechádzal pri ňom bez varovania do vývrtky". Takže asi tak z mého pohledu.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Pfalz D.XII

Příspěvek od Wasp »

Záleží. Právě ty motory co dělali Efko Efkem, dávaly Pfalzu ty výkony, o kterých mluvím.
Fokker byl díky profilu křídla jinde, ale Pfalz nebyl vůbec špatný.
Piloti toho říkali hodně. Podívám se na další názory.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Pfalz D.XII

Příspěvek od Wasp »

Podíval a našel fakt dobrý stránky, ale už nevím kde.
Pfalz byl dobrý stroj. Utopil se na Fokkerově vlně která ho srážela. Potřeboval by silnější motory které šly primárně za Fokkerem. Pozemní obsluha neměla ráda jeho výplety a potřeboval doladit.
Ale měl řadu vlastností který byly v té době platné pro silné stíhačky
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11567
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Pfalz D.XII

Příspěvek od Zemakt »

Nemyslím, že zrovna utopil. Konec konců počet vyrobených kusů má svoji vypovídající hodnotu. Fokker měl svá pozitiva, Pfalz svá, ale ty u D VII byla tehdy více preferovaná. Niméně, oba typy se vhodně doplňovaly.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Pfalz D.XII

Příspěvek od Wasp »

Měl jsem na mysli že podle mě, reklama Fokkera ( vždy dobře promyšlená) způsobila že Pfalz D.XII nebyl nadšeně přijat.
Našel jsem ty stránky, podle mě jde o nejlepší stránky o letadelch 1. sv. války v češtině. Autor (autoři) zaslouží pochválit.
Tady je asi nejvíce obsáhlá stránka o D.XII.
http://www.letouny.webz.cz/letadla/pfalz_d12.html

Ale už některé nefungují, příběh Rolandu C.II byl výborný, uložený v počítači ho snad někde mám.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11567
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Pfalz D.XII

Příspěvek od Zemakt »

Ach soo, takto myšleno, aha. Jistě, osoba samotného Fokkera a jeho schopnosti je kapitola sama o sobě. Na stroj se můžeme koukat několika pohledy. Já spíš preferuji pohled Idfliegu. Díky za link, přečtu, vypadá to velmi dobře. Budeli zájem, mohu poslat pdfeko s monografií co kdysi vyšla v HPM.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Pfalz D.XII

Příspěvek od Wasp »

Rozhodně ano.
Na stránkách WW jsou skvělé fotky a informace o letadlech 1.sv.války. Firmu Wingnut Wings vlastní Peter Jackson, ten on Braindead, nebo pro mladší, od Pána Prstenů.
Dělají letadla v měřítku 1/32 a jdou po detailech. Není nic co by jim na modelářském poli konkurovalo.
Stavebnice jsou hodně přesné, v návodech mají fotografické podklady, jejich cena je vysoká a podle mě nemůžou vydělávat. Ale jejich majitel je fanoušek do letadel 1. světové války a zatím ještě má dost peněz aby Wingnut Wings dál dělal radost chmelařům.
http://www.wingnutwings.com/ww/E04A44B8 ... 7DDD71AB33
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 896
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Pfalz D.XII

Příspěvek od Ataman »

Zemakt píše:Budeli zájem, mohu poslat pdfeko s monografií co kdysi vyšla v HPM.
Já bych měl. Zájem.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Pfalz D.XII

Příspěvek od Wasp »

Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11567
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Pfalz D.XII

Příspěvek od Zemakt »

Sranda jak ta hmota motoru, když pilot přidá, s tím letounem zacloumá :up:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Pfalz D.XII

Příspěvek od Wasp »

Neměl motor Siemens Halske kdy se motor točí proti vrtuli ?

Tady je jeden ultra točivý moment s opravdu dlouhým rozjezdem pro vzlet.
https://www.youtube.com/watch?v=Hq78ZocOAkY
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11567
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Pfalz D.XII

Příspěvek od Zemakt »

Ano, u něj se gyroskopický efekt částečně eliminoval. Co je to za motor v tom letounu na videu?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo Německa“