Německá samohybná děla -díl 1 (15cm sIG auf PzKpfw I Ausf.B)
Napsal: 22/7/2008, 22:07
Německá samohybná děla – díl 1
15cm sIG auf Panzerkampfwagen I Ausf. B

První světové válce vládlo nad zákopy dělostřelectvo, bez něj se neobešla žádná ofenzíva. Mimo stacionární dělostřelectvo se začínají (mimo hipotrakce) využívat k tažení ve větší míře různé pásové traktory a nákladní vozy. Ty však neodstraňují největší nevýhodu – závislost na solidních cestách a časovou prodlevu pro přípravu k palbě. Problematický je také převoz dělostřelectva původně určeného pro převoz hipotrakcí, jejich podvozky nejsou upraveny pro tažení většími rychlostmi a často samotná konstrukce děl neumožňuje jejich tažení. Někdy se používá metoda převozu na korbě nákladního automobilu, ani to však neřeší problém s potřebou rychlého zaujmutí palebného postavení a poskytnutí potřebné palebné podpory tankovým a mechanizovaným jednotkám.
V meziválečném období se proto objevuje stále více samohybných děl na pásových podvozcích, schopných držet krok s tanky a mechanizovanou pěchotou. Samohybné dělostřelectvo jim okamžitě poskytuje palebnou podporu, ta je omezena pouze ráží děl a logistickou podporou. Problémem je výběr vhodných podvozků pro samohybné děla, v některých státech je navíc uplatňována strategie použití tanků pro přímou podporu pěchoty. Sovětský svaz například vybavuje své lehké tanky T-26 a BT větší věží s krátkohlavňovým kanonem ráže 76,2 mm, tyto tanky jsou určený k přímé podpoře tankových brigád a svazů. Na druhé straně spektra je tank KV-2 vybavený houfnicí ráže 152 mm, případně prototyp samohybného děla na podvozku těžkého tanku T-35.
Německo plánovalo využití tankových podvozků již před začátkem druhé světové války. Nejznámějším samohybným dělem je asi legendární útočné dělo StuG III, v průběhu války se z něj však stává spíše samohybné protitankové dělo, jehož dlouhohlavňový kanon je určený k zastavení přívalu sovětských středních a těžkých tanků. Německá armáda na plukovní úrovni disponovala výkonnou těžkou pěchotní houfnicí 15cm sIG 33 (15cm schwere Infanteriegeschüts 33), tažená verze však trpěla všemi výše uvedenými nedostatky. Proto byl zadán berlínské firmě Alkett po ukončení polského tažení požadavek na vývoj samohybného děla ráže 150 mm. Důraz byl kladen na maximální využití stávajících komponent. Nemělo tedy jít o novou konstrukci, konstruktéři měli na výběr vlastně čtyři tankové podvozky. Byl vybrán ten nejstarší a nejmenší, šlo o lehký tank Panzer I Ausf. B. Nové samohybné dělo obdrželo označení 15cm sIG auf Panzerkampfwagen I Ausf. B.
15cm sIG 33
Na podvozek tohoto lehkého tanku byl umístěna houfnice sIG 33 ráže 150 mm. I když šlo o pěchotní houfnici, německé označení je řadí mezi kanony. To, že šlo vyloženě o nouzovou instalaci, dokládá umístění houfnice na tank (zbavený věže) i s kolovým podvozkem. Kolem houfnice pak byla namontována jednoduchá nástavba z pancéřových plechů. Ta kryla osádku pouze z přední strany a z boků, její síla byla 10 mm. Již na první pohled šlo vyloženě o nouzový prostředek, německá armáda však v této době nedisponovala jiným samohybným prostředkem s podobnou výzbrojí.

Osádku tohoto vozidla tvořili čtyři muži, řidič, dva nabíječi a velitel – střelec. Kromě houfnice nedisponovalo vozidlo žádnou další výzbrojí. Odměr houfnice byl 12,5° na každou stranu, náměr se pohyboval od - 4° do 75°. Mimo tříštivotrhavé a trhavé střely disponovala osádka i protipancéřovým střelivem, i zásah trhavé střely o hmotnosti 38 kg dokázal vyřadit každý tehdejší tank.
tak to vypadalo bez plechů
V roce 1940 je vyrobeno 38 těchto samohybných houfnic, poprvé jsou bojově nasazeny během západní kampaně v létě 1940, další místem nasazení je balkánské bojiště v roce 1941. Houfnice jsou používány i na začátku invaze do Sovětského svazu, tam však jejich pouť Evropou končí.

Co napsat na závěr? Podobně jako u stíhače tanků s československým kanonem ráže 47 mm se vyloženě jednalo o nouzové řešení a překlenutí času potřebného pro vývoj a výrobu modernějších samohybných děl, vyzbrojených houfnicemi ráže 150 mm. Podvozek lehkého tanku byl hlavní limitující faktor, proto se vývoj obrací na používání podvozků tanků Pz 38 a Pz III a IV. Ale to je již jiná kapitola, o té snad až příště.
Technické data 15cm sIG auf Panzerkampfwagen I Ausf. B
délka – 4,42 m
šířka – 2,68 m
výška – 3,35 m
hmotnost – 8,5 t
výkon motoru – 100 HP
max. rychlost – 35 km/h
dojezd – 110 km
pancéřováni - 10 - 13 mm
osádka – 4
zdroje:
Ivo Pejčoch – Obrněná technika 2
Chris Chant - Dělostřelectvo
15cm sIG auf Panzerkampfwagen I Ausf. B

První světové válce vládlo nad zákopy dělostřelectvo, bez něj se neobešla žádná ofenzíva. Mimo stacionární dělostřelectvo se začínají (mimo hipotrakce) využívat k tažení ve větší míře různé pásové traktory a nákladní vozy. Ty však neodstraňují největší nevýhodu – závislost na solidních cestách a časovou prodlevu pro přípravu k palbě. Problematický je také převoz dělostřelectva původně určeného pro převoz hipotrakcí, jejich podvozky nejsou upraveny pro tažení většími rychlostmi a často samotná konstrukce děl neumožňuje jejich tažení. Někdy se používá metoda převozu na korbě nákladního automobilu, ani to však neřeší problém s potřebou rychlého zaujmutí palebného postavení a poskytnutí potřebné palebné podpory tankovým a mechanizovaným jednotkám.
V meziválečném období se proto objevuje stále více samohybných děl na pásových podvozcích, schopných držet krok s tanky a mechanizovanou pěchotou. Samohybné dělostřelectvo jim okamžitě poskytuje palebnou podporu, ta je omezena pouze ráží děl a logistickou podporou. Problémem je výběr vhodných podvozků pro samohybné děla, v některých státech je navíc uplatňována strategie použití tanků pro přímou podporu pěchoty. Sovětský svaz například vybavuje své lehké tanky T-26 a BT větší věží s krátkohlavňovým kanonem ráže 76,2 mm, tyto tanky jsou určený k přímé podpoře tankových brigád a svazů. Na druhé straně spektra je tank KV-2 vybavený houfnicí ráže 152 mm, případně prototyp samohybného děla na podvozku těžkého tanku T-35.
Německo plánovalo využití tankových podvozků již před začátkem druhé světové války. Nejznámějším samohybným dělem je asi legendární útočné dělo StuG III, v průběhu války se z něj však stává spíše samohybné protitankové dělo, jehož dlouhohlavňový kanon je určený k zastavení přívalu sovětských středních a těžkých tanků. Německá armáda na plukovní úrovni disponovala výkonnou těžkou pěchotní houfnicí 15cm sIG 33 (15cm schwere Infanteriegeschüts 33), tažená verze však trpěla všemi výše uvedenými nedostatky. Proto byl zadán berlínské firmě Alkett po ukončení polského tažení požadavek na vývoj samohybného děla ráže 150 mm. Důraz byl kladen na maximální využití stávajících komponent. Nemělo tedy jít o novou konstrukci, konstruktéři měli na výběr vlastně čtyři tankové podvozky. Byl vybrán ten nejstarší a nejmenší, šlo o lehký tank Panzer I Ausf. B. Nové samohybné dělo obdrželo označení 15cm sIG auf Panzerkampfwagen I Ausf. B.


Na podvozek tohoto lehkého tanku byl umístěna houfnice sIG 33 ráže 150 mm. I když šlo o pěchotní houfnici, německé označení je řadí mezi kanony. To, že šlo vyloženě o nouzovou instalaci, dokládá umístění houfnice na tank (zbavený věže) i s kolovým podvozkem. Kolem houfnice pak byla namontována jednoduchá nástavba z pancéřových plechů. Ta kryla osádku pouze z přední strany a z boků, její síla byla 10 mm. Již na první pohled šlo vyloženě o nouzový prostředek, německá armáda však v této době nedisponovala jiným samohybným prostředkem s podobnou výzbrojí.


Osádku tohoto vozidla tvořili čtyři muži, řidič, dva nabíječi a velitel – střelec. Kromě houfnice nedisponovalo vozidlo žádnou další výzbrojí. Odměr houfnice byl 12,5° na každou stranu, náměr se pohyboval od - 4° do 75°. Mimo tříštivotrhavé a trhavé střely disponovala osádka i protipancéřovým střelivem, i zásah trhavé střely o hmotnosti 38 kg dokázal vyřadit každý tehdejší tank.

V roce 1940 je vyrobeno 38 těchto samohybných houfnic, poprvé jsou bojově nasazeny během západní kampaně v létě 1940, další místem nasazení je balkánské bojiště v roce 1941. Houfnice jsou používány i na začátku invaze do Sovětského svazu, tam však jejich pouť Evropou končí.

Co napsat na závěr? Podobně jako u stíhače tanků s československým kanonem ráže 47 mm se vyloženě jednalo o nouzové řešení a překlenutí času potřebného pro vývoj a výrobu modernějších samohybných děl, vyzbrojených houfnicemi ráže 150 mm. Podvozek lehkého tanku byl hlavní limitující faktor, proto se vývoj obrací na používání podvozků tanků Pz 38 a Pz III a IV. Ale to je již jiná kapitola, o té snad až příště.
Technické data 15cm sIG auf Panzerkampfwagen I Ausf. B
délka – 4,42 m
šířka – 2,68 m
výška – 3,35 m
hmotnost – 8,5 t
výkon motoru – 100 HP
max. rychlost – 35 km/h
dojezd – 110 km
pancéřováni - 10 - 13 mm
osádka – 4
zdroje:
Ivo Pejčoch – Obrněná technika 2
Chris Chant - Dělostřelectvo