V. díl. ČSR. Mnichov 1938. Č 29.
Napsal: 28/7/2008, 07:06
V.díl. ČSR. Mnichov 1938. Č 29.
Mapa č. 2 godesberského vyjednávání.

Jako poslední k bodu č. 3) Československo – Sovětská smlouva z let 1935 – 1938 jsem si nechal:
Stanovisko SSSR v září 1938.
Tady bychom si měli říci, jak se chovalo SSSR v pro Československo tragický měsíc – září 1938, který vyvrcholil „Mnichovskou zradou“. V začátku bych citoval pana Miloslava Johna – Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR, ze strany 270, 271 a první odstavec ze strany 272, neboť jemu přísluší provést tak hlubokou kritiku výkladu historie po 2. světové válce v Československu. Já mohu jenom konstatovat, že moje poznatky, mé poznámky, narazily na mnoho rozporů ve výkladu Mnichova také, a proto se závěry pana Miloslava Johna souhlasím a plně se s nimi ztotožňuji. Cituji tedy, dle Miloslava Johna:
„Komunistická literatura po léta soustavně zdůrazňovala pevné odhodlání SSSR poskytnout napadenému Československu nezištnou vojenskou pomoc za všech okolností. Byla odsuzována čs. buržoazní vláda za to, že odmítla nabízenou sovětskou pomoc a dala přednost kapitulaci.
Toto základní dogma spojené s poukazem na věrolomnou zradu západních spojenců dominovalo v tzv. marxistické historiografii celá desetiletí.
Jen málokteří publicisté se časem odvážili tyto postuláty alespoň částečně zpochybnit, a to především tam, kde dokumenty a zřejmé nesrovnalosti očividně nesouhlasily s požadovaným výkladem, stanoveným ideologickým oddělením KSČ a jemu poplatnými institucemi v čele s Čs. akademií věd, univerzitními fakultami, Ústavem marxizmu a leninizmu a v neposlední řadě i Vojenským historickým ústavem. Tyto instituce vždy interpretovaly nejnovější dějiny našeho státu tak, aby odpovídaly duchu sovětské ideologie a komunistické propagandy. Po celá desetiletí dokázali monopolní vykladatelé historie tvrdě postihovat všechny antagonické názory a sebemenší odchylky od určeného výkladu tragických událostí v dějinách našeho státu. Soustavně znemožňovali každé, i sebemenší odstředivé směry, včetně těch, které vyplývaly z prostých zákonů logiky.
Tento pseudovědecký výklad záměrně falšující dějinné události patří minulosti. Bohužel je nutno konstatovat, že naše knihovny jsou dodnes zaplaveny početnými pracemi z per autorů zastávajících překonané sovětizační tendence. Stále se tak ovlivňuje nejen část méně erudovaných čtenářů, ale i vyučování historie ve školách všech stupňů. Mnozí z historiků a pedagogů poplatných dřívějšímu režimu se samozřejmě dnes přiklánějí k novým hodnocením zmíněných událostí a usilují o to, aby si nadále udrželi svá vysoká postavení, aniž by ovšem sebekriticky odsoudili dřívější, čisté historické vědě odporující ideologii.
Svobodný přístup k ověřeným dokumentům a možnost skutečného historického bádání v oblasti převratných událostí z roku 1938 nám dnes především umožňuje konstatovat, že otázka realizace sovětské vojenské pomoci prodělávala od podpisu spojenecké smlouvy v květnu 1935 až do září 1938 určitý vývoj, reagující na změny zahraniční politiky a vlastních zájmů SSSR.
Dále je nutno připomenout, že SSSR byl ve smyslu čl. 2 čs.-sovětské spojenecké smlouvy povinen přijít napadenému Československu na pomoc jen v případě, že současně proti Německu vystoupí i Francie. Na další státy se smlouva nevztahovala. Nezahrnovala případný válečný konflikt s Polskem, či s Maďarskem, a jak se ukázalo v březnu 1938, nevztahovala se dokonce ani na případ, kdyby čs. armáda spolu s Francií zakročila proti německému Anšlusu Rakouska. Čs.-sovětská smlouva nestanovila sovětské závazky pro případ, že by Francie Československu pomoc neposkytla. SSSR tedy po odmítnutí francouzské pomoci koncem září 1938 nebyl povinen vojensky vystoupit na obranu Československa.
Vždy, když se sovětská vláda oficiálně vyjadřovala k pomoci napadenému Československu, podmiňovala ji současným vystoupením Francie.
Existovala ještě vyloženě okrajová, víceméně symbolická a za dané mezinárodní situace prakticky neuskutečnitelná možnost, a sice pomoc Československu na základě řádného členství SSSR ve Společnosti národů, jejíž stanovy zavazovaly členy poskytnout potřebnou pomoc kterémukoli agresorem napadenému členu dle čl. 16 a 17 Paktu SN, pokud ovšem Rada SN odhlasuje vojenský zásah proti jednoznačně určenému agresorovy. Koncem 30. let byl však prakticky vyloučen jednoznačný výsledek hlasování. Navíc by byla akce SSSR znemožněna geografickými podmínkami a postojem Rumunska a Polska oficiálně. Přitom sovětští představitelé právě tuto možnost připomínali, ač si byli vědomi, že Rada SN nikdy nedospěje v tomto smyslu k pozitivnímu rozhodnutí, takže jejich sliby, o nichž byli přesvědčeni, že je v žádném případě nebudou muset splnit sloužily jen k propagandě.
Ještě větší fantazií byla licoměrná sovětská prohlášení, že SSSR nebude ke svému zákroku vyžadovat, aby hlasovací procedura proběhla kladně, ale že postačí, když se čs. vláda odvolá k SN. Rovněž v tomto případě bylo sovětským představitelům známo, že jde o sliby, ostatně jen částečně doložené, které nebude třeba plnit. SSSR až příliš dobře věděl, že takový zásah Rudé armády by mohl lehce přerůst v evropskou válku proti bolševizmu, a to si SSSR v žádném případě nemohl dovolit. Vůbec také nepřipadalo v úvahu, že by se SSSR rozhodl jít napadenému Československu na pomoc sám, jen na základě vlastního rozhodnutí.“
Tolik tedy pan Miloslav John, ve své knize – Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR.
Budeme pokračovat.
Od 1. světové války a VŘSR v bývalém carském Rusku uplynulo 20 let. Evropa a celý svět na svou vlastní kůži poznaly působení komunistů a bolševiků nejen v Rusku a SSSR, ale i mnozí ve své vlastní zemi. Všichni viděli, že komunistické myšlenky přinášejí do jejich zemí chaos a jen těžko mnozí rozlišovali co je to nacismus, fašismus a rozdíly mezi komunismem. Bohužel nacismus a fašismus se jim v té době zdál jako větší pořádek!!! Bylo to krátkozraké, ale svět a Evropa to v té době tak viděly a mnozí i vysocí političtí představitelé si jen těžko mezi dvěma zly vybírali to menší ( jiná doba – 1918 až 1938 – jiné nastavení hodnot – jiné chápání hodnot.).
Zpět k našemu problému, zpět k září 1938.
Svět, Evropa a veškerý jejich tisk, zná SSSR, ví, že vyhlašuje jen sliby, které nebude muset plnit. Začíná proto vidět v postoji SSSR (a francouzsko-sovětské a československo-sovětské smlouvě) záminku k legalizaci vstupu Rudé armády do střední Evropy.
Světový tisk, Evropa a svět začínají jednoznačně osočovat SSSR, že si chce pomocí průchodu Polskem násilnou cestou, třeba za cenu války s Polskem, prorazit do Evropy cestu, a že SSSR je motivován svými mocenskými zájmy, které jsou také zájmy KI (Komunistické Internacionály).
Tisk začíná ukazovat na nebezpečí, že vstup Rudé armády do východní, či jihovýchodní Evropy bude v Polsku a Rumunsku vyvolávat u lidí snahy o změny společenského zřízení, a že tam bude postupně zaváděn sovětský systém. Západní tisk došel k názoru, že přitom automaticky dojde k připojení východní ukrajinské části Polska k SSSR, k odtržení rumunské Besarábie, která by také byla připojena k SSSR. Zároveň píše o tom, že tento válečný průchod Polskem, nebo Rumunskem bude mít za následek velké zdržení. Píše o tom, že bude ještě více zkomplikována mezinárodní situace, a že může dojít k protisovětskému vystoupení. Zdržení bude znamenat kolaps čs. obrany, kapitulaci AČSR aniž by k nějaké pomoci došlo. Mezitím Německo obsadí Československo a bude to SSSR a nacistické Německo, které si mezi sebou budou rozdělovat východní země a budou rozhodovat o změnách v Evropě. To všechno ovlivnilo západoevropské vlády, ale především to narušilo důvěru Francie a s tím i postupně čs. představitele, kteří tak začínali ztrácet důvěru v účinnost sovětské pomoci.
Komunističtí historici vždy zdůrazňovali, že je Sovětský svaz neochvějně rozhodnut Československu pomoci a jako důkaz uváděli právě Litvinovem navržené možnosti řešení cestou SN (Společnosti národů – jenom tam poslat žádost).
Řekněme si něco o tom.
Ještě krátce před sjezdem NSDAP v Norimberku jedná prezident Beneš a ministr zahraničí věcí Krofta se sovětským vyslancem Alexandrovským o všech možnostech sovětského postupu v případě, že dojde k čs.-německé válce.
Dne 3. a 4. září 1938 předá vyslanec z Moskvy odpověď, ve které se čs. vládě dává na vědomí, že 2. září 1938 se k Litvinovi dostavil francouzský chargé d‘ affaires Payrt a položil mu z příkazu ministra zahraničí Boneta oficiální otázku, s jakou pomocí ze strany SSSR může Československo počítat vzhledem k obtížím ze strany polské a rumunské (průchod). Litvinov tehdy odpověděl, že Francie je vázána pomoci Československu nezávisle na SSSR, kdežto pomoc sovětská je vázána na pomoc francouzskou. Proto má SSSR větší právo zajímat se o pomoc Francie. Jestliže však Francie pomoc poskytne, je SSSR odhodlán splnit všechny své závazky dle čs.-sovětského paktu. Jestliže Polsko a Rumunsko dělají teď těžkosti, mohlo by se jejich chování, zvláště stanovisko Rumunska, snadno změnit, kdyby SN učinila rozhodnutí, že jde o útok. To by v každém případě usnadnilo postup SSSR (viz. E. Beneš, Mnichovské dny, str. 311 a 312). Vyslanec Payrt pak projevil pochybnosti o možnosti jednoznačného výsledku hlasování v Ženevě, ale Litvinov odpověděl, že i dosažení prosté většiny by mělo ohromný morální význam, zvláště pokud by „PRO“ hlasovalo i Rumunsko. Zároveň Litvinov požádal, aby byly využity všechny možnosti k odvrácení války, a aby byla vydána společná sovětsko-francouzsko-britská deklarace proti agresi a aby byla neprodleně zahájena jednání hlavních štábů…
Právě tyto sovětské návrhy Litvinova považují čs. představitelé za naprosto nereálné. Vždyť Litvinov dobře věděl, že Polsko i Rumunsko již předem oficiálně vyhlásilo, že z SN pokud by je nutila umožnit Rudé armádě průchod – ihned vystoupí. Od Litvinova to bylo licoměrné ohánět se SN – SSSR svůj závazek splnit nechtěl!!!
Tehdy totiž i francouzská vláda nepočítala s pozitivním výsledkem hlasování v SN a zásadně se postaví proti násilnému průchodu SSSR přes Polsko a Rumunsko. Francouzská vláda se obává postraních úmyslů SSSR, inspirovaných Kominternou. Obává se změn režimů v Polsku a Rumunsku po vniknutí Rudé armády do těchto zemí.
Tehdy musí i čs. představitelé posuzovat vyjádření francouzského ministra zahraničí Bonneta, který otevřeně charakterizuje sovětský postup jako snahu dostat Francii a pokud možno i Velkou Británii do války s Německem, které by se SSSR neúčastnil, a ponechal si tak možnost rozhodnutí vstoupit do války až v jejím průběhu. Francie prostřednictvím Bonneta označuje všechny sovětské návrhy jako nerealizovatelné, jasně sledující záměr vyhnout se spojeneckým závazkům vůči Československu.
Na příkaz prezidenta Eduarda Beneše, se pod dojmem těchto informací obrací čs. vyslanec v Moskvě dne 3. září 1938 na zástupce sovětského komisaře pro zahraničí Poťomkina s upozorněním, že postup navrhovaný v Ženevě Litvinovem je příliš teoretický, zdlouhavý a pravděpodobně bude i neúčinný. Dále se dotazuje, zda by SSSR nemohl ve prospěch Československa vystoupit aktivněji.
Tehdy čs. vyslanec v Moskvě Fierlinger nevylučuje možnost, že „Sověti jsou odhodláni Československo opustit“, a že „je rozhodně třeba počítat se zdrženlivým sovětským postojem v blížící se krizi“. U Litvinova je pak čs. vyslanci dost kladně sděleno, že „jeho návrhy sice mohou být předmětem diskuze, ale že SN nelze za žádných okolností obejít, stejně jako je nutné věc předem projednat se všemi státy, které by mohly být zataženy do konfliktu“.
Ve zprávě, kterou Fierlinger píše čs. ministru zahraničí Kroftovi vyslovuje naději, že „Ženevské řešení má v očích Sovětů spíše teoretickou, než morální hodnotu“ a pokud dojde k agresi, mohla by snad být procedura v Ženevě velmi krátká, ovšem pokud by se našly velmoci ochotné proti agresi vystoupit.
Nakonec pak Fierlinger dne 8. září 1938 do Prahy hlásí, že „pro SSSR je vyjasnění rumunského stanoviska důležité a bez něj je velmi obtížné získat jakoukoli představu o tom, co by mohla Rudá armáda vojensky dělat“.
Stanovisko polské a rumunské vlády je v těchto zářijových dnech neměnné – negativní v průchodu Rudé armády přes jejich území.
Patří sem však přeci jen vyjádření rumunského ex – ministra zahraničí N. P. Comnéneho, který popisuje údajné jednání s Litvinovem v Ženevě ve dnech 11. a 12. září 1938 (viz. N. P. Comnéne, Preludi del grande dramma, Roma 1947, dále I responsabili. Miláno 1949 a L‘ Attitude de la Roumaine en 1938 Le Monde, XII., z 11. 12. 1947). Podle Comnéneho Litvinov nejdříve odmítá o podmínkách tranzitu přes Rumunsko jednat s poznámkou, že klíč k jeho realizaci neleží v Bukurešti, ale v Paříži a v Londýně. Teprve o den později, když už v čs. pohraničí propukne všeobecné Henleinovské povstání, dojde dle ministra Comnéneho k dalšímu rozhovoru, při kterém se s Litvinovem domluví, že v případě německého útoku na Československo Rumunsko za jistých podmínek jednorázově propustí po tratích procházející severní Bukovinou sovětský expediční sbor v síle 100 000 vojáků, včetně omezeného počtu tankových a dělostřeleckých jednotek a umožní nonstop přelety sovětských letadel.
Takovéto překvapující tvrzení tehdejšího rumunského ministra zahraničí nelze bohužel podepřít žádnými historickými dokumenty a představuje tak pravděpodobně jen poválečné alibistické líčení, které značně odporuje všem ostatním doloženým událostem. Nenajdeme totiž o podobném jednání ani nejmenší zmínku v sovětských historických pramenech a ani v nejnovějších ruských pramenech. Prokázáno je jen jednání rumunského ministra s francouzskými představiteli o francouzskou vládou nabídnuté kompenzaci za povolení transferu Rudé armády formou urychlených dodávek francouzských zbraní a jiného materiálu. Také je doloženo dokumenty, že se tehdy Rumunsko oficiálně vyjádřilo, že za stávající situace je pro něj nemožné průchod Rudé armády oficiálně povolit. Ve stejném smyslu pak vyzní i narychlo svolaná schůzka Carola II. s kabinetní rumunskou radou na Sinaji, na které bylo po vyhodnocení nejnovějších aspektů britské politiky doporučeno neangažovat se pro Československo.
Mapa č. 2 godesberského vyjednávání.

Jako poslední k bodu č. 3) Československo – Sovětská smlouva z let 1935 – 1938 jsem si nechal:
Stanovisko SSSR v září 1938.
Tady bychom si měli říci, jak se chovalo SSSR v pro Československo tragický měsíc – září 1938, který vyvrcholil „Mnichovskou zradou“. V začátku bych citoval pana Miloslava Johna – Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR, ze strany 270, 271 a první odstavec ze strany 272, neboť jemu přísluší provést tak hlubokou kritiku výkladu historie po 2. světové válce v Československu. Já mohu jenom konstatovat, že moje poznatky, mé poznámky, narazily na mnoho rozporů ve výkladu Mnichova také, a proto se závěry pana Miloslava Johna souhlasím a plně se s nimi ztotožňuji. Cituji tedy, dle Miloslava Johna:
„Komunistická literatura po léta soustavně zdůrazňovala pevné odhodlání SSSR poskytnout napadenému Československu nezištnou vojenskou pomoc za všech okolností. Byla odsuzována čs. buržoazní vláda za to, že odmítla nabízenou sovětskou pomoc a dala přednost kapitulaci.
Toto základní dogma spojené s poukazem na věrolomnou zradu západních spojenců dominovalo v tzv. marxistické historiografii celá desetiletí.
Jen málokteří publicisté se časem odvážili tyto postuláty alespoň částečně zpochybnit, a to především tam, kde dokumenty a zřejmé nesrovnalosti očividně nesouhlasily s požadovaným výkladem, stanoveným ideologickým oddělením KSČ a jemu poplatnými institucemi v čele s Čs. akademií věd, univerzitními fakultami, Ústavem marxizmu a leninizmu a v neposlední řadě i Vojenským historickým ústavem. Tyto instituce vždy interpretovaly nejnovější dějiny našeho státu tak, aby odpovídaly duchu sovětské ideologie a komunistické propagandy. Po celá desetiletí dokázali monopolní vykladatelé historie tvrdě postihovat všechny antagonické názory a sebemenší odchylky od určeného výkladu tragických událostí v dějinách našeho státu. Soustavně znemožňovali každé, i sebemenší odstředivé směry, včetně těch, které vyplývaly z prostých zákonů logiky.
Tento pseudovědecký výklad záměrně falšující dějinné události patří minulosti. Bohužel je nutno konstatovat, že naše knihovny jsou dodnes zaplaveny početnými pracemi z per autorů zastávajících překonané sovětizační tendence. Stále se tak ovlivňuje nejen část méně erudovaných čtenářů, ale i vyučování historie ve školách všech stupňů. Mnozí z historiků a pedagogů poplatných dřívějšímu režimu se samozřejmě dnes přiklánějí k novým hodnocením zmíněných událostí a usilují o to, aby si nadále udrželi svá vysoká postavení, aniž by ovšem sebekriticky odsoudili dřívější, čisté historické vědě odporující ideologii.
Svobodný přístup k ověřeným dokumentům a možnost skutečného historického bádání v oblasti převratných událostí z roku 1938 nám dnes především umožňuje konstatovat, že otázka realizace sovětské vojenské pomoci prodělávala od podpisu spojenecké smlouvy v květnu 1935 až do září 1938 určitý vývoj, reagující na změny zahraniční politiky a vlastních zájmů SSSR.
Dále je nutno připomenout, že SSSR byl ve smyslu čl. 2 čs.-sovětské spojenecké smlouvy povinen přijít napadenému Československu na pomoc jen v případě, že současně proti Německu vystoupí i Francie. Na další státy se smlouva nevztahovala. Nezahrnovala případný válečný konflikt s Polskem, či s Maďarskem, a jak se ukázalo v březnu 1938, nevztahovala se dokonce ani na případ, kdyby čs. armáda spolu s Francií zakročila proti německému Anšlusu Rakouska. Čs.-sovětská smlouva nestanovila sovětské závazky pro případ, že by Francie Československu pomoc neposkytla. SSSR tedy po odmítnutí francouzské pomoci koncem září 1938 nebyl povinen vojensky vystoupit na obranu Československa.
Vždy, když se sovětská vláda oficiálně vyjadřovala k pomoci napadenému Československu, podmiňovala ji současným vystoupením Francie.
Existovala ještě vyloženě okrajová, víceméně symbolická a za dané mezinárodní situace prakticky neuskutečnitelná možnost, a sice pomoc Československu na základě řádného členství SSSR ve Společnosti národů, jejíž stanovy zavazovaly členy poskytnout potřebnou pomoc kterémukoli agresorem napadenému členu dle čl. 16 a 17 Paktu SN, pokud ovšem Rada SN odhlasuje vojenský zásah proti jednoznačně určenému agresorovy. Koncem 30. let byl však prakticky vyloučen jednoznačný výsledek hlasování. Navíc by byla akce SSSR znemožněna geografickými podmínkami a postojem Rumunska a Polska oficiálně. Přitom sovětští představitelé právě tuto možnost připomínali, ač si byli vědomi, že Rada SN nikdy nedospěje v tomto smyslu k pozitivnímu rozhodnutí, takže jejich sliby, o nichž byli přesvědčeni, že je v žádném případě nebudou muset splnit sloužily jen k propagandě.
Ještě větší fantazií byla licoměrná sovětská prohlášení, že SSSR nebude ke svému zákroku vyžadovat, aby hlasovací procedura proběhla kladně, ale že postačí, když se čs. vláda odvolá k SN. Rovněž v tomto případě bylo sovětským představitelům známo, že jde o sliby, ostatně jen částečně doložené, které nebude třeba plnit. SSSR až příliš dobře věděl, že takový zásah Rudé armády by mohl lehce přerůst v evropskou válku proti bolševizmu, a to si SSSR v žádném případě nemohl dovolit. Vůbec také nepřipadalo v úvahu, že by se SSSR rozhodl jít napadenému Československu na pomoc sám, jen na základě vlastního rozhodnutí.“
Tolik tedy pan Miloslav John, ve své knize – Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR.
Budeme pokračovat.
Od 1. světové války a VŘSR v bývalém carském Rusku uplynulo 20 let. Evropa a celý svět na svou vlastní kůži poznaly působení komunistů a bolševiků nejen v Rusku a SSSR, ale i mnozí ve své vlastní zemi. Všichni viděli, že komunistické myšlenky přinášejí do jejich zemí chaos a jen těžko mnozí rozlišovali co je to nacismus, fašismus a rozdíly mezi komunismem. Bohužel nacismus a fašismus se jim v té době zdál jako větší pořádek!!! Bylo to krátkozraké, ale svět a Evropa to v té době tak viděly a mnozí i vysocí političtí představitelé si jen těžko mezi dvěma zly vybírali to menší ( jiná doba – 1918 až 1938 – jiné nastavení hodnot – jiné chápání hodnot.).
Zpět k našemu problému, zpět k září 1938.
Svět, Evropa a veškerý jejich tisk, zná SSSR, ví, že vyhlašuje jen sliby, které nebude muset plnit. Začíná proto vidět v postoji SSSR (a francouzsko-sovětské a československo-sovětské smlouvě) záminku k legalizaci vstupu Rudé armády do střední Evropy.
Světový tisk, Evropa a svět začínají jednoznačně osočovat SSSR, že si chce pomocí průchodu Polskem násilnou cestou, třeba za cenu války s Polskem, prorazit do Evropy cestu, a že SSSR je motivován svými mocenskými zájmy, které jsou také zájmy KI (Komunistické Internacionály).
Tisk začíná ukazovat na nebezpečí, že vstup Rudé armády do východní, či jihovýchodní Evropy bude v Polsku a Rumunsku vyvolávat u lidí snahy o změny společenského zřízení, a že tam bude postupně zaváděn sovětský systém. Západní tisk došel k názoru, že přitom automaticky dojde k připojení východní ukrajinské části Polska k SSSR, k odtržení rumunské Besarábie, která by také byla připojena k SSSR. Zároveň píše o tom, že tento válečný průchod Polskem, nebo Rumunskem bude mít za následek velké zdržení. Píše o tom, že bude ještě více zkomplikována mezinárodní situace, a že může dojít k protisovětskému vystoupení. Zdržení bude znamenat kolaps čs. obrany, kapitulaci AČSR aniž by k nějaké pomoci došlo. Mezitím Německo obsadí Československo a bude to SSSR a nacistické Německo, které si mezi sebou budou rozdělovat východní země a budou rozhodovat o změnách v Evropě. To všechno ovlivnilo západoevropské vlády, ale především to narušilo důvěru Francie a s tím i postupně čs. představitele, kteří tak začínali ztrácet důvěru v účinnost sovětské pomoci.
Komunističtí historici vždy zdůrazňovali, že je Sovětský svaz neochvějně rozhodnut Československu pomoci a jako důkaz uváděli právě Litvinovem navržené možnosti řešení cestou SN (Společnosti národů – jenom tam poslat žádost).
Řekněme si něco o tom.
Ještě krátce před sjezdem NSDAP v Norimberku jedná prezident Beneš a ministr zahraničí věcí Krofta se sovětským vyslancem Alexandrovským o všech možnostech sovětského postupu v případě, že dojde k čs.-německé válce.
Dne 3. a 4. září 1938 předá vyslanec z Moskvy odpověď, ve které se čs. vládě dává na vědomí, že 2. září 1938 se k Litvinovi dostavil francouzský chargé d‘ affaires Payrt a položil mu z příkazu ministra zahraničí Boneta oficiální otázku, s jakou pomocí ze strany SSSR může Československo počítat vzhledem k obtížím ze strany polské a rumunské (průchod). Litvinov tehdy odpověděl, že Francie je vázána pomoci Československu nezávisle na SSSR, kdežto pomoc sovětská je vázána na pomoc francouzskou. Proto má SSSR větší právo zajímat se o pomoc Francie. Jestliže však Francie pomoc poskytne, je SSSR odhodlán splnit všechny své závazky dle čs.-sovětského paktu. Jestliže Polsko a Rumunsko dělají teď těžkosti, mohlo by se jejich chování, zvláště stanovisko Rumunska, snadno změnit, kdyby SN učinila rozhodnutí, že jde o útok. To by v každém případě usnadnilo postup SSSR (viz. E. Beneš, Mnichovské dny, str. 311 a 312). Vyslanec Payrt pak projevil pochybnosti o možnosti jednoznačného výsledku hlasování v Ženevě, ale Litvinov odpověděl, že i dosažení prosté většiny by mělo ohromný morální význam, zvláště pokud by „PRO“ hlasovalo i Rumunsko. Zároveň Litvinov požádal, aby byly využity všechny možnosti k odvrácení války, a aby byla vydána společná sovětsko-francouzsko-britská deklarace proti agresi a aby byla neprodleně zahájena jednání hlavních štábů…
Právě tyto sovětské návrhy Litvinova považují čs. představitelé za naprosto nereálné. Vždyť Litvinov dobře věděl, že Polsko i Rumunsko již předem oficiálně vyhlásilo, že z SN pokud by je nutila umožnit Rudé armádě průchod – ihned vystoupí. Od Litvinova to bylo licoměrné ohánět se SN – SSSR svůj závazek splnit nechtěl!!!
Tehdy totiž i francouzská vláda nepočítala s pozitivním výsledkem hlasování v SN a zásadně se postaví proti násilnému průchodu SSSR přes Polsko a Rumunsko. Francouzská vláda se obává postraních úmyslů SSSR, inspirovaných Kominternou. Obává se změn režimů v Polsku a Rumunsku po vniknutí Rudé armády do těchto zemí.
Tehdy musí i čs. představitelé posuzovat vyjádření francouzského ministra zahraničí Bonneta, který otevřeně charakterizuje sovětský postup jako snahu dostat Francii a pokud možno i Velkou Británii do války s Německem, které by se SSSR neúčastnil, a ponechal si tak možnost rozhodnutí vstoupit do války až v jejím průběhu. Francie prostřednictvím Bonneta označuje všechny sovětské návrhy jako nerealizovatelné, jasně sledující záměr vyhnout se spojeneckým závazkům vůči Československu.
Na příkaz prezidenta Eduarda Beneše, se pod dojmem těchto informací obrací čs. vyslanec v Moskvě dne 3. září 1938 na zástupce sovětského komisaře pro zahraničí Poťomkina s upozorněním, že postup navrhovaný v Ženevě Litvinovem je příliš teoretický, zdlouhavý a pravděpodobně bude i neúčinný. Dále se dotazuje, zda by SSSR nemohl ve prospěch Československa vystoupit aktivněji.
Tehdy čs. vyslanec v Moskvě Fierlinger nevylučuje možnost, že „Sověti jsou odhodláni Československo opustit“, a že „je rozhodně třeba počítat se zdrženlivým sovětským postojem v blížící se krizi“. U Litvinova je pak čs. vyslanci dost kladně sděleno, že „jeho návrhy sice mohou být předmětem diskuze, ale že SN nelze za žádných okolností obejít, stejně jako je nutné věc předem projednat se všemi státy, které by mohly být zataženy do konfliktu“.
Ve zprávě, kterou Fierlinger píše čs. ministru zahraničí Kroftovi vyslovuje naději, že „Ženevské řešení má v očích Sovětů spíše teoretickou, než morální hodnotu“ a pokud dojde k agresi, mohla by snad být procedura v Ženevě velmi krátká, ovšem pokud by se našly velmoci ochotné proti agresi vystoupit.
Nakonec pak Fierlinger dne 8. září 1938 do Prahy hlásí, že „pro SSSR je vyjasnění rumunského stanoviska důležité a bez něj je velmi obtížné získat jakoukoli představu o tom, co by mohla Rudá armáda vojensky dělat“.
Stanovisko polské a rumunské vlády je v těchto zářijových dnech neměnné – negativní v průchodu Rudé armády přes jejich území.
Patří sem však přeci jen vyjádření rumunského ex – ministra zahraničí N. P. Comnéneho, který popisuje údajné jednání s Litvinovem v Ženevě ve dnech 11. a 12. září 1938 (viz. N. P. Comnéne, Preludi del grande dramma, Roma 1947, dále I responsabili. Miláno 1949 a L‘ Attitude de la Roumaine en 1938 Le Monde, XII., z 11. 12. 1947). Podle Comnéneho Litvinov nejdříve odmítá o podmínkách tranzitu přes Rumunsko jednat s poznámkou, že klíč k jeho realizaci neleží v Bukurešti, ale v Paříži a v Londýně. Teprve o den později, když už v čs. pohraničí propukne všeobecné Henleinovské povstání, dojde dle ministra Comnéneho k dalšímu rozhovoru, při kterém se s Litvinovem domluví, že v případě německého útoku na Československo Rumunsko za jistých podmínek jednorázově propustí po tratích procházející severní Bukovinou sovětský expediční sbor v síle 100 000 vojáků, včetně omezeného počtu tankových a dělostřeleckých jednotek a umožní nonstop přelety sovětských letadel.
Takovéto překvapující tvrzení tehdejšího rumunského ministra zahraničí nelze bohužel podepřít žádnými historickými dokumenty a představuje tak pravděpodobně jen poválečné alibistické líčení, které značně odporuje všem ostatním doloženým událostem. Nenajdeme totiž o podobném jednání ani nejmenší zmínku v sovětských historických pramenech a ani v nejnovějších ruských pramenech. Prokázáno je jen jednání rumunského ministra s francouzskými představiteli o francouzskou vládou nabídnuté kompenzaci za povolení transferu Rudé armády formou urychlených dodávek francouzských zbraní a jiného materiálu. Také je doloženo dokumenty, že se tehdy Rumunsko oficiálně vyjádřilo, že za stávající situace je pro něj nemožné průchod Rudé armády oficiálně povolit. Ve stejném smyslu pak vyzní i narychlo svolaná schůzka Carola II. s kabinetní rumunskou radou na Sinaji, na které bylo po vyhodnocení nejnovějších aspektů britské politiky doporučeno neangažovat se pro Československo.